Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
16/06/2009

Εισήγηση Ε.Αμμανατίδου-Πασχαλίδου στο σ/ν «ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ» ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ

(από τα πρακτικά της βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Έλσα Παπαδημητρίου): Το λόγο έχει η κυρία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Θα μου επιτρέψετε να κάνω κάποιες αναφορές πριν περάσω στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού που συζητάμε σήμερα.

Στο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είχαμε την απώλεια ενός μαχητή της Αριστεράς, του Μιχάλη Παπαγιαννάκη με ισχυρή παρουσία στα περιβαλλοντικά ζητήματα στην Ευρωβουλή για πολλά χρόνια με το Συνασπισμό και στην Ελληνική Βουλή με το ΣΥ.ΡΙΖ.Α. όσο διάστημα βέβαια του επέτρεψε η ασθένειά του την οποία πάλεψε με αξιοπρέπεια μέχρι το τέλος. Η Σοφία Ανδριοπούλου είναι η νέα Βουλευτής της Κοινοβουλευτικής μας ομάδας και της εύχομαι καλή δύναμη για τους αγώνες που καλούμαστε να δώσουμε ως ΣΥ.ΡΙΖ.Α. από εδώ και πέρα, αγώνες που προβλέπονται ακόμη πιο σκληροί απʼ ό,τι μέχρι τώρα αφού οι συνθήκες στο μέτωπο των κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων συνεχώς δυσχεραίνουν και απαιτούν επαγρύπνηση και εγρήγορση.

Επίσης, να καλωσορίσω και τους άλλους τρεις Βουλευτές που ορκίστηκαν σήμερα.

Δεν μπορώ να μην αναφερθώ και στο ξαφνικό κλείσιμο της Βουλής το Μάη από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας που χρησιμοποιώντας το νόμο περί ευθύνης Υπουργών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κατάφερε να διαγράψει πιθανές ποινικές ευθύνες Υπουργών και Υφυπουργών του της περιόδου 2004-2007 και που προκάλεσε τη δικαιολογημένη δυσφορία των πολιτών. Τώρα αφού εισέπραξε τη δυσαρέσκεια και την αδιαφορία της κοινωνίας, προσπαθεί να δεσμευθεί ότι θα κάνει διορθωτικές κινήσεις, ώστε να ανακάμψει στα μάτια του κόσμου.

Όλοι θα θυμάστε ότι την επόμενη μέρα, στις 9 του Μάη ο Πρόεδρός μας ο Αλέκος Αλαβάνος βγαίνοντας από την έκτακτη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας πρότεινε όλες οι υποθέσεις όπου εμπλέκονται  Υπουργοί και Υφυπουργοί να προωθούνται ομόφωνα από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα στην ελληνική δικαιοσύνη μέχρι την αλλαγή του σχετικού νόμου.

Είναι θετικό βέβαια το γεγονός ότι ενώ στην αρχή κατηγορηθήκαμε γιʼ αυτήν μας την πρόταση, τελικά και η Νέα Δημοκρατία μέσω του Πρωθυπουργού, αλλά και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. μέσω του κ. Βενιζέλου επανεξέτασαν το θέμα και συντάχθηκαν κάπως με την αρχική μας πρόταση. Τώρα περιμένουμε την υλοποίηση των δεσμεύσεων και ίδωμεν…

Περνώντας τώρα στο σχέδιο νόμου για τον τουρισμό θέλω να αναφέρω ότι καμία Κυβέρνηση δεν είδε σοβαρά το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας σε σχέση με την ανάπτυξη ενός εναλλακτικού μοντέλου τουρισμού, που θα βοηθούσε στην οικονομία της προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον. Έτσι θα διασφάλιζε την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του κλάδου που μαζί με τους παραγωγικούς τομείς της χώρας μας θα συντελούσαν θετικά στη διαμόρφωση του τελικού ακαθάριστου προϊόντος που σε συνθήκες γενικευμένης κρίσης που βρισκόμαστε σήμερα δεν θα χρειαζόταν να βάλει η Κυβέρνηση βαριά φορολογία στα χαμηλά εισοδήματα και θα διασφάλιζε μάλιστα και θέσεις μόνιμης και σταθερής εργασίας.

Επίσης είμαστε η μόνη χώρα κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν αναπτύξαμε τις συνδυασμένες μεταφορές, τα μέσα σταθερής τροχιάς σε όλη τη χώρα, έχουμε ένα από τα χειρότερα οδικά δίκτυα στην Ευρώπη και μετά από πολλά χρόνια κόπηκε και η κορδέλα της Εγνατίας Οδού που δόθηκε σε κυκλοφορία λίγες μέρες πριν τις Ευρωεκλογές παρά τις κακοτεχνίες της.

