Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
10/03/2010

Πρόβλεψη κινδύνων και αποτροπή ατυχημάτων που πιθανόν ελλοχεύουν σε πειράματα των σχολικών βιβλίων

Ερώτηση Τ.Κουράκη προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Τον Μάιο του 2008 στη Ρόδο, προκλήθηκε ατύχημα σε μαθήτρια της Α΄ Δημοτικού, εξΆ αιτίας ενός πειράματος που περιγράφεται στο σχολικό βιβλίο.(Γλώσσα πρώτης Δημοτικου β΄τεύχος σελ.38) Κατά τη διάρκεια σχολικής εργασίας είχε ζητηθεί από τους μαθητές να γεμίσουν ένα μπουκάλι με ρύζι και να το τοποθετήσουν σε νερό, ώστε να διαπιστωθεί ότι επιπλέει σαν καραβάκι. Τότε, πιθανόν λόγω ελλιπούς ενημέρωσης, επιτράπηκε σε όσα εξάχρονα παιδιά το επιθυμούσαν να βγάλουν  το μπουκάλι του πειράματος εκτός σχολικού περιβάλλοντος και να το μεταφέρουν στο σπίτι τους. Το γεγονός αυτό δημιούργησε εκείνα τα επισφαλή περιθώρια, που επέτρεπαν σε εξάχρονα παιδιά σχολικής ηλικίας να επέμβουν στα υλικά και στη διαδικασία του πειράματος χωρίς την επίβλεψη του δασκάλου. Αυτό ακριβώς συνέβη με τη συγκεκριμένη μαθήτρια, η οποία αγνοώντας κάθε πιθανό κίνδυνο, όπως άλλωστε και οι ίδιοι οι γονείς της, αφέθηκε να παίξει με το μπουκάλι του πειράματος. Λίγο αργότερα, καθώς δεν της είχε επισημανθεί ότι θα μπορούσε να είναι επικίνδυνο, χρησιμοποίησε το μπουκάλι μέσα στην μπανιέρα με νερό για παιχνίδι. Μέσα στο μπουκάλι διείσδυσε ποσότητα νερού. Στη συνέχεια  το κράτησε κλειστό για δέκα περίπου μέρες. Όταν επιχείρησε να το ανοίξει, εξΆ αιτίας χημικών ζυμώσεων, κόκκοι ρυζιού εκτοξεύθηκαν στο μάτι της, προκαλώντας σοβαρότατη οφθαλμολογική βλάβη, σε μεγάλο βαθμό μη αναστρέψιμη. Σήμερα, το παιδί έχει υποστεί  ήδη ένα χειρουργείο, σε νοσοκομείο του εξωτερικού, με την τωρινή του όραση να βρίσκεται στα 3/10 της φυσιολογικής. Έχουν δε προβλεφθεί επιπλέον επεμβάσεις, ώστε να αποτραπεί πιθανή επιδείνωση της κατάστασής, ενώ δεν υπάρχουν βάσιμες ελπίδες για μία σημαντική και μόνιμη βελτίωση της όρασής της. Ουσιαστικά η οικογένεια, εκτός από τα υψηλά  ιατρικά έξοδα, βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα οξύ ιατρικό πρόβλημα εφΆ όρου ζωής, με σαφέστατες προφανώς επιπτώσεις,  τόσο στην ψυχολογία του παιδιού, όσο και στην ομαλή μαθησιακή και εκπαιδευτική του εξέλιξη.

    Το ανωτέρω συμβάν εγείρει έντονο προβληματισμό σχετικά με τα πειράματα που περιλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία. Καθιστά δε ορατό, πως οι οδηγίες που υποστηρίζουν τα πειράματα θα πρέπει να είναι απολύτως σαφείς και εξαντλητικά λεπτομερείς, έχοντας όχι απλώς θετικό χαρακτήρα (τι και πως πρέπει να γίνει), αλλά και αποτρεπτικό, ώστε να προβλέπονται πιθανές λάθος εκτελέσεις και δυνητικοί κίνδυνοι. Καθώς οι πειραματικές ασκήσεις, απολύτως απαραίτητες στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενδέχεται πάντοτε να ενέχουν τεχνικές δυσκολίες και να εγκυμονούν κινδύνους, οι οδηγίες του Υπουργείου οφείλουν όχι απλώς να περιγράφουν τη διαδικασία εκτέλεσης του πειράματος, αλλά εκ των προτέρων  να γνωρίζουν τεκμηριωμένα στους εκπαιδευτικούς τις εξειδικευμένες φυσικές, χημικές ή άλλες παραμέτρους των προτεινόμενων ασκήσεων, καθώς και τα ενδεχόμενα αρνητικά αποτελέσματα εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών. 

    Λαμβάνοντας υπόψη την αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησε στο ανωτέρω περιγραφέν ατύχημα, καθώς και τις γενικότερες ανησυχίες που αυτό εγείρει, σχετικά με την εκτέλεση των σχολικών πειραμάτων,

Ερωτάται η κα Υπουργός

1.    Προτίθεται το Υπουργείο, να εξετάσει τις σχολικές οδηγίες που αφορούν στο συγκεκριμένο πείραμα, .(Γλώσσα πρώτης Δημοτικου β΄τεύχος σελ.38 και να προβεί στον εμπλουτισμό, την εξειδίκευση ή και την πιθανή επαναδιατύπωσή τους, με βάση το προηγούμενο του ατυχήματος στη Ρόδο;

2.    Υπό το πρίσμα του συμβάντος, είναι διατεθειμένο  το Υπουργείο να προχωρήσει σε μία συνολικότερη εξέταση των συνοδευτικών στα πειράματα οδηγιών του σχολικού προγράμματος, ώστε να εντοπισθούν πιθανές παραλήψεις ή ασάφειες και  να διασφαλισθεί η σωματική και ψυχική ακεραιότητα των μαθητών, κατά τη διάρκεια των πειραματικών ασκήσεων, αλλά και προοπτικά, ακόμα και ύστερα από τη λήξη τους; 

3.    Θα προβεί το Υπουργείο στην αναγκαία ΕΔΕ ώστε να διαπιστωθεί η ενδεχόμενη αμέλεια των υπευθύνων (συντακτών των οδηγιών του πειράματος) ώστε όχι μόνο να αποδοθούν οι ευθύνες (εάν και όπου υπάρχουν), αλλά και να χορηγηθεί από πλευράς της πολιτείας η επιβεβλημένη οικονομική ενίσχυση της οικογενείας καθώς και της παθούσης για το ατύχημα που οι συνέπειές του θα συνοδεύουν την μαθήτρια σε όλη τη μετέπειτα ζωή της.

Ο ερωτών Βουλευτής

Κουράκης Τάσος