Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
05/05/2009

Τοποθέτηση της Αννας Φιλίνη στο ν/σχ για τη φορολογία εισοδήματος, κεφαλαίου και ΦΠΑ

Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών: «Ενσωμάτωση Οδηγιών 2006/98/ΕΚ, 2008/8/ΕΚ και 2007/74/ΕΚ, διατάξεων των Οδηγιών 2006/112/ΕΚ και 2006/69/ΕΚ, διατάξεις φορολογίας εισοδήματος, κεφαλαίου, ΦΠΑ και λοιπών φορολογιών και λοιπές διατάξεις».

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, τα οικονομικά πράγματα του τόπου μας δεν πάνε καλά. Ξέρουμε ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα έχει εκτιναχθεί στο 5,1% ήδη για το 2009. Υπάρχει μία πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για 5,7% για το 2010 και ξέρουμε πολύ καλά ότι αυτές οι εκτιμήσεις είναι βεβαίως σε αντίθεση με τις προβλέψεις της Κυβέρνησης. Αρχικά, όταν συζητούσαμε τον Προϋπολογισμό, ήταν στο 1,6% -αν θυμόμαστε καλά- μετά το έλλειμμα πήγε στο 3,7% με βάση το αναθεωρημένο πρόγραμμα και αυτή τη στιγμή έχουμε μία πρόβλεψη, όπως είπα πριν, για 5,7% για το 2010.

Παράλληλα, η ανεργία καλπάζει! Παρʼ όλο που η Κυβέρνηση κατά καιρούς πανηγυρίζει ότι σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να είναι χειρότερα τα πράγματα, το γεγονός είναι ότι η χώρα μας πηγαίνει πολύ άσχημα, ότι κλείνουν επιχειρήσεις, ότι καθημερινά πετιούνται στο δρόμο πάρα πολλοί εργαζόμενοι και της βιομηχανίας και αυτό είναι πάρα πολύ ανησυχητικό και ιδιαιτέρως από τη στιγμή που δεν λαμβάνονται ιδιαίτερα μέτρα για τους εργαζόμενους.

Αντίθετα, ξέρουμε ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα είναι τα 28 δισεκατομμύρια για ενίσχυση της ρευστότητας των τραπεζών. Ξέρουμε ότι έχει ξεπουληθεί μεγάλο κομμάτι της δημόσιας περιουσίας, όπως είναι η Ολυμπιακή, τα λιμάνια μας και τώρα προμηνύονται άσχημα νέα και για τον Ο.Σ.Ε. Και παράλληλα, ενώ θα μπορούσε να δει η Κυβέρνηση μία κάποια ανάκαμψη μέσω του Δ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, ακόμα βλέπουμε ότι ανώνυμες εταιρείες που έχει δημιουργήσει, όπως η «ΔΗΜΟΣ Α.Ε.» ή «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.» δεν κινούνται ακόμα, έτσι όπως και το ΕΣΠΑ δεν έχει κινηθεί.

Και βεβαίως, σε αντίθεση μʼ αυτά, βλέπουμε ότι το σημερινό νομοσχέδιο –θα αναφερθώ βέβαια πιο αναλυτικά γιʼ αυτό- φτιάχνει προς όφελος της Εκκλησίας ανώνυμη εταιρεία, προκειμένου αυτή να κινήσει κοινοτικά κονδύλια, πράγμα που είναι και παράνομο, αλλά και παράλογο. Επιπλέον, η Κυβέρνηση δανείζεται με πολύ υψηλό spread σε βάρος του δημοσίου, ενώ έχουμε κάνει προτάσεις για ορισμένα ομόλογα που θα μπορούσε να χειριστεί και η Κυβέρνηση.

Δεν έχουμε, λοιπόν, θετικά μέτρα για να κινηθεί η χώρα μας αυτή τη στιγμή. Αντίθετα, έχουμε κατά καιρούς κάποια νομοσχέδια «σκούπα», όπως είναι το σημερινό, τα οποία δεν δίνουν ένα συνολικό σχέδιο για να βγει η χώρα μας από το σκοτεινό τούνελ στο οποίο βρίσκεται και να δει ένα φως στο βάθος αυτού του τούνελ.

