Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
25/04/2010

ΕΚΘΕΣΗ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΠΕ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ

Το κείμενο που ακολουθεί εγκρίθηκε από την πλειοψηφία της Π.Γ. Η Κ.Π.Ε με ψηφοφορία ενέκρινε να δοθεί το κείμενο στη δημοσιότητα μέσω της ΑΥΓΗΣ. Με αυτή την έννοια η απόφαση της πλειοψηφίας της Π.Γ. γίνεται γνωστή σε όλο το Κόμμα, η δράση της Κ.Π.Ε. θα κριθεί και οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα αποφασιστούν στο Συνέδριο.

Σε όλα τα προσυνεδριακά κείμενα (κείμενο κορμός - αντιπαραθετικά κείμενα κλπ) υπάρχει πολιτικός απολογισμός της δράσης του Κόμματος από το 5ο Συνέδριο έως σήμερα. Επίσης καταγράφονται βασικές αδυναμίες στη λειτουργία μας και προτείνονται λύσεις. Είναι κοινά αποδεκτό πως αυτή η ΚΠΕ έζησε μια γεμάτη περίοδο. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι ο πολιτικός απολογισμός της ΚΠΕ ενυπάρχει στα προσυνεδριακά κείμενα των θέσεων με τις διαφορετικές αναγνώσεις και εκτιμήσεις.

Στο κείμενο που ακολουθεί γίνεται μια προσπάθεια λειτουργικού απολογισμού. Αντικειμενικά υπάρχουν και πολιτικές προεκτάσεις που η συζήτηση στην ΚΠΕ θα αξιολογήσει, εγκρίνει ή απορρίψει. Το βασικό είναι να εξαχθούν σωστά συμπεράσματα που θα βοηθήσουν την δράση και την καλύτερη λειτουργία του κόμματος.

Το 5ο Συνέδριο διεξήχθη στην ευνοϊκότερη δυνατή, έως τώρα, περίοδο για το Κόμμα μας. Στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2007 είχαμε σημειώσει σημαντική αύξηση των εκλογικών μας ποσοστών, είχαμε ήδη επιτύχει την ουσιαστική ακύρωση της συνταγματικής αναθεώρησης, η στηριγμένη στον ΣΥΡΙΖΑ ενιαία δράση της Αριστεράς έπαιζε σημαντικό ίσως τον σημαντικότερο, αντιπολιτευτικό ρόλο, ηγετικές κινήσεις μας έδιναν ηθικό πλεονέκτημα, το ΠΑΣΟΚ ήταν ακόμη σε φάση έντονης κρίσης, τα δημοσκοπικά μας  ποσοστά συνεχώς ανέβαιναν.

Επιπρόσθετα ο ΣΥΝ διεύρυνε το ηθικό του πλεονέκτημα στην κοινωνία με την υψηλού πολιτικού και δημοκρατικού ήθους διαδικασία μέσα στην οποία έγινε το 5ο Συνέδριο και ιδιαίτερα στις διαδικασίες για την  εκλογή του νέου Προέδρου του ΣΥΝ.

Η νέα ΚΠΕ, σημαντικά ανανεωμένη, ξεκίνησε τη δράση της με υψηλές φιλοδοξίες. Τα δημοσκοπικά ποσοστά συνεχώς ανέβαιναν για να φτάσουν τον Απρίλιο του 2008 στα επίπεδα του 15-18%.

Στο διάστημα των 2 χρόνων η ΚΠΕ συνεδρίασε 17 φορές κυρίως με θέμα τις πολιτικές εξελίξεις και τα καθήκοντα της περιόδου. Μόνο 3 συνεδριάσεις είχαν θεματικό χαρακτήρα (οικονομική κρίση, εργατικό κίνημα, Τοπική Αυτοδιοίκηση). Σε ειδικό πίνακα αναφέρονται οι συνεδριάσεις και η θεματολογία τους.

Τον Μάρτιο του 2008  συγκλήθηκε και η  Α΄ Πανελλαδική Ανοιχτή Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ. Ήταν μια πανηγυρική διαδικασία στην οποία όμως πάρθηκαν σημαντικές αποφάσεις. Συγχρόνως έγιναν οι διαδικασίες συγκρότησης των οργάνων  και τμημάτων της ΚΠΕ.

