Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/04/2009

Χρηματοδότηση του τμήματος κινηματογράφου του Α.Π.Θ.

Ερώτηση Π.Κοροβέση, Τ.Κουράκη προς τους Υπουργούς Παιδείας, Πολιτισμού, Μακεδονίας-Θράκης, Οικονομικών

Το 2004 το τμήμα Κινηματογράφου συμπεριλαμβάνεται στα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων παρά τις αντιδράσεις για τη βιασύνη με την οποία δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες δημιουργίας του τμήματος, για την ακαταλληλότητα του κτιρίου της καπναποθήκης στη Σταυρούπολη, όπου και θα στεγαστεί, για την έλλειψη του απαραίτητου για κινηματογραφικές σπουδές υλικοτεχνικού εξοπλισμού, για την ανεπάρκεια σε καθηγητές και τεχνικό προσωπικό και την γενικότερη απουσία οργάνωσης που διέπει το νέο αυτό τμήμα. Παρά τις παραπάνω καταγγελίες περί προεκλογικού πυροτεχνήματος της τότε κυβέρνησης, οι πύλες του τμήματος Κινηματογράφου ανοίγουν το Σεπτέμβριο του 2004 για τους πρώτους φοιτητές της πρώτης δημόσιας ελληνικής κινηματογραφικής σχολής, στην οποία προβλέπονται οχτώ κατευθύνσεις.

Δυστυχώς, πέντε χρόνια αργότερα, οι δυσοίωνες προβλέψεις για το μέλλον του μοναδικού δημόσιου Πανεπιστημιακού Τμήματος Κινηματογράφου στην Ελλάδα μοιάζουν να επαληθεύονται αφού πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει για να επιλυθούν τα προβλήματα που εξ αρχής αντιμετώπιζε. Το ενάντιο, ενόψει της διακοπής χρηματοδότησης από το ΕΠΕΑΕΚ, αλλά και εξαιτίας των δυσμενών επιπτώσεων από το νέο νόμο πλαίσιο που επιμένει να επιβάλλει η κυβέρνηση τα προβλήματα όπως φαίνεται πρόκειται να λάβουν εκρηκτικές διαστάσεις.

 Συγκεκριμένα:

•    O τρόπος σχεδιασμού του προγράμματος σπουδών άλλαξε σύμφωνα με τους διαθέσιμους καθηγητές και πόρους και όχι πάνω στη βάση των ουσιαστικών αναγκών της κινηματογραφικής εκπαίδευσης. Ο αρχικός οδηγός σπουδών, με τον οποίο εισαχθήκανε οι φοιτητές των τριών πρώτων ετών, και ο οποίος εμφάνιζε συνέχεια, αναλυτική λεπτομέρεια και διάθεση προς ολοκληρωμένη εποπτεία, δεν τηρήθηκε επί του πρακτέου. Διαφορετικά έτη παίρνουν διαφορετική εκπαίδευση, διδακτικές ενότητες επαναλαμβάνονται, ώρες επικαλύπτονται αμελώς, τα αντικείμενα συχνά δεν ολοκληρώνονται. Οι καθηγητές  μειώνονται, τα τμήματα σε κάθε έτος συμπτύσσονται, οδηγώντας τους φοιτητές σε αντιδράσεις και τους καθηγητές σε διδακτικά αδιέξοδα. Οι επανειλημμένες τροποποιήσεις του ιδρυτικού-καταστατικού οδηγού σπουδών και όλες οι νέες προτάσεις της προσωρινής διοικούσας, εξαιτίας της έλλειψης πόρων, υπηρέτησαν σαφώς την τάση θεωρητικοποίησης του αντικειμένου, εις βάρος του εφαρμοσμένου καλλιτεχνικού χαρακτήρα των κινηματογραφικών σπουδών. Εύλογα λοιπόν οι φοιτητές του Τμήματος, με ανακοίνωση του Συλλόγου τους διαμαρτύρονται και ζητούν την πρόσληψη και την δίκαιη αμοιβή επαρκούς αριθμού καθηγητών για την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων, την πρόσληψη τεχνικών, την αγορά επαρκούς εξοπλισμού φιλμ για την κατάρτιση στα κινηματογραφικά εργαλεία, καθώς είναι τμήμα κινηματογράφου και όχι βίντεο ή τηλεόρασης, την αγορά, διαρκή ανανέωση και συντήρηση τεχνολογικά εξελιγμένου υλικοτεχνικού εξοπλισμού και την ολοκλήρωση των εργασιών -στέγαση στο ανακαινισμένο κτίριο της Καπναποθήκης που προοριζόταν αρχικά για το τμήμα.

