Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
24/11/2008

Ταχυμεταφορείς: κλάδος επισφαλής και ανασφάλιστος

Ερώτηση Π.Κοροβέση προς την Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας

Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται οδηγώντας δίκυκλα μοτοποδήλατα ή μοτοσικλέτες, σε ιδιωτικές ή ιδιωτικού δικαίου εταιρίες, κάτω από ατομική, επιχειρησιακή ή συλλογική σύμβαση εργασίας, στην οποία και αναγράφονται ως εξωτερικοί υπάλληλοι, ταχυμεταφορείς(κούριερ),διανομείς(ντελίβερι), εισπράκτορες και κλητήρες, αποτελούν κινητήριο μοχλό της οικονομικής ζωής του τόπου.

Επειδή το επάγγελμα του εργαζομένου οδηγού δικύκλου είναι σχετικά καινούργιο (κατά το παρελθόν οι εξωτερικοί υπάλληλοι, οι εισπράκτορες και οι κλητήρες δεν χρησιμοποιούσαν δίκυκλα οχήματα), η ειδικότητα «οδηγός δικύκλου» δεν έχει αναγνωριστεί ως ενιαία ομοιοεπαγγελματική ειδικότητα σε όλες τις ατομικές, επιχειρησιακές ή συλλογικές συμβάσεις, παρά μόνον στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, μετά τη διαιτητική απόφαση 44/1998, άρθρο 3, όπου αναγνωρίζεται η ειδικότητα «διανομέας… που με εντολή του εργοδότη του χρησιμοποιεί δίκυκλο για την άσκηση των καθηκόντων του».

 Σήμερα , μόνο σε τρεις επί συνόλου 373 ταχυμεταφορικών εταιριών –και σʼ αυτές μερικώς και μετά από πιέσεις συνδικαλιστών- αναγνωρίζονται οι «οδηγοί δικύκλου» ως «ταχυμεταφορείς-ταχυδιανομείς (courier)» ή ως «εισπράκτορες-κλητήρες με χρήση δικύκλου».

Επιπλέον, παρότι οι εργαζόμενοι με δίκυκλο δικαιούνται το επίδομα επικινδυνότητας, το επάγγελμα δεν κατατάσσεται στα βαρέα ανθυγιεινά επαγγέλματα, την ίδια στιγμή που η ειδικότητα «οδηγός αυτοκινήτου» σε πολλές περιπτώσεις κατατάσσεται. Το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών σε σχετική έρευνα αναφέρει ότι «ο μέσος δείκτης ατυχημάτων ανά χιλιόμετρο με δίκυκλο είναι 12 φορές υψηλότερος από τον αντίστοιχο μέσο όρο ατυχημάτων για όλα τα άλλα οχήματα. Είναι επίσης 14 φορές υψηλότερος για ατυχήματα με νεκρούς και 15 φορές υψηλότερος για ατυχήματα με βαριά τραυματισμένους».

Η επικινδυνότητα του επαγγέλματος επιβεβαιώνεται και από τα μέτρα που έχει λάβει η Τροχαία (υποχρεωτικό κράνος κ.λπ.) ώστε να περιοριστούν οι συνέπειες των ατυχημάτων. Η ραγδαία αύξηση των εργατικών τροχαίων ατυχημάτων στον κλάδο των ταχυμεταφορών υποχρέωσε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) να εκπονήσει ειδική μελέτη των συνθηκών εργασίας του συγκεκριμένου τομέα. Τα αποτελέσματα (Σεπτέμβριος 2002) είναι ενδεικτικά και δυστυχώς επιβεβαιώνουν ότι το 71% αυτού του είδους τραυματισμών και θανάτων αναφέρονται σε δικυκλιστές. Επίσης, από τα στοιχεία της έρευνας του ΣΕΠΕ προκύπτει ότι περίπου το 55% των εργαζομένων με δίκυκλο εργάζεται χωρίς ασφάλιση, πράγμα που σημαίνει ότι το 55% των εργατικών ατυχημάτων καταγράφεται  σαν απλά τροχαία ατυχήματα.

Οι ακραίες καιρικές συνθήκες (κρύο, βροχή, καύσωνας) και τα χρόνια νοσήματα που προκαλούνται από τη μακρόχρονη εργασία με δίκυκλο (μυοσκελετικές παθήσεις, προβλήματα στο περίνεο και στον προστατικό αδένα, οφθαλμολογικά προβλήματα) καθιστούν αναντίρρητα το επάγγελμα ανθυγιεινό.

Ακόμη πιο επικίνδυνο γίνεται το επάγγελμα για τους ανθρώπους κάποιας ηλικίας αφού η λειτουργία των ανθρώπινων αντανακλαστικών, η μυϊκή δύναμη και οι σωματικές αντοχές εξασθενούν.

Παρότι η Κυβέρνηση στη συζήτηση για το Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο υποσχέθηκε την ένταξη νέων επαγγελμάτων στη λίστα των Βαρέων Ανθυγιεινών, το ζήτημα παραπέμφθηκε στις  ελληνικές καλένδες.

Tέλος, θα πρέπει ιδιαιτέρως να τονισθεί η κατάσταση των αναφερόμενων «εσωτερικών υπαλλήλων» στις ιδιωτικές ταχυμεταφορικές (διακινητές, συσκευαστές, χειριστές υπολογιστή, τηλ κέντρο, υποδοχή πελατών, προϊστάμενοι καταστημάτων κ.α.) οι οποίοι καλύπτουν μόνιμες δομικές εργασιακές ανάγκες αυτών των επιχειρήσεων, δουλεύοντας  απολύτως εξειδικευμένα, σε αντικείμενα που αλλάζουν συχνά κι ανάλογα με τις ανάγκες της εταιρείας,  εντούτοις  όμως η εργασιακή αμοιβή τους παραμένει σταθερά χαμηλή και αμετάβλητη, ανεξαρτήτως εργασιακού αντικειμένου. Αντιθέτως, στα δημόσια ταχυδρομεία αυτές οι ειδικότητες είναι αναγνωρισμένες στη σύμβασή τους.

Ερωτάται η κυρία υπουργός:

1.     Τι πρόκειται να πράξει ώστε να εφαρμόζεται από τους εργοδότες όλων των ταχυμεταφορικών εταιρειών ο νόμος και η διαιτητική απόφαση 44/1998 περί ειδικοτήτων;

2.     Τι πρόκειται να πράξει ώστε να δημιουργηθεί ενιαία ομοιοεπαγγελματική ειδικότητα «οδηγός δικύκλου» που να καλύπτει όλο το φάσμα των εργαζομένων που χρησιμοποιούν δίκυκλα μοτοποδήλατα ή μοτοσικλέτες;

3.     Θα συμπεριληφθούν οι οδηγοί δικύκλων στα Βαρέα Ανθυγιεινά Ένσημα και αν ναι, πότε;

4.    Τι σκοπεύετε να πράξετε ώστε να αναγνωριστούν οι ειδικότητες στις ιδιωτικές ταχυμεταφορικές, ανάλογα με το ακριβές αντικείμενο της εργασίας;

Ο ερωτών Βουλευτής

Π. Κοροβέσης