Δύο σημαντικές συνεδριάσεις της ΚΠΕ αυτής της περιόδου έγιναν τον Μάιο και τον Ιούλιο του 2008. Στην πρώτη συζητήθηκε η οικονομική κρίση. Ο ΣΥΝ είναι το πρώτο κόμμα που καταπιάστηκε με τα ζητήματα της οικονομικής κρίσης (που ένα χρόνο πριν είχε ήδη γίνει ορατή), είδε τις εξελίξεις και πρότεινε τη συγκρότηση 8 μετώπων πάλης. Το πρακτικό πρόβλημα ήταν πως ούτε η ΚΠΕ, ούτε το Κόμμα, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ ανέπτυξαν με ταχύτητα και πληρότητα δράσεις σ΄ αυτά τα μέτωπα. Έτσι η απόφαση αυτή έμεινε μεν ως μια ιστορική παρακαταθήκη αλλά δεν ώθησε το Κόμμα σε μια νέα ποιότητα.

Τον Ιούλιο 2008 η ΚΠΕ εκτίμησε τις πολιτικές εξελίξεις, αποτίμησε την πολιτική εξόρμηση που ήδη είχε αποφασιστεί και αποφάσισε   μια σειρά μέτρα για την ΚΠΕ, την Κ.Ο., για τα τμήματα και τις Επιτροπές του Κόμματος και την πολιτική μας για τα ΜΜΕ. Παρά το γεγονός πως από τις αρχές καλοκαιριού του 2008 έχει αρχίσει να φαίνεται πως η κρίση στο ΠΑΣΟΚ αρχίζει να ξεπερνιέται στη βάση και των προβλημάτων διαφθοράς που συγκλόνησαν την  κυβέρνηση της Ν.Δ.  και ότι το ΄΄σύστημα΄΄ επιλέγει να στηρίξει τον Γ. Παπανδρέου η δράση της ΚΠΕ και η εγρήγορση της όλο το καλοκαίρι είναι σε χαμηλά επίπεδα. Το φθινόπωρο του 2008 η ΚΠΕ επισημαίνει την προσπάθεια του δικομματισμού να αναστηλωθεί και καλεί το λαό σε εγρήγορση για την οικονομική κρίση που στην Ελλάδα τότε αρχίζει να εμφανίζεται.

Το φθινόπωρο του 2008 ξεκίνησε και η επεξεργασία του προγράμματος του ΣΥΝ που θα απασχολούσε το Διαρκές Προγραμματικό Συνέδριο τον Φεβρουάριο του 2009. Η έναρξη αυτής της σημαντικής προσπάθειας δυστυχώς δεν συνδυάστηκε με ένα σχέδιο που θα ενέπλεκε όλο το Κόμμα, τους Αριστερούς και την κοινωνία. Η επεξεργασία έμεινε στην καλή δουλειά της Επιτροπής, ορισμένων τμημάτων της ΚΠΕ και τις όποιες συμβολές των τάσεων. Ταυτόχρονα έγινε η επεξεργασία των 15 σημείων πάλης στον ΣΥΡΙΖΑ .

Στις 6 Δεκέμβρη 2008 δολοφονείται ο Αλ. Γρηγορόπουλος. Η ηγεσία μας σωστά είδε και τοποθετήθηκε έγκαιρα με την πλευρά της εξέγερσης των νέων. Η εξέγερση αντιστοιχούσε με τις ως τότε αναλύσεις μας, παρΆ όλα αυτά η αντίδραση μας παρότι ήταν γρήγορη δεν ήταν συλλογική. Ο ΣΥΝ και ο ΣΥΡΙΖΑ συμμετείχαν στην εξέγερση και προσπάθησαν να προσφέρουν τον πολιτικό χειραφετικό τους λόγο. Με επιμονή αντιστάθηκαν στην επίθεση όλου του συστήματος (οικονομικά συμφέροντα, ΜΜΕ και όλα τα άλλα πολιτικά κόμματα) και γιΆ αυτό συκοφαντήθηκαν όσο κανένας άλλος πολιτικός χώρος ποτέ πριν μεταπολιτευτικά. Στην εξέγερση φάνηκαν και οι αδυναμίες μας.