•    Από την αρχή η διαχείριση του ΕΠΕΑΕΚ έγινε με τρόπο ο οποίος να μην διασφαλίζει την διαχρονική εξέλιξη του Τμήματος παρότι το μέγεθος των κονδυλίων προοριζόταν για αυτόν ακριβώς το στόχο και παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση από το ΕΠΕΑΕΚ ανανεώθηκε (μετά το πέρας της προβλεπόμενης διετίας) για άλλα δύο χρόνια, στο μέγιστο δηλαδή της προβλεπόμενης διάρκειας χρηματοδότησης από την Ε.Ε. (ενώ στην παρούσα χρονική στιγμή εξακολουθεί να υφίσταται υπό τη μορφή μιας μικρής χρονικής παράτασης χωρίς ωστόσο να προβλέπει λ.χ. μισθοδοσίες καθηγητών). Οι από δω και πέρα διαθέσεις χρηματοδότησης από το ελληνικό δημόσιο εμφανίζονται πενιχρές σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, γεγονός που προκαλεί εύλογες ανησυχίες στους φοιτητές και τους καθηγητές.

•    Η υπολειτουργία του τμήματος δεν επιτρέπει την εκπόνηση των πτυχιακών και ερευνητικών εργασιών των τελειόφοιτων του με τρόπο που να ανταποκρίνεται σε διεθνή ακαδημαϊκά δεδομένα. Ελλείψει οικονομικών πόρων, καθηγητών, τεχνικών, εργαστηριακής υποδομής δεν μπορεί να υπάρξει ούτε επαρκής τρόπος επόπτευσης ούτε  επαρκής υποστήριξή τους.

•    Εφαρμόζεται δηλαδή και εδώ μια κοντόθωρη εκπαιδευτική-πολιτιστική πολιτική που δεν αντιλαμβάνεται ότι επενδύσεις τέτοιου τύπου είναι ακριβώς αυτές που χρειάζεται η χώρα, καθώς  η αυριανή δημιουργία ποιοτικών ελληνικών κινηματογραφικών έργων εκτός των θέσεων εργασίας που γεννά, συμβάλλει και στη διαμόρφωση ελληνικού κινηματογραφόφιλου κοινού με απαιτήσεις, –άρα πολιτιστική αναβάθμιση των πολιτών, προβάλλει προς τα έξω την Ελλάδα ως τόπο που εξακολουθεί να παράγει πολιτισμό,-πέραν του αναμασήματος της αρχαιότητας, άρα προσελκύει και άλλα είδη τουριστών, επιτρέπει τη διείσδυση στην παγκόσμια κινηματογραφική αγορά, – αγορά σε τελευταία ανάλυση ιδιαιτέρως κερδοφόρα.

Επειδή η κατάσταση αναφορικά με τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν μπορεί να βελτιωθεί μόνο αν υπάρξει πολιτική βούληση εκ μέρους των αρμοδίων υπουργείων, επειδή ο πολιτισμός είναι υψηλής αξίας αγαθό και επειδή η ίδια η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θεωρεί τον πολιτισμό ως συγκριτικό της πλεονέκτημα στην σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομία,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί

Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν αναφορικά με το Τμήμα Κινηματογράφου στο Α.Π.Θ. ώστε να υπάρξει επαρκής διδακτική, υλικοτεχνική και κτιριακή υποδομή του και να ανταποκριθεί στον ρόλο που πρέπει να παίξει ως φυτώριο της ελληνικής κινηματογραφίας και του πολιτισμού γενικότερα;

Οι ερωτώντες βουλευτές

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ

ΤΑΣΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