Αυτή είναι η Ελλάδα!

Η προώθηση και διαφήμιση των περιοχών απείρου φυσικού κάλλους της χώρας μας είναι ελάχιστη, όπως και η διαφημιστική καμπάνια για τα τουριστικά καταλύματα που είναι νόμιμα και έχουν το σήμα του ΕΟΤ.

Αυτά που προανέφερα θέλουν άλλες πολιτικές στήριξης ειδικά στις οικογενειακές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το αρχικό τους στάδιο, όταν αυτές στήνονται και όχι φυσικά πολιτικές που θα νομιμοποιούν τις αυθαιρεσίες ως επί το πλείστον των μεγάλων επιχειρήσεων. Γιʼ αυτό βλέπουμε ότι ο τουρισμός δεν πάει καλά και βλέπουμε και τις εργασιακές σχέσεις να είναι σε μεγάλη επισφάλεια. Αυτά όλα μας ανησυχούν.

Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό λένε τον τουρισμό βαριά βιομηχανία. Θα ήταν βαριά βιομηχανία, αν υπήρχαν κυβερνήσεις που πραγματικά θα έβλεπαν όλα όσα προανέφερα. Οι λειτουργικές τακτοποιήσεις των τουριστικών καταλυμάτων στο τέλος το μόνο που καταφέρνουν είναι να λειτουργούν σε βάρος αυτών που είναι νόμιμοι, ενώ όσοι παρανομούν με μια νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου δικαιώνονται, κύριε Υπουργέ.

Τι νόημα τελικά έχει να μπαίνουν κάποιοι στη διαδικασία να βγάλουν άδειες και να θεωρούνται, όλοι νόμιμοι; Είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό. Θα μπορούσαν να είναι όλοι παράνομοι και μετά με τις ρυθμίσεις να νομιμοποιούν τα κτίσματά τους. Είναι πολλοστή φορά που γίνονται τέτοιες λειτουργικές τακτοποιήσεις.

Θα αναφερθώ στο ν. 2160/1993 που ήταν η πιο εκτεταμένη νομιμοποίηση που πραγματοποιήθηκε όπου εκεί ό,τι είχε ανεγερθεί χωρίς άδεια νομιμοποιούνταν. Είτε υπήρχε αρχική άδεια οικοδομής είτε ένα μέρος του ήταν αυθαίρετη κατασκευή, προσπαθούσε να νομιμοποιήσει όλο το κτίσμα.

Η λειτουργική νομιμότητα έχει ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα και δεν μιλούμε μόνο για τα κτίρια, αλλά έχει να κάνει με τις πισίνες, με την ασφάλεια, με τη στατική και την αντισεισμική θωράκιση των κτιρίων. Και επειδή είμαστε σε μία σεισμογενή χώρα, θα έπρεπε όλα αυτά να διασφαλίζονται και βλέπουμε ότι δεν γίνεται κάτι τέτοιο. Άρα, έχει να κάνει με την ασφάλεια των πελατών και των ίδιων των εργαζομένων που λειτουργούν μέσα σε αυτά τα κτίσματα και σε αυτές τις επιχειρήσεις. Οι περισσότερες επιχειρήσεις που παραβιάζουν και αυθαιρετούν γνωρίζουμε ότι είναι οι μεγάλες και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες θέλουν τα υπερκέρδη τους να αυξάνονται. Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου η λειτουργική τακτοποίηση είναι χορήγηση ενός ειδικού σήματος λειτουργίας σε καταλύματα όλων των λειτουργικών μορφών, είτε αυτά είναι ξενοδοχεία είτε είναι ενοικιαζόμενα δωμάτια είτε είναι διαμερίσματα είτε είναι κάμπινγκ, που είναι πολεοδομικά αυθαίρετα, όπως είπα προηγουμένως, εξʼ ολοκλήρου ή έχουν ένα αυθαίρετο τμήμα ή έχουν κάνει αυθαίρετη αλλαγή ή χρήση τμήματος από βοηθητική σε κύρια χρήση υπογείων και άλλες κατηγορίες.

