Μιχάλης Κιτσώνης:

Για ένα δημόσιο εθνικό αερομεταφορέα

 

Ο μύθος της υπερχρεωμένης Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΟΑ) που επιβαρύνει τον εθνικό προϋπολογισμό, κατέρρευσε μετά τις δικαστικές αποφάσεις του Αρείου Πάγου που δικαιώνουν την εταιρεία επιδικάζοντας κατ’ αρχάς ένα ποσό 650 εκατομμυρίων ευρώ ως οφειλές του κράτους προς την ΟΑ, ενώ εκκρεμούν αγωγές για άλλα 600 εκατομμύρια ευρώ.

 

Μ’ αυτό τον τρόπο καταγράφεται για πρώτη φορά η κοινωνική προσφορά του Εθνικού Αερομεταφορέα στην ελληνική κοινωνία (μεταφορά ασθενών, ΑΜΕΑ, στρατευσίμων), στην περιφέρεια (άγονες γραμμές), στην ομογένεια, αλλά και το τεράστιο κόστος μετεγκατάστασης στο νέο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.

 

Η πρόσφατη απόφαση του Πρωτοδικείου του Ευρωδικαστηρίου δικαίωσε μερικώς την ΟΑ με το αρχικό ποσό των 20 εκατομμυρίων ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, Κυβέρνηση και Υπουργείο Μεταφορών δεν δείχνουν την πολιτική-διαπραγματευτική βούληση ώστε να αρθεί ο εποπτικός κηδεμονικός ρόλος της Κομισιόν επί της πορείας της ΟΑ, που με εμμονή υλοποιεί ο Επίτροπος Μεταφορών Ζ. Μπαρό, εξυπηρετώντας το καρτέλ των 3-4 mega carriers της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και εμφανίζουν την ιδιωτικοποίηση περίπου ως μονόδρομο και νομοτελειακή αναγκαιότητα.

 

Από την άλλη, η ενθάρρυνση προς την κυβερνητική πολιτική από το ΠΑΣΟΚ, όπως αυτή εκφράστηκε από τον πρώην Υπουργό Μεταφορών σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή («πότε θα ιδιωτικοποιήσετε επιτέλους την ΟΑ;»), βάζει πλάτη και λειαίνει τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές της Ν.Δ..

 

Για το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, αλλά και για τις δυνάμεις της κοινωνικής ριζοσπαστικής Αριστεράς, οι δικαστικές αποφάσεις για τις οφειλές που διεκδικεί η ΟΑ πρέπει και μπορούν να αποτελέσουν εφαλτήριο προοδευτικών ριζοσπαστικών εξελίξεων για την ανασυγκρότηση και ανάπτυξη του Δημόσιου Εθνικού Αερομεταφορέα.

 

Λόγοι κοινωνικής συνοχής, περιφερειακής διασύνδεσης, τουριστικής ανάπτυξης και γενικότερης γεωπολιτικής στρατηγικής, επιβάλουν την ανάγκη η χώρα μας να ασκεί εθνική-περιφερειακή πολιτική αερομεταφορών με ασφάλεια και συνέπεια.

 

Αντίθετα, δεν πρέπει να επιτρέψουμε, στο όνομα των οποιονδήποτε νεοφιλελεύθερων σκοπιμοτήτων, μια συγκυριακή, χωρίς στρατηγική, επιφανειακή ανάκαμψη της ΟΑ να αποτελέσει δέλεαρ και άλλοθι για την προσέλκυση νέων «σωτήρων», διαπλεκόμενων «επενδυτών», που θα εκβιάζουν να πάρουν στα χέρια τους με όρους κρατικής επιδότησης μια εταιρεία με κέρδη για τους ίδιους αλλά τεράστιο οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό κόστος για τη χώρα και χειρότερο επίπεδο εργασιακών σχέσεων για τους εργαζόμενους, ιδιαίτερα τους συμβασιούχους, που παραμένουν σε καθεστώς μισθολογικής πείνας και μόνιμης εργασιακής, πολιτικής και κοινωνικής ομηρίας, για να δοθούν ως «λάφυρο» φθηνού αναλώσιμου εργατικού δυναμικού στον ιδιώτη.

 

Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ θα αγωνιστεί για την ανάπτυξη ενός ευρύτατου εργασιακού και κοινωνικού μετώπου με στόχους:

Με αφετηρία τις παραδοχές αυτές, πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητος ένας ειλικρινής δημοκρατικός διάλογος ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις του τόπου, τους κοινωνικούς και συνδικαλιστικούς φορείς, με στόχο την ανασυγκρότηση του Δημόσιου Αερομεταφορέα, για τη διασφάλιση του εθνικού-κοινωνικού του ρόλου με θεσμικό, κοινοβουλευτικό έλεγχο.

 

Για να υπηρετούν οι αερομεταφορές την εθνική οικονομία, την ακριτική Ελλάδα και την ομογένεια, τον άνθρωπο και την κοινωνία.

 

Μιχάλης Κιτσώνης

συνδικαλιστής Ολυμπιακής Αεροπορίας

μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής Κέρκυρας του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ

 

Βήμα διαλόγου