Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
15/07/2004

Παρουσιάστηκε σήμερα από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΝ το σχέδιο νόμου «για την θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και συνοδευτικών υπηρεσιών κοινωνικής υποστήριξης»

ΠρότασηΣχεδίου Νόμου: Για τη θεσμοθέτηση τουελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος καισυνοδευτικών υπηρεσιών κοινωνικήςυποστήριξης

Παρουσιάστηκε σήμερα από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς το σχέδιο νόμου «για την θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και συνοδευτικών υπηρεσιών κοινωνικής υποστήριξης», με εισηγητή τον Γ.Δραγασάκη.

Στη συνέντευξη Τύπου επίσης παρευρέθηκαν και έκαναν παρεμβάσεις οι: Ηλ.Βρεττάκος, αντιπρόεδρος ΑΔΕΔΥ και κ.Φελώνης, Πρόεδρος του ΕΚΑ.


Ολόκληρο το κείμενο της Εισηγητικής Έκθεσης και η Πρόταση Νόμου του ΣΥΝ


Στην παρέμβασή του ο Πρόεδρος του ΣΥΝ Ν.Κωνσταντόπουλος τόνισε:

Υπάρχει μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα στον τόπο. Είναι απόρροια των κυβερνητικών πολιτικών που ακολουθούνται επί χρόνια. Η συσσώρευση αυτών των κοινωνικών ελλειμμάτων εκδηλώνεται με μία έντονη δυσφορία. Ιδίως τα αδύναμα κοινωνικά στρώματα είναι εκείνα τα οποία βιώνουν μια δύσκολη καθημερινότητα. Αλλά και η επιχειρηματική αγορά είναι και αυτή σε κατάσταση μεγάλων προβλημάτων. Τα ζητήματα των διαρθρωτικών αλλαγών εκκρεμούν. Εξακολουθεί να δίνεται προτεραιότητα στους ονομαστικούς, αριθμητικούς δείκτες στην οικονομία της αγοράς έναντι των κοινωνικών αναγκών. Όλοι έχουν επίγνωση ότι μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες θα γίνουν δυσμενέστερες οι συνθήκες.

Ο Συνασπισμός εγκαίρως, με διορατικό τρόπο και στην προηγούμενη θητεία την κοινοβουλευτική κατέθεσε σχέδια νόμου ως προτάσεις διαλόγου και πλαίσια για την άσκηση μιας διαφορετικής πολιτικής. Ήταν η πρότασή μας για το 35ωρο χωρίς μείωση των αποδοχών. Ήταν η πρότασή μας για την ενίσχυση των ανέργων μακράς διάρκειας και για την αύξηση των επιδομάτων και του χρόνου διάρκειας αυτών των επιδομάτων αλλά και του αριθμού δικαιούχων επιδομάτων που σχετίζονται με τους ανέργους και τους ανέργους μακράς διάρκειας και τώρα καταθέτουμε πρόταση νόμου για το εγγυημένο εθνικό εισόδημα.

Στην αναθεώρηση του Συντάγματος τα δυο μεγάλα κόμματα αρνήθηκαν μια τέτοια ρύθμιση. Έχει γίνει μια συστηματική δουλειά. Από πλευράς πολιτικής και νομοτεχνικής ο Γ. Δραγασάκης έχει την ευθύνη αυτής της δουλειάς, μαζί με τους συνεργάτες του. Και αυτή την συνέντευξη την προγραμματίσαμε για να παρουσιάσουμε ως πρόταση διαλόγου με πολιτικά συγκεκριμένα χαρακτηριστικά μιας διαφορετικής πολιτικής την προγραμματική θέση του ΣΥΝ γι αυτό το κρίσιμο θέμα.

Πάνω σε τέτοιες προγραμματικές προτάσεις είναι καλό να συγκεντρώνονται το ενδιαφέρον και η προσοχή όλων και όχι σε παραπολιτικές πλευρές ή σε εσωστρεφείς ανακυκλώσεις.


ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ: Γιάννης Δραγασάκης

Από μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, σας ευχαριστώ για την παρουσία σας στη σημερινή μας εκδήλωση. Σήμερα θα περιορισθούμε στην παρουσίασή της πρότασής μας για τη θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, και στη διανομή στους εκπροσώπους των ΜΜΕ, του κειμένου του σχετικού Νομοσχεδίου καθώς και ορισμένων βοηθητικών υλικών. Ελπίζουμε ότι από το Σεπτέμβριο θα μας δοθούν ευκαιρίες να συζητήσουμε επί της ουσίας την πρότασή μας.
Φυσικά παρατηρήσεις είναι από τώρα ευπρόσδεκτες.
Με την ευκαιρία αυτή θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όσους και όσες έχουν ήδη δει ένα αρχικό σχέδιο που είχαμε ετοιμάσει. Η ενθάρρυνσή τους καθώς και οι παρατηρήσεις τους ήταν πολύτιμες.
Έρχομαι τώρα, στη συγκεκριμένη αυτή πρωτοβουλία μας και στους στόχους της.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΣ

Με την κατάθεση του Σχεδίου Νόμου για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα επιδιώκουμε δύο στόχους:

Ο πρώτος είναι να συμβάλλουμε και με τον τρόπο αυτό σε μια μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση της κοινωνίας γύρω από το ζήτημα των κοινωνικών ανισοτήτων, της ανεργίας, του κοινωνικού αποκλεισμού, της φτώχειας και ιδίως των ακραίων μορφών της.

Ελπίζουμε ότι η κατάθεση του σχετικού Ν/Σ θα τροφοδοτήσει το δημόσιο διάλογο γύρω από τα προβλήματα αυτά, τις αιτίες του και τους τρόπους αντιμετώπισής τους. Και τούτο γιατί σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ε.Ε. των 15, υστερούμε όχι μόνο ως προς τη νομοθετική κατοχύρωση του δικαιώματος σε ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, αλλά και ως προς το διάλογο, πολιτικό, κοινωνικό και επιστημονικό γύρω από το θέμα αυτό.

Ο δεύτερος στόχος είναι, το προτεινόμενο σχέδιο Νόμου, μετά τις όποιες βελτιώσεις υποστεί, να ψηφισθεί και να γίνει νόμος του Κράτους. Αξίζει στο σημείο αυτό να ληφθεί υπόψη ότι είμαστε η μόνη χώρα της Ε.Ε. των 15 που δεν έχει προχωρήσει ως τώρα σε μια τέτοια νομοθετική ρύθμιση. Ακριβώς γι� αυτό, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν αποτελεί μόνο μια διακήρυξη αρχών αλλά περιέχει όλες εκείνες τις εξειδικεύσεις και νομοτεχνικές ρυθμίσεις που μπορούν να το καταστήσουν αποδεκτό και υλοποιήσιμο.

Οι δύο στόχοι είναι αλληλένδετοι. Όπως δείχνει και η εμπειρία άλλων χωρών η ψήφιση ανάλογης νομοθεσίας δεν έκλεισε το θέμα αλλά τροφοδότησε και διεύρυνε τον κοινωνικό, τον πολιτικό και τον επιστημονικό διάλογο γύρω από τα συναφή θέματα.

ΓΙΑΤΙ ΤΩΡΑ;

Ως προς το χρόνο στον οποίο εκδηλώνεται η πρωτοβουλία μας:

Το Ν/Σ που σήμερα παρουσιάζουμε θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή. Η συζήτησή του όμως αναμένεται να γίνει το Φθινόπωρο.

Εκτιμούμε ότι, αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο προσκήνιο θα έλθει μια άλλη ατζέντα προβλημάτων. Η κατάθεση του προϋπολογισμού, το δημόσιο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος και η αντιμετώπισή τους, οι πιέσεις για πειθαρχία απέναντι στο

Σύμφωνο Σταθερότητας, τα προβλήματα της ακρίβειας, της ανεργίας, του περιβάλλοντος κ.λ.π. επιβάλουν να επανεξετάσουμε ως κοινωνία τις προτεραιότητές μας. Και στο πλαίσιο αυτής της νέας ατζέντας θεωρούμε ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο και το πρόβλημα στο οποίο αναφέρεται καθίσταται εξαιρετικά επίκαιρο.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ

Ως προς τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις του προτεινόμενου Ν/Σ δεν θεωρούμε σκόπιμο να αναφερθούμε εδώ αναλυτικά.

