Σπύρος Βλαχόπουλος

ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

 

Μέσα στα νέα ήθη που έφερε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι και αυτό της δημόσιας διαβούλευσης πάνω σε όλα τα θέματα που μας απασχολούν. Έτσι και στο θέμα της παιδείας έχει ξεκινήσει μια τέτοια διαβούλευση μέσω διαδικτύου για τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών, για την αξιολόγηση των στελεχών και για τις αποσπάσεις.

 

Το θέμα  του διορισμού των εκπαιδευτικών είναι ένα μεγάλο ζήτημα που απασχόλησε πολύ και πολλές φορές στο παρελθόν την εκπαιδευτική κοινότητα.

 

Τώρα λοιπόν που έχει δοκιμαστεί  το σύστημα ΑΣΕΠ είναι εύκολο να κάνει κανείς έναν απολογισμό και να βγάλει τα συμπεράσματά του. Κάτι που δε φαίνεται να κάνει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας.

 

Βασικό επιχείρημα για την καθιέρωση του ΑΣΕΠ τότε και την κατάργηση της επετηρίδας ήταν ότι μέσω του διαγωνισμού θα επιλέγονταν οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί που θα στελέχωναν τα σχολεία. Έτσι θα αναβαθμιζόταν και η εκπαίδευση. Δώδεκα χρόνια μετά από την εφαρμογή του διαγωνισμού, γνωρίζουμε καλά σε ποια κατάσταση βρίσκεται η παιδεία μας. Είναι πλέον γνωστό σε όλους τους παροικούντες στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι με το διαγωνισμό όχι μόνο δεν επιλέγονται οι καλύτεροι για να διδάξουν, αλλά ταυτόχρονα είναι ένα σύστημα άδικο για τους εξεταζόμενους.

 

Δεν επιλέγονται οι καλύτεροι διότι μέσα από μια ολιγόωρη γραπτή διαδικασία δεν μπορείς να κρίνεις, αν ένας εκπαιδευτικός είναι κατάλληλος να διδάξει. Μπορείς να διαπιστώσεις, αν αυτός ο εκπαιδευτικός έχει γνώσεις πάνω στο αντικείμενο που θα διδάξει, δεν μπορείς όμως να διαπιστώσεις τη διδακτική του επάρκεια.

 

Είναι και άδικο αυτό το σύστημα αφού πολλοί εκπαιδευτικοί, αν και πετυχαίνουν μια και δυο και τρεις φορές στο διαγωνισμό, δε διορίζονται.

 

Οι εξαγγελίες της υπουργού για το θέμα αυτό που αναγάγουν το σύστημα ΑΣΕΠ ως τη μόνη λύση είναι σε τελείως λανθασμένη κατεύθυνση, αφού δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου κλείνει τα μάτια και στρουθοκαμηλίζει χωρίς να έχει τη διάθεση να δει σε βάθος το όλο ζήτημα.

 

Η  λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να έλθει μέσα από μια ριζική αλλαγή του συστήματος διορισμού των εκπαιδευτικών.

 

Από τα πανεπιστήμια θα πρέπει να γίνεται ο διαχωρισμός αυτών που θα διδάξουν και αυτών που θα απασχοληθούν σε άλλη ειδικότητα. Μέσα από διαδικασίες ενδοπανεπιστημιακές για την απόκτηση της παιδαγωγικής κατάρτισης και επάρκειας. Με αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών που θα προβλέπει πρακτική εξάσκηση και διαδικασίες αξιολόγησης από παιδαγωγούς καθηγητές. Ίσως και με επιπλέον έτος σπουδών. Στη συνέχεια όταν παίρνουν την επάρκεια και ανάλογα με το βαθμό πτυχίου, τα σεμινάρια που έχουν παρακολουθήσει, τις μεταπτυχιακές ή άλλες σπουδές να συγκεντρώνουν μόρια που θα τους κατατάσσουν σε μια σειρά για διορισμό που θα μπορεί απόλυτα να ελεγχθεί από όλους.

 

Υπάρχει όμως και το πρόβλημα της μετάβασης από το ένα σύστημα στο άλλο. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή εκπαιδευτικοί με λίγη ή με πολλή προϋπηρεσία, με επιτυχία ή όχι στον ΑΣΕΠ.

 

Γι’ αυτούς που βρίσκονται σε αυτή τη φάση πιστεύω ότι με κριτήριο, την προϋπηρεσία, το βαθμό στον ΑΣΕΠ, την οικογενειακή κατάσταση, τα σεμινάρια ή τη μετεκπαίδευση που έχουν κάνει, τα μεταπτυχιακά αλλά και την ημερομηνία απόκτησης πτυχίου να συγκεντρώνουν κάποια μόρια από όλα αυτά και να μπουν σε μια σειρά για διορισμό. Να μην αποκλειστούν ούτε αυτοί που ενώ έχουν προϋπηρεσία, δεν έχουν ΑΣΕΠ.

 

Δεν είναι δίκαιο να μείνουν εκτός εκπαιδευτικοί που με τόσο κόπο και κόστος δούλεψαν για πολλά χρόνια στην εκπαίδευση περιφερόμενοι από νομό σε νομό και από σχολείο σε σχολείο για λίγα ψίχουλα προϋπηρεσίας που κάποια στιγμή θα τους εξασφάλιζε το διορισμό.

 

Η κατηγορία αυτή των εκπαιδευτικών βρίσκεται αυτή τη στιγμή κυριολεκτικά στον αέρα. Κανείς δεν ξέρει τι, πώς και γιατί.

 

Οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών και οι ηγεσίες τους τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο έχουν την υποχρέωση μακριά και πέρα από κάθε κομματική ή άλλη σκοπιμότητα, να σταθούν δίπλα στην κατηγορία αυτή των συναδέλφων, να συμπαρασταθούν έμπρακτα στον  αγώνα τους για μια δίκαιη αντιμετώπιση και λύση του προβλήματος επιβίωσης που αντιμετωπίζουν.

 

Σπύρος Βλαχόπουλος

δάσκαλος

Μέλος δ.σ. Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κέρκυρας.

Βήμα διαλόγου