Skip to main content.
08/02/2010

Το 14ο Συνέδριο της ΕΝΑΕ και η στάση της παράταξης «Ανεξάρτητη Νομαρχία» - άρθρο του Θανάση Πετράκου

Στο 14ο Συνέδριο της ΕΝΑΕ οι αντιπρόσωποι της παράταξης «Ανεξάρτητη Νομαρχία» Αγοραστάκης Γιώργος, Γαλιατσάτος Θόδωρος, Λυκούδης Σπύρος και Πετράκος Θανάσης, κατέθεσε δική της πρόταση - απόφασης, διότι η συναινετική απόφαση, την οποία υπερψήφισαν οι παρατάξεις του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. δεν απαντούσε σε 1+4 ουσιώδη ζητήματα.

Την πρότασή μας αυτή συνυπέγραψε και η εκπρόσωπος της παράταξης των Οικολόγων Πράσινων στο Ν.Σ. Θεσσαλονίκης κα Γωγάκου Δήμητρα. Επιπλέον συγκέντρωσε στα βασικά της σημεία την αποδοχή και αυτοδιοικητικών παραγόντων και από το χώρο του ΠΑΣΟΚ και από το χώρο της Ν.Δ. όπως φάνηκε και από τις τοποθετήσεις τους και από την τελική τους στάση στην ψηφοφορία.

Τα βασικά σημεία της διαφωνίας μας με την απόφαση του 14ου Συνεδρίου είναι τα εξής:

1) Απόφυγε να αξιολογήσει και να πάρει θέση για το πρόγραμμα «Καλλικράτης» που έχει καταθέσει η κυβέρνηση. Εμείς τονίσαμε ότι από το κείμενο διαβούλευσης του προγράμματος «Καλλικράτης» διαφαίνεται ότι η διοικητική μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση δεν ικανοποιεί τις προϋποθέσεις που έχουμε θέσει, συνεπώς μας βρίσκει αντίθετους.

2) Η εν λόγω απόφαση που υπερψηφίστηκε από τις δύο μεγάλες παρατάξεις δεν απαντάει σε 4 βασικές προϋποθέσεις:

α) Στο θέμα των αρμοδιοτήτων: Εμείς επιμένουμε ότι για να έχει νόημα η διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να μεταφερθούν όλες οι αρμοδιότητες της κρατικής περιφέρειας και όλες οι αποκεντρωμένες κλαδικές δομές των Υπουργείων στην αιρετή περιφέρεια. Να μην επιτρέπεται να υπάρχουν σε επίπεδο Νομού και Περιφέρειας αποκεντρωμένες κρατικές υπηρεσίες ή παράλληλα αντικείμενα με την αυτοδιοίκηση. Μεταξύ των άλλων να τροποποιηθεί ο Νόμος 3614/2007 «Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων της 4ης προγραμματικής περιόδου 2007-2013 και να ανατεθεί στη δευτεροβάθμια περιφερειακή αυτοδιοίκηση η διαχείριση των περιφερειακών προγραμμάτων. Τονίσαμε ότι δεν υπάρχει συνταγματικό εμπόδιο, διότι ο αναθεωρητικός συνταγματικός νομοθέτης του 2001 προκειμένου να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που είχαν προκύψει από την νομολογία του Συμβουλίου Επικρατείας στις αρμοδιότητες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης προέβη στην τροποποίηση του άρθρου 102 παρ. 1 και κατοχύρωσε τη δυνατότητα ανάθεσης με νόμο στην αυτοδιοίκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή και αρμοδιότητα του κράτους. (άρθρο 102 παρ. 1 «Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του κράτους»).

β) Στο θέμα της δημοκρατίας: Η πρότασή μας επιγραμματικά τονίζει ότι:

i) Μια διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να είναι μια δημοκρατική μεταρρύθμιση. Να καθιερώνει το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής.

ii) Σε όλες τις βαθμίδες της αυτοδιοίκησης και στο σύστημα διακυβέρνησης πρέπει να αναβαθμιστούν τα συλλογικά όργανα σε βάρος των μονοπρόσωπων. Τα εκτελεστικά όργανα – μονοπρόσωπα και συλλογικά – πρέπει να εκλέγονται από τα συμβούλια και να είναι αντιπροσωπευτικά της δύναμης των παρατάξεων.

iii) Τα αυτοδιοικητικά σχήματα πρέπει να διασφαλίζουν την άμεση συμμετοχή των πολιτών στη διοίκηση των υποθέσεών τους και την άσκηση της τοπικής δημοκρατίας, την ενίσχυση της άμεσης δημοκρατίας.

γ) Στο θέμα της συγκρότησης της αυτοδιοίκησης β΄ βαθμού: Η πρότασή μας τονίζει ότι η περιφερειακή συγκρότηση της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης δεν πρέπει να ακυρώσει την πολιτική οντότητα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Η δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει αιρετά πολιτικά όργανα και στις περιφέρειες και στους Νομούς. Περιφερειακά Συμβούλια – Νομαρχιακά Συμβούλια, με σαφώς καθορισμένους πολιτικούς ρόλους, αρμοδιότητες και πόρους και στα δύο εσωτερικά επίπεδα.

Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι ενώ το πρόγραμμα «Καλλικράτης» αναγνωρίζει και σωστά πολιτική οντότητα (αιρετά όργανα, αρμοδιότητες και πόρους) στο επίπεδο του Δήμου, δηλαδή την ύπαρξη Τοπικών Συμβουλίου, την αρνείται στο επίπεδο του Νομού για τη δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση.

Επιπλέον, σήμερα που η δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση είναι στο επίπεδο του Νομού, υπάρχουν και λειτουργούν αιρετά επαρχιακά συμβούλια.

δ) Στο θέμα της ομοιομορφίας της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης: Η πρότασή μας τονίζει με δεδομένο ότι η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από γεωγραφικό κατακερματισμό, ανισοκατανομή του πληθυσμού, μεγάλη αναπτυξιακή ανισότητα μεταξύ των Νομών και Περιφερειών και μεγάλη ανομοιομορφία στις τοπικές και υπερτοπικές υποθέσεις μεταξύ των περιοχών. Πρέπει συνεπώς να διαφοροποιείται οργανωτικά και λειτουργικά η δευτεροβάθμια – περιφερειακή αυτοδιοίκηση στους νομούς και τις περιφέρειες της χώρας (μητροπολιτικές, νησιωτικές, ορεινές) ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά.

Η μητροπολιτική διακυβέρνηση θα πρέπει να ενταχθεί καθαρά στη δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση.

Θανάσης Πετράκος
Επικεφαλής του συνδυασμού «Συνεργασία για τη Μεσσηνία»
Μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Αυτοδιοίκησης του ΣΥΝ