Πρώτον διότι αυτές εκτίθενται στην Αιτιολογική Έκθεση του Ν/Σ . Δεύτερον διότι όλο το νομοσχέδιο προτείνεται καταρχήν ως μια βάση διαλόγου. Συνεπώς και οι επιμέρους ρυθμίσεις είναι ανοιχτές σε αλλαγές ή τροποποιήσεις. Για παράδειγμα η θέσπιση μιας ανεξάρτητης διοικητικής αρχής για την οργάνωση και την εποπτεία του νέου αυτού θεσμού μπορεί να δώσει τη θέση της σ� ένα Νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Αυτό και άλλα θέματα μπορούν να πάρουν την τελική τους μορφή μετά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει.

Ορισμένα μόνο σημεία θα ήθελα να επισημάνω.

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ

Ως προς το νόημα του προτεινόμενου μέτρου:

Το Ε.Ε.Ε. πριν από ένα ποσό εισοδήματος αναφέρεται σ� ένα δικαίωμα. Στο δικαίωμα όλων των πολιτών χωρίς διακρίσεις να έχουν μια αξιοπρεπή ζωή. Απ� αυτό απορρέει ότι το Ε.Ε.Ε. δεν είναι παρά ένα μέσο και μάλιστα μερικού χαρακτήρα αφού αναφέρεται μόνο σε ακραίες μορφές φτώχειας.

Το Ε.Ε.Ε. καλύπτει κενά του κοινωνικού κράτους και συμβάλλει στην ενδυνάμωσή του.

Η θεσμοθέτηση του Ε.Ε.Ε. όχι μόνο δεν αντιστρατεύεται άλλα μέσα ή πολιτικές αλλά, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά στον αγώνα ενάντια στη φτώχια και για την πλήρη απασχόληση.

ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΟΥ Ε.Ε.Ε

Το ύψος του Ε.Ε.Ε., στο προτεινόμενο Ν/Σ είναι ανοιχτό. Προτείνεται να ορισθεί με υπουργική απόφαση μετά από πολιτική διαβούλευση. Εκείνο που στο προτεινόμενο Ν/Σ ορίζεται, είναι ότι αυτό δεν θα πρέπει να είναι κατώτερο του ορίου ακραίας φτώχιας. Το όριο αυτό πρέπει να ορισθεί από το Υπουργείο Υγείας και

Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Στην εισηγητική έκθεση του προτεινόμενου νομοσχεδίου αναφέρεται ενδεικτικά ότι αν το όριο ακραίας φτώχιας ορισθεί στο 25% του κατά κεφαλή ΑΕΠ τότε το Ε.Ε.Ε. δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 247� για ένα άτομο για το έτος 2003. Εννοείται πως, εφόσον υπάρξει ευρύτερη πολιτική συμφωνία, το επίπεδο αυτό μπορεί να είναι υψηλότερο.

ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ;

Ορισμένοι με ρώτησαν: «μα υπάρχουν άτομα που ζουν με μικρότερο εισόδημα;» Και μόνο το ερώτημα αυτό δείχνει την ελλιπή γνώση της κοινωνίας μέσα στην οποία ζούμε αλλά και την αναγκαιότητα της θεσμοθέτησης του προτεινόμενου μέτρου.

Ακριβή στοιχεία βεβαίως δεν υπάρχουν. Σύμφωνα όμως με ορισμένες μελέτες εκτιμάται ότι ένας αριθμός 500.000 - 550.000 ατόμων ζει με εισόδημα πολύ χαμηλότερο του παραπάνω ορίου.

Τα άτομα αυτά ανήκουν σε διάφορες κατηγορίες: άτομα ηλικιωμένα που για διάφορους λόγους δεν θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή η σύνταξή τους είναι εξαιρετικά χαμηλή. ʼτομα με αναπηρίες σωματικές ή πνευματικές που δεν καλύπτονται από τους υφιστάμενους θεσμούς ή πολιτικές. Μονογονεϊκές οικογένειες που η φροντίδα του παιδιού δεν επιτρέπει στο γονέα να εργασθεί. ʼνεργοι μακράς διάρκειας, που δεν δικαιούνται επίδομα ανεργίας. Πρώην εξαρτημένα άτομα ή πρώην φυλακισμένοι που δυσκολεύονται να βρουν εργασία. Νέοι, που για διάφορους λόγους είναι χωρίς οικογένεια και χωρίς εισόδημα, κ.λ.π.

ΤΟ ΣΥΜΠΤΩΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ

Το Ε.Ε.Ε. αφορά λοιπόν άτομα που δεν είναι ικανά για εργασία αλλά και άτομα που υπό προϋποθέσεις μπορούν να εξασφαλίσουν απασχόληση. Γι� αυτό και το προτεινόμενο Ν/Σ θεσμοθετεί δύο μέσα:

Το πρώτο είναι η χρηματική ενίσχυση όλων αυτών των ατόμων εφόσον ικανοποιούνται κάποιες προϋποθέσεις.

Το δεύτερο είναι η υποβοήθησή τους στην κοινωνική επανένταξη και όσων είναι ή μπορούν να καταστούν ικανά για εργασία, στην εξεύρεση εργασίας. Για το σκοπό αυτό το προτεινόμενο Ν/Σ, πέραν του Ε.Ε.Ε., θεσμοθετεί και ένα σύστημα συνοδευτικών υπηρεσιών υποβοήθησης των δικαιούχων για την αντιμετώπιση ει δυνατόν της αιτίας των προβλημάτων τους. Εισάγεται έτσι εξ� αρχής η ιδέα της αντιμετώπισης, όχι μόνο του συμπτώματος της ακραίας φτώχιας αλλά και των αιτιών που την προκαλούν. Αυτό βέβαια μόνο ως ένα βαθμό μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της προτεινόμενης ρύθμισης.

Ακριβώς γι� αυτό ο προτεινόμενος θεσμός θα πρέπει να ενταχθεί σ� ένα ευρύτερο πλαίσιο πολιτικής που να αποσκοπεί στην πλήρη απασχόληση, στην καταπολέμηση της φτώχιας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

ΤΟ «ΚΟΣΤΟΣ» ΤΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΥ ΜΕΤΡΟΥ

Δεν μπορεί να υπολογισθεί επακριβώς πριν την εφαρμογή του μέτρου. Εκτιμάται πάντως ότι η αναγκαία δημοσιονομική δαπάνη θα κυμανθεί μεταξύ 0,2% - 0,5% του ΑΕΠ. Κατά την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου που προβλέπεται να διαρκέσει 3 έτη τίθεται πάντως ως όριο της δημοσιονομικής δαπάνης το 0,5% του ΑΕΠ. Στο τέλος της πιλοτικής εφαρμογής με βάση τα πραγματικά δεδομένα, θα μπορούν να επαναπροσδιορισθούν τόσο το ύψος του ΕΕΕ, όσο και τα κριτήρια επιλεξιμότητας των δικαιούχων.

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΘΗΚΕ ΩΣ ΤΩΡΑ;

Όπως διαπιστώνουμε το δημοσιονομικό κόστος του προτεινόμενου μέτρου κάθε άλλο παρά απαγορευτικό μπορεί να θεωρηθεί. Και πάντως δεν αποτελεί επαρκή εξήγηση για την υστέρηση της χώρας μας στον τομέα αυτό ή όποια δημοσιονομική στενότητα.

Ως κύρια αιτία για την υστέρηση αυτή θεωρούμε πως είναι η απουσία πολιτικής βούλησης. Κι αυτή με τη σειρά της δεν είναι άσχετη από το γεγονός ότι τα άτομα στα οποία αφορά άμεσα το Ε.Ε.Ε βρίσκονται «εκτός των τειχών». Δεν ανήκουν κατά κανόνα σε οργανώσεις ούτε σε κόμματα. Δεν γνωρίζουμε αν ψηφίζουν καν. Πάντως δεν έχουν «πολιτική φωνή», ή η φωνή τους δεν ακούγεται.

Όμως το δικαίωμα σε ένα Ε.Ε.Ε. δεν αφορά μόνο τα άτομα αυτά. Είναι δείγμα του κοινωνικού μας πολιτισμού. Αφορά όλους και όλες μας.