Στις 13-15 Φεβρουαρίου του 2009 διεξάγεται το Διαρκές Συνέδριο του Κόμματος με θέματα:

α) Το Πρόγραμμα του Κόμματος

β) Την τακτική για τις Ευρωεκλογές του 2009

Το πρόγραμμα του Κόμματος αποτελεί μια μεγάλη συμβολή όχι μόνο στη δράση της Αριστεράς αλλά και στη δράση όλων των εργαζομένων, συμβολή που δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη με ανάλογο τρόπο από το Κόμμα μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι την μόνη φορά που το πρόγραμμα αξιοποιήθηκε ήταν οι βουλευτικές εκλογές με σημαντικά θετικά αποτελέσματα. Το πρόγραμμα εγκρίνεται από την τεράστια πλειοψηφία των συνέδρων ενώ δεν υπήρξαν κατά. Μέσα σε αυτό το κλίμα γίνεται και η 2η Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ (Απρίλιος 2009) όπου για πρώτη φορά και χωρίς να ΅χει συζητηθεί στο Κόμμα, μπαίνει από τον Πρόεδρο της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ  το θέμα του ΣΥΡΙΖΑ ως υπέρβαση των συνιστωσών του. Γενικώς η ΚΠΕ και το Κόμμα αιφνιδιάζονται.

Το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών, η διάψευση των προσδοκιών για 3 ευρωβουλευτές, το χαμηλό εκλογικό ποσοστό ανοίγει τον ασκό του Αιόλου. Η ΚΠΕ συνεδρίασε 2 φορές μέσα σε τεταμένο κλίμα, κατέληξε κατά πλειοψηφία σε εκτίμηση για το αποτέλεσμα, εξέλεξε νέο Γραμματέα. Όμως όλο το καλοκαίρι τα κρισιακά φαινόμενα εντάθηκαν.  Η πρόταση για Έκτακτο Συνέδριο δεν θεωρήθηκε από την ΚΠΕ λύση. Διαρροές στα ΜΜΕ βάραιναν ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση Καραμανλή προκήρυξε βουλευτικές εκλογές.

Σε εκείνη τη σημαντική φάση η ΚΠΕ ως όργανο και παρά τις διαφορετικότητες, με συνολική αίσθηση ευθύνης συνέβαλε στη λύση, μόνο όμως στο μέτρο που αποδέχτηκε μια πρόταση για να προχωρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, μια συμβιβαστική πρόταση επί της συγκυρίας. Το ίδιο έγινε και στο ΣΥΡΙΖΑ. Βέβαια κεντρικά στελέχη όπως ο τότε Πρόεδρος της Κ.Ο. δεν πήραν μέρος στις εκλογές Το σύνολο των μελών της ΚΠΕ έδωσε με πείσμα και αυταπάρνηση την μάχη των βουλευτικών εκλογών. Η στάση των μελών της ΚΠΕ δημιούργησε την ειδοποιό διαφορά που μας έδωσε, κάτω από τις συνθήκες, ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα. Βεβαίως τον καταλυτικό ρόλο τον έπαιξε η πεισματική δράση των μελών μας και των μελών του ΣΥΡΙΖΑ όπως και όλου του κόσμου της Αριστεράς.

Μετά τις εκλογές το Κόμμα πέρασε μια περίοδο συγκρατημένης ευφορίας. Για πρώτη ίσως φορά η ΚΠΕ κατέληξε σε σχεδόν ομόφωνη απόφαση που αφορούσε στην εκτίμηση του εκλογικού αποτελέσματος αλλά και την μετεκλογική τακτική που ορίσθηκε ως αριστερή προγραμματική αντιπολίτευση με συγκεκριμένο περιεχόμενο. Όμως αυτή η περίοδος ήταν μικρή. Η 3η Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ ήλθε να επιβεβαιώσει  τις διαφορετικές αντιλήψεις για το χαρακτήρα του ΣΥΡΙΖΑ εντός της πολιτικής συμμαχίας και εντός του ΣΥΝ. Η κρίση  δεν ξεπεράστηκε. Με την ολοκλήρωση των Περιφερειακών Συσκέψεων και παρά τις διαφορετικές εκτιμήσεις η ΚΠΕ αποφάσισε την διεξαγωγή Έκτακτου Συνεδρίου ορίζοντας ως επίδικα ζητήματα την κρίση, τα προβλήματα στο ΣΥΡΙΖΑ και την συγκρότηση και λειτουργία του κόμματος.