Το σημερινό νομοσχέδιο χειρίζεται ορισμένα φορολογικά ζητήματα. Έχουμε οικονομική κρίση, μπαίνουμε ήδη στην ύφεση και είναι προφανές ότι χρειάζονται ορισμένα μέτρα ανακούφισης κυρίως για τους ασθενέστερους και για να επιβιώσουν, αλλά και για να κινηθεί κάπως η αγορά.

Τα ελλείμματα βέβαια είναι τεράστια. Είναι προφανές ότι τα φορολογικά μέτρα που θα έπρεπε να πάρει η Κυβέρνηση έπρεπε να είναι στην κατεύθυνση μίας φορολογικής μεταρρύθμισης τέτοιας που εμείς, ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς –και ο Συνασπισμός παλαιότερα- έχουμε προτείνει και κυρίως μέτρα που θα φορολογήσουν, ιδιαιτέρως σήμερα, το μεγάλο κεφάλαιο.

Μʼ αυτό το σχέδιο νόμου η Κυβέρνηση προτείνει ορισμένες ελαφρύνσεις, μερικές από τις οποίες αφορούν τους ασθενέστερους. Μάλιστα, αυτές οι ελαφρύνσεις που έχουν να κάνουν με τους νέους αγρότες βρίσκουν και τη δική μας σύμφωνη γνώμη.

Όμως, άλλες ρυθμίσεις, οι οποίες είναι και οι περισσότερες και που είναι χαριστικές, βεβαίως πρόκειται με σαφήνεια να καταψηφιστούν από εμάς. Για παράδειγμα, απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ η ναύλωση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, όταν αυτά πηγαίνουν και σε λιμάνια του εξωτερικού. Είναι μία ρύθμιση την οποία αποφασιστικά καταψηφίζουμε.

Επίσης, το σχέδιο νόμου κάνει ελαστικότερο το πόθεν έσχες, αφού πλέον θα προσμετρούνται στο εισόδημα του φορολογούμενου και οι τεκμαρτές δαπάνες προηγούμενων ετών, αρκεί αυτές να μην εμπίπτουν στα τεκμήρια τα οποία ήδη, πρέπει να πούμε, είναι αρκετά ελαστικά.

Άλλη χαριστική ρύθμιση γίνεται με τη μείωση του συντελεστή παρακράτησης φόρου από το 3% στο 1%, σχετικά με τα εισοδήματα εργοληπτών κατασκευής τεχνικών έργων.

Λέμε ξανά ότι η βασική μας παρατήρηση είναι ότι απαιτείται μία φορολογική μεταρρύθμιση τέτοια που να φορολογηθεί η μεγάλη ακίνητη περιουσία και το μεγάλο κεφάλαιο, οι μεγάλοι οργανισμοί και οι τράπεζες. Δίχως αυτά δεν μπορεί να υπάρξει μία ανάκαμψη στα δημόσια οικονομικά.

Εδώ βλέπουμε, επίσης, ότι η Κυβέρνηση φέρνει ορισμένες αλλαγές στο ΕΤΑΚ. Λέμε ξανά ότι εμείς ήμασταν και είμαστε γενικά κατά του ΕΤΑΚ, γιατί θεωρούμε ότι είναι ένα μέτρο που φορολογεί ίσα μικρούς και μεγάλους, με τα ίδια μέτρα και σταθμά.

Μʼ αυτό το σχέδιο νόμου τώρα προτείνονται ορισμένα νέα αφορολόγητα όρια, που όμως, παρʼ όλα αυτά, πρέπει να πούμε ότι αυτά ισχύουν μόνο σχετικά με τις κατοικίες. Παραλείπονται ορισμένα οικόπεδα που μπορεί να έχει ο φορολογούμενος στο χώρο της πατρικής του κατοικίας ή ορισμένες αγροτικές αποθήκες κλπ.

