Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
07/07/2009

Εισήγηση Ε.Αμμανατίδου-Πασχαλίδου στο σ/ν διασυνοριακές συγχωνεύσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών επί των άρθρων

(Από τα πρακτικά της βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Το λόγο έχει η Ειδική Αγορήτρια του Συνασπισμού κυρία Ευαγγελία Αμανατίδου-Πασχαλίδου για οκτώ λεπτά.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Πάντως, κύριε Πρόεδρε, οκτώ λεπτά έχουν οι Εισηγητές, οκτώ λεπτά έχουν και οι απλοί ομιλητές. Ποια η διαφορά;

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είμαστε στη δεύτερη και τελευταία συνεδρίαση του σχεδίου νόμου για τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών, όπου εκτός από τη συζήτηση επί των άρθρων θα συζητήσουμε εμβόλιμα και ένα άλλο μεγαλύτερο σχέδιο νόμου για τη χρηματοδότηση και αναδιάρθρωση των ερευνητικών κέντρων που το Υπουργείο Ανάπτυξης έφερε ως μια απλή τροπολογία, λες και αλλάζει απλά διατύπωση κάποιου ή κάποιων άρθρων ενός παλαιότερου νόμου.

Για άλλη μια φορά καταγγέλλουμε ως Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς την πάγια πολιτική της Κυβέρνησης να φέρνει νομοσχέδια-σκούπα με άρθρα ανομοιγενή μεταξύ τους και τροπολογίες επίσης σκούπα της τελευταίας στιγμής χωρίς καμιά δημόσια διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και ας ισχυρίζεται η Κυβέρνηση και το Υπουργείο ότι έκανε τις κατάλληλες διαβουλεύσεις.

Η επιστημονική κοινότητα και οι εργαζόμενοι των ερευνητικών κέντρων την προηγούμενη εβδομάδα που είχαμε τη σύσκεψη εδώ στη Βουλή, μας κατήγγειλαν στην ημερίδα που είχαμε προκαλέσει την αδιαφορία και την απαξίωση του Υπουργείου για το μέλλον της εγχώριας δημόσιας έρευνας και τεχνολογίας. Ακόμη βέβαια και την ύστατη στιγμή, μέχρι το τέλος της σημερινής συνεδρίασης κύριε Υπουργέ έχετε το χρόνο να την αποσύρετε και να τη φέρετε ως ένα αυτόνομο νομοσχέδιο, όπως σας είχαμε τονίσει και από τη συζήτηση επί της αρχής της προηγούμενης Πέμπτης και να το φέρετε μετά από μια ουσιαστική διαβούλευση με τα ίδια τα ερευνητικά κέντρα ως ένα νομοσχέδιο όχι σε θερινό Τμήμα αλλά στην Ολομέλεια της Βουλής για να μπορέσουν να τοποθετηθούν οι συνάδελφοι Βουλευτές όλων των κομμάτων και ο καθένας να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί για την αναδιάρθρωση ή την αποδιάρθρωση των ερευνητικών κέντρων της χώρας μας.

Πάντως, η ευθύνη παίρνετε για τη νομοθετική διαδικασία της Βουλής μόνο δημοκρατική διαδικασία δεν είναι, προαποφασισμένα νομοσχέδια και τροπολογίες και εμείς απλά εδώ οι Βουλευτές της Αντιπολίτευσης συνθέτουμε απλά το κάδρο χωρίς να επιτελούμε το έργο που καθορίζει το Σύνταγμα και η εντολή που έχουμε από τον ελληνικό λαό για να είμαστε σήμερα εδώ σε αυτά τα έδρανα.

Ο Πρόεδρος της Βουλής και ολόκληρο το Προεδρείο της Βουλής θα πρέπει να παρέμβει και να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας για να λειτουργεί η πραγματική δημοκρατία στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Στο σχέδιο νόμου «Διασυνοριακές Συγχωνεύσεις Κεφαλαιουχικών Εταιρειών» έχουμε εναρμόνιση της Κοινοτικής Οδηγίας 56/2005 στο Εθνικό μας Δίκαιο χωρίς να προβλέπουμε και να διασφαλίζουμε τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων της χώρας μας και να διασφαλίζουμε ρητά τις θέσεις εργασίας. Γνωρίζουμε ότι στις συγχωνεύσεις εταιρειών μεταξύ κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης το μεγάλο ψάρι σίγουρα τρώει το μικρό και στην προκειμένη περίπτωση το μικρό ψάρι είναι η χώρα μας, είναι η Ελλάδα, η οποία έχει αδυναμία παρέμβασης στο χώρο της ενιαίας αγοράς με τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα ως καρχαρίες να έχουν μία ευελιξία στις συγχωνεύσεις, ενώ η δική μας μικρή αγορά διακατέχεται από μία αδυναμία, όπως προείπα, και άρα είναι ευάλωτη και υστερεί σε αντιστάσεις. Και έτσι έρχεται η απόλυτη ομηρία των πολυεθνικών, έτσι χάνονται και τα κεφάλαια από την οικονομία της χώρας και μαζί χάνονται και οι θέσεις εργασίας. Είμαστε στο «και πέντε» της μεγαλύτερης ύφεσης, οδεύοντας με τα τακούνια στην οικονομική κρίση, μία κρίση που έχει προδιαγραφές να μετεξελιχθεί σε κρίση όπως αυτή του 1929 και δεν έχουμε μία κυβέρνηση που θα προλάβει τα χειρότερα για τη χώρα.

