Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
10/02/2009

Τοποθέτηση ¶ννας Φιλίνη στο ν/σχ "Τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων" επί της αρχής και επί των άρθρων

Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων και άλλες διατάξεις».

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε το νομοσχέδιο «Τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων και άλλες διατάξεις» κι όμως αυτήν τη στιγμή σΆ όλη την Ευρώπη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, κυριαρχεί η αγωνία για το πώς θα αντιμετωπιστεί η κρίση που εντείνεται όλο και περισσότερο, ανακοινώνονται μέτρα για τις εταιρείες που κλείνουν, γίνονται προσπάθειες ενίσχυσης παραγωγικών τομέων. Έχει γίνει σαφές και σΆ όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ότι τα μέτρα για την τροφοδότηση των τραπεζών με δισεκατομμύρια ευρώ δεν έκαναν την αγορά να κινηθεί. Επιχειρήσεις «βουλιάζουν» και οι ρυθμοί της ανεργίας αυξάνουν.

Η ελληνική Κυβέρνηση μας έφερε αυτό το νομοσχέδιο σχετικά με τις τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων, όμως δεν έχει φέρει προς συζήτηση το σπουδαιότερο, το πώς θα αλλάξει ο προϋπολογισμός που χρεοκόπησε ήδη μετά από ενάμιση μήνα αφότου ψηφίστηκε, προκειμένου να ανοίξει –χλωμά έστω- ένας δρόμος προς μια αναπτυξιακή πορεία για τον τόπο, ένας δρόμος προς μια διαφορετική κατεύθυνση για τον τόπο, ένας δρόμος που θα φεύγει από την μέχρι τώρα πεπατημένη και χρεοκοπημένη οδό η οποία αναπόφευκτα μας οδηγεί στο τέλμα.

Αντί όμως μέσα σΆ αυτήν τη στιγμή της οξυνόμενης κρίσης η Κυβέρνηση να βγάλει συμπεράσματα για να «σπρώξει» τον δημόσιο τομέα προς τη στήριξη έργων στην περιφέρεια, προς την ενίσχυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, προς την πάταξη της γραφειοκρατικής διαχείρισης, βλέπουμε αντίθετα να συνεχίζει στον ίδιο δρόμο που έχει οδηγήσει σε μεγάλο βαθμό στην αδράνεια. Βασικά σημεία του νομοσχεδίου που συζητάμε και αφορούν το ΕΣΠΑ, δηλαδή ουσιαστικά το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 2007-2013, επιβεβαιώνουν αυτήν μας την εκτίμηση.

Το ΕΣΠΑ έγινε νόμος του κράτους το 2007 με κύριο στόχο να αναπτυχθούν προγράμματα για την περιφέρεια, όμως ενάμιση χρόνο μετά την ψήφισή του δεν έχει υλοποιηθεί τίποτε προς αυτήν την κατεύθυνση και αυτό το γεγονός είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Ο κύριος Υπουργός μας είπε στην Ειδική Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ότι έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την εκπόνηση των προγραμμάτων, ότι δεν πρέπει να ισχυρίζεται κανείς μας ότι τα κοινοτικά κονδύλια θα χαθούν και ότι αντίθετα έχουμε καιρό ακόμα μέχρι το 2013.

Κύριε Υπουργέ, διαφωνούμε πλήρως μΆ αυτήν τη λογική. Πρώτον, σε μία χώρα που έχει τόσες ανάγκες και καθυστερήσεις σε υποδομές, όπου ολόκληρη η δυτική Ελλάδα δεν ενώνεται με σιδηρόδρομο, όπου ο νησιωτικός χώρος του Αιγαίου παραμένει αναπτυξιακά αποκομμένος από την ηπειρωτική χώρα, όπου η γεωργική μας παραγωγή φθίνει και οι παραδοσιακοί βιομηχανικοί μας τομείς κλείνουν, θεωρούμε ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο οι κυβερνήσεις να έχουν την πολυτέλεια να ενδιαφέρονται μόνο για το εάν τελικά θα απορροφήσουν τα κοινοτικά κονδύλια, και μόνο, και όχι για το πόσο πιο αποτελεσματικά θα αξιοποιηθούν αυτά τα κονδύλια για τον τόπο.