Από εκείνη την περίοδο η ΚΠΕ ανέλαβε ένα έργο σε 3 άξονες. Να αντιστοιχηθεί με τις απαιτήσεις των καιρών και ιδιαίτερα να δημιουργήσει και να συνδράμει στην αντίσταση στα κυβερνητικά μέτρα προβάλλοντας συγχρόνως εναλλακτικές προτάσεις που θίγουν στη ρίζα της την νεοφιλελεύθερη πολιτική. Να ενισχύσει τη λειτουργία του Κόμματος και να συμβάλλει στη δραστηριοποίηση του  ΣΥΡΙΖΑ. Να προετοιμάσει τις θέσεις της για το Συνέδριο και να οργανώσει την προσυνεδριακή διαδικασία. Η ίδια η  ζωή έδειξε ότι ο ΣΥΝ έχει τις δυνατότητες και τις αντοχές, αλλά και την ποιότητα των ανθρώπων ώστε να μπορεί να τα βγάζει πέρα και σε όγκο δουλειάς και σε δύσκολες καταστάσεις. Συγχρόνως όμως ανέδειξε και όλα τα προβλήματα. Στο Συνέδριο μας καλούμαστε να κάνουμε ένα νέο ξεκίνημα. Δεν αρχίζουμε από το μηδέν έχουμε πλούσια εμπειρία, γνώση, ανθρώπινο δυναμικό. Χρειάζεται νΆ αποδειχτούμε και αντίστοιχοι των ιστορικών ευθυνών μας.    

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 Από την ως τώρα πορεία μας μπορούν να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα:

-    Πρέπει να διανυθεί πολύς δρόμος ώστε ο ΣΥΝ να γίνει το Κόμμα των μελών του. Το Κόμμα γενικώς, αλλά και τα όργανα του, Π.Γ. και ΚΠΕ δεν δουλεύει σε πνεύμα συλλογικότητας. Παρά τις καλές προθέσεις η σχέση κεντρικών οργάνων με τις Π.Κ. και τον/την κάθε σ. δεν είναι τις περισσότερες φορές δημιουργική και αλληλοτροφοδοτούμενη. Είναι εμφανής η αδυναμία να οργανώνουμε την αποφασιστική συμμετοχή των μελών σε κρίσιμες αποφάσεις.

-     Η προσπάθεια μας να είμαστε το πιο δημοκρατικό κόμμα, έδωσε πολλά θετικά στοιχεία στην πολιτική ζωή γενικά. Δεν είναι όμως λίγες οι φορές που η ενότητα μέσα από την διαφορετικότητα αξιοποιείται για να τονιστεί η διαφορετικότητα και όχι η ενότητα. Έτσι επιτυγχάνεται το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Αντί η διαφορετικότητα, η διαφορετική ανάγνωση και σκέψη να ΅ναι δυναμικό στοιχείο που να οδηγεί σε μια ποιοτικά ανώτερη σύνθεση γίνεται στοιχείο σύγκρουσης και αντικείμενο εκμετάλλευσης από τους πολιτικούς αντιπάλους. Δημιουργεί σύγχυση στα μέλη μας και στον κόσμο της Αριστεράς για τη φυσιογνωμία και τις πολιτικές μας θέσεις.

-    Ολόκληροι τομείς ιδεολογικής και οργανωτικής δουλειάς για πολλά χρόνια υποτιμήθηκαν. Το Ινστιτούτο Ν. Πουλαντζάς, το τμήμα θεωρίας αλλά και οι Π.Κ. Πανεπιστημιακών, Καλλιτεχνών και διανοούμενων δεν είχαν ποτέ μια εξειδικευμένη, με βάση τις ιδιαίτερες δυνατότητες θέση στην όλη λειτουργία του Κόμματος. Δεν υιοθετήθηκε ποτέ ένα ή περισσότερα σχέδια ανάδειξης στελεχών, δεν πειραματιστήκαμε ποτέ σε νέες μορφές λειτουργίας της οργάνωσης, η οικονομική επιβίωση του Κόμματος εξαρτάται πάντα από την κρατική επιχορήγηση δεν ξεκαθαρίσαμε ποτέ τι είδους ΜΜΕ θέλουμε και ενισχύουμε. Βασικοί τομείς της δουλειάς μας στο εργατικό και συνδικαλιστικό κίνημα, στους αγρότες, στους μικρομεσαίους είχαν μερική και όχι ολοκληρωμένη και σχεδιασμένη αντιμετώπιση.

