Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/04/2009

Ομιλία της Αννας Φιλίνη στη συζήτηση στη Βουλή για τη σύμβαση πώλησης της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:

«Κύρωση της Σύμβασης Πώλησης και Αγοράς Μετοχών μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Εταιριών Ολυμπιακές Αερογραμμές Α.Ε., Pantheon Airways Ανώνυμη Αεροπορική Εταιρεία και Marfin Investment Group Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών, της Σύμβασης Πώλησης και Αγοράς Μετοχών μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Εταιρειών Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες Α.Ε., Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης και Επισκευής Αεροσκαφών Α.Ε. και Marfin Investment Group Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών και της Σύμβασης Πώλησης και Αγοράς Μετοχών μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Εταιρειών Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες Α.Ε., Ανώνυμη Εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης Αεροσκαφών Α.Ε. και Marfin Investment Group Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών».

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Επειδή μιλάω αμέσως μετά από έναν Βουλευτή Δωδεκανήσου, θέλω να σημειώσω κάτι το οποίο είπα και όταν μιλούσαμε επί της αρχής σχετικά με αυτή τη σύμβαση.

Εδώ δεν τίθεται ένα ζήτημα εξασφάλισης των άγονων γραμμών. Για εμάς το ζήτημα της εδαφικής συνοχής της χώρας μας δεν είναι μονάχα ένα θέμα άγονων γραμμών. Η χώρα μας είναι και ορεινή και νησιωτική, ιδιαιτέρως νησιωτική και έχει αποδειχθεί ότι, επειδή έχει υπάρξει αυτή η νομοθεσία εδώ και ορισμένα χρόνια που κατήργησε το καμποτάζ, οι άγονες γραμμές, έτσι όπως έχουν λειτουργήσει στην ακτοπλοΐα, δεν καλύπτουν τις ανάγκες των νησιών.

Επιπλέον, αυτή τη στιγμή η αεροπορία καλύπτει έκτακτα περιστατικά, διοικητικές ανάγκες σε πολύ μεγάλο βαθμό. Γιατί –να πούμε την αλήθεια- όταν πρόκειται να εξασφαλιστεί η συνοχή –για παράδειγμα- η διοικητική του Νομού Κυκλάδων ή του Νομού Δωδεκανήσου, δεν μπορούμε να στηριζόμαστε μονάχα στα πλοία.

Ζούμε πια στον 21ο αιώνα. Έχουμε ανάγκη από αεροπλάνα, για να μπορέσουν οι διοικήσεις να λειτουργούν με έναν αποτελεσματικό τρόπο και συλλογικά, βεβαίως, και μαζί με το κέντρο της χώρας, την Αθήνα. Δεν αρκεί αυτή η λογική των άγονων γραμμών, δεν καλύπτει.

Γιʼ αυτό κιόλας, επαναλαμβάνω, η SAS που είναι ο αερομεταφορέας των σκανδιναβικών χωρών έχει τουλάχιστον το 50% με κρατικά κεφάλαια. Αυτό δεν είναι μόνο –νομίζω, αυτό εκτιμώ εγώ- επειδή σʼ αυτές τις χώρες υπάρχει μια παράδοση σοσιαλδημοκρατίας κ.λπ., αλλά επειδή αυτές οι χώρες είναι κατεξοχήν νησιωτικές χώρες.

Δεν μπορεί, λοιπόν, με άγονες γραμμές να καλυφθεί η εδαφική συνοχή της χώρας μας. Θα έπρεπε να έχουμε έναν αερομεταφορέα, όπου ο κύριος χαρακτήρας του να είναι κρατικός, ενώ αυτή τη στιγμή σʼ αυτή τη σύμβαση το ελληνικό δημόσιο δεν έχει εξασφαλίσει ποσοστό ούτε 1%.

Επανειλημμένως είπε ο κύριος Υπουργός, ο κ. Χατζηδάκης –εσείς, κύριε Υφυπουργέ, δεν αναφερθήκατε, θα παρακαλούσα πάρα πολύ στο κλείσιμο να αναφερθείτε σʼ αυτό- ότι η Ολυμπιακή είναι η μόνη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης που είναι 100% κρατική.

Ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή θα είναι η μόνη που δεν έχει κρατική συμμετοχή; Και δεν αισθάνεστε την παραμικρή ανάγκη ως Κυβέρνηση αυτής της χώρας να υπερασπιστείτε τη γραμμή σας; Γιατί μέχρι τώρα δεν διεκδικήσατε εκεί μέσα ούτε το 1%!

Τι εχέγγυα υπάρχουν αν ο κ. Βγενόπουλος –που είναι πιθανότατο, όπως έδειξε και στον Ο.Τ.Ε.- μετά από ένα χρόνο πουλήσει την Ολυμπιακή; Με τι εχέγγυα το ελληνικό δημόσιο θα μπορέσει να εξασφαλίσει, γιʼ αυτή τη χώρα που έχει ανάγκη την αεροπορία, τα συμφέροντά της;

Τέλος, κλείνω κι εγώ με ένα θέμα που έθιξε με μεγάλη σαφήνεια ο Εισηγητής μας κ. Λαφαζάνης, αλλά και ο Πρόεδρος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, το θέμα του μετοχικού κεφαλαίου της Marfin. Δεν έχει το δικαίωμα να ψηφίσει αυτή η Βουλή, αν δεν καταθέσετε με σαφήνεια ποια είναι η κατάσταση του μετοχικού κεφαλαίου της Marfin.

Ξέρουμε μέσα από το διαδίκτυο ότι την 1η Μαρτίου του 2009 δεν ανέφερε ευρωπαϊκό πλειοψηφικό κεφάλαιο. Αυτό μας είναι σαφές. Ξέρουμε να διαβάζουμε στο διαδίκτυο και ξέρουμε ότι αυτό δεν υπάρχει.

Άρα, καλείτε το ελληνικό Κοινοβούλιο να αποφασίσει για ένα ζήτημα, το οποίο μέσα στον Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι σαφές, ότι δηλαδή το 50% των κεφαλαίων των αεροπορικών εταιρειών πρέπει να είναι κοινοτικό. Αυτό δεν το διασφαλίζετε και αρνείστε να μας απαντήσετε.

Είχε πει ο κ. Βορίδης πως όταν ήλθε ο κ. Βγενόπουλος πέρυσι μας είπε ότι το 90% της Marfin είναι ελληνικά κεφάλαια. Όμως, την 1η Μαρτίου 2009 δεν γράφει τέτοιο πράγμα η Marfin στο διαδίκτυο. Πώς θα ψηφίσουμε; Πώς καλείτε και τους Βουλευτές της Πλειοψηφίας σε μια τέτοια περιπέτεια; Θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο από τη μεριά σας.