Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
14/01/2009

Eισήγηση Ε.Αμμανατίδου-Πασχαλίδου στην πρώτη ενότητα επί των άρθρων στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη συμπαραγωγή

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, το παρόν πολυνομοσχέδιο που συζητάμε χωρίζεται σε διάφορα τμήματα και το πρώτο τμήμα του είναι για την προώθηση της συμπαραγωγής δυο ή περισσοτέρων χρήσιμων μορφών ενέργειας από το άρθρο 1 έως το άρθρο 15. Βασικά είναι η καθυστερημένη εδώ και μία τετραετία μεταφορά της ευρωπαϊκής νομοθεσίας 2004/8 για την συμπαραγωγή ηλεκτρισμού-θερμότητας, η γνωστή ΣΗΘ, στην εθνική νομοθεσία. Ορισμένα θέματα της συμπαραγωγής έχουν συμπεριληφθεί σε διάφορα νομοθετήματα όπως στο ν. 3468/2006, αλλά ως τώρα η ΣΗΘ ελάχιστα έχει προχωρήσει, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες επενδύουν στη συμπαραγωγή με εθνικούς σχεδιασμούς. Άλλωστε, η χώρα μας έχει και όλες τις μορφές Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και έπρεπε να είχε πρωτοστατήσει στη συμπαραγωγή, ώστε να είχε ήδη επιφέρει θετικά αποτελέσματα στον τομέα των επενδύσεων, να είχε ελαττώσει το ρίσκο του μπλακ-άουτ στο εθνικό ενεργειακό σύστημα, ενώ θα παρείχε και βελτιωμένες ενεργειακές υπηρεσίες στους καταναλωτές.

Το νομοσχέδιο αυτό βέβαια δεν μιλά καθόλου για το εθνικό δυναμικό αλλά μόνο για τη σύνταξη των σχετικών εκθέσεων. Στο ν. 3468/2006 περιλαμβάνονται μονάδες ΣΗΘΥΑ που έχουν ισχύ μέχρι 35 MW και μπορεί να κινούνται και με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτές οι μονάδες εντάσσονται στην παραγωγή ΑΠΕ, έχουν προτεραιότητα ένταξης και η παραγωγή αγοράζεται υποχρεωτικά με τιμές ΑΠΕ, περίπου στα 90 ευρώ το MW. Το νομοσχέδιο αναφέρεται γενικά σε μονάδες ΣΗΘ και ΣΗΘΥΑ, αλλά δεν αναφέρει με ποιο τρόπο θα πριμοδοτηθούν. Με απόφαση της ΡΑΕ που πάρθηκε με αφορμή την μονάδα αλουμινίου δόθηκε η δυνατότητα να υπολογίζεται το μεταβλητό κόστος με τυποποιημένο βαθμό απόδοσης, όπως προβλέπεται από το άρθρο 5βʼ του παρόντος δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση το 80%. Έτσι, η μονάδα του αλουμινίου αποκτά σαφές προβάδισμα στην ένταξη, αφού με χαμηλό μεταβλητό κόστος μπορεί να υποβάλει χαμηλές προσφορές, να εντάσσεται, να πληρώνεται με την οριακή τιμή συστήματος και την ίδια ενέργεια να αγοράζει με τις χαμηλές τιμές της Δ.Ε.Η. Πρέπει να τονίσουμε ότι ο βαθμός απόδοσης των μονάδων και των γεννητριών των συστημάτων παραγωγής ενέργειας τα οποία είναι απομακρυσμένα από την κατανάλωση είναι μικρότερος από αυτόν που είναι δίπλα στην κατανάλωση και αυτό ισχύει σε όλες τις μορφές ενέργειας αλλά κυρίως για τη συμπαραγωγή. Πρέπει να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα της γεωγραφικής ανισοκατανομής των μονάδων παραγωγής και των αστικών μεγάλων κέντρων κατανάλωσης.

