Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
17/06/2008

Πώς και πότε θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του ΕΦΕΤ;

Ερώτηση Ε.Αμμανατίδου, Γ.Δραγασάκη, Μ.Παπαγιαννάκη προς τον Υπουργό Ανάπτυξης

Η πρόσφατη σοβαρή διατροφική κρίση με το επιμολυσμένο με ορυκτέλαια ηλιέλαιο, ανέδειξε εκτός των άλλων τα  σοβαρά διαχρονικά προβλήματα οργάνωσης και κακοδιοίκησης που χαρακτηρίζουν τον ΕΦΕΤ από την ίδρυσή του.  

Ο ΕΦΕΤ που ιδρύθηκε το 1999 και όπως αναφέρεται στον ιδρυτικό του νόμο 2741/1999 του έχει ανατεθεί ο ρόλος της μοναδικής Κεντρικής Αρχής Ελέγχου Τροφίμων στη χώρα αλλά και ρόλος συντονιστικός και ελεγκτικός σε δευτεροβάθμιο επίπεδο, δεν έτυχε της αναγκαίας στήριξης. Πέραν του ιδρυτικού του νόμου, καμία άλλη ουσιαστική παρέμβαση δεν έγινε από τις κυβερνήσεις που πέρασαν από το 2000 έως και σήμερα, για την κατοχύρωση του θεσμικού του ρόλου και την υλοποίηση των τότε εξαγγελιών. Ο ΕΦΕΤ αφέθηκε να λειτουργεί σε ένα θολό θεσμικό πλαίσιο, χωρίς ξεκάθαρες αρμοδιότητες.

Τα βασικότερα προβλήματα που έχουν καταγραφεί για τον ΕΦΕΤ, είναι ότι:

•    Υφίσταται πρόβλημα χρηματοδότησης του ΕΦΕΤ από το ΕΣΠΑ , διότι αποτελεί προϋπόθεση  με βάση τον Κοινοτικό Κανονισμό 882/2004 (όπως και για τους  λοιπούς φορείς του Δημοσίου) να έχει προηγουμένως πιστοποιηθεί .

•    Από τον ΕΦΕΤ έχουν περάσει 300 υπάλληλοι και έχουν αποχωρήσει πάνω από 100 μέσα σε 8 χρόνια; Ο αρνητικός αυτός δείκτης συγκράτησης προσωπικού, αποτελεί κλασσικό δείκτη κακοδιαχείρισης.

•    Tα 80 υπερσύγχρονα ειδικά εξοπλισμένα αυτοκίνητα που απέκτησε ο Φορέας μέσω του Γʼ ΚΠΣ   σκουριάζουν σε υπόγεια, και σε περίπτωση διενέργειας ελέγχου το 2009 από τους Κοινοτικούς Ελεγκτές θα διαπιστωθεί, ότι τα οχήματα αυτά δεν έχουν διανύσει ούτε ένα χιλιόμετρο, με αποτέλεσμα να ζητηθεί η απένταξη του έργου από το Γ΄ ΚΠΣ, ως μη λειτουργικό.

•    Στους διαγωνισμούς που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για την αγορά και κατασκευή των δύο υπερσύγχρονων κτιρίων εργαστηρίων του ΕΦΕΤ (πρόσφατα εξαγγέλθηκε εκ νέου για πολλοστή φορά)   - τόσο στην Αττική όσο και στη Θεσσαλονίκη- κάθε φορά προσερχόταν μόνο ένας ή και κανένας υποψήφιος, με αποτέλεσμα οι διαγωνισμοί αυτοί να κηρύσσονται άγονοι.

•    Ελέγχους τροφίμων διενεργούν διοικητικοί υπάλληλοι του ΕΦΕΤ  που δεν διαθέτουν την απαιτούμενη επιστημονική κατάρτιση ενώ αντίθετα Επιστήμονες Τροφίμων και Διπλωματούχοι Μηχανικοί που διαθέτουν Μάστερ, Διδακτορικά κ.λ.π. ετεροαπασχολούνται ή και υποαπασχολούνται, διότι τους έχουν ανατεθεί αλλότρια καθήκοντα γραμματέων σεμιναρίων ή και δακτυλογράφων.

