Διονύσης Στραβοράβδης

«Επικοινωνιακός» τουρισμός

  

Ξαφνική αισιοδοξία κατέλαβε τους αρμόδιους τον Αύγουστο ότι φέτος ο τουρισμός θα εμφανίσει σοβαρή ανάκαμψη. Το Υπουργείο Τουρισμού υπολογίζει ότι ο τελικός απολογισμός της τουριστικής σαιζόν θα δείξει αύξηση κατά 10% στο τουριστικό κύμα και οι ξένοι επισκέπτες θα φθάσουν τα 14 εκατ. από τα 12 εκατ. που μετρούσαν, κατά μέσο όρο, ετησίως τα τελευταία δέκα χρόνια.

 

Μακάρι να επιβεβαιωθούν οι καλύτερες προβλέψεις. Ήδη στην Κρήτη και τη Ρόδο καταγράφεται αύξηση του τουριστικού κύματος. Όχι όμως στην Κέρκυρα και τη Χαλκιδική, που είναι κι αυτοί τόποι προορισμού του διεθνούς τουρισμού. Μακάρι να αυξηθούν οι τουρίστες, αλλ' αυτό δεν θα συμβεί με επικοινωνιακά κόλπα εσωτερικής κατανάλωσης.

 

Γνωρίζουμε ότι το τουριστικό προϊόν είναι εξαιρετικά ευαίσθητο σε ευνοϊκές ή δυσμενείς συγκυρίες. Γεγονότα όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις σε Τουρκία και Αίγυπτο, για παράδειγμα, έστρεψαν τουριστικά πακέτα προς την Κρήτη και τη Ρόδο. Αντιθέτως, γεγονότα όπως το αεροπορικό δυστύχημα της HELIOS μπορούν να επιδρούν στην αντίθετη «στροφή» τουριστικών πακέτων σε άλλες χώρες.

 

Ευνόητο είναι ότι, για να μιλάμε για ουσιαστική ανάπτυξη του τουρισμού, θα πρέπει να υπάρχει σχεδιασμός που να αντιμετωπίζει τέτοιες συγκυρίες. Σχεδιασμός για την αξιοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων επ’ ωφελεία του τουρισμού δεν υπήρξε, ούτε πέρσι ούτε και φέτος. Για γενικότερο σχέδιο αναδιάρθρωσης του απαξιωμένου και προβληματικού τουριστικού προϊόντος που προσφέρουμε, ούτε συζήτηση. Για τις άθλιες συνθήκες φιλοξενίας, τους «αχυρώνες» που μετατράπηκαν εν μια νυκτί σε «πολυτελή δωμάτια», τους βόθρους που ξεχειλίζουν, την ηχορύπανση από ντίσκο και μπαρ που ενοχλεί περισσότερους απ' όσους ευχαριστεί, ποιος αρμόδιος τουριστικός, κεντρικός ή τοπικός (κερκυραϊκός) φορέας, έχει εκφέρει λόγο;

 

Παρά τη διατυμπανιζόμενη αύξηση τουριστών, οι τουριστικοί επιχειρηματίες λένε ότι μετρούν λιγότερα έσοδα, αιτιώμενοι τους tour operators, που πρόλαβαν και έκλεισαν συμβόλαια σε εξευτελιστικές τιμές εκμεταλλευόμενοι την περσινή κακή χρονιά. Αιτιώμενοι επίσης το περίφημο «all inclusive» που στρέφει την τουριστική κίνηση προς τα μεγάλα πολυτελή συγκροτήματα και θίγει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες (και είναι γεγονός ότι τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα είχαν φέτος και στην Κέρκυρα μια καλή χρονιά, με 100% πληρότητα). Αυτά όμως δεν αντιμετωπίζονται με ευχολόγια, ούτε απλά με διαπιστώσεις.

 

Οριστικά στοιχεία δεν υπάρχουν ακόμη, οπότε είναι πρόωρο να κάνει κανείς οριστικό απολογισμό για τη φετινή τουριστική χρονιά στην Κέρκυρα. Βαδίζοντας όμως προς το τέλος της σαιζόν, είναι αναγκαίο να γίνει, με σοβαρότητα και με επιστημονικό τρόπο, ο απολογισμός και η δρομολόγηση μέτρων για την αναδιάρθρωση του τουριστικού προϊόντος της Κέρκυρας. Οι συνέπειες από την τουριστική κρίση για το νησί μας δεν είναι μόνο οικονομικές αλλά και κοινωνικές, εφόσον όλη η κερκυραϊκή κοινωνική δομή έχει «προσδεθεί» στη μονοκαλλιέργεια του τουριστικού προϊόντος. Θα πρέπει λοιπόν σοβαρά να μιλήσουμε όχι μόνο για το πώς θα φέρουμε περισσότερους τουρίστες και σε ποιες εκθέσεις θα διαφημιστούμε, αλλά να μιλήσουμε και για το τι είδους τουρισμός μπορεί να είναι βιώσιμος στο νησί μας, τι πελατεία-στόχο επιλέγουμε. Να μιλήσουμε για τις υποδομές, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης, τη μείωση της ακρίβειας, για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, για πιθανά τοπικά σύμφωνα-συμβόλαια, για μια συνολική στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης. Το σίγουρο είναι ότι ο κερκυραϊκός τουρισμός, με ή χωρίς νέο κύμα τουριστών, νοσεί και δεν θα ανακάμψει μονιμότερα, αν δεν ξεφύγει από τη νοοτροπία της αρπαχτής. Ας αφήσουν, λοιπόν, οι αρμόδιοι τα επικοινωνιακά παιχνίδια κι ας σκύψουν πάνω στα προβλήματα.

 

Διονύσης Στραβοράβδης

Γραμματέας της ΝΕ Κέρκυρας του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ

 

Βήμα διαλόγου