Δεύτερον, αν δεν αξιοποιηθούν τώρα αυτοί οι πόροι, αυτήν τη στιγμή της οικονομικής κρίσης, για να αντιμετωπιστεί η ανεργία αλλά και για να ανοίξει μία προοπτική έστω μέσα σΆ αυτήν τη στιγμή της κρίσης, μια προοπτική βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης ως προς το περιβάλλον, πότε θα θεωρηθούν ώριμες ως προς αυτό οι συνθήκες;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξέρουμε πολύ καλά ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2009 ψηφίστηκε από την Κυβέρνηση μειωμένο κατά 8,8% συγκριτικά με το 2007.

Αυτό, ως ποσοστό του Α.Ε.Π., υπογραμμίσαμε ήδη ότι είναι το χαμηλότερο των τελευταίων δεκατριών χρόνων.

Η Κυβέρνηση προσπάθησε να κρύψει το γεγονός ότι μείωσε κυρίως το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 3,5 δισεκατομμύρια, επιφέροντας έτσι σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στο ΕΣΠΑ και στα έργα στην Περιφέρεια.

Μέχρι πριν δύο μήνες οι απορροφήσεις των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ ήταν παντού μηδενικές και οι πληροφορίες μας τόσο από τις δικές μας κομματικές δυνάμεις στην Περιφέρεια όσο και από τις επιστημονικές εκτιμήσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου, επιβεβαιώνουν τη στατική αυτή κατάσταση.

Η Κυβέρνηση έχει ρίξει όλο το βάρος της στις μεθόδους χρηματοδότησης με τα γνωστά Σ.Δ.Ι.Τ., δηλαδή τις συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Είναι, όμως, γνωστό ότι αυτές είναι ασύμφορες για το Δημόσιο και δεν μπορούν να κινηθούν.

Τα σχολεία, για παράδειγμα, που έχουν ενταχθεί στα Σ.Δ.Ι.Τ., δεν πραγματοποιούνται. Αυτό το γνωρίζω και προσωπικά από ερωτήσεις μου προς τα αρμόδια Υπουργεία για τα σχολεία της Αθήνας, όπως επίσης και για τα σχολεία των Κυκλάδων. Παράλληλα, τα κτίρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, που και αυτά είναι προγραμματισμένα να υλοποιηθούν με Σ.Δ.Ι.Τ., έχουν σταματήσει. Έξι κτίρια παραμένουν ακόμα στα χαρτιά από το σύνολο των εννέα πανεπιστημιακών κτιρίων Πελοποννήσου. Τα πρώτα τρία έχουν γίνει με δημόσια και κοινοτικά κονδύλια.

Η αργοπορία του ΕΣΠΑ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη γραφειοκρατία, πάνω στην οποία αυτό στηρίζεται, προκειμένου να υλοποιηθεί. Αυτό, βέβαια, έχει να κάνει, σε μεγάλο βαθμό, με το ότι στη χώρα μας η Περιφέρεια δεν είναι αιρετή, αλλά διορισμένη από την κεντρική εξουσία. Και αυτό είναι εξαιρετικά αρνητικό τόσο για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό όσο και για την εφαρμογή του.

