Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
25/09/2008

Μετά από 17 μήνες έχει η Κυβέρνηση σαφές σχέδιο και χρονοδιάγραμμα για τη συγχρονισμένη απάντληση των καυσίμων και την ανέλκυση του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου Sea Diαmond από το βυθό της Καλντέρας στη Σαντορίνη;

Ερώτηση Θ.Δρίτσα, Μ.Παπαγιαννάκη, Α.Φιλίνη προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής

Έχουν παρέλθει 17 μήνες από το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στον Όρμο της Καλντέρας της Νήσου Θήρας.

Η Κυβέρνηση έχει επανειλημμένως δεσμευτεί και εξαγγείλει ότι θα προχωρήσει στις αναγκαίες ενέργειες ούτως ώστε να εξασφαλιστούν συνδυασμένα τόσο η απάντληση των καυσίμων όσο και η ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου. Πρόσφατα μάλιστα, ο Υφυπουργός Ε.Ν.Α.Ν.Π. κ. Παν. Καμένος στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στις 3/9/2008, αναφερόμενος στο ρόλο και στις αρμοδιότητες των Λιμενικών Ταμείων, έφερε ως παράδειγμα την ευθύνη που έχει αναλάβει το Λιμενικό Ταμείο Θήρας σχετικά με το ναυάγιο του Sea Diamond και επιβεβαίωσε με έμφαση αυτές τις δεσμεύσεις, λέγοντας μεταξύ άλλων: «….Ενημερώνω την Επιτροπή ότι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με εντολή του Λιμενικού Ταμείου πλέον, κάνει την αποτίμηση των προσφορών για να ξεκινήσουν τη διαδικασία απάντλησης και ανέλκυσης. Αυτή είναι η υποχρέωση και σε αυτήν επιμένουμε».

Όμως, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας, με έγγραφο που έστειλε προς τη Σχολή Ναυπηγών και το Εργαστήριο Θαλάσσιων Μεταφορών του Ε.Μ.Π. στις 9/7/08 (Αρ. Πρωτ. 608), ζητεί «Σύνταξη μελέτης για το εφικτό ή μη της ανέλκυσης του ναυαγίου του Κ/Ζ Sea Diamond» και μάλιστα σπεύδει  στο ίδιο έγγραφο να τονίσει ότι «Πράγματι υπεβλήθησαν υπό διαφόρων εταιρειών προσφορές, πλην όμως κατά την κρίση μας, στο πρόβλημα της ανέλκυσης ή απομάκρυνσης του ναυαγίου όχι απόλυτα διευκρινιστικές για την επιτυχή αντιμετώπιση του προβλήματος». Καλεί δε τέλος, το Ε.Μ.Π. να γνωμοδοτήσει επί όλων των κρίσιμων ερωτημάτων λαμβάνοντας υπόψη τα πλήρη στοιχεία του προβλήματος, γνωμοδότηση η οποία κατά το Λιμενικό Ταμείο Θήρας θα πρέπει να απαντά και επί της πρόβλεψης…«Αποφυγής ή δημιουργίας μείζονος τυχόν προβλήματος».

Σήμερα, 17 μήνες μετά το ναυάγιο, καταγράφουμε:

α) την προφανή αναντιστοιχία των κυβερνητικών δηλώσεων, εξαγγελιών και δεσμεύσεων σε σχέση με τους χειρισμούς και τις πρωτοβουλίες του Λιμενικού Ταμείου Θήρας,

β)  τις γνώμες έγκυρων επιστημόνων και περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι οποίες συγκλίνουν στην επισήμανση ότι η παραμονή του ναυαγίου στο βυθό της Καλντέρας, ακόμα και μετά την απάντληση των καυσίμων, ενέχει πολλαπλούς κινδύνους περιβαλλοντικής επιβάρυνσης και ότι κάθε καθυστέρηση όχι μόνο πολλαπλασιάζει τους κινδύνους αλλά και μεγιστοποιεί τις δυσκολίες του έργου,

γ) το γεγονός ότι μετά από Διεθνή Πρόσκληση Ενδιαφέροντος, την οποία προκήρυξε το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, τρεις παγκοσμίου κύρους και υψηλής τεχνογνωσίας εταιρείες κατέθεσαν δήλωση επάρκειας και ενδιαφέροντος για την ανάληψη του έργου απάντλησης των καυσίμων και ανέλκυσης του ναυαγίου

δ) τις εντεινόμενες διαρρέουσες πληροφορίες ότι εγχώρια επιχειρηματικά συμφέροντα, αλλά και η πλοιοκτήτρια εταιρεία, επιδιώκουν συστηματικά τη μονομερή λύση της απάντλησης και  την εγκατάλειψη της ανέλκυσης,

ε) τις κινητοποιήσεις κατοίκων και φορέων του νησιού, οι οποίοι, δια της «Συντονιστικής Επιτροπής Θηραίων Πολιτών», επανειλημμένα με συγκεντρώσεις, υπομνήματα, ανακοινώσεις και δελτία τύπου, αλλά και με τη συγκέντρωση πάνω από 2.600 υπογραφών, όχι μόνο έχουν εκδηλώσει τις έντονες και τεκμηριωμένες ανησυχίες τους ως προς τα παραπάνω ζητήματα, αλλά και την οργή τους για την ελλιπέστατη  δημόσια ενημέρωση, την αδιαφάνεια και τις - τουλάχιστον περίεργες - παλινωδίες και αντιφάσεις των κυβερνητικών χειρισμών,

στ) τις από τις αρχές του 2008 ομόφωνες αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Κυκλάδων, του Επαρχιακού Συμβουλίου Θήρας, του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας (η οποία μάλιστα μόλις προχθές επικαιροποιήθηκε με νέα απόφαση), αλλά και τις πρόσφατες αποφάσεις όλων των Συμβουλίων των Τοπικών Διαμερισμάτων Νήσου Θήρας, που ομόφωνα στηρίζουν τους αγώνες της «Συντονιστικής Επιτροπής Θηραίων Πολιτών» και απαιτούν την άμεση απάντληση των καυσίμων του πλοίου, καθώς και την ανέλκυση του ναυαγίου. 

Με βάση όλα τα παραπάνω,

 ερωτάται ο κ. Υπουργός

1.    Σε ποιες ενέργειες και με ποιο χρονοδιάγραμμα προτίθεται να προχωρήσει, ούτως ώστε να εξασφαλιστεί τόσο η απάντληση των καυσίμων όσο και η ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond;

2.    Με ποια διαδικασία θα ανατεθεί το έργο της απάντλησης-ανέλκυσης; Συνδυασμένα ή ξεχωριστά; Με απ’ ευθείας ανάθεση ή με διεθνή διαγωνισμό;

3.    Θα προηγηθεί σύνταξη  μελέτης των προδιαγραφών του έργου και εάν ναι από ποιο φορέα;

4.    Δύναται τέλος, να παράσχει σαφείς διαβεβαιώσεις ότι έχει ήδη αναλάβει όλες εκείνες τις αναγκαίες νομικές και άλλες πρωτοβουλίες, ώστε να υποχρεωθεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ως οφείλει με βάση το ισχύον δίκαιο, να αναλάβει το κόστος όλων των εργασιών απάντλησης-ανέλκυσης;    

Οι ερωτώντες βουλευτές

Θοδωρής Δρίτσας

Μιχάλης Παπαγιαννάκης

Άννα Φιλίνη