Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
06/08/2008

Η Κομισιόν επιμένει στην κατάργηση των "duty-free" σε χερσαία σύνορα

Απάντηση του Επιτρόπου Κόβακς στον Δ. Παπαδημούλη

Δ.Παπαδημούλης: Η δογματική επιμονή της Κομισιόν δημιουργεί δύο μέτρα και δύο σταθμά και πλήττει τους ασθενέστερους

"Η Επιτροπή δεν σκοπεύει να τροποποιήσει την πρότασή της προκειμένου να επιτραπεί η απαλλαγή από δασμούς για τα εμπορεύματα που πωλούνται στα καταστήματα που ευρίσκονται στο έδαφος και στους μεθοριακούς σταθμούς των κρατών μελών που συνορεύουν με τρίτες χώρες". Αυτό απαντά ο αρμόδιος για τη φορολογία και την τελωνειακή ένωση Επίτροπος κ. Κόβακς σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη.

O Έλληνας ευρωβουλευτής ζητούσε να πληροφορηθεί εάν η Κομισιόν προτίθεται να συμπεριλάβει στη νέα οδηγία για το γενικό καθεστώς των προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης πρόβλεψη για εξαίρεση από το φόρο και για τα είδη που πωλούνται σε χερσαία καταστήματα και μεθοριακούς σταθμούς κρατών μελών που γειτνιάζουν με τρίτες χώρες, ούτως ώστε να αποφευχθεί η δυσμενής διάκριση μεταξύ όσων ταξιδεύουν με χερσαία μέσα και όσων ταξιδεύουν αεροπορικώς ή διά θαλάσσης.

Στην απάντησή του, ο κ. Κόβακς υπενθυμίζει ότι η νέα πρόταση της Επιτροπής "προβλέπει ένα καθεστώς για τα καταστήματα αφορολόγητων, το οποίο επιτρέπει σ' αυτά τα καταστήματα που ευρίσκονται σε αεροδρόμιο ή θαλάσσιο λιμάνι να πωλούν προϊόντα τα οποία υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης και τα οποία τελούν υπό καθεστώς αναστολής μόνο σε ταξιδιώτες που ταξιδεύουν αεροπορικώς ή με πλοίο με προορισμό τρίτο έδαφος ή τρίτη χώρα."

Σύμφωνα με τον Επίτροπο, "η διαφορετική αντιμετώπιση μεταξύ των πρατηρίων αφορολόγητων ειδών που ευρίσκονται σε αεροδρόμιο ή θαλάσσιο λιμάνι και των μεθοριακών χερσαίων καταστημάτων έχει ήδη προταθεί στη σύσταση του Συμβουλίου Τελωνειακής Συνεργασίας (σήμερα είναι γνωστός ως Παγκόσμιος Οργανισμός Τελωνείων) σχετικά με τα πρατήρια αφορολόγητων ειδών, της 16ης Ιουνίου 1960."

Τονίζει μάλιστα ότι "η Επιτροπή είναι της άποψης ότι υπάρχουν διάφορες πραγματολογικές διαφορές μεταξύ των πρατηρίων αφορολόγητων ειδών που ευρίσκονται σε αεροδρόμιο ή θαλάσσιο λιμάνι και των παρόμοιων καταστημάτων σε χερσαία σύνορα οι οποίες δικαιολογούν τη διαφορετική αντιμετώπιση. Τα πρόσωπα που ταξιδεύουν δια ξηράς μπορούν να κινούνται συχνότερα σε σύγκριση με τους άλλους τρόπους ταξιδιού, πράγμα που αυξάνει τον κίνδυνο παραβίασης των ορίων εισαγωγής αδασμολόγητων και αφορολόγητων ειδών εκ μέρους των ταξιδιωτών και, συνεπώς, το φόρτο των ελέγχων για τις τελωνειακές αρχές τόσο στη γειτονική τρίτη χώρα όσο και στο κράτος μέλος όπου πραγματοποιείται η πώληση."

Καταλήγοντας, ο Ούγγρος Επίτροπος υπογραμμίζει κατηγορηματικά ότι "για τους λόγους αυτούς, η Επιτροπή δεν σκοπεύει να τροποποιήσει την πρότασή της προκειμένου να επιτραπεί η απαλλαγή από δασμούς για τα εμπορεύματα που πωλούνται στα καταστήματα που ευρίσκονται στο έδαφος και στους μεθοριακούς σταθμούς των κρατών μελών που συνορεύουν με τρίτες χώρες."

Επισημαίνεται ότι η συζήτηση της τροποποίησης της ισχύουσας οδηγίας 92/12/ΕΟΚ του Συμβουλίου βρίσκεται εν εξελίξει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο όμως έχει μόνο συμβουλευτική αρμοδιότητα. Η εισηγήτρια της αρμόδιας Οικονομικής και Νομισματικής Επιτροπής, Λουξεμβούργια Χριστιανοδημοκράτης Άστριντ Λούλιγκ, έχει προτείνει να συμπεριληφθούν στην εξαίρεση από το φόρο κατανάλωσης και τα καταστήματα που βρίσκονται σε χερσαία σύνορα με τρίτο κράτος ή έδαφος.

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δ.Παπαδημούλης δήλωσε:

«Η δογματική επιμονή της Κομισιόν δημιουργεί δύο μέτρα και δύο σταθμά πλήττοντας όσους ταξιδεύουν οδικώς, οι οποίοι είναι και κατά τεκμήριο και οι οικονομικά ασθενέστεροι. Η Ελλάδα, χώρα με εκτεταμένα χερσαία σύνορα, πλήττεται από αυτή την εξαίρεση. Η ελληνική κυβέρνηση και ο Έλληνας Επίτροπος οφείλουν ναν ενεργοποιηθούν για την επανεξέταση του ζητήματος.»

To Γραφείο Τύπου