Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
01/07/2009

Ομιλία Ε.Αμμανατίδου-Πασχαλίδου στο σ/ν για τους "Μεσογειακούς Αγώνες" 1η ενότητα επί των άρθρων

(Από τα πρακτικά της βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Η κυρία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, έχει το λόγο.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Για άλλη μια φορά στο παραπέντε έρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και δεν προλαβαίνουμε να δούμε, να σχολιάσουμε. Είναι γνωστό ότι καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής, γιατί για μας είναι αδιανόητο να ανατίθεται τόσο σημαντικοί και κοστοβόροι αγώνες σε ανώνυμες εταιρείες.

Αν δεν κάνω λάθος, κύριε Υφυπουργέ, ως Αντιπολίτευση, διαφωνούσατε με την ύπαρξη ανώνυμων εταιρειών διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων. Τότε όμως ήσασταν Αξιωματική Αντιπολίτευση. Σήμερα ως Κυβέρνηση στο ίδιο ακριβώς μοντέλο και η Νέα Δημοκρατία και ΠΑ.ΣΟ.Κ, καμία διαφορά.

Το περιβαλλοντικό και το οικονομικό κόστος δεν έχει υπολογιστεί σοβαρά και δεν ξέρουμε πόσο αρνητικά θα επιδράσει στην περιοχή. Δεν έχουμε σαφή στοιχεία για την υλικοτεχνική υποδομή που θα αφήσουν πίσω τους για την τύχη της μετά το πέρας των αγώνων, όπως διδαχθήκαμε βέβαια από το παράδειγμα των Ολυμπιακών Αγώνων.

Να μην ξαναπώ αυτά που είπαν και οι συνάδελφοί μου και εγώ χθες εδώ, αλλά και σήμερα, για το τι μέλει γενέσθαι με τους Μεσογειακούς Αγώνες Βόλος 2013, που θα έπρεπε να είναι και Βόλος-Λάρισα 2013.

Να πούμε ότι δεν υπάρχουν εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις, οι οποίες να είναι και κατανεμημένες στο δημόσιο προϋπολογισμό για όλες τις αθλητικές υποδομές που απαιτούνται για να ξεκινήσουν οι Μεσογειακοί Αγώνες το 2013.

Δεν έχει γίνει καμία αναφορά στην Πολιτιστική Μεσογειάδα, που είναι ένα κομμάτι που θα έπρεπε να εμπεριέχεται –μιλάμε για πολιτισμό- και δεν αναφέρεται καν.

Έχουμε πολλά ερωτηματικά για τα έργα που θα γίνουν, τα υπόλοιπα, όπως είναι ο προαστιακός σιδηρόδρομος, η περιφερειακή οδός του Βόλου, το τραμ, ο εκσυγχρονισμός των λιμανιών. Δεν γίνεται καμιά αναφορά.

Τι θα γίνει με τον προαστιακό σιδηρόδρομο; Τι θα γίνει με το τραμ του Βόλου; Τι θα γίνει με το Μεσογειακό Χωριό; Τι θα γίνει με το γκόλφ;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού): Απαντούμε, αλλά δεν είστε. Να είστε εδώ, να ακούτε τις απαντήσεις.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Η Κοινοβουλευτική δουλειά, κύριε Υπουργέ, απαιτεί να είμαστε ένα άτομο σε τρία διαφορετικά σημεία μέσα στο Κοινοβούλιο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Δεν μπορεί να είναι πάντα παρούσα εδώ, κύριε Υπουργέ.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού): Απαντούμε όμως.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Έχετε δίκιο. Και η ίδια, όμως, δεν μπορεί να είναι συνέχεια στην Αίθουσα. Καλά κάνετε και απαντάτε.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Προϋπολογισμός έργων αθλητικής υποδομής: Σύμφωνα με στοιχεία που μας έχει δώσει η Δημοτική Αρχή του Βόλου και απʼ ό,τι είχαμε ακούσει στην Επιτροπή, η προεκτίμηση για τα έργα της αθλητικής υποδομής, που θα γίνει στο Βόλο, είναι 54.700.000 ευρώ. Για τα μεγάλα έργα δεν υπάρχει καμία εκτίμηση, διότι δεν υπάρχουΝ εγκεκριμένοι προϋπολογισμοί. Ο μόνος προϋπολογισμός αφορά στην ηλεκτροκίνηση Βόλου – Λάρισας, ο οποίος βρίσκεται στον αέρα και είναι περίπου 62,5 εκατομμύρια ευρώ. Τα έργα της πόλης είναι 24.700.000 ευρώ.

Τι θα γίνει μετά το 2013; Δεν υπάρχουν μελέτες χρήσης και βιωσιμότητας των εγκαταστάσεων μετά τους Αγώνες και βαδίζουμε ολοταχώς προς επανάληψη του φαινομένου των Ολυμπιακών Αγώνων. Προϋπολογισμοί, κόστη, δράσεις που σχεδιάζονται, με ποιους όρους θα υλοποιηθούν; Δημιουργείται εδώ πέρα μία σειρά θυγατρικών εταιρειών κατά τα πρότυπα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 από την ίδια την εταιρεία των Μεσογειακών Αγώνων. Αυτά είναι ζητήματα τα οποία έχουμε αναφέρει ξανά.

Θα πάω στο άρθρο 5 για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που συστήνεται. Πιστεύουμε ότι θα ξαναδούμε πλασματικούς προϋπολογισμούς των Αγώνων. Συνολικά υπάρχει ο προϋπολογισμός της τάξης των 76.000.000 ευρώ εκ των οποίων τα 48.000.000 είναι χορηγίες. Πρόκειται για έναν καθαρά πλασματικό προϋπολογισμό, που δεν θα καλυφθεί από τις χορηγίες. Το είπαμε και χθες. Χαρακτηριστικά ο ίδιος ο Υπουργός, μιλώντας στην Επιτροπή, παραδέχθηκε ότι στην Αλμερία ή σε άλλες χώρες που έγιναν Μεσογειακοί Αγώνες, οι χορηγίες ήταν της τάξης των 10.000.000 με 15.000.000 ευρώ.