Τώρα να περάσω στο δεύτερο κεφάλαιο που είναι το κεφάλαιο της Μεσοχώρας. Βέβαια αι χθες επί της αρχής τοποθετήθηκα και είπα τις θέσεις μας, γιατί θεωρούμε ότι το φράγμα της Μεσοχώρας αποτελεί την κορυφή για την εκτροπή του Αχελώου και έκανα και αναφορά στο τι σημαίνει εκτροπή του Αχελώου, αυτό που λέτε για τις αγροτικές εκτάσεις που θα ποτίζονται στο θεσσαλικό κάμπο και κάποια στιγμή ας το ξαναδούμε γιατί ψευδή τα στοιχεία βάσει διαφόρων μελετών που λένε ότι οι αγρότες εμπαίζονται γιατί το νερό θα φτάσει μόνο για την ανατολική μεριά του κάμπου.

Πάντως, η μετεγκατάσταση της Μεσοχώρας είναι μια ιστορία που ξεκινάει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Οι κάτοικοι αγωνιούν διότι, το είχα πει και χθες, φεύγουν από τον τόπο τους και πάνε σε δυο διαφορετικές περιοχές. Η περιοχή Βαρκό και η περιοχή Σπίτια δεν είναι μία ενιαία έκταση. Στο ενδιάμεσο υπάρχει ένα δάσος, μία χαράδρα, μία απόσταση δυο χιλιομέτρων, άρα αυτό σημαίνει μία διάσπαση του κοινωνικού ιστού. Θυμάμαι ο προηγούμενος Υπουργός στην Επιτροπή είχε πει ότι υπάρχει μόνο ένα δασάκι και ότι ο Δήμος θέλει να γίνει μετεγκατάσταση. Από αυτό εδώ το Βήμα άκουσα ότι οι κάτοικοι έχουν κληθεί, συμφωνούν. Οι κάτοικοι ούτε έχουν κληθεί ούτε συμφωνούν και ας μου φέρει κάποιος εδώ ένα ψήφισμα των συλλόγων κατοίκων κατακλυζομένων της περιοχής της Μεσοχώρας. Δεν υπάρχει ούτε ένας σύλλογος κατακλυζομένων που να συμφωνεί με όλη αυτή την μετακίνηση όπως πάτε ως Υπουργείο να κάνετε.

Ακόμη και αν έχουν καθοριστεί οι χρήσεις τώρα, όλοι γνωρίζουμε ότι μετά από πέντε χρόνια -και μιλάω για το swap- μπορεί να αλλάξει η χρήση, αν και βέβαια χθες συζητώντας με τον Δήμαρχο Πινδέων μου είπε ότι έχει υπογραφεί στις 30/12 και δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξει η μελέτη swap, εγώ όμως θεωρώ ότι ανά πέντε χρόνια αυτά μπορούν να αλλάξουν και, αν δεν διασφαλιστεί μέσα από το νομοσχέδιο αυτή η μετεγκατάσταση των κατοίκων και πραγματικά η αποβολή από την παραλίμνια έκταση της Μεσοχώρας, υπάρχει ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα, πού θα περάσει αυτή η γη αύριο αν γίνει η αλλαγή χρήσης.

Βέβαια, ο κάτοικος της Μεσοχώρας έχει πεταχτεί στα 1.200 μέτρα υψόμετρο και να τονίσουμε εδώ το τι θα γίνουν οι κτηνοτρόφοι και οι επαγγελματίες που υπήρχαν στο χωριό. Μπορεί να είναι μία μικρή περιοχή, όμως, υπάρχουν κτηνοτρόφοι και υπάρχουν και κάποιοι επαγγελματίες.

Να συζητήσουμε για τις μελέτες, που λέτε ότι αυτές θα επιδοτηθούν, για ένα χρόνο οι κάτοικοι θα πάνε να νοικιάσουν διακόσιες πενήντα κατοικίες, γιατί, αν θυμάμαι καλά, τόσα είναι τα οικόπεδα και οι κατοικίες που θα πρέπει να μετεγκατασταθούν. Πού θα βρεθούν τόσες κατοικίες σε εκείνη την περιοχή; Άρα, οι άνθρωποι, οι κάτοικοι της περιοχής θα γίνουν πρόσφυγες σε άλλες περιοχές. Είναι φύσει αδύνατον σε μία χώρα γραφειοκρατική, όπως είναι η Ελλάδα, να υπάρξουν μελέτες, χωροθετήσεις και να γίνουν όλες αυτές οι εργασίες.