-    Η έννοια του συγκεκριμένου ελέγχου είναι «άγνωστη» σε όλα τα επίπεδα του Κόμματος από την Π.Γ., την Ε.Γ. την ΚΠΕ, την Κ.Ο. ως τις Π.Κ. Πολλές φορές πρυτανεύει η λογική μιας περίεργης ατομικότητας όπου κάθε σ. μπορεί να κάνει ότι θέλει χωρίς να δεσμεύεται από κανόνες συλλογικότητας, ούτε καν το καταστατικό.

-    Η γενναία ανάδειξη στο 5ο Συνέδριο, νέων στελεχών κυρίως από την Νεολαία του ΣΥΝ στην Κ.Π.Ε. δεν συνοδεύτηκε από ένα σχέδιο ουσιαστικής βοήθειας και ένταξης τους στην οργανωτική δομή του Κόμματος. Η αναγκαία ανανέωση του στελεχικού δυναμικού σε ηλικία και φύλλο πρέπει να εντάσσεται σΆ ένα συνολικό σχέδιο ανάδειξης – αξιοποίησης – διάταξης στελεχών. Η ανανέωση πρέπει να προχωρήσει στην ίδια την Κομματική βάση του ΣΥΝ με την ένταξη νέων σε ηλικία μελών.  Σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ πριν είναι ανάγκη ως Κόμμα ν΄ αξιοποιήσουμε τις ικανότητες, τις γνώσεις, τις εμπειρίες αλλά και την ορμή και το πάθος όλων. Το Κόμμα μας έχει πλουσιότατο ανθρώπινο υλικό και στα μητροπολιτικά κέντρα και στην περιφέρεια που πολλές φορές παραμένει αναξιοποίητο. Αυτό πρέπει να αλλάξει. 

Παρά τις προσπάθειες και τα θετικά βήματα που έγιναν τα τελευταία χρόνια το Κόμμα συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας και προσανατολισμού στην δράση. Με κύρια ευθύνη των κεντρικών οργάνων οι Π.Κ. παραμένουν ξεκομμένες σε μεγάλο βαθμό από τα όσα γίνονται γύρω τους με περιορισμένη επαφή και συμμετοχή μελών και στελεχών σε μαζικούς φορείς, σωματεία και συλλογικότητες, χωρίς ένα πρόγραμμα δράσης – σχέδιο παρέμβασης στο χώρο ευθύνης τους για να γίνεται πραγματικότητα αυτό που λέμε το Κόμμα στο χώρο τους. Πολλές φορές και σε επίπεδο οργάνων (μεσαίων και ανώτερων) η συζήτηση εξαντλείται σε συζητήσεις εσωτερικών θεμάτων σε βάρος της ουσιαστικής πολιτικής συζήτησης και κυρίως του σχεδιασμού και υλοποίησης συγκεκριμένων πολιτικών πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων.  

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ.

Οι ΘΕΣΕΙΣ περιγράφουν προβλήματα συγκρότησης και λειτουργίας του κόμματος. Παρ΄ όλες τις σωστές κατά καιρούς διαπιστώσεις ο ΣΥΝ απέχει από το να είναι κόμμα των μελών του και πολύ από το να προσπαθεί να ανιχνεύει νέους δρόμους για να κάνει πολιτική.

Στην παρούσα φάση η υιοθέτηση ενός πλέγματος λειτουργικών ρυθμίσεων, που σταδιακά θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των οργάνων του κόμματος, αλλά και θα ενισχύσουν τον ενιαίο χαρακτήρα του, είναι μια ενδεδειγμένη λύση..