•    Η απελθούσα Διοίκηση όρισε ότι για κάθε προμήθεια αγαθού ή υπηρεσίας, ακόμα και ευτελούς αξίας, πρέπει να λαμβάνονται δύο έως τρεις (2-3) αποφάσεις Διοικητικού Συμβουλίου και ισάριθμες αποφάσεις Προέδρου, προκειμένου να ολοκληρωθεί νομίμως κάθε προμήθεια. Λόγω της γραφειοκρατίας ο φορέας έχει μείνει ακόμη και χωρίς τηλέφωνο ενώ παρατηρήθηκε το φαινόμενο για μία τουλάχιστο εβδομάδα να λειτουργεί με ελάχιστη γραφική ύλη, η οποία δεν κάλυπτε ούτε στοιχειώδεις ανάγκες. Προμηθευτές έχουν μείνει απλήρωτοι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επιπλέον η απελθούσα Διοίκηση, αποψίλωσε το Τμήμα Προμηθειών, το οποίο λειτουργεί πλέον με ελάχιστο προσωπικό.

•    Τεράστιο πρόβλημα δημιουργεί η καθυστέρηση στην εκπόνηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα προβλέπει τις αναγκαίες θεσμικές ρυθμίσεις και ειδικότερα την ενοποίηση των υπηρεσιών ελέγχου τροφίμων.

Σε περίπτωση που δεν αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα ο ΕΦΕΤ δε θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί στο νευραλγικο και κρίσιμο τομέα του ελέγχου της υγιεινής των τροφίμων και έτσι θα πολλαπλασιαστούν οι κίνδυνοι για τη δημόσια  υγεία.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.       Γιατί η απερχόμενη Διοίκηση του Φορέα διέκοψε τις διαδικασίες εφαρμογής συστήματος ποιότητας ISO και της σχετικής πιστοποίησης του;

2.    Γιατί ο ΕΦΕΤ έχει αρνητικό ρεκόρ του δείκτη συγκράτησης προσωπικού σε δημόσια υπηρεσία, αφού από τους 190 εναπομείναντες υπαλλήλους που υπηρετούν, πάνω από το 50% έχει ήδη από την αρχή του χρόνου ζητήσει να αποχωρήσει;

3.       Γιατί μένουν καθηλωμένα τα περισσότερα από τα 80 υπερσύγχρονα ειδικά εξοπλισμένα αυτοκίνητα που απέκτησε ο Φορέας μέσω του Γʼ ΚΠΣ, με κίνδυνο την απαίτηση επιστροφής κονδυλίων;

4.    Γιατί για την αγορά και κατασκευή των δύο υπερσύγχρονων κτιρίων - εργαστηρίων του ΕΦΕΤ επελέγη ως διαγωνιστική διαδικασία η μέθοδος της αγοράς “με το κλειδί στο χέρι” (νόμος 715/79), ενώ πρόκειται για πολύ εξειδικευμένες εγκαταστάσεις;

5.    Γιατί δεν αξιοποιούνται στη διενέργεια των ελέγχων Επιστήμονες Τροφίμων και Διπλ/τούχοι Μηχανικοί αν και διαθέτουν αυξημένα τυπικά προσόντα (Μάστερ, Διδακτορικά κ.λ.π.);

6.    Γιατί χάθηκε το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων του προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια – Εθνικοί Πόροι» του ΕΠΑΝ; Γιατί δεν εκπονήθηκαν με αυτά τα κονδύλια κρίσιμες μελέτες όπως αυτή για την προετοιμασία του συστήματος διαχείρισης διατροφικών κρίσεων;

7.       Τι μέτρα θα ληφθούν ώστε να απαλλαγεί ο ΕΦΕΤ από τον αργό, γραφειοκρατικό και απαρχαιωμένο τρόπο λειτουργίας της Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης και να  εφαρμοστεί ένα σύγχρονο management με αντίστοιχη αξιοκρατική διοίκηση;

8.    Θα προχωρήσει άμεσα στην εκπόνηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα προβλέπει τις αναγκαίες ρυθμίσεις και ειδικότερα την ενοποίηση των Υπηρεσιών του ελέγχου  τροφίμων; Τι μέτρα θα πάρει ώστε να  στελεχωθεί ο ΕΦΕΤ με κατάλληλο και επαρκές επιστημονικό προσωπικό και να εξοπλισθεί με όλα τα σύγχρονα τεχνικά μέσα;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ευαγγελία Αμμανατίδου Πασχαλίδου

Γιάννης Δραγασάκης

Μιχάλης Παπαγιαννάκης