Μιλάτε για μία περιοχή συνολικού εμβαδού 1.430 στρεμμάτων. Βέβαια, μέσα είναι και το κατακλυζόμενο τμήμα του οικισμού και η απαλλοτρίωση αυτή γίνεται υπέρ της Δ.Ε.Η. Στο άρθρο 16 στο εδάφιο β) η περιοχή είναι συνολικού εμβαδού περίπου 540 στρεμμάτων και αυτό είναι το τμήμα του χωριού που δεν κατακλύζεται. Το ερώτημα, βέβαια, είναι γιατί απαλλοτριώνει η Δ.Ε.Η. Βέβαια, προβάλλει τους λόγους ασφαλείας και δεν έχει δώσει πραγματικά εκείνες τις μελέτες, παρʼ όλο ότι ήλθε το Ι.Γ.Μ.Ε. στην Επιτροπή, στην ακρόαση φορέων και μας είπε ότι υπάρχει μία μελέτη που μιλάει για την επικινδυνότητα της περιοχής. Όμως, ενώ το μη κατακλυζόμενο τμήμα είναι 540 στρέμματα, η μετεγκατάσταση γίνεται σε μία έκταση των 306 στρεμμάτων.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Κύριε Πρόεδρε, λίγο χρόνο ακόμα παρακαλώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Παρακαλώ, συνεχίστε.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ.

Η περιοχή «Άνω Βαρκό» είναι μία περιοχή εμβαδού 146 στρεμμάτων. Εγώ γνωρίζω ότι αυτή η περιοχή λέγεται «Βαρκό», γιατί έχει μεγάλο πρόβλημα, κανένας δεν θέλησε να πάει ποτέ σε αυτήν την περιοχή, διότι είναι ακατάλληλη για κατοίκηση περιοχή, για οικιστική ανάπτυξη. Άρα, λέμε ότι θα πρέπει να γίνει μία τροποποίηση και να μπορέσουμε να βάλουμε αυτούς τους ανθρώπους σε έναν ενιαίο οικισμό και όχι να διασπάσουμε, όπως προείπα, τον κοινωνικό τους ιστό, αλλά να είναι και μία περιοχή η οποία δεν θα έχει προβλήματα κατολισθήσεων.

Για να μην δημιουργούμε και δύο κατηγορίες κατοίκων-πολιτών, θα έπρεπε να δούμε και το θέμα της απόκτησης οικοπέδου. Υπάρχουν ιδιοκτήτες που μονομερώς και οικειοθελώς μεταβιβάζουν τις περιουσίες τους στη Δ.Ε.Η. και έχουν μία ιδιαίτερη μεταχείριση και προνόμια και απαλλάσσονται και από την απαλλοτρίωση και όλα τους τα βάσανα και οι υπόλοιποι θα πρέπει να ακολουθήσουν την προβλεπόμενη αναγκαστική δικαστική διαδικασία. Πάλι αυτή η διάσπαση φέρνει τους κατοίκους σε δύο διαφορετικές κατηγορίες, κάτοικος εναντίον κατοίκου, κατά μία έννοια.

Στο ίδιο άρθρο μιλάτε για τα κτίσματα που χρησιμοποιούνται ως επαγγελματική στέγη για τα τελευταία δύο χρόνια, δίνετε 3.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο επί της συνολικής επιφάνειας, που αποδεικνύεται από τη σχετική άδεια, καθώς και από την χρήση. Αυτό είναι πραγματικά μια λογιστική αποτίμηση της καταστροφής. Σε καμία περίπτωση, η απώλεια της γης, της κατοικίας, του ζωικού κεφαλαίου δεν μπορεί να αποτιμηθεί οικονομικά και βέβαια, όταν μιλάμε και για επαγγελματίες, είναι ακόμη πιο τραγική η κατάσταση.

