Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
19/01/2009

Καθυστέρηση στη διαδικασία επιμόρφωσης αλλοδαπών ως προϋπόθεση για την υπαγωγή στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος

Ερώτηση Φ.Κουβέλη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

Παρατηρούνται παγίως καθυστερήσεις ως προς την απόδοση της ιδιότητας του επί μακρόν διαμένοντος, με συνέπεια να παρακωλύεται η διαδικασία ένταξης των μεταναστών στη ελληνική κοινωνία. Μια από τις βασικές προϋποθέσεις που ορίζονται για την υπαγωγή των νομίμως διαμενόντων, στη χώρα μας, οικονομικών μεταναστών στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, είναι η επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας, της ελληνικής ιστορίας και του πολιτισμού.

Tο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης διοργανώνει γιʼ αυτό το σκοπό μαθήματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (πρόγραμμα Εκπαίδευση των μεταναστών στην ελληνική γλώσσα, την ιστορία και τον πολιτισμό “Οδυσσέας”).

Τα μαθήματα παρέχονται σε δύο περιόδους ανά έτος (Σεπτέμβριος-Ιανουάριος και Φεβρουάριος-Ιούνιος) ενώ τα τμήματα δεν είναι δυνατόν να ξεπερνούν τους δεκαπέντε μαθητές. Το πρώτο επίπεδο μάθησης (Α1) διαρκεί 125 ώρες, ενώ το δεύτερο επίπεδο (Α2) 175 ώρες. Στο επίπεδο αυτό περιλαμβάνονται και τα μαθήματα της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού. Προκειμένου να αποκτήσουν πιστοποίηση ελληνομάθειας, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να δώσουν γραπτές εξετάσεις.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης (13 Νοεμβρίου 2008), τα συνολικά προβλεπόμενα τμήματα εκπαίδευσης για τα εκπαιδευτικά έτη (2008 – 2011) ανέρχονται σε 1100, ενώ από την ίδια υπηρεσία  εκτιμάται ότι θα συμμετάσχουν στο ως άνω χρονικό διάστημα περίπου 16.500 εκπαιδευόμενοι. Ωστόσο, οι αλλοδαποί που ενδιαφέρονται να λάβουν την ιδιότητα του επί μακρόν διαμένοντος είναι πολλαπλάσιοι και εκτιμώνται, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση του Συνήγορου του Πολίτη, σε πολλές δεκάδες χιλιάδες.

Με αφορμή την καθυστερημένη έναρξη της διαδικασίας επιμόρφωσης κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές, αλλά και τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ο Συνήγορος παρατηρεί ότι «είναι προφανές ότι η απόδοση του εν λόγω καθεστώτος θα καθυστερήσει σημαντικά, εξαιτίας της αδυναμίας της πολιτείας να οργανώσει την απαραίτητη διαδικασία επιμόρφωσης».

Με βάση τα προαναφερόμενα,

ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

•    Ποια μέτρα θα λάβει προκειμένου να οργανωθεί άρτια η απαραίτητη διαδικασία επιμόρφωσης των ενδιαφερομένων αλλοδαπών για την ιδιότητα του επί μακρόν διαμένοντος δίχως καθυστερήσεις και ελλείψεις προσωπικού, με επάρκεια τμημάτων και αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα;

•    Θεωρεί ότι τα προσφερόμενα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (58 στην επικράτεια, 7 στην Αττική), καθώς και τα τμήματα 15 ατόμων, καλύπτουν τις ανάγκες επιμόρφωσης «πολλών δεκάδων χιλιάδων αλλοδαπών», σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη;

•    Με ποιους τρόπους θα ενθαρρύνει τους 413.000 νόμιμα εγγεγραμμένους μετανάστες (κατά την ΕΣΥΕ), εκ των οποίων οι 175.000 περίπου ζουν στην Αττική να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «Εκπαίδευση των μεταναστών στην ελληνική γλώσσα, την ιστορία και τον πολιτισμό»; Θεωρεί ικανοποιητικό τον αριθμό των 16.500 εκπαιδευομένων, όπως υπολογίζει η Γ.Γ Δια Βίου Μάθησης για την τριετία 2008-2011;

Ο ερωτών βουλευτής

Φώτης Κουβέλης