Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
26/11/2009

Συζήτηση επίκαιρης ερώτηση Ε.Αμμανατίδου-Πασχαλίδου με θέμα: "Τραγική η κατάσταση της σχολικής στέγης στα Δ.Δ. Εξοχής και Ασβεστοχωρίου του Δ. Χορτιάτη"

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΗ΄

Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2009

Συνεχίζουμε με την υπʼ αριθμόν 124/23-11-2009 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Συνασπισμού της Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Ευαγγελίας Αμμανατίδου - Πασχαλίδου προς τους Υπουργούς Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σχετικά με τη σχολική στέγη στα Δημοτικά Διαμερίσματα Εξοχής και Ασβεστοχωρίου του Δήμου Χορτιάτη κ.λπ.

Η ερώτηση έχει ως εξής:

«Το πρόβλημα της σχολικής στέγης στο Δήμο Χορτιάτη έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις και συνεχώς επιτείνεται λόγω και της μεγάλης οικιστικής ανάπτυξης που παρουσιάζουν όλα τα Δημοτικά Διαμερίσματά του.

Το Δημοτικό Σχολείο στην Εξοχή έχει κατασκευαστεί το 1950 και έχει επεκταθεί με μια προκατασκευασμένη αίθουσα προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των πενήντα ενός (51) μαθητών. Από την κατάτμηση των αιθουσών που κατασκευάστηκαν το 1950 προέκυψαν αίθουσες στις οποίες οι συνθήκες διδασκαλίας και υγιεινής δεν μπορούν πλέον να είναι σε αξιοπρεπές επίπεδο.

Στο Ασβεστοχώριο οι τριακόσιοι (300) μαθητές αναγκάζονται να παρακολουθούν μαθήματα σε λυόμενες κατασκευές και ενοικιαζόμενα καταστήματα ενώ προαυλίζονται σε χώρο δυναμικότητας εκατό (100) παιδιών.

Ο φάκελος με τις μελέτες για το καινούργιο Δημοτικό Σχολείο Εξοχής έχει κατατεθεί από καιρό στις αρμόδιες υπηρεσίες της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης. Παρουσιάζεται, όμως, μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση και έγκρισή του.

Το κτήριο του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ασβεστοχωρίου που θεμελιώθηκε με πανηγυρικό τρόπο το Σεπτέμβριο του 2008 παραμένει ημιτελές.

Επειδή από την επόμενη σχολική χρονιά θα είναι αδύνατο να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης των μαθητών στα Δημοτικά Σχολεία Ασβεστοχωρίου και Εξοχής, ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί ποια άμεσα μέτρα θα λάβουν ώστε:

1. Να επισπευστούν οι διαδικασίες έγκρισης και ανέγερσης του Δημοτικού Σχολείου Εξοχής;

2. Να αποπερατωθεί έγκαιρα το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου και να προληφθούν τα αδιέξοδα που αναπόφευκτα θα δημιουργηθούν από την επόμενη σχολική χρονιά;».

Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Ιωάννης Πανάρετος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Είναι γνωστό ότι τα θέματα της σχολικής στέγης είναι στην ευθύνη της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης που έχει την αρμοδιότητα για την επιλογή, την απόκτηση οικοπεδικών εγκαταστάσεων, τον προγραμματισμό, τη μελέτη και την επίβλεψη αυτών των έργων.

Οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, σε συνεργασία με τις οικείες περιφέρειες, έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν τα έργα κατασκευής σχολικών κτηρίων στο αντίστοιχο πρόγραμμα.

Έρχομαι τώρα στο συγκεκριμένο θέμα και στα στεγαστικά προβλήματα της σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης. Όπως μας ενημέρωσε η Διεύθυνση Προγραμματισμού της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, στο Δήμο Χορτιάτη κατασκευάζονται το νέο Γυμνάσιο-Λύκειο Ασβεστοχωρίου, το Λύκειο Φιλύρου και επίκειται η δημοπράτηση του Δημοτικού Σχολείου Εξοχής. Όπως μας ενημέρωσαν, το κτήριο του Β΄ Δημοτικού Σχολείου Χορτιάτη έχει ολοκληρωθεί.

Όσον αφορά το Β΄ Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου, σας ενημερώνω ότι έχει υπογραφεί απόφαση ανάθεσης έργου στον ΟΣΚ για τη μελέτη, την κατασκευή και την επίβλεψη τμήματος του σχολικού κτηρίου στο Δημοτικό Διαμέρισμα Ασβεστοχωρίου του Δήμου Χορτιάτη.