Βεβαίως, θέλω να τονίσω ότι εμείς επίσης θεωρούμε ότι θα μπορούσαν τουλάχιστον με το ΕΤΑΚ να φορολογηθούν και τα μοναστήρια και οι μονές, έτσι ώστε το κράτος να είχε ένα κάποιο φορολογικό έσοδο και από εκεί.

Θέλω να τονίσω, επίσης, ότι στο σχέδιο νόμου η Κυβέρνηση προβλέπει άρθρα γενικά υπέρ της περαίωσης. Όπως πάντα, με την περαίωση είναι σαφής ο στόχος, δηλαδή να δώσει τη δυνατότητα μέσω αυτού του μέσου να έρθουν με έναν εύκολο τρόπο ορισμένα έσοδα στα κρατικά ταμεία. Είναι ένα μέτρο που ενδεχομένως επιταχύνει και τις λογιστικές πράξεις των εταιρειών.

Όμως, είναι καθαρό για μας ότι πρόκειται για ένα μέτρο που ουσιαστικά διευκολύνει τη φοροδιαφυγή, ιδιαίτερα τη φοροδιαφυγή των εχόντων.

Η Κυβέρνηση έχει φέρει κατά καιρούς, στο παρελθόν, προς ψήφιση και μάλιστα με μεγάλες κορώνες, νομοσχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Όμως, αυτά δεν απέδωσαν, γιατί δεν υπήρξε πολιτική βούληση για να αποδώσουν τέτοιου είδους μέτρα. Και μʼ αυτόν τον τρόπο τα κρατικά ταμεία χάνουν έτσι τεράστια ποσά.

Επιπλέον, πρέπει να πούμε ότι με ειδικό άρθρο παρατείνεται η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών, κάτι που αποτελεί πάλι ένα μέτρο επιβράβευσης των ασυνεπών σε βάρος βέβαια εκείνων των φορολογούμενων που προσπαθούν να κινηθούν με συνέπεια σε σχέση με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω ιδιαίτερα να τονίσω εδώ το μέτρο που αποδεικνύει μέσα από αυτό το νομοσχέδιο ξανά τη μεγάλη προχειρότητα της κυβερνητικής πολιτικής στο χειρισμό των δημοσίων οικονομικών υποθέσεων. Και είναι αυτό το μέτρο που περιγράφεται στο περίφημο άρθρο 25 του παρόντος νομοσχεδίου, σχετικά με τη μείωση των συντελεστών τέλους ταξινόμησης και όπου, ταυτοχρόνως, καταργούνται τα τέλη μεταβίβασης και τα τέλη αδείας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, που μέχρι τώρα αποδίδονται απευθείας στις νομαρχίες.

Κατʼ αρχήν, μέσα στην περίοδο της οικονομικής κρίσης και της αύξησης του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, ένα τέτοιο μέτρο, που ουσιαστικά ενισχύει, κυρίως, την αγορά αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού και τους εισαγωγείς αυτοκινήτων, προφανώς είναι ένα μέτρο που μας φαίνεται παράλογο για τον κοινό νου. Η χώρα μας είναι γνωστό ότι δε διαθέτει αυτοκινητοβιομηχανία. Επίσης, είναι γνωστό ότι οι βιομηχανίες που διαθέτει η χώρα μας περνούν μεγάλες δυσκολίες, προχωρούν σε απολύσεις. Πρόσφατα, είδαμε απολύσεις στη χημική βιομηχανία, στην κλωστοϋφαντουργία. Πρόσφατα, πάλι, είχαμε τους απεργούς του Λαναρά σε ολοήμερες και ολονύκτιες παραστάσεις μπροστά από τη Βουλή, στην Πλατεία Συντάγματος.