Επομένως, προκειμένου να καλυφθεί το ποσό, είτε θα υπάρξει μία άκρατη εμπορευματοποίηση είτε θα κληθούμε εκ των υστέρων να καλύψουμε τα κενά από τον Κρατικό Προϋπολογισμό με επιβάρυνση των δημοσιονομικών και των πολιτών μας.

Με το άρθρο 5, που αναφέρεται στο μετοχικό κεφάλαιο της Α.Ε. και τα 28.000.000 ευρώ που είναι η κρατική επιχορήγηση, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις θα εκτιναχθεί, όπως και το συνολικό κόστος των Αγώνων.

Δεν υπάρχει καμία ανάλυση και καμία αναφορά στην Εισηγητική Έκθεση και στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το πώς και το γιατί προέκυψε η ανάγκη για ένα τέτοιο μετοχικό κεφάλαιο. Αν θυμόμαστε καλά, το αντίστοιχο των Ολυμπιακών Αγώνων ήταν 3.000.000 ευρώ. Αυτό, όμως, δεν εμπόδισε την κατασπατάληση του δημόσιου πλούτου. Κι εν μέσω κρίσης, ακόμη χειρότερα τα πράγματα.

Ποιοι θα διαχειριστούν αυτό το μετοχικό κεφάλαιο; Κανένα κριτήριο δεν αναφέρεται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο.

Στο άρθρο 7 δεν υπάρχει καμία δεσμευτική αναφορά για ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών φορέων μέσω της εκπροσώπησής τους, για τη σύνθεση. Πηγαίνετε να κάνετε μία νομοτεχνική βελτίωση. Θέλουμε περισσότερα πράγματα. Αυτό παραπέμπεται σε Υπουργική Απόφαση χωρίς οποιαδήποτε κριτήρια. Και, βέβαια, υπάρχουν οι διαμαρτυρίες για παραγκωνισμό των φορέων.

Να έρθω τώρα στο σημαντικό άρθρο, στο άρθρο 22. Περιορίζεται σε ποσοστό 10% επί του συνόλου του προσωπικού της Ανώνυμης Εταιρείας που συστήνεται ο αριθμός των εργαζομένων που προσλαμβάνονται με προγράμματα stage. Κάνατε στα γρήγορα τώρα, στις νομοτεχνικές βελτιώσεις και μία επέκταση και θα ισχύουν και για τις εταιρείες τις θυγατρικές της «Βόλος 2013». Τα είπαμε και χθες, θα τα πούμε και σήμερα. Δεν είναι δυνατόν οι εργαζόμενοι να βρίσκονται υπό τέτοιες συνθήκες. Δεν ξέρουμε γιατί δημιουργείτε δύο διαφορετικές κλίμακες εργαζομένων, αυτούς που αδρά αμείβονται, οι εξωτερικοί τεχνοκράτες και οι αποσπασμένοι από άλλες υπηρεσίες, που σίγουρα η δουλειά τους θα είναι σημαντική και οι εργαζόμενοι ενός κατώτερου θεού. Αυτοί είναι οι εργαζόμενοι με stage και οι εθελοντές, που θα προσφέρουν εργασία. Πηγαίνετε να βγάλετε εργασία με χαμηλότερο κόστος εις βάρος των εργαζομένων. Κάπου αλλού, όμως, θα τα δώσετε πολύ χοντρά.

Τώρα, όσον αφορά τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού έχουμε καταθέσει τροπολογία για τους συμβασιούχους. Θα έπρεπε να είχατε δώσει κι εσείς, αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις -γιατί δεν είναι μόνο δικό σας το θέμα- μόνιμες λύσεις και να μην εμπαίζετε όλους τους εργαζόμενους της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού που είναι με σύμβαση. Σας βολεύει βέβαια.

Στο άρθρο 23, που και αυτό το καταψηφίζουμε, καταργείται η ελληνική νομοθεσία, αφού προωθείται ρητά η κατάρτιση κανονισμών για την ανάθεση εκπόνησης μελετών, τη διενέργεια προμηθειών, την κατασκευή έργων και εκτέλεση συμβάσεων κατά παρέκκλιση από κάθε διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη, εκτός από τους σχετικούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε οι κανόνες αυτοί έχουν ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία είτε όχι.

Χθες ο συνάδελφός μου και Εισηγητής μας Περικλής Κοροβέσης κατέθεσε εδώ ένα έγγραφο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το οποίο αναφέρει ότι μάλλον θα έχουμε προσφυγές, γιατί αντίκειται στο Κοινοτικό Δίκαιο το κομμάτι των δημοσίων έργων και ίσως θα έπρεπε να το είχατε ξαναδεί και να είχατε αλλάξει όλο το πλαίσιο, διότι αλλιώς Μεσογειακοί Αγώνες δεν ξέρω αν θα γίνουν το 2013. Εάν θα ξεκινήσουν οι προσφυγές, μπορεί να γίνουν το 2023, εκτός αν έχετε τρόπο να παρακάμπτετε τη δικαιοσύνη. Τότε δεν το συζητάμε.

Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο. Καταψηφίζουμε την πρώτη ενότητα από το άρθρο 1 έως το άρθρο 29 και για τα υπόλοιπα άρθρα και για τις τροπολογίες που είναι πολύ σημαντικές, θα τα πούμε αύριο.

Ευχαριστώ.