Σύμφωνα, επίσης, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, παρατηρείται πρόβλημα έλλειψης χώρου για την εκτόνωση των μαθητών λόγω των οικοπεδικών δεδομένων, κάτι που κατʼ αυτούς δεν μπορεί να αλλάξει.

Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ όσον αφορά το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, είναι ότι θα φροντίσει στο πλαίσιο των χρηματοοικονομικών δυνατοτήτων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για το 2009, για τη χρηματοδότηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, προκειμένου να εξελιχθεί ομαλά η πορεία εκτέλεσης των έργων σχολικής στέγης, ανάλογα με το πενταετές πρόγραμμα που συντάσσει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης. Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Εμείς ευχαριστούμε τον κύριο Υφυπουργό.

Η κα Αμμανατίδου έχει το λόγο.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, να σας ενημερώσω ότι αυτή τη στιγμή λόγω της εκρηκτικής κατάστασης που υπάρχει στο Δήμο Χορτιάτη, τα σχολεία και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων έχουν πάει στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης και αυτήν την ώρα που μιλάμε κατέβηκαν με λεωφορεία για μία συμβολική κατάληψη της Νομαρχίας, για τον εμπαιγμό των τόσων χρόνων, με τα εκρηκτικά προβλήματα που παρουσιάζει μία περιοχή, η οποία έχει και μία ραγδαία οικιστική ανάπτυξη.

Και βέβαια, θέλω να σας θυμίσω ότι μαζί με τον συνάδελφό μου Τάσο Κουράκη η πρώτη ερώτηση που καταθέσαμε στην καινούρια κοινοβουλευτική περίοδο, στις 19 Οκτωβρίου, με το που ξεκίνησε δηλαδή ο κοινοβουλευτικός έλεγχος, ήταν αυτή της σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης για όλα αυτά τα τραγικά προβλήματα που δημιουργούνται.

Και μάλιστα, θα πρέπει να σταθείτε στο θέμα σε όλο το Νομό Θεσσαλονίκης, σε όλη τη χώρα, διότι η δημόσια και δωρεάν παιδεία είναι το πρώτο μέλημα μιας κυβέρνησης και μάλιστα μιας Κυβέρνησης νέας, η οποία βέβαια δεν αποποιείται των ευθυνών των προηγούμενων χρόνων, των προηγούμενων κυβερνήσεων, που δεν έδωσαν την πρέπουσα σημασία στη σχολική στέγη.

Για να πάμε, δηλαδή, στο συγκεκριμένο και ειδικά στα σχολεία της Εξοχής και του Ασβεστοχωρίου, θα ήθελα να πω ότι έχω συμμετάσχει και σε παλαιότερες κινητοποιήσεις, αλλά και στην τελευταία της προηγούμενης Κυριακής, όπου στην Εξοχή «έδεσαν» το παλιό πέτρινο σχολείο με το χώρο -το χώρο των τεσσάρων στρεμμάτων- που έχει χαρακτηριστεί ως σχολική στέγη, αλλά δεν υπάρχει καμία προώθηση από την πλευρά της Νομαρχίας, ενώ υπάρχει ένα παλιό κτήριο του 1950. Θα σας καταθέσω και φωτογραφίες επʼ αυτών.

Πρόκειται για τάξεις οι οποίες έχουν μοιραστεί με γυψοσανίδες και μάλιστα είναι τάξεις των 6 τετραγωνικών μέτρων έως το πολύ 20 τετραγωνικών μέτρων. Σε μία τάξη είναι οκτώ μαθητές και αν έρθει ένατος μαθητής, δεν θα μπορεί να κάνει μάθημα, διότι δεν θα υπάρχει χώρος για να μπει ένα θρανίο και μία καρέκλα. Άρα, αυτά τα παιδιά τα στέλνουμε στην ιδιωτική εκπαίδευση. Μάλιστα, σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης, οι οικογένειες καλούνται να πληρώσουν χρήματα για το αυτονόητο. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να πάμε και σε διπλοβάρδια.

Άμεσα ζητούμε να δείτε το θέμα της σχολικής στέγης τόσο στην Εξοχή όσο και στο Ασβεστοχώρι, όπου τα παιδιά κάνουν μάθημα σε αίθουσες διπλανών καταστημάτων, όπως καφενείων και διάφορων άλλων νοικιασμένων χώρων, κάτι που νομίζω ότι μας προσβάλει όλους.