Άρα, γιατί η Κυβέρνηση εγκαταλείπει τη ντόπια βιομηχανία και αντίθετα, ενισχύει τους εισαγωγείς αυτοκινήτων αυτή τη στιγμή; Μας φαίνεται -ξαναλέω- ιδιαιτέρως παράλογο, παρόλο που, βέβαια και αυτοί έχουν εργαζόμενους, αλλά θα έπρεπε να δούμε πώς το κράτος θα ενισχύσει τη βιομηχανία μας, προκειμένου να μπορέσει να στηριχθεί και η παραγωγή αυτής της χώρας.

Όμως, πέρα από αυτά, η οικονομική κρίση έβγαλε στην επιφάνεια τη φούσκα ολόκληρης της καταναλωτικής κοινωνίας που αναπτύχθηκε στην τελευταία, κυρίως, δεκαπενταετία προς όφελος των τραπεζών. Και κατά καιρούς ακούμε ορισμένα ωραία λόγια κατά αυτής της καταναλωτικής κοινωνίας και υπέρ του περιβάλλοντος. Ακούμε και από κυβερνητικά χείλη για τη σημασία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και των Μέσων Σταθερής Τροχιάς.

Στην ουσία, όμως και στην πράξη, όλα τα προγράμματα και τα σχέδια που ακολουθεί η Κυβέρνηση περιστρέφονται ουσιαστικά γύρω από τα αυτοκίνητα, το Ι.Χ. και τους αυτοκινητοδρόμους. Αυτό είδαμε και συνεχίζουμε να βλέπουμε.

Επιπλέον, πάλι η Κυβέρνηση, με αυτό ακριβώς το άρθρο 25, ξηλώνει ξανά, παίρνοντας από τα ταμεία της Αυτοδιοίκησης, για να βρει εύκολες λύσεις, προκειμένου να ενισχύσει τα δικά της κεντρικά ταμεία. Κάποτε θα έπρεπε να κατανοήσουν οι συντηρητικές κυβερνήσεις ότι η Αυτοδιοίκηση δεν είναι ο φτωχός συγγενής της πολιτείας. Εκτελεί ένα έργο μέσα στο σύνολο της πολιτείας και αυτό το έργο έχει υποχρεώσεις και άρα, πρέπει και η Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί σε αυτό συγκεκριμένα. Οι νομαρχίες πρέπει να ανταποκριθούν στο χρέος τους απέναντι στη μετακίνηση των μαθητών. Επίσης, πρέπει να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που έχουν για διάφορα οδικά έργα που τους έχει αναθέσει η πολιτεία και που, όπως λέει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, δε μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτά.

Ιδιαίτερα πρέπει να τονίσουμε ξανά όπως είχαμε τονίσει και για τους δήμους όταν καταργήθηκε το τέλος παρεπιδημούντων για τους δήμους, ότι αυτά τα έσοδα τα έχουν ήδη προσμετρήσει οι αυτοδιοικήσεις μέσα στους προϋπολογισμούς τους.

Θέλω να τονίσω εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι αποδείχθηκε με τα πρόσφατα μέτρα ότι αυτό που πήρε, που αφαίρεσε η Κυβέρνηση από τους ΟΤΑ, από τους δήμους, προσπαθεί τώρα να τους το δώσει μέσω ορισμένων χαριστικών ρυθμίσεων, χαρίζοντάς τους τον αιγιαλό, για να εκμεταλλευθούν τον αιγιαλό. Όμως θέλουμε να πούμε εδώ ιδιαιτέρως, κύριε Υπουργέ …

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Εάν μου επιτρέπετε, κυρία συνάδελφε, αυτό ισχύει από το 2001 με το νόμο περί αιγιαλού και παραλίας. Δεν είναι κάτι καινούργιο.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Υπάρχουν ορισμένα νέα μέτρα, νέες ρυθμίσεις αυτές τις ημέρες με μία νέα ΚΥΑ, κύριε Υπουργέ, που δίνεται η δυνατότητα να εκμεταλλεύονται οι αυτοδιοικήσεις τον αιγιαλό …

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Μου επιτρέπετε, κυρία συνάδελφε;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Μισό λεπτό, κύριε Υφυπουργέ.

