12/02/2009
ΚΛΑΔΟΣ ΑΡΓΥΡΟ-ΧΡΥΣΟΧΟΙΑΣ || Θέσεις του Τμήματος Μικρο-Μεσαίων Επιχειρήσεων του ΣΥΝ ανά κλάδο
Η αργυροχρυσοχοία είναι από τις αρχαιότερες ελληνικές τέχνες. Αριθμεί περισσότερα από 5500 χρόνια ζωής. Αν ανατρέξει κανείς στα αρχαιολογικά ευρήματα και στις λαογραφικές τεκμηριώσεις θα βρει ολόκληρη την ιστορία του πολιτισμού μας αποτυπωμένη στη μορφολογία των αντικειμένων αυτής της τέχνης. Διαθέτουμε ένα τεράστιο πλούτο από αυτή την κληρονομιά. Ένα πλούτο που αν τον αναδεικνύαμε, θα είχαμε αφενός άμεσα οικονομικά οφέλη, αφού η οικονομία μας στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στον τουρισμό αλλά και πολιτιστικά οφέλη. Λαός που δεν εκτιμά την πολιτιστική του κληρονομιά και δεν την συνεχίζει χάνει την πολιτισμική του φυσιογνωμία.
Ενώ ισχυριζόμαστε ότι θέλουμε να προωθήσουμε τον τουρισμό, αφήνουμε την αγορά να κατακλύζεται από κακόγουστα, κυρίως εισαγόμενα, αντικείμενα που προσβάλουν την αισθητική και διαμορφώνουν νέα ήθη υποβαθμίζοντας συνεχώς τα καταναλωτικά μας πρότυπα.
Προβλήματα
- Έλλειψη παροχής κινήτρων-ανυπαρξία προγραμμάτων
- Μη ρεαλιστική φορολογική πολιτική
- Τεράστιο έλλειμμα υποδομών
- Προβλήματα με τις χρήσεις γης που οδηγούν στην λειτουργία της πλειοψηφίας των εργαστηρίων του κλάδου χωρίς άδεια λειτουργίας
- Εισαγόμενα προϊόντα χαμηλού κόστους
Προτάσεις
Πολιτική υποστήριξης
- Πολιτική που να ενθαρρύνει την παραγωγή και τη μεταποίηση και όχι την ανεξέλεγκτη εισαγωγή και εμπορία.
- Να ληφθούν μέτρα για τη βιωσιμότητα του κλάδου αλλά και αντίστοιχα μέτρα με τις επιχειρήσεις του τουρισμού αφού ο κλάδος είναι άμεσα δεμένος με τον τομέα αυτό.
- Απλοποίηση διαδικασιών και αποσαφήνιση των κανόνων έκδοσης άδειας λειτουργίας
- Πολιτικές ενίσχυσης των δικτυώσεων
Οι πολιτικές Δικτυώσεων είναι επιβεβλημένες ώστε να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας, αλλά και να δημιουργηθούν δυνατότητες κοινών δράσεων και ενεργειών που δεν μπορούν να γίνουν από μεμονωμένες Μικρές και Πολύ Μικρές αλλά και Μεσαίες επιχειρήσεις, όπως π.χ. διείσδυση σε νέες αγορές κυρίως των Ανατολικών χωρών (Ρωσία)
- Ενέργειες κοινής προβολής του ελληνικού κοσμήματος σε χώρες εκτός Ελλάδος ώστε να αποκτήσει αναγνωρισημότητα
- Αναβάθμιση των κλαδικών ινστιτούτων (π.χ ΕΛΚΑ) και του ΕΟΜΜΕΧ, ώστε να παρέχουν ουσιαστικές υπηρεσίες, στις πολιτικές προώθησης και ανάπτυξης των κλάδων (Συντονιστικός ρόλος των ινστιτούτων με στόχο την ανάπτυξη)
- Γενική Γραμματεία Μικρών-Μεσαίων &Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων στο ΥΠΑΝ
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ που αφορά στην υποχρεωτική αναγραφή του κατασκευαστή, της χώρας προέλευσης, τα συστατικά πρόσμιξης, τη μέθοδο επεξεργασίας (απαγορευμένες ουσίες από ΕΕ-ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΕΙΟΥ)
Κίνητρα
1.Χρηματοδότηση
- Οι επιχειρήσεις του κλάδου πρέπει να στηριχθούν στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού τους. Τα κοινοτικά προγράμματα με τον τρόπο που χορηγούνται στο Γ΄ΚΠΣ κάθε άλλο παρά επιτρέπουν την χρηματοδότηση ιδιαίτερα των Μικρών Επιχειρήσεων, ενώ απουσιάζουν εντελώς, προγράμματα χρηματοδότησης των Πολύ μικρών Επιχειρήσεων και ιδιαίτερα της χειροτεχνίας.