Κύριε Υπουργέ, είστε μία κυβέρνηση, η οποία παίζει το παιχνίδι των ισχυρών. Η λογική του κέρδους επικρατεί και έχουμε γιγάντωση της κερδοφορίας από τη μια του κεφαλαίου και από την άλλη έχουμε μία γιγάντωση της φτώχειας των μικρών και χαμηλών εισοδημάτων. Βεβαίως, ένα ακόμη νομοσχέδιο όπως το φέρνετε και λέτε ότι «είναι μία Κοινοτική Οδηγία και δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς» εμείς δεν μπορούμε να το ψηφίσουμε, διότι το φέρνετε με αυτό τον τρόπο χωρίς να κάνετε εκείνες τις βελτιώσεις και τις προσαρμόσετε στις δικές μας ιδιαιτερότητες ως χώρα. Και έχετε όχι απλά την ικανότητα, έχετε και εκείνη την ευελιξία, σας τη δίνει το Κοινοτικό Δίκαιο, απλά δεν την χρησιμοποιείτε, διότι δεν θέλετε. Και έχετε και τη δυνατότητα να το αποσύρετε τώρα όλο το σχέδιο νόμου για τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις και να το φέρετε αργότερα επεξεργασμένο διαφορετικά πάνω στα δικά μας δεδομένα. Δεν το θέλετε όμως.

Στα γρήγορα για τα άρθρα. Δεν θα αναφερθώ κατʼ άρθρο, διότι τα καταψηφίζουμε όλα, αλλά η γενικότερη πολιτική αυτού του σχεδίου νόμου τι λέει; Αναφέρονται εδώ οι εταιρείες που θα έχουν δικαίωμα συγχώνευσης, όπως είναι οι ανώνυμες εταιρείες, οι ΕΠΕ, οι ετερόρρυθμες κατά μετοχές και η ευρωπαϊκή εταιρεία με έδρα στην Ελλάδα. Αυτό είναι, αν δεν κάνω λάθος, στα πρώτα άρθρα, στο άρθρο 2. Έχουμε συγχωνεύσεις που γίνονται με καταβολή εξοφλητικού ποσού, με μετρητά που υπερβαίνουν το 10% της ονομαστικής αξίας και δεν υπάρχει πλαφόν, αφού κάποιος νόμος προηγούμενος φρόντισε γιʼ αυτό και το είχατε πει εσείς ο ίδιος, κύριε Υπουργέ.

Σε επόμενα άρθρα μιλάτε για ένα κοινό σχέδιο διασυνοριακής συγχώνευσης και εγώ θα πω ότι μετά τη συγχώνευση δύο εταιρειών μιας ημεδαπής και μιας εταιρείας ενός άλλου κράτους-μέλους θα έπρεπε να είχαμε τη ρητή διασφάλιση των θέσεων εργασίας στην ημεδαπή, ειδικά στην περίπτωση μεταφοράς της έδρας στο άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν η ημεδαπή εταιρεία έχει παραγωγική διαδικασία και με τη συγχώνευση μεταφερθεί η παραγωγή στο εξωτερικό και εδώ απλά μείνει το κομμάτι ενός γραφείου διεκπεραίωσης, ως Υπουργείο δεν θα έπρεπε να είχατε βάλει ασφαλιστικές δικλείδες, να είχατε διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας, την παραγωγική διαδικασία; Και εδώ θα ήθελα να πω: Το Υπουργείο Απασχόλησης δεν έπρεπε να είναι εδώ και αυτό, γιατί είναι άμεσα εμπλεκόμενο και να έρθει να μας πει την άποψή του γιʼ αυτό το σχέδιο νόμου και γιʼ αυτές τις συγχωνεύσεις, γιʼ αυτές τις θέσεις εργασίας; Καλό θα ήταν τέτοιου είδους νομοσχέδια να μην τα διαχειρίζεται μόνο το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά να παίρνει θέση και το Υπουργείο Απασχόλησης και τότε να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι ποιος και πώς υπερασπίζεται το δικό τους το μέλλον. Οι μικροί μέτοχοι των προς συγχώνευση επιχειρήσεων είναι έρμαια των αποφάσεων των μεγαλομετόχων και επανερχόμενη στην εκπροσώπηση των εργαζομένων, στα γρήγορα θέλω να πω ότι στη συγχωνευμένη πλέον εταιρεία θα πρέπει να επιβάλλεται ρητά -και όχι να συνεχίζεται η ισχύς των προηγούμενων ρυθμίσεων κατά το καταστατικό της εκάστοτε εταιρείας- να υπάρχει εκπροσώπηση των εργαζομένων μέσα στην εταιρεία.

Και ειδικά σε συνθήκες επισφαλούς εργασίας που συνεχώς επιδεινώνονται θα έπρεπε να το είχε κάνει το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσα από αυτό το σχέδιο νόμου. Είναι γενικότερη πολιτική μέσα από αυτό το σχέδιο νόμου που λέει ότι δίνουμε το κομμάτι των δικών μας επιχειρήσεων σε άλλες μεγάλες επιχειρήσεις σε μεγάλα τραστ και δεν μας ενδιαφέρει το τι θα γίνει η οικονομία της χώρας, πώς θα πάνε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πώς θα πάνε οι θέσεις εργασίας. Εμείς από την αρχή είμαστε αντίθετοι σε αυτό το σχέδιο νόμου.

Όσον αφορά την τροπολογία που φέρνετε θα έπρεπε να έρθει σαν σχέδιο νόμου. Έχετε τον χρόνο να την αποσύρετε για να την συζητήσουμε από την αρχή μαζί με τους εμπλεκόμενους φορείς. Αργότερα θα δούμε τη στάση που θα κρατήσουμε ανάλογα με τη δική σας στάση.