Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
17/09/2008

Συνέντευξη Τύπου του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, Φ.Κουβέλη, για την πρόταση νόμου που κατάθεσε η Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση των φοροαπαλλαγών της εκκλησίας

Μετά την κατάθεση της πρότασης νόμου «Κατάργηση των φοροαπαλλαγών της εκκλησίας» από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, ο κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος Φώτης Κουβέλης,  παραχώρησε συνέντευξη τύπου στα γραφεία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της οποίας τόνισε:

Φ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: «Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς  παίρνει τη νομοθετική πρωτοβουλία να καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση νόμου αναφορικά με ζητήματα που έχουν σχέση με την φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και της περιουσίας των Μονών.

 Είναι για το Συνασπισμό Ριζοσπαστικής Αριστεράς απαράδεκτο, άδικο και αντιδημοκρατικό οι πολίτες να δέχονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία δυσβάσταχτα φορολογικά βάρη και από την άλλη μεριά η πολιτεία να απέχει από οφειλόμενες ενέργειες όπως είναι η φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και της περιουσίας των Μονών.

Επισημαίνω ότι τα όσα περιέχονται στην πρόταση νόμου έχουν ήδη κατατεθεί από το κόμμα μας εδώ και καιρό ως τροπολογίες, οι οποίες δεν έγιναν δεκτές από την κυβέρνηση  σε συναφή σχέδια νόμου. Με την ψήφιση σειράς νόμων κατά το παρελθόν θεσπίσθηκε η φοροαπαλλαγή της εκκλησίας από φόρους που μέχρι τότε κατέβαλε.

Συγκεκριμένα με το νόμο 2459/97 απαλλάσσονται από το φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν οι ναοί, οι μονές, καθώς και το ¶γιο Όρος. Πρόκειται για νομοθέτημα της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.

Με το νόμο 3220/2004 καταργήθηκε από 1/1 του 2004 η υποχρέωση της εκκλησίας να εισφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό το 35% των ακαθαρίστων εσόδων της.

Με το άρθρο 6 του νόμου 3296/2004 επί κυβερνήσεως, ΝΔ καταργήθηκε ο φόρος 10% που επιβαρύνει τα μισθώματα από την εκμίσθωση γαιών και οικοδομών εμπορικού χαρακτήρα της εκκλησίας και των ναών γενικότερα.

Με το νόμο 3247/2005 με κυβέρνηση της ΝΔ οι φοροαπαλλαγές της εκκλησίας διευρύνθηκαν, καθώς δεν υπόκεινται στο φόρο αυτόματου υπερτιμήματος και στο τέλος συναλλαγής οι ναοί και οι μονές.

Επειδή με την καθιέρωση αυτών των ρυθμίσεων συντελέστηκε ουσιώδης μονόπλευρη ανατροπή στις ως τότε διαμορφωμένες οικονομικές σχέσεις κράτους και εκκλησίας και επειδή το γεγονός αυτό έχει αυξήσει τις ανισότητες του φορολογικού συστήματος, αφού επιβαρύνει δυσανάλογα τα φτωχά κοινωνικά στρώματα, επί πλέον δε παραβιάζονται βασικοί συνταγματικοί κανόνες της ισονομίας και επειδή αυτές οι φοροαπαλλαγές έχουν δημιουργήσει ένα κλίμα που ευνοεί τη φοροδιαφυγή και την φοροαποφυγή καθώς και την ανάπτυξη διάφορων μορφών κερδοσκοπικών παιχνιδιών και διαπλοκής, εμείς προτείνουμε την κατάργησή τους.

Η πρόταση νόμου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς είναι μία λιτή, σαφής και μικρή πρόταση νόμου, αλλά είναι μεγάλη ως προς το  περιεχόμενό της αλλά και το οικονομικό αποτέλεσμα. Πολλά εκατομμύρια ευρώ θα εισέλθουν στα ταμεία του κράτους εάν γίνει αποδεκτή αυτή η πρόταση νόμου την οποία η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ  σήμερα κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων.

Καλούμε την κυβέρνηση και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις της αντιπολίτευσης να υιοθετήσουν την πρόταση νόμου που κάνουμε. Επί πλέον πρέπει να σας πω ότι ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς θα αναλάβει και πάλι πρωτοβουλία προκειμένου να εξορθολογιστούν  οι σχέσεις κράτους και εκκλησίας με την έννοια να ρυθμιστεί νομοθετικά η διακριτότητα των ρόλων τους έτσι ώστε να μην υπάρχουν αυτές οι απαράδεκτες θεσμικές ρυθμίσεις που υπάρχουν σήμερα στις σχέσεις τους.

