Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
30/09/2008

Ομιλία Α.Φιλίνη στη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής «Δικαιώματα-Υποχρεώσεις επιβατών και μεταφορέων στις επιβατικές τακτικές θαλάσσιες μεταφορές και άλλες διατάξεις».

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο κ. Δρίτσας τοποθετήθηκε και ανέφερε ήδη τις δικές μας απόψεις πάνω σ’ αυτό το νομοσχέδιο και σχετικά με τα ιδιαίτερα άρθρα του. Βέβαια το πρόβλημα είναι τεράστιο. Δεν αρκούν λίγα λεπτά για να μιλήσει κανείς σε βάθος και αναλυτικά για όλα αυτά τα θέματα. Ήδη συζητώντας επί της αρχής αυτού του νομοσχεδίου κάναμε τις βασικές μας παρατηρήσεις.

Ήθελα να τονίσω ξανά ορισμένα ζητήματα μιας και συζητούμε επί των άρθρων. Ιδιαίτερα το δεύτερο μέρος αυτού του νομοσχεδίου, στα άρθρα 4, 6, 7, 8, 9, 10 αναφέρεται σε ζητήματα επιστροφών, αποζημιώσεων, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων, διακοπής ταξιδιού, απώλειας ανταπόκρισης, απαγόρευσης απόπλου, ακύρωσης ταξιδιού. Ήδη οι τίτλοι όλων αυτών των άρθρων βγάζουν στην επιφάνεια πόσο οξυμένο είναι το πρόβλημα των νησιωτών μας, ιδιαίτερα σχετικά με την επικοινωνία τους με το κέντρο και με την επικοινωνία των νησιωτών μεταξύ τους.

Αυτή είναι η ουσία όλων αυτών των άρθρων. Αυτό είναι το υπόβαθρο, δηλαδή το πώς θα εξασφαλιστεί η ανάπτυξη των νησιών μας και η αντιμετώπιση των μειονεκτημάτων που δημιουργεί η νησιωτικότητα. Η επίλυση όλων αυτών των ζητημάτων θα έπρεπε να είναι προϋπόθεση για τη σωστή κιόλας αντιμετώπιση του θέματος των δικαιωμάτων των επιβατών.

Επαναλαμβάνουμε ότι για να έχουμε μία σωστή και γενική αντιμετώπιση αυτού του θέματος, θα έπρεπε να έχει προηγηθεί η συζήτηση των αποτελεσμάτων πολύ πρόσφατων διεθνών, αλλά και τοπικών εθνικών συνεδρίων, σχετικά με το ζήτημα των μικρών και απομακρυσμένων μας νησιών, καθώς και του θέματος της νησιωτικότητας.

Ήθελα να αναφέρω συγκεκριμένα ότι πολύ πρόσφατα, στις 26 και 27 Σεπτεμβρίου του 2008, έγινε το Συνέδριο του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών. Το πρώτο ζήτημα που θέτει αυτό το Συνέδριο στις αποφάσεις του είναι ένα θέμα που πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να θέτει αυτό το νομοσχέδιο στο κέντρο της φιλοσοφίας του. Είναι αυτό το ζήτημα που θέσαμε του μεταφορικού ισοδύναμου, δηλαδή να πληρώνει ο επιβάτης του πλοίου το ίδιο αντίτιμο εισιτηρίου μ’ αυτό που πληρώνει ο επιβάτης του σιδηροδρόμου και όχι να φθάνει η τιμή αυτού του εισιτηρίου για το πλοίο και μέχρι δώδεκα φορές πάνω από το αντίστοιχο εισιτήριο για τις χερσαίες μεταφορές. Θεωρούμε ότι η δίκαιη τιμή του εισιτηρίου είναι ζήτημα δικαιώματος των ίδιων των επιβατών.

Και ήθελα, μάλιστα, εδώ να καταθέσω το Δελτίο Τύπου αυτού του Συνεδρίου του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, σχετικά με το ζήτημα του μεταφορικού ισοδύναμου.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κα Άννα Φιλίνη καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν Δελτίο Τύπου, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Επίσης, ήθελα να αναφέρω ότι πάλι πριν από λίγο καιρό, από τις 9 μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου του 2008, στη Φινλανδία, έγινε ένα Πανευρωπαϊκό Συνέδριο της Ομοσπονδίας Μικρών Νησιών της Ευρώπης –ήταν εκεί εκπρόσωποι και από τη χώρα μας, αλλά και από τη Φινλανδία, τη Σουηδία, τη Δανία, την Ιρλανδία, τη Σκωτία, την Εσθονία, την Ιταλία, τη Γαλλία- όπου και πάλι μπήκε πρώτο αυτό το ζήτημα του μεταφορικού ισοδύναμου στο εισιτήριο.