Θέλω να τονίσω ότι πρέπει να υπολογίσουμε και την υπεραξία που θα αποκτήσει η γη γύρω από την τεχνητή λίμνη που θα δημιουργηθεί μετά την έμφραξη της λίμνης και όταν θα γεμίσει με νερό. Τότε, τα 30 ευρώ που δίνει η Δ.Ε.Η. είναι πραγματικά μια απάτη, κύριε Υπουργέ.

Ταυτόχρονα, μέσα σε όλο αυτό το νομοσχέδιο μπαίνει και ένας ασφυκτικός όρος, ότι μέσα σε δύο μήνες θα υπάρξει μία οικειοθελής μεταβίβαση. Οι κάτοικοι θα πρέπει να το δηλώσουν με αμετάκλητο συμβολαιογραφικό προσύμφωνο από τη δημοσίευση του παρόντος νομοσχεδίου. Είναι θέματα πολύ σοβαρά.

Στο τέλος λέτε ότι «η συντέλεση της απαλλοτρίωσης και η αποκατάσταση των θιγόμενων οδών επικοινωνιών αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την έμφραξη της σήραγγας εκτροπής». Μοναδική προϋπόθεση για το σχηματισμό της λίμνης θέτετε μόνο την απαλλοτρίωση. Αφού οι οδικοί άξονες έχουν ήδη κατασκευαστεί, άρα, με άλλα λόγια, εάν από την πλευρά της Δ.Ε.Η. υπάρξει κάποια αδυναμία ή κάποια ιδιωτικοποίηση για κάποιο λόγο και δεν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, οι κάτοικοι δεν έχουν τρόπο πίεσης, γιατί έτσι έχουν χάσει τις περιουσίες τους.

Είναι ένα πολύ σημαντικό άρθρο αυτό και θα πρέπει να το διευκρινίσετε, κύριε Υπουργέ.

Η εκπόνηση στο άρθρο 21 των απαιτούμενων μελετών για τις νέες περιοχές θα γίνει μετά την ψήφιση του νόμου και μετά την απαλλοτρίωση. Αν κάποιες από τις απαιτούμενες μελέτες, όπως είπα και πιο μπροστά, βγάλουν την περιοχή ακατάλληλη, τι γίνεται; Υπάρχει εδώ ένα σοβαρό θέμα. Άρα, θα πρέπει πριν από την απαλλοτρίωση να έχουν προηγηθεί οι μελέτες, πρώτον, για να ξέρουμε την καταλληλότητα και δεύτερον, να γνωρίζουμε και τη χωρητικότητα των εκτάσεων. Διότι πάτε να μετεγκαταστήσετε στα 300 στρέμματα τους κατοίκους που ήταν στα 540 στρέμματα, ενώ θα έπρεπε να έχει γίνει μία καινούργια μελέτη, μία χωροθέτηση, χάραξη δρόμων, ελεύθερων χώρων, πλατειών. Η γη είναι πάρα πολύ μικρότερη. Οι υποδομές αυτές πότε θα γίνουν; Οι κάτοικοι αυτοί πού θα μείνουν; Το έχω ξαναπεί.

Βέβαια, λέτε ότι οι απαλλοτριωμένες εκτάσεις πέραν της ανώτατης στάθμης της πλημμύρας θα διαμορφωθούν από την Δ.Ε.Η. Α.Ε., ώστε να αποτελούν χώρο αναψυχής. Ο χώρος αυτός παραχωρείται και βέβαια, να μην τα λέω, στο τέλος, λέει «από γνώμη της Δ.Ε.Η. για θέματα ασφαλείας». Το μη κατακλυζόμενο τμήμα του χωριού θα γίνει περιοχή ιδιαίτερης αξίας. Υπάρχει, βέβαια, η πρόβλεψη του Σ.Χ.Ο.Α.Π., όπως και ανέφερα και πιο πριν και το φιλέτο πάει στο Δήμο και στη Δ.Ε.Η. Κανένας κάτοικος δεν θα έχει πρόσβαση σε αυτό το κομμάτι.

