Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/02/2009

ΟΠΛΟΧΡΗΣΙΑ ΕΛ.ΑΣ.: ΑΠΟ ΤΗΝ «ΑΣΑΦΕΙΑ» ΤΟΥ ΚΑΤΟΧΙΚΟΥ Ν.29/1943 ,ΣΤΗΝ «ΑΣΑΦΕΙΑ» KAI THN ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Ν.3169/2003

Ερώτηση Π.Κοροβέση προς τον υπουργό Εσωτερικών και αναπληρωτή υπουργό Δημόσιας Τάξης

Προσδιοριζόμενη νομικά  η Ελληνική Αστυνομία ως «ιδιαίτερο ένοπλο σώμα ασφαλείας», δίνει την ευχέρεια σε κάθε αστυνομικό να φέρει όπλο χωρίς απαραιτήτως να πρέπει να αποδεικνύεται η συνδρομή ειδικών υπηρεσιακών και ατομικών προϋποθέσεων.  Έως το έτος 2003 μάλιστα  η χρήση πυροβόλων όπλων από μέλη των σωμάτων ασφαλείας καθοριζόταν κατά κύριο λόγο από τις προβλέψεις νομοθετήματος του 1943, επί γερμανικής κατοχής! Το νομοθέτημα αυτό, προϊόν των συνθηκών που δημιούργησε η γερμανική κατοχή, ήταν απολύτως φυσικό να απέχει έτη φωτός από μια νομοθεσία που θα ενσωμάτωνε το διεθνές δίκαιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις σχετικές διεθνείς οδηγίες δικαίου.

Χαρακτηριστικά, στο Άρθρο 1 του Νόμου 29/1943 καταγραφόταν ποικιλία περιστάσεων στις οποίες ένας αστυνομικός δύναται να χρησιμοποιήσει πυροβόλα όπλα, όπως: «για την εφαρμογή Νόμων, Διαταγμάτων και Αποφάσεων των αρμοδίων Αρχών, διάλυση συναθροίσεων ή καταστολή στάσεων», ενώ εισήγαγε και την νομοθετική βάση της ατιμωρησίας των αστυνομικών οργάνων, με τη ρητή πρόβλεψη ότι για τυχόν χρήση των όπλων στις προαναφερθείσες περιπτώσεις ισχύει το «άνευ ουδεμιάς ευθύνης για τις συνέπειες»!(εφημερίδα ΕΠΟΧΗ 4.01.09)

Είναι γνωστό ότι ο Νόμος 29/1943, που επικρίθηκε επιεικώς ως «ελαττωματικός» και «ασαφής» ακόμη και από τον  τότε Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, αντικαταστάθηκε το 2003 από τον νόμο 3169 με τον οποίο  εννοείται πως επιχειρήθηκε η ρύθμιση της οπλοφορίας και οπλοχρησίας των αστυνομικών με προϋποθέσεις και όρια. Με τον ίδιο νόμο, επιπλέον, ανάμεσα στα άλλα, η ικανότητα, η καταλληλότητα και η νομική ευχέρεια κάθε αστυνομικού να φέρει όπλο, θα έπρεπε να βεβαιώνονται συγκεκριμένα πριν αυτός εξοπλιστεί.

Επιπροσθέτως στην Ελλάδα ελαττώθηκε πρόσφατα στο ένα έτος (από δύο που ίσχυε) ο συνολικός χρόνος εκπαίδευσης των αστυφυλάκων στα όπλα, πριν αναλάβουν υπηρεσία. Η μείωση του χρόνου βασικής εκπαίδευσης κρίθηκε αναγκαία για να μην υπάρξουν προβλήματα λειτουργίας της ΕΛ.ΑΣ., λόγω του αυξημένου ρυθμού συνταξιοδοτήσεων του προσωπικού της. Την ίδια στιγμή όμως εξακολουθούν να εισρέουν στο σώμα σχεδόν ανεκπαίδευτοι συνοριοφύλακες και ειδικοί φρουροί με μέσο χρόνο εκπαίδευσης στα όπλα που δεν ξεπερνά τον ενάμιση μήνα.

Ακόμη, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου (Ελευθεροτυπία 7.2.09), νομικοί της χώρας δηλώνουν πως και ο νέος νόμος είναι ασαφής και δεν απαγορεύει π.χ. ρητώς τη χρήση πυροβόλων όπλων κατά διαδηλωτών, όταν μάλιστα ο κατάλογος με περιστατικά χρήσης αστυνομικών όπλων κατά πολιτών καθώς και ο κατάλογος των δολοφονημένων πολιτών διαρκώς μακραίνει.

Αυτή η διατήρηση της « συνεχούς ασάφειας» επί 65 ολόκληρα χρόνια, αλλά και η αδιαφορία όλων των κυβερνήσεων στα 35 χρόνια της μεταπολίτευσης, είναι προκλητική, όταν μάλιστα η «ασάφεια» αυτή συντηρεί το καθεστώς ατιμωρησίας των αστυνομικών οργάνων που κάνουν χρήση όπλων κατά πολιτών.

Με βάση τα προαναφερθέντα,

Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί

1.    Ύστερα από τη σωρεία των περιστατικών, ιδιαίτερα του τελευταίου διαστήματος, ένοπλων δολοφονικών επιθέσεων από αστυνομικά όργανα κατά πολιτών, σκοπεύει το υπουργείο να υιοθετήσει τις προτάσεις που έχει υποβάλει -μεταξύ πολλών- ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας τόσο για τον περιορισμό της οπλοφορίας στο απολύτως αναγκαίο μέτρο και μόνο για τις μονάδες αντιμετώπισης οργανωμένων και σοβαρών εγκλημάτων όσο και για τη συνεχή ψυχολογική παρακολούθηση των ένοπλων αστυνομικών;

2.    Αληθεύει πως το αναλυτικό εγχειρίδιο που ερμηνεύει τις διατάξεις του νέου νόμου περί οπλοφορίας και εξηγεί τους κανόνες εμπλοκής έπαψε να μoιράζεται τα τελευταία χρόνια (για λόγους οικονομίας) στους αστυφύλακες της ΕΛ.ΑΣ;

3.    Αληθεύει πως το εν λόγω αναλυτικό εγχειρίδιο που ερμηνεύει τις διατάξεις του νέου νόμου περί οπλοχρησίας τυπώνεται αποκλειστικά με έξοδα της ΠΟΑΣΥ και μοιράζεται με ευθύνη της;

4.    Αληθεύει πως το ένοπλο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. ουδέποτε κλήθηκε να περάσει από τα ειδικά ψυχιατρικά τεστ που προβλέπει ο νόμος 3169/2003, αφήνοντας έτσι ανεφάρμοστες τις βελτιώσεις του νέου νόμου;

5.    Αληθεύει πως η πενταετής προθεσμία για την εξέταση από ψυχιάτρους που προέβλεπε ο νέος νόμος 3169/2003 έληξε φέτος, αφήνοντας όλους τους αστυνομικούς να εξακολουθούν να κατέχουν κα να χρησιμοποιούν τα υπηρεσιακά τους περίστροφα όπως παλιά;

6.    Αληθεύει πως η ΕΛ.ΑΣ. δεν βρήκε τα χρήματα προκειμένου να προσλάβει τους 60 ειδικούς επιστήμονες που προβλέπει ο νόμος 3169/2003 προκειμένου το ένοπλο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ να περάσει από τα ειδικά ψυχολογικά τεστ;

Ο ερωτών βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης