Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
08/07/2008

Έρευνα για τον τρόπο κατανομής της διαφημιστικής δαπάνης δημοσίων επιχειρήσεων ξεκινά η Κομισιόν

Απάντηση της Επιτρόπου Κρόες στον Δ. Παπαδημούλη

Στοιχεία για να ξεκινήσει έρευνα για τον τρόπο διανομής της διαφημιστικής δαπάνης επιχειρήσεων, στις οποίες το μάνατζμεντ ασκεί το ελληνικό δημόσιο, ζήτησε η Επίτροπος για τον Ανταγωνισμό κα Νίλυ Κρόες, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλη.

Στην ερώτησή του ο Έλληνας ευρωβουλευτής αναφέρει ότι: «Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Π.Δ. 261/97, για την κατανομή της κρατικής διαφήμισης στα έντυπα μέσα ενημέρωσης, πρέπει να συνεκτιμάται: (α) το κόστος καταχώρισης, (β) η απήχηση του διαφημιστικού μέσου στο ευρύ κοινό και (γ) η απήχηση του μέσου σε συγκεκριμένες κατηγορίες κοινού. Το άρθρο 2 όμως εξαιρεί δημόσιες επιχειρήσεις στις οποίες το δημόσιο δεν κατέχει μεν την πλειοψηφία των μετοχών, αλλά ασκεί έλεγχο και ορίζει τις διοικήσεις τους.  Η κατανομή αυτής της τεράστιας διαφημιστικής δαπάνης, όπως αποκαλύπτεται από στοιχεία του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, παραβιάζει κάθε κριτήριο αποδοτικότητας της διαφημιστικής επένδυσης και σκανδαλωδώς ευνοεί ορισμένες εκδοτικές επιχειρήσεις έναντι των υπολοίπων.»

Και ρωτά την Κομισιόν: «Τι μέτρα προτίθεται να λάβει προκειμένου να πάψει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση και να υπάρξει νομικό πλαίσιο για τη διαφημιστική δαπάνη των δημόσιων επιχειρήσεων που ελέγχονται από το κράτος, ώστε να γίνονται σεβαστές οι αρχές της δημοκρατίας, της ισοπολιτείας, της στήριξης του Τύπου της περιφέρειας, αλλά και οι αρχές του ανταγωνισμού που καταπατούνται βίαια;»

Στην απάντησή της η κα Κρόες επισημαίνει ότι: «Καταρχήν, δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι, μέσω της εφαρμογής των πολιτικών τους για τις διαφημιστικές δαπάνες, οι δημόσιες επιχειρήσεις ενδέχεται να ευνοούν ορισμένες επιχειρήσεις, προσφέροντάς τους επιλεκτικά οικονομικό πλεονέκτημα κατά την έννοια του άρθρου 87 παράγραφος 1 της συνθήκης ΕΚ που απαγορεύει τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων.»

Σημειώνεται ότι κατΆ αυτόν τον τρόπο η Κομισιόν ρίχνει το μπαλάκι στην διοίκηση του ΟΠΑΠ ΑΕ και τον εποπτεύοντα υπουργό κ. Λιάπη, οι οποίοι στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου απάντησαν ότι: «η Εταιρεία (σ.σ. ΟΠΑΠ ΑΕ) δεν προτίθεται να δημοσιοποιήσει στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με τις μέχρι σήμερα χορηγίες και την διαφημιστική της καμπάνια, όπως αυτά ζητήθηκαν με την υπΆ αριθ. πρωτοκ.1355/79/31.10.2007 ερώτηση αίτηση των βουλευτών Γ.Δραγασάκη, Τ.Κουράκη, Π.Λαφαζάνη και Γ.Ψαριανού.»

Στην συνέχεια της απάντησή της η Ευρωπαία Επίτροπος τονίζει ότι: «Πάντως, στο παρόν στάδιο η Επιτροπή δεν έχει ενημερωθεί για τέτοιου είδους πολιτικές, και κατά συνέπεια θα ενδιαφερόταν να λάβει οποιαδήποτε περαιτέρω συγκεκριμένη πληροφορία που θα αποκάλυπτε ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις οι οποίες εξαιρούνται από τις προαναφερθείσες διατάξεις του προεδρικού διατάγματος 261/97 πράγματι διοχετεύουν τις διαφημιστικές τους δαπάνες με μεροληπτικό τρόπο προς επιλεγμένες επιχειρήσεις εκτύπωσης και έκδοσης, σύμφωνα με όρους που δεν συμβιβάζονται προς την αρχή του ιδιώτη επενδυτή στην οικονομία της αγοράς.»

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ, ανταποκρινόμενος στο αίτημα της Επιτρόπου απέστειλε ήδη επιστολή προ την αρμόδια Επίτροπο κ. Kρόες, με την οποία κοινοποιεί στοιχεία, που αφορούν στην κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης δημοσίων επιχειρήσεων; καθώς και συναφή στοιχεία για την ημερήσια κυκλοφορία των εφημερίδων και ζητά να ενημερωθεί για τις όποιες ενέργειες της Επιτροπής αφού «το ζήτημα δεν είναι οικονομικό αλλά άπτεται της ομαλής λειτουργίας των δημοκρατικών θεσμών.»

Αναφερόμενος στο ζήτημα, ο Δημήτρης Παπαδημούλης δήλωσε:

"H αξιοποίηση της διαφημιστικής δαπάνης του κράτους και των δημόσιων επιχειρήσεων χωρίς κριτήρια και προς όφελος του κυβερνώντος κόμματος και ορισμένων, ολίγων, Mέσων Mαζικής Ενημέρωσης, αποτελεί τεράστιο οικονομικό και πολιτικό σκάνδαλο που πρέπει επιτέλους να σταματήσει.

Θα συνεχίσουμε και θα εντείνουμε αυτή την προσπάθεια, αξιοποιώντας όλα τα νόμιμα μέσα".

To Γραφείο Τύπου