Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
21/07/2008

Η επαναλειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος-Άργος-Τρίπολη

Ερώτηση Π.Κοροβέση προς τους Υπουργούς Μεταφορών, ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης

Το νέο σιδηροδρομικό ατύχημα του Μπράλου, επιβεβαιώνει τις καταγγελίες και διαμαρτυρίες για την απαξίωση του ΟΣΕ, τόσο από συνδικαλιστικές οργανώσεις, όσο και από τις τοπικές κοινωνίες, όπως της Αργολίδας.

Τα έργα αναβάθμισης της γραμμής Κορίνθου-Άργους/Ναυπλίου-Τρίπολης-Καλαμάτας ξεκίνησαν εδώ και 4 περίπου χρόνια. Η αρχική σύμβαση (2004) προέβλεπε την ολοκλήρωση των έργων σε 2 χρόνια με τη γραμμή εν λειτουργία. Παρ' όλα αυτά κράτησαν τελικά 4 χρόνια με τη γραμμή ΚΛΕΙΣΤΗ. Το έργο μάλιστα παραδόθηκε από τον ΕΔΙΣΥ σε κυκλοφορία μόνο κατά το τμήμα Κόρινθος-Άργος/Ναύπλιο-Τρίπολη. Εκκρεμεί το τμήμα Τρίπολη-Καλαμάτα στο οποίο συνεχίζονται οι εργασίες αναβάθμισης.

Τον τελευταίο καιρό άρχισαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια στην αναβαθμισμένη γραμμή. Οι ελλείψεις που παρατηρούνται είναι κυρίως η μη τοποθέτηση πτερυγίων σε κάποιες καμπύλες της γραμμής στο τμήμα Κόρινθος-Άργος, οι οποίες όμως δεν επηρεάζουν την ασφάλεια των δρομολογίων και μπορούν να τοποθετηθούν με τη γραμμή εν λειτουργία. Σε κάθε περίπτωση η μη τοποθέτηση πτερυγίων, σίγουρα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρόσχημα για περαιτέρω αργοπορία από πλευράς ΥΜΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη δρομολόγηση τραίνων.

Επίσης προβλήματα παρατηρούνται με την ύπαρξη πολλών ισόπεδων διαβάσεων τόσο με την Παλαιά Εθνική Οδό Κορίνθου-Άργους όσο και στο τμήμα μεταξύ Άργους και Ναυπλίου. Στο τελευταίο μάλιστα τμήμα η κατάσταση με τις ισόπεδες διαβάσεις όχι μόνο εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους για την ασφάλεια (τόσο του επιβατικού κοινού και των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο όσο και των οδηγών των αυτοκινήτων) αλλά  επιβαρύνει και τη σωστή λειτουργία της ανακαινισμένης γραμμής (διότι δεν μπορούν ούτε κατʼ ελάχιστον να αναπτυχθούν οι, με βάση τις προδιαγραφές της ανακαινισμένης γραμμής, δρομολογιακές ταχύτητες).

Οι λύσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα που προτείνονται είναι:

α) στο τμήμα Κόρινθος-Άργος (και με συνεργασία του ΥΜΕ με το ΥΠΕΧΩΔΕ και την Περιφέρεια Πελοποννήσου) η ανισοπεδοποίηση των διαβάσεων όπου αυτό είναι τεχνικά δυνατό μέσω νέας χάραξης σε εντοπισμένα σημεία της Παλαιάς  Εθνικής Οδού Κορίνθου-Άργους ή κατασκευή άλλων απαραίτητων τεχνικών έργων (γέφυρες κ.λπ.). Τα χρήματα μπορούν να εξασφαλιστούν μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013 ή και από εθνικούς πόρους ή από άλλα προγράμματα της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

β) στο τμήμα Άργος-Ναύπλιο η κατάργηση των περισσότερων ισόπεδων διαβάσεων μέσω ομαδοποίησής τους, η διατήρηση των ελάχιστων απαραίτητων και η διάνοιξη του παράλληλου οδικού δικτύου νότια της σιδηροδρομικής γραμμής.

Πέρα όμως από τα προβλήματα, που σίγουρα αντιμετωπίζονται με τη γραμμή εν λειτουργία, και ενώ η γραμμή έχει ήδη παραδοθεί από τον ΕΔΙΣΥ, παρατηρείται μια αδικαιολόγητη ολιγωρία από πλευράς ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΥΜΕ στη δρομολόγηση τραίνων. Επίσης η πληροφόρηση που έχουμε είναι ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσανατολίζεται να λειτουργήσει τη γραμμή με ελάχιστο αριθμό δρομολογίων (4 έως 5 ζεύγη Ναύπλιο-Άργος-Κόρινθος, εκ των οποίων τα 3-4 θα είναι κοινά με αυτά της Τρίπολης) πρόθεση που αν πραγματοποιηθεί θα οδηγήσει τελικά στην αδικαιολόγητη απαξίωση της ανακαινισμένης γραμμής (που ανακαινίστηκε με χρήματα της Ε.Ε. και του ελληνικού δημοσίου προκειμένου να δώσει λύσεις στα προβλήματα μεταφορών της περιοχής).

Η 241/19-11-2004 προκήρυξη του ΥΠ.ΑΝ. για προμήθεια τροχών δεν έχει τελεσφορήσει αφήνοντας τα τραίνα του ΟΣΕ χωρίς τροχούς με αποτέλεσμα την προσεχή περίοδο να υπάρξουν πολλές περικοπές δρομολογίων πανελλαδικά ακόμη και στον  κεντρικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Η επαναλειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος-Άργος-Τρίπολη

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί:

1.    Θα κυκλοφορήσουν τραίνα στην ήδη παραδοθείσα γραμμή Κορίνθου-Άργους/Ναυπλίου-Τριπόλεως και, αν ναι, πότε;

2.    Έχει εξασφαλίσει το ΥΜΕ το αναγκαίο τροχαίο υλικό και το προσωπικό που απαιτείται για την επαναλειτουργία της γραμμής;

3.    Είναι διατεθειμένο το ΥΜΕ και ο ΟΣΕ να δώσουν ώθηση στον σιδηρόδρομο στην περιοχή, με την δρομολόγηση ικανοποιητικού αριθμού δρομολογίων (τουλάχιστον 7-8 για Ναύπλιο και 5-6 για Τρίπολη) και με την ύπαρξη σύγχρονων συνθηκών μετεπιβίβασης με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο στην Κόρινθο;

4.    Προσανατολίζονται το ΥΜΕ και το ΥΠΕΧΩΔΕ να δώσουν τις απαραίτητες λύσεις στα προβλήματα που υπάρχουν με τις πολλές ισόπεδες διαβάσεις κατά μήκος της γραμμής που εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών και οδηγών και μειώνουν τις δυνατότητες λειτουργίας της ανακαινισμένης γραμμής;

5.    Πότε πρόκειται να τελεσφορήσει η προαναφερθείσα προκήρυξη του ΥΠ.ΑΝ. και να γίνουν οι αναγκαίες προμήθειες σε τροχούς και άλλο απαραίτητο υλικό;

6.    Ποια μέτρα πρόκειται να παρθούν προκειμένου να σταματήσει  πανελλαδικά η απαξίωση του τραίνου, του  οικολογικότερου μέσου μαζικής μεταφοράς;

Ο Ερωτών  Βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης