Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
02/12/2008

Άλλα αντ' άλλων η Κομισιόν για τα διόδια- Απάντηση του Επιτρόπου Ταγιάνι στον Δ.Παπαδημούλη || Νέα ερώτηση στην Κομισιόν για την άμεση παύση είσπραξης διοδίων

Άλλα αντί άλλων απαντά η Κομισιόν στον ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλη, που με παρέμβασή του είχε θέσει το ζήτημα της παράνομης είσπραξης διοδίων στην εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών, ζητώντας από την Επιτροπή να λάβει άμεσα μέτρα για να προστατέψει τους οδηγούς από τις υπέρογκες χρεώσεις για ένα δρόμο -καρμανιόλα, που δεν έχει καμιά σχέση με τις κοινοτικές προδιαγραφές της οδηγίας 1999/62 περί εθνικών οδών.

Ενώ ο Έλληνας ευρωβουλευτής στην ερώτησή του αναφερόταν στις προδιαγραφές που θέτει η κοινοτική νομοθεσία για τους αυτοκινητοδρόμους και ζητούσε από την Κομισιόν να λάβει άμεσα μέτρα για να προστατέψει τους οδηγούς από την παράνομη υποχρέωση καταβολής διοδίων, καθώς και να τον ενημερώσει σε ποια άλλα τμήματα του εθνικού δικτύου εισπράττονται διόδια, παρότι δεν ικανοποιούνται οι προδιαγραφές του κοινοτικού δικαίου, ο εκλεκτός του Μπερλουσκόνι, αρμόδιος Επίτροπος για τις μεταφορές κ. Ταγιάνι, παραλείπει να απαντήσει και στα δύο ερωτήματα και ανακοινώνει ότι:

«Δεδομένου ότι οι ελληνικές αρχές παρέλειψαν να κοινοποιήσουν διατάξεις μεταφοράς της οδηγίας 2006/38/ΕΚ στο εθνικό δίκαιο, η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει σχετική διαδικασία επί παραβάσει.

Η εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών υπάγεται στο διευρωπαϊκό δίκτυο και επομένως τα διόδια που επιβάλλονται για τη χρήση της συγκεκριμένης οδού υπόκεινται στους λεπτομερείς κανόνες της εν λόγω οδηγίας.»

Παρότι, προκαλεί εντύπωση η στάση της Κομισιόν να μην δώσει ουσιαστικά απάντηση στο ζήτημα της παράνομης είσπραξης διοδίων, αξίζει επισημανθούν ορισμένα σημεία του κοινοτικού δικαίου, που αποδεικνύουν την απαράδεκτη λειτουργία του όλου συστήματος επιβολής διοδίων στην Ελλάδα:

•    Η νέα Οδηγία 2006/38, που τροποποιεί την Οδηγία 1999/62, τέθηκε σε ισχύ από την 10 Ιουνίου 2008 και διέπει τα συστήματα χρέωσης των διοδίων που επιβάλλονται, σε οποιοδήποτε τμήμα του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Στην περίπτωση της Ελλάδας, η εθνική οδός Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ευζώνων (ΠΑΘΕ) και επομένως και εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών, υπάγεται στο διευρωπαϊκό δίκτυο και επομένως πρέπει να ικανοποιεί ορισμένα χαρακτηριστικά, όπως αυτά ορίζονται, σε σχετική απόφαση (Απόφαση αριθ. 1692/96 περί των κοινοτικών προσανατολισμών για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών). Πιο συγκεκριμένα, «Το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο αποτελείται από υφιστάμενους, νέους ή προς διευθέτηση αυτοκινητοδρόμους και οδούς υψηλής ποιότητας… Το δίκτυο εξασφαλίζει στους χρήστες υψηλό και ομοιόμορφο επίπεδο υπηρεσιών, άνεσης και ασφάλειας ενώ ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από συνέχεια. …» Σε καμία περίπτωση λοιπόν, η εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υψηλής ποιότητας.

•    Σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο, το σύστημα επιβολής τελών για τη χρήση των οδικών υποδομών βασίζεται στην αρχή «ο χρήστης πληρώνει», που σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να πληρώνουν για τις υποδομές που απολαμβάνουν τη στιγμή που καταβάλουν το αντίτιμο. Στην Ελλάδα έχει γίνει πλέον πάγια τακτική, οι χρήστες να απολαμβάνουν κακής ποιότητας υποδομές και να πληρώνουν για έργα που θα ολοκληρωθούν χρόνια αργότερα και σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν ξεκινήσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εθνική οδός Κορίνθου Πατρών, για την οποία οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν τσουχτερά τέλη για έναν δρόμο υψηλής επικινδυνότητας ενώ τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν του χρόνου και υπολογίζεται να ολοκληρωθούν το 2012. Είναι σαφές λοιπόν ότι δεν εξυπηρετείται η αρχή «ο χρήστης πληρώνει» αφού πρόκειται για χρήση μελλοντικών υποδομών.

•    Σύμφωνα με την Οδηγία 1999/62 και την μετέπειτα Οδηγία 2006/38, που την τροποποιεί, για τον καθορισμό του ύψους των διοδίων λαμβάνεται υπόψη το κόστος κατασκευής, λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης υποδομών. Τα έσοδα, δε, από τα διόδια θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση της συγκεκριμένης υποδομής και για τον τομέα των μεταφορών στο σύνολό του, με στόχο την ισόρροπη και αειφόρο ανάπτυξη των δικτύων μεταφοράς. Αντίθετα με τα παραπάνω, είναι γνωστό ότι έσοδα από τα διόδια χρησιμοποιούνται και σε έργα που δεν έχουν σχέση με την βελτίωση του οδικού δικτύου. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις τα έσοδα από την είσπραξη των διοδίων δεν πηγαίνουν για τις συγκεκριμένες υποδομές, αφού εταιρείες που τις εκμεταλλεύονται έχουν ως συμβατικό καθήκον την δημιουργία άλλου αυτοκινητοδρόμου σε άλλη περιοχή της χώρας.

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δ. Παπαδημούλης δήλωσε:

"Θα επιμείνουμε αξιοποιώντας όλα τα νόμιμα πολιτικά μέσα και σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών για να σταματήσουν οι πολίτες να πληρώνουν υψηλά διόδια για δρόμους -καρμανιόλες και για υπηρεσίες που δεν τους προσφέρονται. Η τακτική του κ. Ταγιάνι να απαντά "άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε" δεν θα περάσει."

Ο Δ. Παπαδημούλης με νέα ερώτησή του προς την Κομισιόν, επανέρχεται στο θέμα, με τα ανωτέρω επιχειρήματα, ζητώντας την άμεση παύση είσπραξης διοδίων από την εθνική οδό Κορίνθου Πατρών, αλλά και από άλλους δρόμους με αντίστοιχα προβλήματα.

To Γραφείο Τύπου