Κυρία Φιλίνη, επιτρέπετε διακοπή από τον κύριο Υφυπουργό;

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Ναι, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Αφού σας επιτρέπει η κ. Φιλίνη, θα πρέπει να μιλήσετε στο μικρόφωνο, κύριε Υφυπουργέ, για να γραφτεί και στα Πρακτικά.

Ορίστε, κύριε Υφυπουργέ.

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Ήθελα να πω ότι η νέα ΚΥΑ ανανέωσε τις προηγούμενες που είχαν εκδοθεί.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Υφυπουργέ, σήμερα μετείχα σε μία συνέντευξη τύπου του Τεχνικού Επιμελητηρίου και του Δικηγορικού Συλλόγου, που έγινε μαζί και με περιβαλλοντικές οργανώσεις και που έγινε ειδικά γιʼ αυτό το ζήτημα.

Βρισκόμαστε σε μία κατάσταση όπου και μπρος στην οικονομική κρίση θα έπρεπε να ανεβάσουμε την ποιότητα των ακτών μας και γενικότερα και την ποιότητα του τουρισμού. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Βρισκόμαστε σε μία φάση, όπου είναι σαφές ότι οι πολίτες δικαιούνται αυτές τις ακτές.

Έχουμε ορισμένους δημάρχους που ευτυχώς έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Για παράδειγμα ο Δήμαρχος του Ελληνικού ο κ. Κορτζίδης που έβαλε το σώμα του μπροστά και κάθισε και έκανε απεργία πείνας, προκειμένου να είναι ελεύθερες οι παραλίες.

Αυτήν την στιγμή βρίσκονται και οι αυτοδιοικήσεις μπροστά ακριβώς σε αυτό το ζήτημα εάν θα δεχθούν αυτήν την πρόκληση της Κυβέρνησης ή εάν θα αφήσουν ελεύθερες τις παραλίες για τους πολίτες.

Επειδή τελειώνει ο χρόνος μου, υπάρχουν διάφορες τροπολογίες στις οποίες θα αναφερθούμε πιο αναλυτικά την Πέμπτη από ό,τι γνωρίζω. Ήθελα, όμως, να πω ήδη από τώρα ότι η τροπολογία που δίνει τη δυνατότητα στην Εκκλησία μέσω αυτής της ανώνυμης εταιρείας, να παίρνει κονδύλια και να εκμεταλλεύεται κονδύλια από το Δʼ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, θεωρούμε ότι είναι παράνομη και καλούμε την Κυβέρνηση να μην τη φέρει προς ψήφιση, αλλά να την αποσύρει. Δεν έχει κινηθεί το Ε.Σ.Π.Α. μέχρι τώρα και είναι απαράδεκτο να προωθείται η κίνηση του Ε.Σ.Π.Α. μέσω μιας τέτοιας ανώνυμης εταιρείας της Εκκλησίας.

Επίσης υπάρχουν άλλες τροπολογίες, όπως για παράδειγμα αυτές που έχουν σχέση με τις ρυθμίσεις για τα νοσοκομεία, τις προμήθειές τους, που θεωρούμε απαράδεκτες και δεν πρόκειται να τις ψηφίσουμε και μία σειρά από άλλες ρυθμίσεις, σε σχέση με την τροπολογία που αφορά τη χορήγηση και εκτίμηση ομολόγων του δημοσίου για την ανάληψη προνομιούχων μετοχών των τραπεζών.

Είχαμε ήδη καταψηφίσει τέτοιες ρυθμίσεις όταν είχε έρθει για ψήφιση το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τα 28 δισεκατομμύρια και τώρα είμαστε αποφασισμένοι όσο μπορούμε να παλέψουμε για να μην περάσουν τέτοια μέτρα.

Όμως, θα μιλήσουμε αναλυτικά όταν θα έρθει η σχετική συζήτηση στην Ολομέλεια. Καταψηφίζουμε βέβαια επί της αρχής αυτό το νομοσχέδιο.