Μια ακόμη πρωτοβουλία του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς θα είναι εκείνη η οποία θα αφορά σε ενέργειες που πρέπει να προωθηθούν, προκειμένου να επανεξεταστούν τα λεγόμενα χρυσόβουλα, συγγύλια  και άλλοι λεγόμενοι συναφείς τίτλοι με τους οποίους δίδονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα στην εκκλησία και στις μονές όχι μόνο του Αγίου Όρους αλλά γενικότερα.  Είναι απαράδεκτο το γεγονός, με τίτλους αναγόμενους στην περίοδο της Οθωμανικής κατοχής της χώρας, να προκύπτουν ιδιοκτησιακά δικαιώματα των μονών, την ώρα που υπάρχουν ακτήμονες στη χώρα μας, την ώρα που ολόκληρες περιοχές ασφυκτιούν από αυτές τις δήθεν ιδιοκτησίες μοναστηριών αλλά και της εκκλησίας. Και νομίζω ότι η επανεξέταση, η επαναθεώρηση αυτών των λεγομένων τίτλων είναι αναγκαία δημοκρατική πράξη  και προς τους πολίτες  και προς την κοινωνία και σε κάποιες περιπτώσεις και προς το περιβάλλον. Διότι δεν πρέπει να παραλείψουμε να σημειώσουμε ότι περιοχές τις οποίες θέλουν οι μονές να θεωρούν δικές τους στη βάση των λεγομένων τίτλων που προανέφερα, βρίσκονται στον πυρήνα ενός περιβάλλοντος που πρέπει συστηματικά να προστατεύεται και να μην αποτελεί αντικείμενο αγοραίας εκμετάλλευσης.  Σας ευχαριστώ.»

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

-    Οι τίτλοι δεν θα πρέπει να επανεξεταστούν αν είναι αληθινοί, γιατί το θέμα είναι πολιτικής απόφασης;

Υπάρχουν δύο ζητήματα κύριε Σιδέρη. Το ένα ζήτημα είναι η επανεξέταση, πρέπει να επαναξιολογήσει την γνησιότητα των τίτλων. Και το δεύτερο ζήτημα, το οποίο είναι, βεβαίως νομικό, αλλά βαθύτατα πολιτικό να επανεξετάσει την εγκυρότητα αυτών των τίτλων και εάν ισχύουν ή δεν ισχύουν.

-    Δεν είναι θέμα πολιτικής απόφασης; Νομικό θέμα είναι;

Όχι. Μα σας το είπα λίγο πριν. Ότι προβάλλει νομικό, αλλά είναι μία βαθύτατα πολιτική επιλογή, στη βάση και των όσων προανέφερα.

-    Το ΠΑΣΟΚ δεν φαίνεται να συμφωνεί να εξεταστεί  η υπόθεση από το 1999 … Υπάρχει ενδεχόμενο να μειώσετε το χρόνο και να συμφωνήσετε με το ΠΑΣΟΚ;

Εμείς επιμένουμε  στην Εξεταστική Επιτροπή με ανοιχτό χρονικό ορίζοντα. Διότι θεωρούμε ότι, πρέπει να εξεταστούν και όλα εκείνα που επράχθησαν επί Κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και όλα εκείνα, που έγιναν επί Κυβερνήσεων Ν.Δ.

Η στάση μας αυτή αποτελεί υπεύθυνη συμπεριφορά απέναντι στην πολιτική αντικειμενικότητα, που πρέπει να εξασφαλίζει η όποια κοινοβουλευτική ενέργεια του ΣΥΡΙΖΑ.

-    Στο ίδιο πνεύμα και συνέχεια στην ίδια ερώτηση. Το ΠΑΣΟΚ σας καταλογίζει δόλο σε ό,τι αφορά στην απόφαση σας, για Εξεταστική Επιτροπή σε βάθος χρόνου, όπως λέτε. Τι απαντάτε;

Δεν υπάρχει κανένας δόλος. Υπάρχει σαφής πολιτική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ, όπως την περιέγραψα και η επιλογή αυτή δεν μπορεί να απομακρύνεται από την αντικειμενικότητα της πολιτικής διεκδίκησης, που πρέπει να έχει ο Κοινοβουλευτικός Έλεγχος.

-    Επί ΠΑΣΟΚ, όμως όπως αυτό ισχυρίζεται, δεν παρήχθη κανένα αποτέλεσμα και όλα τα αποτελέσματα παρήχθησαν επί διακυβερνήσεως Ν.Δ. …

Η έρευνα οφείλει να αναφέρεται και στα χρονικά αυτά διαστήματα, όπου υπήρχε διακυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, ακριβώς για το λόγο ότι από ΅κει έχουμε κάποιες αφετηρίες συγκεκριμένων ενεργειών. Κατά συνέπεια δεν πρέπει ο Κοινοβουλευτικός Έλεγχος με την Εξεταστική Επιτροπή να γίνει αποσπασματικός.