Η δυνατότητα απόκτησης οικοπέδου στις περιοχές μετεγκατάστασης είναι λίγο δύσκολη. Αναφέρεται ότι, ενώ σε άλλες περιπτώσεις παραχωρούνται τα οικόπεδα, σε αυτές οι θιγόμενοι κάτοικοι τα αγοράζουν. Και το λέω αυτό, γιατί τα έχουμε δει και στην περιοχή της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης, ότι ό,τι παίρνει η Δ.Ε.Η. το αποκαθιστά, χωρίς να εμπλέκονται εκεί οι κάτοικοι. Εδώ δε συμβαίνει κάτι τέτοιο. Θα απαλλοτριωθούν χερσολίβαδα και άλλες εκτάσεις σε πολύ χαμηλή τιμή και θα τα πουλήσουν στα 30 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι βγάζουν κέρδος.

Παρουσιάζει ενδιαφέρον ο τραπεζικός λογαριασμός που θα είναι δεσμευμένος για το Δήμο Πινδέων, άρα, μόνο για τη Δ.Ε.Η. θα είναι ανοικτός και στο τέλος, θα δούμε τελικά ποιος κερδίζει.

Ζητούν από τους κατοίκους να δηλώσουν σε δύο μήνες με ανέκκλητο συμβόλαιο την αγορά του οικοπέδου τελικά χωρίς να ξέρουν θέση, μέγεθος, καταλληλότητα και παρʼ όλα αυτά, συνεχίζετε. Πείτε μου, όμως, ποιος αγοράζει ένα οικόπεδο, χωρίς να γνωρίζει τίποτε άλλο για το συγκεκριμένο ακίνητο που από εκεί και πέρα θα είναι η ζωή του. Κατά τη γνώμη μας, κανένας κάτοικος δε μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο και τελικά, η έκταση θα μείνει ανεκμετάλλευτη, γιατί υπάρχει και εκείνος ο όρος μέσα στο νομοσχέδιο που λέει ότι θα υπάρχουν και κάποια οικόπεδα που, αν κάποιοι κάτοικοι θελήσουν, μπορούν να τα αγοράσουν από το Δήμο.

Για εμάς αυτά τα ζητήματα είναι σοβαρά και μάλλον, θέλουν την περιοχή κάποιοι μόνο για δική τους χρήση. Γιατί αν πάμε και στο επίδομα ενοικίου, στην προσωρινή διαμονή, υπάρχουν και εδώ πάρα-πάρα πολλά προβλήματα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Το επίδομα είναι ένα άλλο έμμεσο κίνητρο, ώστε αυτοί οι κάτοικοι να φύγουν, να πάνε στην πόλη των Τρικάλων ή στα παιδιά τους, γιατί μιλάμε και για ανθρώπους υπέργηρους που δε μπορούν πλέον να μείνουν εκεί, είτε σε κοντέινερ που θέλετε εσείς να τους βάλετε είτε σε κάποιες προκάτ κατοικίες, γιατί μιλάμε για την ορεινή Πίνδο και για ένα πολύ μεγάλο υψόμετρο.

Εμείς θέλουμε τη δημιουργία του νέου οικισμού να αποτελεί έναν ενιαίο οικισμό και βέβαια να έχουν προηγηθεί όλες οι υποδομές και μετά να γίνει η μετεγκατάσταση των κατοίκων.

Αυτά είναι τα σημεία που θα ήθελα να τονίσω. Καταψηφίζουμε, ούτως ή άλλως το είπα από χθες, το νομοσχέδιο επί της αρχής. Τα συγκεκριμένα άρθρα έτσι όπως τα έχετε κάνει, ειδικά για τη Μεσοχώρα δεν υπάρχει περίπτωση να τα ψηφίσουμε. Θα δούμε, όμως, στο τέλος πώς πιθανόν θα διαμορφωθεί το νομοσχέδιο. Σας ευχαριστώ πολύ.