Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
14/10/2008

Ανάγκη ευελιξίας ώστε να εξασφαλίζεται το δικαίωμα στη μόρφωση των πολυτέκνων

Ερώτηση Θ.Δρίτσα, Π.Κοροβέση προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

Μολονότι κατά πάγιες κυβερνητικές εξαγγελίες η πολυτεκνία ενισχύεται ποικιλοτρόπως στην Ελλάδα, ωστόσο συχνά οι πολύτεκνοι αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα, που θα μπορούσαν να είχαν λυθεί με απλές νομοθετικές ρυθμίσεις. Μια τέτοια περίπτωση είναι εκείνη ομάδας πολύτεκνων γονέων που αποφάσισαν σπουδές, κατά το συνταγματικό δικαίωμά τους, αλλά εισήχθησαν σε σχολή μακράν του τόπου μονίμου κατοικίας και εργασίας τους. Η περίπτωση στην οποία θα αναφερθούμε είναι ενδεικτική πολλών άλλων παρόμοιων, που δεν αφορούν βεβαίως πλήθος πολιτών, πλην επηρεάζουν την ζωή οικογενειών και δυσχεραίνουν την ανέλιξη ατόμων ικανών, με το πέρας των σπουδών τους, να προσφέρουν περισσότερα στο κοινωνικό σύνολο. Ιερέας, νεότατος σε ηλικία (29 ετών), πατέρας τώρα πια πέντε (5) ανήλικων παιδιών, ο κ. Βασίλειος Σπηλιόπουλος, είναι ο μοναδικός ιερέας μιας μικρής ενορίας σε προάστιο των Αθηνών. Τον Ιανουάριο του 2004,  έδωσε κατατακτήριες εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα, ως απόφοιτος Εκκλησιαστικής Σχολής, σύμφωνα με την τότε ισχύουσα νομοθεσία (ν.1966/91(Φ.Ε.Κ. Α΄ 147/1991)και Ν.1865/1989 (Φ.Ε.Κ. Α΄210/1989)) και πέρασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Κρήτης. Από την εισαγωγή του, όμως, μέχρι σήμερα απέκτησε την ιδιότητα του πολυτέκνου και είναι ήδη πατέρας πέντε (5) ανήλικων παιδιών, ενώ η σύζυγος του, φοιτήτρια και κατά την εποχή εκείνη, έδωσε και νέες πανελλήνιες εξετάσεις κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, επιτυχώς, και φοιτά εκ νέου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Σημειωτέον ότι στο Τμήμα αυτό του Πανεπιστημίου Κρήτης απαιτείται υποχρεωτική άσκηση διάρκειας 4 εξαμήνων σε σχολεία της Κρήτης και υποχρεωτική παρακολούθηση σεμιναρίων Όπως είναι φανερό η μετάβαση και παραμονή του στην Κρήτη συνεπάγεται απουσία δύο ετών από την οικογένειά του, δυσβάστακτο οικονομικό βάρος και τεράστιο εργασιακό πρόβλημα, δεδομένα που καθιστούν ανενεργή στην πράξη την άσκηση του δικαιώματος στη μόρφωση.

Το πρόβλημα αυτό θα επιλυόταν,  αν μπορούσε να παρακολουθήσει το σύνολο του προγράμματος σπουδών του ή μέρος αυτού στον τόπο διαμονής του (Αθήνα),  ανεξαρτήτως εξαμήνου στο οποίο φοιτά,  κάτι που, όμως, δεν το προβλέπει ο νόμος, ο οποίος εξαιρεί αυτόν τον τύπο εξετάσεων (κατατακτήριες)  από τις ευεργετικές περί πολυτεκνίας νομοθετικές ρυθμίσεις για θέματα σπουδών. Για να συμβεί αυτό, χωρίς να θιγούν κεκτημένα δικαιώματα των φοιτητών και χωρίς να δημιουργηθεί ανωμαλία στην εύρυθμη λειτουργία των ΑΕΙ, θα πρέπει να υπάρξει τροποποίηση των σχετικών διατάξεων,  με σκοπό να ελαχιστοποιηθούν οι τυχόν (όπως η προκείμενη) παρεκκλίσεις από το ουσιαστικό πνεύμα του νομοθέτη (Πρακτικά Βουλής, 21.10.2004), να  αποκατασταθούν τέτοιου χαρακτήρα κοινωνικές αδικίες και να ιεραρχηθεί το δικαίωμα στη μόρφωση.

Με αυτά τα στοιχεία

Ερωτάται ο κ.Υπουργός

1. Σε ποιες νόμιμες ενέργειες δύναται και προτίθεται να προβεί, προκειμένου να ιεραρχηθεί, εντός του συστήματος της δημόσιας εκπαίδευσης, ως πρώτο το δικαίωμα στη μόρφωση έναντι άλλων νομοθετικών και διοικητικών  ρυθμίσεων;

2. Προτίθεται και πότε να προβεί σε τροποποίηση της &4 του άρθρου 14 του Ν.3034/2005 σε συνδυασμό με μερική τροποποίηση του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 1 &1 του Ν.3282/2004, καθώς και οιωνδήποτε άλλων σχετικών διατάξεων νόμων κρίνεται απαραίτητο, προκειμένου οι πολύτεκνοι φοιτητές και σπουδαστές, ανεξαρτήτως τρόπου εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση και οποτεδήποτε κατέστησαν πολύτεκνοι να τυγχάνουν του ευεργετήματος της μετεγγραφής, λαμβανομένου υπόψη ότι η ιδιότητα του πολυτέκνου είναι δυνατόν να αποκτηθεί και κατά τη διάρκεια των σπουδών;

Ο ερωτώντες βουλευτές

Θεόδωρος Δρίτσας

Περικλής Κοροβέσης