Ευχαριστώ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Θα είμαι σύντομη, κύριε Πρόεδρε.

Εγώ ήθελα κυρίως να μιλήσω για ένα ζήτημα. Ο κύριος Υφυπουργός όταν πήρε το λόγο για να μας απαντήσει, δεν αναφέρθηκε καθόλου στην κριτική μας όσον αφορά την κατάργηση των τελών μεταβίβασης και άδειας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και ότι τα έσοδα αυτά δεν αντικαθίστανται από άλλους πόρους. Ο κύριος Υφυπουργός δεν μας απήντησε. Πώς θα αντικατασταθούν αυτά τα έσοδα, με ποια μέσα;

Μάλιστα, όταν εγώ συγκεκριμένα είπα στην τοποθέτησή μου ότι η Κυβέρνηση προσπαθεί να ξεγελάσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και της δίνει δήθεν ως αντάλλαγμα την ιδιωτική εκμετάλλευση του αιγιαλού με τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση, ο κύριος Υπουργός αντέτεινε ότι δεν είναι μία νέα Κ.Υ.Α., αλλά πρόκειται για έναν ήδη υπάρχοντα νόμο.

Κύριε Υφυπουργέ, όντως υπήρχε ένας νόμος, όμως υπάρχει και μία νέα κοινή υπουργική απόφαση, η οποία μάλιστα ανατρέπει σε βασικά ζητήματα αυτόν τον παλιό νόμο και το ξέρετε πολύ καλά...

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Δεν ισχύουν αυτά που λέτε.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Μακάρι να μου απαντάτε σωστά, κύριε Υφυπουργέ.

Λοιπόν, εγώ έχω εδώ αυτή τη στιγμή το δελτίο Τύπου το οποίο εξέδωσαν από κοινού ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών μαζί με το Τεχνικό Επιμελητήριο που αναφέρονται πολύ συγκεκριμένα σε αυτή τη καινούρια κοινή υπουργική απόφαση την οποία εκδώσατε –μάλιστα την υπογράψατε εσείς, κύριε Υφυπουργέ- μαζί με τον Υφυπουργό Εσωτερικών.

Συγκεκριμένα λένε ότι μέσα απʼ αυτή τη νέα ΚΥΑ προβλέπεται η απευθείας παραχώρηση της χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας σε ιδιώτες μέσω των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αναφέρονται σε πολύ συγκεκριμένα μέτρα:

Το ένα είναι ότι δίνεται η δυνατότητα σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες να εκμεταλλεύονται ολόκληρο τον αιγιαλό που βρίσκεται μπροστά στην ιδιοκτησία τους. Επίσης, ότι καταργείται η πρόβλεψη νόμου ότι όλες οι παραχωρήσεις παραλίας και αιγιαλού σε τρίτους μέσω Ο.Τ.Α. υπόκεινται σε έγκριση των Υπουργών Οικονομίας και Εσωτερικών, όπως γινόταν έως τώρα και ότι στο εξής οι Ο.Τ.Α. θα μπορούν από μόνοι τους απευθείας να κάνουν τέτοιου είδους αναθέσεις σε ιδιώτες.

Επίσης, δεν αναφέρεται σʼ αυτή τη νέα κοινή υπουργική απόφαση, την οποία υπογράψατε, ιδιαίτερα η πρόβλεψη του νόμου του 2001 ότι πρέπει να διατηρείται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας και να μην παρακωλύεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σʼ αυτές τις περιοχές...

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Αυτό είναι αυτονόητο.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Υφυπουργέ, βέβαια έχει ξεκινήσει μία μεγάλη αντίδραση από πάρα πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά η μεγάλη μου ελπίδα είναι ότι οι ίδιες οι οργανώσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν θα δεχθούν να παίξουν ένα τέτοιο ρόλο, τον οποίο πάτε να τους αναθέσετε, γιατί θα είναι και κατά των πολιτών που θα χάσουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις ακτές, αλλά επίσης θα υπάρξει –κι αυτό θα είναι πολύ μεγάλο κατά της πατρίδας μας και του αιγιαλού μας- μία πολύ μεγάλη καταστροφή των παραλιών μέσω αυτής της τελευταίας ΚΥΑ την οποία υπογράψατε.