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι:

1ο Αποτελεί υποχρέωση της ΠΓ και της ΚΠΕ να υπερασπίζεται επί της αρχής το καταστατικό του κόμματος σε όποιες τυχόν αμφισβητήσεις ή επιθέσεις, και να διασφαλίζει τη συζήτηση των όποιων αναγκαίων αλλαγών με οργανωμένο τρόπο και όχι δια των ΜΜΕ. Το καταστατικό του κόμματος ισχύει ολόκληρο, απαρέγκλιτα και για όλα τα μέλη του κόμματος. Δεν υπάρχουν άρθρα του καταστατικού που ισχύουν εν μέρει ή μπορούν να τύχουν ερμηνειών. Ιδιαίτερα επισημαίνουμε ότι τα παραπάνω ισχύουν για καταστατικές ρυθμίσεις που η πρώτη εφαρμογή τους ανάγεται στο μέλλον .

2ο  Η ΚΠΕ αποτελεί, ανάμεσα σε δύο Συνέδρια,το αποφασιστικό όργανο του κόμματος.  Στη συνεδρίαση της μετά την εκλογή Π.Γ. εγκρίνει κανονισμό λειτουργίας για την ίδια και την Π.Γ. Οφείλει να λειτουργεί συχνά, με συστηματική προετοιμασία κάθε συνεδρίασης και να συζητά διεξοδικά όχι μόνο θέματα κεντρικής πολιτικής αλλά και όλα τα μεγάλα θέματα. Οφείλει να συνέρχεται τουλάχιστον μια φορά το δίμηνο. Οφείλει, επίσης, να διοργανώνει θεματικές συνεδριάσεις με τη συμβολή των ανάλογων τμημάτων.  Κάθε μέλος της ΚΠΕ οφείλει να έχει συγκεκριμένη χρέωση. Μια φορά το χρόνο συγκαλείται ειδική συνεδρίαση απολογισμού δράσης της ΚΠΕ, της Π.Γ. και των μελών της ΚΠΕ. Οι διαδικασίες ελέγχου των καθοδηγητικών οργάνων από την οργανωμένη βάση οφείλουν να ενισχυθούν και να γίνουν τμήμα της καθημερινής λειτουργίας του κόμματος. Οι σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συντροφικότητας πρέπει να αποκατασταθούν τόσο μεταξύ των μελών όσο και μεταξύ των οργάνων. Αυτό οφείλει να αποτελέσει πρωταρχικό μέλημα των καθοδηγητικών οργάνων που θα εκλεγούν από το συνέδριο. Με βάση το καταστατικό η ΚΠΕ εκλέγει την Π.Γ., τον Γραμματέα και τα όργανα που θεωρεί απαραίτητα για τη λειτουργία και τη δράση του Κόμματος.

3ο Πρέπει να ενεργοποιηθούν τα περιφερειακά συμβούλια με γνωμοδοτική αρμοδιότητα προς την ΚΠΕ και τις Ν.Ε. για όλα τα κομματικά θέματα. Σε αυτή τη περίοδο και έως ότου υπάρξει καταστατική ρύθμιση συντονιστής/στρια του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι ο/η υπεύθυνος/η από την Ε.Γ. Ξεχωριστά χρειάζεται να δούμε τη λειτουργία των Ν.Ε. και σε σχέση τη νέα διοικητική μορφή της χώρας.

4ο  Βαθιά τομή χρειάζεται να γίνει στη συγκρότηση και λειτουργία των τμημάτων. Το άρθρο 10 του καταστατικού ορίζει με αναλυτική ακρίβεια τον τρόπο συγκρότησης. Το συγκροτημένο τμήμα εκλέγει τον/την συντονιστή και την γραμματεία του. Σε κάθε τμήμα επιδιώκεται να συμμετέχει τουλάχιστον 1 σ. από κάθε περιφέρεια. Τμήματα που έχουν συναφές αντικείμενο συγκροτούν αντίστοιχο τομέα. Επικεφαλής του τομέα είναι μέλος της Π.Γ. Ο τομέας συντονίζει και ενιοποεί τις επεξεργασίες του Κόμματος και προτείνει αντίστοιχες δράσεις. Π.χ. Διεθνής Πολιτική: Υπάρχουν σήμερα : Τμήμα εξωτερικής πολιτικής, τμήμα ευρωπαϊκής πολιτικής, τμήμα διεθνών σχέσεων, αντιπροσωπεία στο ΚΕΑ, ομάδα Ευρωκοινοβουλίου, Κοινοβουλευτική ομάδα, τμήμα Απόδημου Ελληνισμού. Όλα αυτά τα τμήματα συγκροτούν ένα τομέα. Τα Τμήματα του κόμματος πρέπει να συνδεθούν συστηματικά με το σύνολο του κόμματος και με την κοινοβουλευτική δουλειά. Δεν νοείται οι τοποθετήσεις των βουλευτών μας να μην στηρίζονται και να μην εκφράζουν τη δουλειά στα Τμήματα και στο κόμμα, καθώς και τον συλλογικό προβληματισμό.