Είχαμε πει το Νοέμβριο του 2007, όταν συζητούσαμε στην Ολομέλεια της Βουλής για το ΕΣΠΑ, ότι η «ΔΗΜΟΣ Α.Ε.» δεν έγινε με κύρια συμβολή και συμμετοχή της ΚΕΔΚΕ, όπως αρχικά η ίδια η ΚΕΔΚΕ είχε προτείνει, αλλά ιδρύθηκε ως εταιρεία Α.Ε. Αποδείχθηκε από τα πράγματα ότι αυτό δεν λειτούργησε μέχρι τώρα. Σήμερα, όμως, έρχεται να ιδρυθεί ξανά η «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.», πάλι χωρίς την άμεση και κύρια συμμετοχή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Λέτε, κύριοι συνάδελφοι της Κυβέρνησης, ότι αυτό που προτείνετε, διευκολύνει την αποκέντρωση. Στην πραγματικότητα, όμως, ενισχύει τη γραφειοκρατία και την ευνοιοκρατία.

Στο 9μελές Διοικητικό Συμβούλιο της «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.» τα πέντε μέλη θα είναι προτεινόμενα από την ΕΝΑΕ, τα δύο από το Υπουργείο Εσωτερικών και τα άλλα δύο από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.

Όπως η «ΔΗΜΟΣ Α.Ε.» έτσι και η «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.» γίνεται μία νέα γραφειοκρατική εταιρεία έξω από την Αυτοδιοίκηση και ανταγωνιστικά προς αυτήν.

Η έδρα της «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.» θα βρίσκεται στην Αθήνα. Ο έλεγχος επΆ αυτής θα εξασφαλίζεται από το Κέντρο και όχι από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Ο έλεγχος θα εξασφαλίζεται από το Κέντρο και από την Κυβέρνηση.

Η αιρετή Τοπική Αυτοδιοίκηση, τόσο οι δήμοι όσο και οι νομαρχίες, έχουν αυτή τη στιγμή πλήρως υποβαθμιστεί μέσα από αυτές τις εταιρείες Α.Ε. Αυτό, στην ουσία, έχει επιπτώσεις και στη διαμόρφωση των σχεδίων, όπως επίσης και στην αποτελεσματικότητά τους.

Το νομοσχέδιο αναφέρεται ιδιαιτέρως στη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης, τη γνωστή Μ.Ο.Δ., που έχει χειριστεί με επιτυχία όλα αυτά τα χρόνια τα Κοινοτικά Πλαίσια.

Είναι θετικό ότι τελικά αποσύρθηκε η παράγραφος 7 του νομοσχεδίου που προτείνετε, η οποία ήταν αντισυνταγματική.

Όπως εσείς ο ίδιος είπατε, κύριε Υπουργέ, είχε ήδη υπάρξει συλλογική σύμβαση με τους εργαζόμενους στη ΜΟΔ και θα αποτελούσε η παράγραφος 7 καταστρατήγηση της συλλογικής τους σύμβασης.

Παράλληλα, θέλουμε εδώ να τονίσουμε ότι υπάρχει μία τροπολογία που έχει να κάνει με τους νομικούς εργαζόμενους στη ΜΟΔ και πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να καταργηθεί η διάταξη που αφαιρεί από τους νομικούς το δικαίωμα να ασκούν το ελεύθερο επάγγελμά τους.

Από την άλλη μεριά, βέβαια θεωρούμε πολύ αρνητικό το ότι υποβαθμίζεται η ΜΟΔ από το γεγονός ότι παύει να είναι Δ.Ε.Κ.Ο. Με την υποβάθμιση που γίνεται χάριν «ευελιξίας», όπως λέει το νομοσχέδιο, δημιουργείται μεγάλη ανασφάλεια στους εργαζόμενους, αλλά παράλληλα αυτή η κατάσταση μειώνει και την ποιότητα και τη σταθερότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσα από αυτήν την «ευελιξία», η οποία παρέχεται μέσω της κατάργησης της ΜΟΔ ως Δ.Ε.Κ.Ο.

Επίσης, θεωρούμε αρνητικό το ότι σταματούν οι θητείες και ότι οι προϊστάμενοι της ΜΟΔ θα αλλάζουν όποτε το κρίνει αναγκαίο ο Υπουργός.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο αναφέρεται και σε μία σειρά άλλων διατάξεων, σχετικά με τον αναπτυξιακό νόμο.