Η λειτουργική τακτοποίηση πραγματοποιείται με διάφορους τρόπους, με ή χωρίς νομοθετική ρύθμιση, σταθερά ανά τακτά χρονικά διαστήματα τουλάχιστον από το 1988. Εγώ ανέφερα ένα νόμο του 1993, αλλά πολύ πριν έχει ξεκινήσει η διαδικασία και βέβαια εδώ εμπλέκεται και η δική σας Κυβέρνηση ή οι Κυβερνήσεις σας και οι Κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στο πρώτο του κομμάτι διαφοροποιείται, διότι, αντί να επιτρέπει τη λειτουργική τακτοποίηση νομιμοποιήσεων με έμμεσο και δύσκολα διακριτό τρόπο, την επιτρέπει με τρόπο τελείως απροκάλυπτο, ώστε να μην υπάρξει άρνηση από τις υπηρεσίες του ΕΟΤ για να την εφαρμόσουν. Αυτός είναι ο πιο σοβαρός λόγος για τον οποίο εμείς καταψηφίσαμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο από την Επιτροπή ακόμη, αφού δεν το είχατε αποσύρει, ενώ έπρεπε να το είχατε κάνει και μπορείτε ακόμη, κύριε Υπουργέ, να το κάνετε.

Βέβαια, να σημειώσουμε ότι η άρνηση των υπηρεσιακών παραγόντων οφείλεται στη θεμιτή προσπάθειά τους να προλάβουν ευθύνες, κυρίως ποινικές, διότι αυτοί είναι που θα βρουν το μπελά τους σε περιπτώσεις πυρκαγιάς, κατάρρευσης ενός αυθαίρετου πολεοδομικά καταλύματος στο οποίο οι ίδιοι καλούνται από την πολιτική ηγεσία να χορηγήσουν το ειδικό σήμα λειτουργίας. Και εγώ να θυμηθώ, βέβαια δεν ήταν κατάρρευση τουριστικού καταλύματος, αλλά να θυμηθώ ότι χάθηκε μία οικογένεια τουριστών στην Κέρκυρα, γιατί δεν υπήρχαν όλοι οι όροι ασφαλείας και εκτός από τις ζωές που χάθηκαν να σας πω ότι και σε παγκόσμιο επίπεδο αυτό κυκλοφόρησε και τέτοια ζητήματα είναι πολύ σοβαρά και πλήττουν τον τουρισμό μας, που ήδη περνάει μία πάρα πολύ μεγάλη κρίση.

Όπως καταλαβαίνετε, η λειτουργική τακτοποίηση πραγματοποιείται έναντι ανταλλάγματος υπέρ του Δημοσίου και του ΕΟΤ και επομένως από τη στιγμή που υπάρχει και το οικονομικό όφελος επηρεάζει και το χαρακτηρισμό του κτίσματος ως κατεδαφιστέου ή μη στο μέλλον. Δηλαδή, θεωρητικά η πολεοδομική αυθαιρεσία δεν θίγεται, γιατί ο εκμεταλλευόμενος το κατάλυμα πληρώνει στην ενιαία –υποτίθεται- πολιτεία με αντάλλαγμα αυτό της λειτουργικής νομιμοποίησης και με αποτέλεσμα να μην κληθεί να το κατεδαφίσει, να μην υποστεί κατεδάφιση του αυθαίρετου κτίσματος. Με την έννοια αυτή, οι λειτουργικές τακτοποιήσεις διαιωνίζουν το πρόβλημα της πολεοδομικής αυθαιρεσίας που διατρέχει την ελληνική κοινωνία.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι μορφές πολεοδομικής αυθαιρεσίας που καταγράφηκαν αφορούν πολλές επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες και η αυθαιρεσία ξέρουμε ότι κλιμακώνεται ως προς το μέγεθος από την προσθήκη των αυθαίρετων πτερύγων ή και ορόφων μέχρι την αλλαγή χρήσης ενός μικρού χώρου. Όπως έγινε και στο παρελθόν, η διαπίστωση της στατικής επάρκειας και αντισεισμικής επάρκειας, που σύμφωνα με το νόμο ανήκει στα αρμόδια πολεοδομικά γραφεία και είναι παρακολούθημα της οικοδομικής άδειας, εδώ ανατίθεται σε ιδιώτες μηχανικούς, αφού τα πολεοδομικά γραφεία δεν μπορούν να αναλάβουν αυθαίρετα κτίρια.

Αναφερόσαστε σε πιστοποιητικά πυρασφάλειας σε βεβαίωση και τεκμηρίωση με τεχνικά στοιχεία επάρκειας του κτηρίου ή επάρκειας για τη διάθεση υγρών αποβλήτων και όλα αυτά θέλετε να τα νομιμοποιήσετε μέσα από ιδιώτες μηχανικούς. Κύριε Υπουργέ, πάντα νομιμοποιείτε ότι παρανόμως έχει γίνει και εσείς και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Αν θέλετε να στηρίξετε τον τουρισμό μπορείτε να το κάνετε με άλλους τρόπους και πριν αυθαιρετήσουν. Αυτό μπορεί να γίνει με ενοικιαζόμενα δωμάτια απομακρυσμένων περιοχών που προσπαθούν μέσα από τον τουρισμό να σταθούν και να αναπτυχθούν στην περιφέρεια. Διότι δεν είναι μόνο η Μύκονος, δεν είναι μόνο η Πάρος και η Νάξος. Είναι και άλλες περιοχές σε όλη την Ελλάδα. Οι ορεινές και οι μειονεκτικές περιοχές έχουν πολύ μεγαλύτερη ανάγκη στήριξης αυτή τη στιγμή. Όταν και η αγροτική παραγωγή συρρικνώνεται ένας εναλλακτικός τρόπος για να επιβιώσουν αυτοί οι άνθρωποι είναι και ο τουρισμός. Θα μπορούσατε να το δείτε.