- Δημιουργία αξιόπιστων μηχανισμών προώθησης εξαγωγών
Iδιαίτερα στην αργυροχρυσοχοΐα, οι προϋποθέσεις των προγραμμάτων του ΥΠΑΝ έως σήμερα για την συμμετοχή των Μικρών και Πολύ Μικρών επιχειρήσεων του κλάδου στα ΚΠΣ-τα λεγόμενα Mini Business Plan, προϋποθέτουν υψηλούς τζίρους και εξαγωγές, οι οποίες όμως δεν στηρίζονται από αντίστοιχες πολιτικές
- Αν θέλομε να αξιοποιήσομε σωστά το Δ' ΚΠΣ που είναι όπως λέγεται και η τελευταία ευκαιρία χρηματοδότησης από κοινοτικούς πόρους, θα πρέπει αυτοί οι πόροι να χρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθούν μηχανισμοί ανατροφοδότησης οι οποίοι θα στηρίζουν τις Μικρές επιχειρήσεις &Πολύ Μικρές επιχειρήσεις και μετά την λήξη των κοινοτικών κονδυλίων (π.χ ταμεία εγγυοδοσίας, θεσμοί δικτύωσης, κλπ)
- Θα πρέπει να εξεταστεί η ίδρυση μιας νέας δημόσιας Τράπεζας ειδικού σκοπού για τις μικρές επιχειρήσεις ή η επέκταση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου σε τράπεζα των μικρών επιχειρήσεων για χορήγηση δανείων. Αυτό θα συνδράμει στη χορήγηση δανείων με ευνοϊκότερους όρους και από τις άλλες τράπεζες
2. Φορολογία
Τα άδικα φορολογικά μέτρα των τελευταίων χρόνων έχουν πλήξει όχι μόνο τα εισοδήματα των μισθωτών και των συνταξιούχων αλλά και τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι ο εύκολος φοροεισπρακτικός στόχος στον επιχειρηματικό τομέα. Αντίθετα οι μεγάλες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και εγχώριες, αντιμετωπίζονται ιδιαίτερα ευνοϊκά με χαριστικές νομοθετικές ρυθμίσεις, μεγάλες μειώσεις των φορολογικών συντελεστών και με ποικίλες φοροαπαλλαγές και φοροελαφρύνσεις.
Λόγω αυτή της κατάστασης είναι απαραίτητη η ριζική μεταρρύθμιση του υπάρχοντος φορολογικού συστήματος, ώστε να γίνει επιτέλους κοινωνικά δίκαιο και αποτελεσματικό. Πρέπει η φορολόγηση των μικρών επιχειρήσεων να γίνεται με βάση την πραγματική φοροδοτική τους ικανότητα και όχι με βάση την αυθαίρετα καθοριζόμενη από κριτήρια ανεδαφικά και άδικα. Προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται η δέσμη των προτάσεών του κόμματος, όπως αυτές εκφράζονται αναλυτικά στην ενότητα για το φορολογικό ζήτημα. Επιγραμματικά όμως εδώ θα αναφέρουμε μερικά σημεία-μέτρα, τα οποία θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικά για τον κλάδο των μικρών επιχειρήσεων:
- Επαναφορά και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για τις ατομικές επιχειρήσεις-αυτοαπασχολούμενους, αντίστοιχη προσαρμογή των φορολογικών κλιμακίων.
- Ετήσια τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας.
- Αναπροσαρμογή των φορολογικών συντελεστών καθαρού κέρδους στις σημερινές συνθήκες της αγοράς
- Επαναφορά του αφορολόγητου αποθεματικού
- Μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά την μεταβίβαση των Μ&ΠΜΕ επιχειρήσεων καθώς και κατά την πώληση- μέρους ή του όλου- της επιχείρησης στους υπαλλήλους της.
- Κωδικοποίηση & απλούστευση της φορολογικής νομοθεσίας
3. Εκπαίδευση
Είναι κρίσιμη η δημιουργία εκπαιδευτικών μηχανισμών και εργαλείων που θα δίνουν
- τη δυνατότητα ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών στον κλάδο και θα υποστηρίζουν το ανθρώπινο δυναμικό
- τα κίνητρα για τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση με προσανατολισμό στον κλάδο της αργυρο-χρυσοχοίας
Τμήμα Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και ΕΒΕ