ΚατΆ αρχήν, θέλουμε να τονίσουμε ότι δεν μπορούμε να δεχθούμε, ιδιαίτερα μετά από το σκάνδαλο του Βατοπεδίου, να θεσπίζονται επενδυτικά κίνητρα, μετά τις Μονές, τώρα και για τις Ιερές Μητροπόλεις. Αυτήν τη στιγμή κάτι τέτοιο το θεωρούμε πρόκληση και πιστεύουμε ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει μέσα σ' αυτό το νομοσχέδιο.

Επίσης, θέλουμε να πούμε ότι, ανεξάρτητα από την εκτίμησή μας σε πρόσωπα, δεν βλέπουμε το λόγο για τον οποίο ενισχύονται μ' αυτόν το νόμο ιδρύματα πρώην Πρωθυπουργών. Γενικά, δεν βλέπουμε το λόγο γιατί μέσα από τον αναπτυξιακό αυτό νόμο να ενισχύονται ιδρύματα.

Ακόμη, θα ήθελα να τονίσω την αντίθεσή μας στις διατάξεις του νομοσχεδίου που προβλέπουν τώρα την ενίσχυση ιδιωτικών επιχειρήσεων που συνάπτουν συμβάσεις με Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την εκτέλεση κατασκευής υπογείων σταθμών αυτοκινήτων. Θεωρούμε παράνομο το να γίνεται κάτι τέτοιο μέσα από αυτόν τον αναπτυξιακό νόμο που προβλέπει δημόσια κεφάλαια και τονίζουμε ότι με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται η στήριξη όλων των αντιπεριβαλλοντικών μεθοδεύσεων που έγιναν μέχρι σήμερα, σχετικά με τα υπόγεια αυτά γκαράζ. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση –έχω αναφερθεί ξανά- του υπογείου σταθμού αυτοκινήτων στην πλατεία Καραγιάννη της Κυψέλης, όπου υπήρξε μεγάλη καταστροφή και όπου επί μίας ιδιωτικής εταιρείας ο έλεγχος του δημοσίου είναι πρακτικά αδύνατος.

Τέλος, παρόλο που υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα στα οποία θα αναφερθούμε συζητώντας και για τις τροπολογίες και για τα άρθρα, θέλω να αναφερθώ, πριν κλείσω, στην παράγραφο που έχει να κάνει με τη βελτίωση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών μέσα από τις προτεινόμενες τροποποιήσεις που γίνονται σ' αυτό το νομοσχέδιο.

Προτείνετε, κύριοι της Κυβέρνησης, οι τουριστικές μονάδες να ενισχύονται μόνον εάν είναι τουλάχιστον τεσσάρων αστέρων. Αυτή είναι μία αρνητική διάταξη για τον τουρισμό μας.

Χρειάζεται, πρώτα απΆ όλα, να αναβαθμιστούν όλες οι τουριστικές μας μονάδες. Όμως, σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ελληνική επαρχία δεν έχουμε τεράστιες ξενοδοχειακές μονάδες, έχουμε μικρές και με το χαρακτήρα τους αυτό οι τουριστικές μονάδες έχουν στηρίξει όλα αυτά τα χρόνια τον τουρισμό μας στην περιφέρεια. Οι όροι που θέτετε, είναι πολύ άδικοι γιΆ αυτές τις μονάδες που παίζουν αυτόν το σημαντικό ρόλο και που θα έπρεπε να στηριχθούν.

Δυστυχώς, η λογική της Κυβέρνησης, η λογική πάνω στην οποία στηρίζεται για τον τουρισμό μας, είναι η ίδια πάνω στην οποία στηρίζεται και το ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό, το οποίο πρότεινε το ΥΠΕΧΩΔΕ και το οποίο –ευτυχώς, πρέπει να πούμε- δεν βρήκε τη στήριξη του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας. Όμως, πολύ φοβόμαστε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ θέλει σε κάθε περίπτωση να το προχωρήσει.