Ήδη, αν θέλετε να συνδέσετε αυτό που ρωτάτε, μΆ αυτό που λίγο πριν ανέφερα για την Πρόταση Νόμου του ΣΥΡΙΖΑ, θα διαπιστώστε ότι, έχουμε 4 νομοθετήματα, για τα οποία ζητούμε την κατάργησή τους. Τα δύο αφορούν σε πολιτικές επιλογές των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και τα δύο νομοθετήματα σε πολιτικές επιλογές των Κυβερνήσεων της Ν.Δ.

-    Σε σχέση με το θέμα του Βατοπεδίου, επειδή εμπλέκονται διάφοροι Υπουργοί, Υφυπουργοί πρώην, θεωρείτε ότι υπάρχει κάποιος κεντρικός ενορχηστρωτής, με κεντρική επιλογή να κάνει ότι πει το Μέγαρο Μαξίμου ….

Κύριε Παπαδόπουλε το αντικειμενικό που καταγράφεται είναι ότι έχουμε συμπεριφορές αρκετών κυβερνητικών στελεχών και αυτές οι συμπεριφορές πρέπει να ελεγχθούν. Ακριβώς γιΆ αυτό το λόγο ζητάμε και την Εξεταστική Επιτροπή.

-    Είπατε πριν ότι, ο ΣΥΡΙΖΑ θα αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία για τη διακριτότητα των ρόλων Κράτους και Εκκλησίας. Μπορείτε να το εξηγήσετε αυτό, γιατί, αν δεν κάνω λάθος, για το διαχωρισμό των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας, αν εννοείτε αυτό, εκτός αν εννοείτε κάτι άλλο, απαιτείται απΆ ό,τι ξέρω αντικατάσταση του Συνταγματικού ¶ρθρου. 

Ο χωρισμός Εκκλησίας – Κράτους αναμφισβήτητα είναι υπόθεση Συνταγματικής Αναθεώρησης και όπως σας είναι γνωστό, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο στην πρόσφατη αναθεωρητική διαδικασία, αλλά και σΆ εκείνη του έτους 2001 είχε καταθέσει τη δική της πρόταση για το χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, έτσι ώστε να μην υπάρχουν θεσμικές συγχύσεις αλλά και θεσμικές επικαλύψεις που, σε τελευταία ανάλυση, δεν υπηρετούν ούτε του κύρος και την αποτελεσματικότητα του κράτους, αλλά ούτε το κύρος της εκκλησίας. Η πρότασή μας αυτή απορρίφθηκε. Υπάρχουν όμως ζητήματα τα οποία είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν στο επίπεδο του κοινού νομοθέτη. Δηλαδή υπάρχουν θέματα, τα οποία μπορούν να ρυθμιστούν και η ρύθμισή τους μπορεί να υπηρετεί τη διακριτότητα των  ρόλων στο επίπεδο της απλής νομοθεσίας. Να θυμίσω ότι, πριν από 1,5 – 2 χρόνια περίπου και πάλι είχαμε καταθέσει αυτήν την πρόταση στη Βουλή και όχι μόνο στο επίπεδο της Συνταγματικής Αναθεώρησης, αλλά στο επίπεδο του κοινού νομοθέτη, δηλαδή της Βουλής,  αλλά δυστυχώς απορρίφθηκε.

Θα επιμείνουμε. Και θα επιμείνουμε, για το λόγο ότι πιστεύουμε πως έχει επέλθει ο χρόνος. Έχει αναδειχτεί το αίτημα της κοινωνίας να υπάρξει αυτή η ρύθμιση για την διακριτότητα των ρόλων κράτους και εκκλησίας.

-    Με την πρότασή σας για τη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας δεν δίνετε ένα χαρτί στην εκκλησία να ισχυρίζεται ότι κατέχει, όσα ισχυρίζεται ότι κατέχει. Διότι υπάρχουν προτάσεις από άλλα κόμματα που λένε ότι είναι δημόσια περιουσία όσα λένε οι εκκλησίες ότι είναι ιδιωτική περιουσία, αν φορολογηθεί, φορολογείται για κάτι που κατέχει.

Αντιλαμβάνομαι το ερώτημα που κάνετε. Κι εμείς λέμε ότι η περιουσία αυτή είναι δημόσιος πλούτος, είναι δημόσιο αγαθό, όμως έως ότου γίνει αυτή η ρύθμιση, που σας είπα λίγο πριν, έως ότου επέλθει η αποσαφήνιση για τα ζητήματα που αναφέρθηκα, είναι αναγκαίο να υπάρξει η φορολόγηση.

Σκεφθείτε τι χάνει το Ελληνικό Δημόσιο, πόσο προσβάλλεται η φορολογική ισονομία, εάν διατηρηθεί αυτό το καθεστώς, εν αναμονή της ρύθμισης του συνολικότερου ζητήματος. Αναφορικά  με τους τίτλους τους οποίους επικαλείται, αβασίμως υποστηρίζουμε εμείς, η εκκλησία, αλλά και οι διάφορες μονές.  

To Γραφείο Τύπου