5ο  Τα επαγγελματικά στελέχη και οι εργαζόμενοι στο κόμμα οφείλουν να απασχολούνται σε συγκεκριμένο, ρητά καθορισμένο, τομέα ευθύνης, να λογοδοτούν τακτικά (τουλάχιστον μία φορά το χρόνο) και να ελέγχονται για τον τομέα ευθύνης τους. Ειδικός κανονισμός της ΚΠΕ καθορίζει τον τρόπο επιλογής των επαγγελματικών στελεχών και των αποσπάσεων, και τους όρους με τους οποίους γίνεται. Η ΚΠΕ αφού λάβει υπόψη όλα τα δεδομένα και στη βάση της καλύτερης λειτουργίας του Κόμματος αποφασίζει αιτιολογημένα εντός μήνα από το Συνέδριο τις επαγγελματοποιήσεις και αποσπάσεις.

Η ειδική σχέση με το κόμμα και την κοινοβουλευτική ομάδα δεν παράγει κανένα πλεονέκτημα από αυτά που παρέχει το πολιτικό σύστημα (π.χ. μονιμοποίηση στο δημόσιο).  Ειδικές εξαιρέσεις που αφορούν το συνολικό σχεδιασμό του κόμματος, γίνονται μετά από απόφαση της ΚΠΕ.

6ο Ο κομματικός μηχανισμός στο σύνολό του, καθοδηγητικά όργανα και πολιτικές κινήσεις, οφείλουν να εκπονήσουν συγκεκριμένα και εξειδικευμένα προγράμματα δράσης για το χώρο ευθύνης τους, με προσωπικές χρεώσεις, η υλοποίηση των οποίων θα ελέγχεται. Δεν νοείται κομματικό μέλος χωρίς συγκεκριμένη χρέωση με βάση το πρόγραμμα που θα εκπονήσει η πολιτική κίνηση στην οποία ανήκει. Πρώτη, μόνιμη και σταθερή επιδίωξη μας είναι η συμμετοχή και δράση στο μαζικό κίνημα. Για την λειτουργία των γραφείων της έδρας του κόμματος θα εκπονηθεί εντός τριμήνου ειδικό οργανόγραμμα με περιγραφή θέσεων.

7ο Το Κόμμα οφείλει να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για πλήρη πληροφόρηση των μελών του, όχι μόνο για την πολιτική του, αλλά και για τους όρους και τη γνώση με βάση τις οποίες αυτή η πολιτική διαμορφώθηκε.  Σε αυτή την κατεύθυνση οφείλει να αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Η ιστοσελίδα του κόμματος αποτελεί εργαλείο ενημέρωσης για  τις δραστηριότητες και τις θέσεις του Κόμματος στην εκάστοτε τρέχουσα επικαιρότητα, συγχρόνως αποτελεί και χώρο διαλόγου για όλα τα μέλη του κόμματος. Σε κάθε περίπτωση, η ιστοσελίδα του κόμματος πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά τόσο σε πόρους όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό (συγχώνευση/συνέργεια «τμήματος πληροφορικής» και «επιτροπής διαδικτύου» του τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ).

8ο  Οι σοβαρές μεταβολές σε θέματα θέσεων και οργάνωσης του ΣΥΡΙΖΑ οφείλουν να συζητιούνται στο κόμμα και να εγκρίνονται από την ΚΠΕ. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να τονίσουμε πως η ιδιότητα του μέλους του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί για τα μέλη του ΣΥΝ παράγωγη ιδιότητα που προκύπτει από την εθελοντική τους ένταξη στο ΣΥΝ.