Αυτό το ειδικό σχέδιο για τον τουρισμό προτείνει φαραωνικού τύπου μονάδες που μπορούν να χτιστούν τουλάχιστον πάνω σε εκατόν πενήντα στρέμματα, όπου εκεί θα γίνουν τα λεγόμενα Condo Hotels και όπου θα δίνεται η δυνατότητα κατά 50% να παράγεται παραθεριστική κατοικία.

Καταλαβαίνετε ότι μέσα από αυτή τη διάταξη χτυπιούνται οι μικρές μονάδες, στην περιφέρεια γίνονται εγκλήματα κατά της μικρής οικονομίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ιδιαίτερα γίνονται εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος. Χρειαζόμαστε έναν ποιοτικό τουρισμό. Με τα μέτρα τα οποία προτείνει η Κυβέρνηση κάτι τέτοιο δεν έχουμε.

Βεβαίως καταψηφίζουμε στο σύνολό του αυτό το νομοσχέδιο γιατί θεωρούμε ότι γενικά δεν ενισχύει την ανάπτυξη στον τόπο.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Πρόεδρε, δεν θα πω πολλά. Θα ήθελα και εγώ να αναφερθώ σΆ αυτά που είπε ο κύριος Υπουργός, ο οποίος μίλησε για όλους εμάς που κάναμε μια κριτική για το γεγονός ότι πραγματικά δεν υπάρχει ανάπτυξη στην κατεύθυνση του ΕΣΠΑ. Είπε ότι είμαστε μηδενιστές ή ότι δεν ισχύει η κριτική μας και ότι έχει πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία θα μπορούσε να μας αναφέρει.

ΚατΆ αρχήν, δεν καταλαβαίνω γιατί, εάν έχει τέτοια στοιχεία ο κύριος Υπουργός, δεν τα αναφέρει.

Όμως, πέρα απΆ αυτό, εγώ αναφέρθηκα σε πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία έχει ήδη καταθέσει και το Τεχνικό Επιμελητήριο, το οποίο πριν από δύο μήνες έλεγε ότι δεν έχουν προχωρήσει, ότι είναι μηδενικές οι απορροφήσεις από τη μεριά του ΕΣΠΑ, τόσο στα τομεακά προγράμματα όσο και στα περιφερειακά προγράμματα, ότι δεν έχουν υπάρξει προς αυτήν την κατεύθυνση απορροφήσεις του ΕΣΠΑ.

Πέρα απΆ αυτό, πρέπει να δούμε το τι γίνεται πραγματικά και μέσα στην αγορά, αλλά και ποια είναι η αλήθεια την οποία γνωρίζουμε από τις περιφέρειες όπου κινούμαστε και εμείς.

Θα ήθελα να πω και κάτι επιπλέον. Καλέσαμε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής εκπροσώπους και της ΚΕΔΚΕ. Δεν θυμάμαι, κύριε Υπουργέ, να μας είπαν ότι προχωρά η «ΔΗΜΟΣ Α.Ε.» στα προγράμματα, τα οποία επρόκειτο να έχει προωθήσει και καλύψει. Δεν το θυμάμαι καθόλου αυτό το πράγμα. Αντίθετα, θυμάμαι να λένε ότι δεν έχουν προχωρήσει τα προγράμματα και ότι οι καποδιστριακοί δήμοι είχαν ανάγκη από τη ΜΟΔ να τους ενισχύσει, ώστε να προωθήσουν τέτοια προγράμματα. Τα έχουν ανάγκη και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και η Περιφέρεια. Δεν έχουμε κανένα απολύτως στοιχείο που να λέει ότι θα έπρεπε αυτήν τη στιγμή να είμαστε ικανοποιημένοι.

Αυτά ήθελα να πω. Αύριο, μιλώντας και πιο αναλυτικά επί των άρθρων, θα μπορέσουμε να αναφερθούμε πάνω σΆ αυτά τα θέματα.

Ευχαριστώ.