Με τις σκέψεις αυτές θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε την παρουσίαση αυτή με μία έκκληση. Μια έκκληση προς τους ανθρώπους της επιστήμης, τους δημοσιογράφους, τα κοινωνικά κινήματα, τα συνδικάτα, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις και τα άτομα που αγωνίζονται για τα ανθρώπινα δικαιώματα: είτε μέσα από την υποστήριξη είτε και μέσα από την κριτική της πρότασης που σήμερα σας παρουσιάσαμε, ας συμβάλλουμε να συνειδητοποιηθεί το πρόβλημα της ακραίας φτώχιας και των ανθρώπων που ζουν μέσα σ� αυτήν. Ας συμβάλλουμε να κατανοηθεί ότι δικαιούμαστε μια δικαιότερη κοινωνία, και έναν καλύτερο κοινωνικό πολιτισμό και ότι η στάση μας απέναντι στην ανεργία, τη φτώχια, και ειδικά στις πιο ακραίες εκδοχές αυτής της τελευταίας είναι δείγμα και δείκτης αυτού του πολιτισμού.

Τέλος, ευελπιστούμε, ότι η πρότασή μας θα παρακινήσει και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις να πάρουν σαφή θέση τουλάχιστον επί της αρχής του προτεινόμενου Ν/Σ, να στηρίξουν την πρότασή μας ή να καταθέσουν τις δικές τους εναλλακτικές προτάσεις.


Φώτης Κουβέλης, Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος

Ο Γ.Δραγασάκης ήδη εξέθεσε την προσπάθεια που θέλουμε να προωθήσουμε αναφορικά με το δημόσιο διάλογο που πρέπει να γίνει γύρω απ' αυτή την σημαντική κατά τη γνώμη μας πρόταση για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

Είχαμε επιδιώξει και στο παρελθόν να ανοίξει αυτή η συζήτηση, όταν ακόμη από την εποχή της αναθεώρησης του Συντάγματος είχαμε θέσει το ζήτημα και είχαμε ζητήσει να υπάρξει συνταγματική κατοχύρωση, δηλαδή συνταγματική υποχρέωση του κράτους να εγγυάται ένα κατώτερο εισόδημα.

Σήμερα πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα απ' ότι τότε. Γιατί δεν έγινε η αναγκαία συζήτηση. Η πρότασή μας απερρίφθη και απερρίφθη μετ' επαίνων στην αναθεωρητική Βουλή.

Εμείς θα καταθέσουμε άμεσα την πρόταση νόμου, αύριο το πρωί κιόλας, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής προκειμένου να πάρει την σειρά που προβλέπεται από τον Κανονισμό της Βουλής.

Φιλοδοξούμε ότι η συζήτηση της πρότασης νόμου θα γίνει το αργότερο μέχρι τα τέλη του έτους. Φιλοδοξούμε όμως και λίγο νωρίτερα να επιτύχουμε να συζητηθεί.

Στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν από τη μεριά μας αυτές οι πρωτοβουλίες, έτσι ώστε να συζητηθεί και στο επίπεδο του Κοινοβουλίου αλλά και στο επίπεδο της κοινωνίας, όπως ακριβώς τα μεγέθη της λίγο πριν ανέφερε ο Γ.Δραγασάκης, και ιδιαίτερα να συζητηθεί από τους αρμόδιους συνδικαλιστικούς, κοινωνικούς φορείς αλλά και από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και από τα κινήματα, κυβερνητικά ή μη κυβερνητικά.

Εμείς δίνουμε μεγάλη σημασία σ' αυτόν το δημόσιο διάλογο. Θέλουμε να σηκώσουμε το όλο θέμα. Θεωρούμε ότι είναι μείζον. Είμαστε η χώρα η οποία δεν έχει προωθήσει μια τέτοια ρύθμιση. Και πιστεύω ότι όλες οι δυνάμεις μας θα χτυπήσουν προς την κατεύθυνση αυτή προκειμένου το θέμα να πάρει τις διαστάσεις που πρέπει να πάρει μέσα στην ελληνική κοινωνία.

Φιλοδοξία μας κατά συνέπεια είναι, όσο και έντονη πιθανολόγηση, να συζητηθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους 2004.

Είναι προφανές ότι σ' αυτό το διάλογο θα έχουν την συμμετοχή τους και οι βουλευτές και οι κοινοβουλευτικές ομάδες των άλλων κομμάτων, εάν και εφ' όσον το θελήσουν.

To Γραφείο Τύπου