9ο Οι τάσεις πρέπει να σέβονται και να τηρούν τις καταστατικές διατάξεις και να δηλώνουν ρητά ότι οι απόψεις τους δεν είναι και απόψεις του Κόμματος. Οι τάσεις δεν μπορούν να συμμετέχουν σε συλλογικότητες εκτός κόμματος, ούτε βέβαια να συνδιοργανώνουν δημόσιες εκδηλώσεις με άλλες πολιτικές οργανώσεις.

10ο Τα οικονομικά του κόμματος αποτελούν ευθύνη όλου του κόμματος. Στην ιστοσελίδα μας και σε μηνιαία βάση αναγράφονται τα έσοδα και τα έξοδα μας οι προϋπολογισμοί και η πορεία εκτέλεσης τους. Το ίδιο ισχύει και για τα ερευνητικά ιδρύματα και τα ΜΜΕ.

11ο Στο άρθρο 16 § ιδ ορίζεται ότι «την ευθύνη για την εκπροσώπηση του κόμματος στα τηλεοπτικά ΜΜΕ την έχει το Γραφείο Τύπου στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του κώδικα δεοντολογίας που καθορίζει η ΚΠΕ.»

Ο προτεινόμενος κώδικας δεοντολογίας είναι:

α) Ο Πρόεδρος του Κόμματος εκπροσωπεί με βάση το καταστατικό το Κόμμα δημόσια. Το Γραφείο Τύπου πρέπει να συντονίζει και να αξιοποιεί τις παρεμβάσεις τόσο του Προέδρου όσο και όλων των στελεχών του Κόμματος.

β) Οι ατομικά προσκεκλημένοι σ. σε τηλεοπτικές συζητήσεις  ή Δελτία ειδήσεων, πανελλαδικής εμβέλειας, ενημερώνουν και συνεννοούνται με το Γραφείο Τύπου.

γ) Για λόγους ισότητας κανένα στέλεχος του Κόμματος δεν μπορεί να εμφανίζεται σε τηλεοπτικές εκπομπές πανελλαδικής εμβέλειας πάνω από 4 φορές το μήνα, εκτός αν συντρέχει σπουδαίος έκτακτος λόγος (πολύ εξειδικευμένο θέμα, έκτακτο γεγονός κλπ.)

δ)  Η τελική ευθύνη της επιλογής του/της σ. πρέπει να γίνεται με βάση τα παρακάτω:

1.    Την καλύτερη δυνατή δημόσια παρουσία του κόμματος

2.    Την ειδική κοινοβουλευτική χρέωση για τους/τις βουλευτές και Ευρωβουλευτές.

3.    Την ειδική χρέωση στην Π.Γ. ή την ΚΠΕ για τα αντίστοιχα στελέχη.

4.    Την ειδική χρέωση με βάση τα τμήματα του Κόμματος.

5.    Ανά μήνα το Γρ. Τ. συντάσσει έκθεση-απολογισμό προς την Π.Γ. η οποία εγκρίνεται από την Π.Γ. και κοινοποιείται στα μέλη της ΚΠΕ. Με αυτό τον τρόπο και το Γρ. Τύπου ελέγχεται για την ορθή λειτουργία του

ε) Στις συζητήσεις στα ΜΜΕ το στέλεχος του Κόμματος προβάλλει τις θέσεις του Κόμματος. Στο βαθμό που τυχόν διαφωνία του δεν του επιτρέπει να υποστηρίξει την άποψη του Κόμματος, αντικαθίσταται από άλλο/η σ.

στ) Παραβίαση των παραπάνω συνεπάγεται κομματική πολιτική αποδοκιμασία που γίνεται γνωστή με δημόσια ανακοίνωση σε όλο το Κόμμα.

Συνολικά χρειάζεται να δημιουργούμε πνεύμα και κλίμα συλλογικότητας, συντροφικής αλληλεγγύης και συνευθύνης ανάμεσα σε όλα τα μέλη του κόμματος από όποια θέση και αν προσφέρουν τις δυνάμεις και ικανότητες τους προς το κόμμα, την Αριστερά και την κοινωνία.

25/04/2010