Υπάρχει αυτό το μεγάλο πρόβλημα ότι αφαιρείτε από τη Τοπική Αυτοδιοίκηση, από τους δήμους προηγουμένως και τώρα από τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση ένα σημαντικό έσοδο και προσπαθείτε...

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Μα, τι είναι αυτά που λέτε; Ποιος σας τα είπε αυτά;

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Να ολοκληρώσω, κύριε Υφυπουργέ και μακάρι να μου απαντήσετε...

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Μην εμπιστεύεστε πολύ αυτό το χαρτί που έχετε μπροστά σας με την ανακοίνωση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και του ΤΕΕ. Δεν ισχύει τίποτε απʼ όλα αυτά που λέτε. Τίποτα απολύτως δεν ισχύει απʼ όλα αυτά που αναφέρονται στην ανακοίνωση.

Είναι μία κοινή υπουργική απόφαση επί τω δυσμενέστερω σε σχέση με τις άλλες κοινές υπουργικές αποφάσεις που είχαν εκδοθεί κατʼ εξουσιοδότηση του νόμου του 2001, η οποία επαναλαμβάνει σε γενικές γραμμές ένα καθεστώς παραχώρησης στους δήμους που υπήρχε από το 2001 και μετά, μέχρι σήμερα.

Το αντίθετο συμβαίνει. Αυτή η κοινή υπουργική απόφαση έχει βάλει περισσότερους περιοριστικούς όρους στους Ο.Τ.Α. σε σχέση με τις προηγούμενες.

Πώς ξαφνικά ανακαλύψατε τη πυρίτιδα σήμερα με αυτή την υπουργική απόφαση; Τι έκαναν τόσα χρόνια αυτές οι Οργανώσεις από το 2001 και μετά, όταν εκδίδονταν παρόμοιες υπουργικές αποφάσεις; Ξαφνικά ανακάλυψαν τη πυρίτιδα; Τι είναι αυτά τα πράγματα: ότι θα καταστραφούν οι παραλίες και ότι δεν διασφαλίζεται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας των παραλιών; Μα, αυτά είναι αυτονόητο ότι διασφαλίζονται.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ας επιτρέψουμε στην κυρία συνάδελφο να ολοκληρώσει.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Υφυπουργέ, επιτρέψτε μου να ολοκληρώσω.

Δεν τα κατεβάζω από το κεφάλι μου όλα αυτά και μακάρι να πάρετε πίσω αυτή την Κ.Υ.Α. Μακάρι να εξασφαλίσετε στους πολίτες και να εξασφαλίσετε και σε όλο τον ελληνικό λαό ότι δεν πρόκειται για μια τέτοια καταστροφή.

Εμείς έχουμε αυτές τις πολύ συγκεκριμένες πληροφορίες. Η Κ.Υ.Α. την οποία υπογράψατε δε δίνει τις διασφαλίσεις τις οποίες τώρα μου λέτε προφορικά και γιʼ αυτό είμαστε υποχρεωμένοι να υπογραμμίσουμε όλους αυτούς τους κινδύνους και κυρίως να δούμε ότι αφαιρείτε όλα αυτά τα έσοδα από την αυτοδιοίκηση, χωρίς να εξασφαλίσετε κανένα νόμιμο έσοδο. Διότι, εάν εξασφαλίσετε αυτά τα έσοδα, σας είπα αυτή τη στιγμή ότι δεν είναι νόμιμα έσοδα, αλλά είναι έσοδα τα οποία αντίκεινται στο ίδιο το Σύνταγμα της Ελλάδος το οποίο προβλέπει ότι οι παραλίες, οι ακτές μας και ο αιγιαλός ανήκουν στους Έλληνες πολίτες.

Ευχαριστώ.