Έρχομαι στο κομμάτι για τους ξεναγούς. Πήρατε πίσω την προσθήκη που είχατε για τους αρχαιολόγους και καλώς κάνατε. Ακόμη βάλατε και την ελληνική γλώσσα που θα πρέπει να ξέρουν οι ξένοι υπήκοοι. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί αφορά την πολιτιστική μας κληρονομιά. Η ελληνική γλώσσα παίζει σημαντικό ρόλο εδώ. Από την άλλη το επάγγελμα του  ξεναγού είναι ένα επάγγελμα το οποίο είναι εποχικό και δέχεται πιέσεις από την πλευρά των τουριστικών γραφείων διότι και αυτοί από την μεριά τους έχουν το δικό τους δίκιο γιατί έχουν μεγάλα κόστη. Όμως, δεν μπορούμε να κάνουμε σχολές επαγγελματικές ξεναγών και μετά να μην υπάρχουν δικαιώματα αυτών των ανθρώπων. Άρα, συμφωνούμε σε αυτήν την ρύθμιση-βελτίωση που κάνατε να βάλετε και την ελληνική γλώσσα και να βγάλετε και τους αρχαιολόγους που δεν είχαν το πτυχίο. Γιατί αν πάνε σε μια σχολή του Ο.Τ.Ε.Κ. δεν υπάρχει πρόβλημα. Είναι πλέον ξεναγοί. Και βέβαια πατούσατε στο θέμα ότι οι αρχαιολόγοι –δεν τα έχουμε με τους αρχαιολόγους- αυτή τη στιγμή έχουν πολύ μεγάλη ανεργία. Γνωρίζουμε όμως ότι οι ξεναγοί κάνουν και άλλα πράγματα εκτός από την ξενάγηση. Γιʼ αυτό είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ποιοι τελικά θα ξεναγήσουν τους ξένους τουρίστες ή και τους δικούς μας στον τόπο μας.

Γνωρίζουμε ότι οι tour operators χρησιμοποιούν πάρα πολλές φορές άτομα και ειδικά νέα άτομα με αποικιοκρατική νοοτροπία και υποβαθμίζουν το ρόλο του εργαζόμενου.

Τώρα θέλω να σταθώ σε μια ρύθμιση που αφορά τα πιστοποιητικά της πυρασφάλειας που επιμηκύνονται στην οκταετία αντί της πενταετίας. Για ποιο λόγο; Είπατε ότι υπάρχει πρόβλημα στο πυροσβεστικό σώμα. Μου το είχατε πει και στην Επιτροπή. Εμείς ζητάμε αυτά τα πιστοποιητικά πυρασφάλειας να είναι ετήσια. Αν θεωρείτε ότι μπορείτε να παίζετε με τις ζωές των ανθρώπων κάντε ό,τι έκανε και ο κ. Μαρκογιαννάκης που μας έχει τρελάνει εδώ και δυο ημέρες που μας είπε ότι για οικονομία δεν αγόρασε πυροσβεστικά αεροπλάνα, γιατί περίμενε τις βροχές. Λες και ακούμε την Πετρούλα. Με συγχωρείτε, κύριε Υπουργέ, αλλά αν είναι δυνατόν να σβήσουν οι φωτιές από τις βροχές που περιμένουμε! Εδώ καίγεται όλη η Ελλάδα και εμείς θέλουμε να αναπτυχθεί ο τουρισμός. Πώς θα αναπτυχθεί ο τουρισμός, κύριε Υπουργέ;  Νομίζω ότι πρέπει να αποσύρετε αυτό το σχέδιο νόμου. Έχετε την ευχέρεια. Και μην το κάνετε όπως με εκείνο το χωροταξικό του τουρισμού που ούτε καν το περάσατε για να το εγκρίνει η Βουλή. Απλά έγινε μια κουβέντα τριών ωρών. Κύριε Υπουργέ, έχετε το χρόνο…

Σας ευχαριστώ.