Το 5% για την παιδεία δεν είναι ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσό. Έπρεπε να είναι το ελάχιστο που πρέπει να δίνει μία Κυβέρνηση για να μην υπάρχουν τα συγκεκριμένα προβλήματα. Δεν θα πρέπει να αποκλείουμε τα παιδιά από τη γνώση και δεν θα πρέπει να επιβαρύνουμε και τις οικογένειες.

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Θα ήθελα, όμως, να μου πείτε το ακριβές χρονοδιάγραμμα βάσει του οποίου θα πιέσετε και εσείς από τη μεριά του Υπουργείου, ώστε στην επόμενη σχολική περίοδο να έχουμε αίθουσες –όχι «κίμπο» αίθουσες, αλλά αίθουσες- οι οποίες θα είναι αξιοπρεπέστατες, σχολικά κτήρια τα οποία θα ανταποκρίνονται εν έτει 2009 στις μεγάλες απαιτήσεις που έχουν αυτές οι περιοχές με μεγάλη οικιστική ανάπτυξη.

Σας ευχαριστώ.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κα Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τις προαναφερθείσες φωτογραφίες, οι οποίες βρίσκονται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Και εμείς ευχαριστούμε την κα Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.

Το λόγο έχει για τρία λεπτά ο Υφυπουργός κ. Ιωάννης Πανάρετος για να απαντήσει.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Όπως γνωρίζετε, κύριε Πρόεδρε, το θέμα της σχολικής στέγης είναι ένα από τα δυσκολότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό σύστημα. Μοιάζει να είναι ένα άλυτο πρόβλημα. Εγώ τουλάχιστον το είχα συναντήσει στο τέλος της δεκαετίας του ʼ80, όταν ήμουν Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Παιδείας, το συνάντησα ξανά στα μέσα της δεκαετίας του ʼ90, το βλέπω και τώρα και ξέρω ότι υπήρχε και πριν και ξέρω ότι υπήρχε και ενδιάμεσα.

Είναι πολλοί οι λόγοι που προκαλούν τα προβλήματα αυτά, όπως τα διαθέσιμα οικόπεδα, οι διοικητικές διαδικασίες, οι δικαστικές αντεγκλήσεις και πολλές φορές και άλλα προβλήματα. Βέβαια, πάντοτε υπάρχει και το θέμα των διαθέσιμων πόρων. Η μεταφορά της αρμοδιότητας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση νομίζω ότι έχει βελτιώσει την κατάσταση, αλλά δεν έχει λύσει ουσιαστικά το πρόβλημα.

Και μπορώ να σας δώσω ορισμένους αριθμούς, όπως μου τους έχουν δώσει οι υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εσωτερικών, προκειμένου να σας ενημερώσω για τις χρηματοδοτήσεις που έχουν γίνει για το διάστημα 2006-2009.

Όπως, λοιπόν, ενημερώθηκα, έχουν διατεθεί τα εξής ποσά από τις πιστώσεις του εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων μέσω του ΟΣΠ για τη Θεσσαλονίκη συνολικά: Το 2006 δόθηκαν 22.564.000, το 2007 δόθηκαν 18.774.000, το 2008 δόθηκαν 5.500.000 και το 2009 δόθηκαν 20.000.000.

Επίσης, από το Υπουργείο Εσωτερικών έχω ενημερωθεί ότι για το Δήμο Χορτιάτη έχουν διατεθεί το 2007 34.600 ευρώ, το 2008 84.600 ευρώ και το 2009 187.400 ευρώ. Αυτοί είναι οι αριθμοί. Όπως έχω πει όμως και σε άλλη ευκαιρία, αυτά δεν λένε τίποτα για τους μαθητές και τους γονείς στα σχολεία που αναφερθήκατε. Είναι υποχρέωσή μας να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βελτιώσουμε αυτή την κατάσταση.

Σας διαβεβαιώνω ότι από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας αυτό που μπορεί να γίνει, δηλαδή η προσπάθεια μιας καλύτερης χρηματοδότησης προς τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης, θα γίνει στο μέτρο του δυνατού και θα προσπαθήσουμε να συμβάλλουμε και εμείς, ώστε να βελτιωθεί αυτή η κατάσταση.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Και πιέσεις άμεσα προς τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης να δει τις μεγάλες ελλείψεις της σχολικής στέγης και να μην έχουμε επικοινωνιακού τύπου εικόνες.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρία συνάδελφε, είστε παλιά και έμπειρη. Δεν χρειάζεται να γίνει αυτός ο διάλογος.