Καταθέτω ξανά το έγγραφο με τα αποτελέσματα αυτού του Συνεδρίου.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κα Άννα Φιλίνη καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Νομίζω ότι η χώρα μας, η πολιτεία, πριν διαμορφώσει τέτοιου είδους σοβαρά νομοσχέδια όπως είναι αυτό για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας τελικά, της εξασφάλισης της δίκαιης και σωστής και μόνιμης επικοινωνίας των νησιωτών μας, οφείλει προηγουμένως να λάβει υπ\\\' όψιν της όλες αυτές τις επεξεργασίες.

Ήδη, στη Διακήρυξη του Αιγαίου η οποία αποφασίστηκε στην Κω τον περασμένο Ιούνιο, κεντρικό ζήτημα και από τη δική μας πλευρά και από τον εκπρόσωπο της Ελλάδας στην Επιτροπή των περιφερειών της Ε.Ε. ήταν το ζήτημα της εδαφικής συνοχής στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ήθελα να αναφέρω ότι εμείς, ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς, ήδη χθες διοργανώσαμε μία ειδική συζήτηση με αφορμή αυτό το νομοσχέδιο, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι από την Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Κυκλάδων, από τα Δωδεκάνησα, ακόμα και ειδικοί επιστήμονες.

Η διαπίστωση που ήδη έχει γίνει από τη μεριά μας είναι ότι η ακτοπλοΐα, με την απελευθέρωσή της ήδη από το 2001, βρίσκεται σε μία κατάσταση επιδείνωσης, χειροτέρευσης σε σχέση με πριν. Αυτή η διαπίστωση ήταν κοινή από όλους τους παρευρισκόμενους.

Θεωρούμε ότι για να μπορέσει ουσιαστικά να λυθεί το ζήτημα των δικαιωμάτων των νησιωτών μας και των δικαιωμάτων των επιβατών προκειμένου να υπάρξει τελικά και μια αειφόρος ανάπτυξη των νησιών μας, θα έπρεπε να διαμορφωθεί ένας δημόσιος κοινωνικός φορέας παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών που δεν θα αποκλείει και τη δράση ιδιωτικών εταιρειών.

Όμως, αυτός ο φορέας θα πρέπει με τη συνεργασία και της τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνικών φορέων να αναλάβει τη ναυπήγηση, την αγορά πλοίων και να διαχειρίζεται και με leasing ενδεχομένως πλοία, ώστε να εξασφαλιστεί με τον καλύτερο τρόπο η επικοινωνία των νησιών μας.

Κλείνοντας και επειδή δεν έχω και πολύ χρόνο, ήθελα να πω ότι δεν είναι ουτοπική μία τέτοια πρόταση από τη μεριά μας.

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Στα πλαίσια του ΕΣΠΑ, του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς για το 2007-2013, προβλέπονται πολλά κονδύλια τα οποία και μέσα από τα περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα, αλλά και από τα τομεακά επιχειρησιακά προγράμματα θα μπορούσαν και θα έπρεπε να απορροφηθούν, προκειμένου να υπάρξει ένας μόνιμος και σταθερός τρόπος αντιμετώπισης των επικοινωνιών των νησιών μας.

Κλείνω, λέγοντας ότι ήδη η Κυβέρνηση είχε αναφερθεί σε τέτοια περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα με μεγάλα κονδύλια. Για παράδειγμα, για την Περιφέρεια Κρήτης 566.000.000 ευρώ, για το Νότιο Αιγαίο 350.000.000 έως 400. 000.000 ευρώ, για το Βόρειο Αιγαίο μέχρι 490.000.000 ευρώ, για τα Ιόνια νησιά μέχρι ένα δισεκατομμύριο.

Έχει εξασφαλίσει η Κυβέρνηση αυτά τα προγράμματα, προκειμένου να απορροφηθούν αυτά τα κεφάλαια τα οποία έχουν ανάγκη τα νησιά μας για την επιβίωση τους; Νομίζω ότι δεν έχει εξασφαλιστεί κάτι τέτοιο και είναι ένα πρώτιστο μέλημα για όλους εμάς –αλλά βεβαίως πρώτα και κύρια για την Κυβέρνηση- προκειμένου να σταθεί δυνατό να απορροφηθούν αυτά τα κονδύλια και να εξασφαλιστούν όλοι οι όροι επιβίωσης των νησιών μας.

Ευχαριστώ.