Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
10/06/2010

Εισήγηση Ηρ.Διώτη επί των άρθων στο Ν/Σ του ΥΠΕΚΑ - «Η εξοικονόμηση ενέργειας δεν μπορεί να είναι αγοραίο ζήτημα»

«Η προχειρότητα του νομοσχεδίου, οι μεγάλες δαπάνες που απαιτούνται χωρίς προηγούμενη εκτίμηση, η απλή μετάφραση της οδηγίας χωρίς το δια ταύτα, η παραπομπή όλων των κρίσιμων θεμάτων σε Υπουργικές Αποφάσεις, η πλήρης υποταγή όλων των σχετικών σ/ν στην αγορά και η απουσία ελέγχου και κάποιου κριτή που θα μετράει την εξοικονόμηση, η απουσία Εθνικού Σχεδιασμού για την Ενέργεια» είναι σύμφωνα με τη βουλευτή Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη, είναι τα κομβικά σημεία για τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση, ενεργειακές υπηρεσίες και άλλες διατάξεις».

Η βουλευτής κατηγόρησε το ΥΠΕΚΑ για άρθρα διατυπωμένα σαν Πυθικούς χρησμούς, σημειώνοντας παράλληλα τις δημοσιονομικές επιπτώσεις που προκύπτουν «από όλους αυτούς τους σχεδιασμούς επί χάρτου. Αν δεν ήμουν στη βουλή» συμπλήρωσε, «θα έλεγα ότι εδώ γελάνε και ότι μάλλον σχεδιάζετε για τις μελλοντικές εξεταστικές, αλλά επειδή είμαι, θα πω ότι δεν μπορεί να επιβαρύνετε το δημόσιο χρέος της χώρας τη στιγμή που έχετε διαλύσει τους εργαζόμενους, με επιδοτήσεις προς ιδιώτες αγνώστου ύψους, με άγνωστα κριτήρια».

Κάνοντας ειδική αναφορά στο θέμα των τιμολογίων και των μετρητών, η βουλευτής επεσήμανε ότι «δεν προκύπτει εύκολα το, ποια θα είναι και αν θα υπάρχει και άλλη επιβάρυνση στους καταναλωτές, από αυτήν την ανταγωνιστική τιμή στους ατομικούς μετρητές».

Κλείνοντας την εισήγησή της, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφερόμενη στους «τρομερά ενεργοβόρους τομείς της χώρας» και στην απουσία μέριμνας από πλευράς υπουργείου να εξειδικεύσει ένα δημόσιο πρόγραμμα εξοικονόμησης, κατέληξε: «για να υπάρξουν αυτά τα σχέδια, πρέπει να υπάρχει και η κοινωνία κάπου στα νομοσχέδιά σας. Πρέπει να έχετε κοινωνικούς εταίρους, να φροντίζετε να ενημερώνετε αυτήν την κοινωνία να συμμετέχει, η συμμετοχή αυτή δεν προβλέπεται πουθενά. Ο στόχος της εξοικονόμησης είναι στρατηγικός και πολύ σοβαρός για να τον αντιμετωπίζετε ως ένα τεχνοκρατικό και αγοραίο ζήτημα».

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας της βουλευτή, από τα επίσημα πρακτικά της Βουλής, είναι το ακόλουθο:

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

      ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

      ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

      ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

      ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΡΜ΄

      Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαϊτσης Αποστολάτος): Το λόγο έχει η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, κυρία Ηρώ Διώτη.

ΗΡΩ ΔΙΩΤΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συνοψίζοντας από τη χθεσινή συζήτηση, αλλά και από την τοποθέτησή μας επί των άρθρων στην επιτροπή, θέλω να πω τα εξής: Η προχειρότητα του νομοσχεδίου, οι μεγάλες δαπάνες που απαιτούνται, χωρίς όμως να τις εκτιμάτε, κύριε Υπουργέ, η απλή μετάφραση της Οδηγίας χωρίς το δια ταύτα, η παραπομπή όλων των κρίσιμων θεμάτων σε υπουργικές αποφάσεις, η πλήρης υποταγή όλων των σχετικών νομοσχεδίων στην αγορά και η απουσία ελέγχου και κάποιου κριτή που θα μετρά την εξοικονόμηση, είναι τα κομβικά σημεία, για τα οποία εμείς καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο αυτό, με κέντρο φυσικά αυτής της κριτικής την απουσία εθνικού σχεδιασμού για την ενέργεια. Με βάση αυτά, κάποια σχόλια επί των άρθρων επιβεβαιώνουν νομίζω την κριτική μας.

 Όλα τα σημαντικά άρθρα και για το στόχο, άρθρα 4 και 5, αλλά και για τα ΣΔΕΑ –δηλαδή άρθρο 6- παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις. Ιδιαίτερα για τα σχέδια δράσης ενεργειακής απόδοσης δεν διευκρινίσατε καθόλου ποιος τα εκπονεί και γενικά σε όλα αυτά, αλλά και στα υπόλοιπα άρθρα εσκεμμένα υπάρχει μία διατύπωση σαν αυτή της Πυθίας «ήξεις αφήξεις, ουκ εν τω πολέμω θνήξεις» ή «ήξεις αφήξεις ουκ, εν τω πολέμω θνήξεις». Θα τα δούμε φυσικά στο μέλλον όλα αυτά.

 Στο άρθρο 5 παράγραφος 4 χαρακτηριστικά αναφέρεται: Η εξοικονομούμενη ενέργεια πρέπει να είναι επαληθεύσιμη και μετρήσιμη ή εναλλακτικά υπολογίζεται βάσει εκτιμήσεων, με κάποια κριτήρια τα οποία βρίσκονται στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου που όποιος καταλάβει με βάση πως θα μετράται τελικά η εξοικονόμηση, να το πει και σε μας παρακαλώ.

 Παρομοίως, στο άρθρο 7 το Υπουργείο αναλαμβάνει το γενικό έλεγχο και την επίβλεψη της υλοποίησης για την επίτευξη του εθνικού στόχου, όπως λέει, μέσω της παροχής ενεργειακών υπηρεσιών και άλλων μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης. Μάλιστα. Και εγώ ρωτάω: Δηλαδή τελικά τι θα επιβλέπει; Η απάντηση είναι ότι δεν θα επιβλέπει τίποτα. Ενδεχομένως να συντάσσει κάποιες γενικόλογες εκθέσεις βασισμένες σε στατιστικά στοιχεία που δεν θα σημαίνουν τίποτα τελικά.

 Το άρθρο 8 που θα έπρεπε να είναι και το σημαντικότερο, διότι όπως είπαμε ήδη χθες η ίδια η Οδηγία δίνει προτεραιότητα στο δημόσιο τομέα, ο οποίος θα όφειλε να είναι το παράδειγμα. Και εκεί υπάρχουν μερικές γενικόλογες προτάσεις και πάλι μια παραπομπή σε υπουργικές αποφάσεις. Εκτός του ότι δεν είναι δυνατόν να παραπέμπονται όλα σε υπουργικές αποφάσεις στο μέλλον, από όλους αυτούς τους σχεδιασμούς επί χάρτου προκύπτουν δημοσιονομικές επιπτώσεις.

 Η Βουλή δηλαδή θέλετε, όπως αναφέρεται στο άρθρο 6, να εξουσιοδοτήσει τους Υπουργούς να αποφασίζουν αυτοί πού θα πηγαίνουν τα ποσά των χρηματοδοτήσεων, επιχορηγήσεις δηλαδή σε ιδιώτες για να κάνουν τα σχέδια εξοικονόμησης. Εάν δεν ήμουν στη Βουλή –να με συγχωρήσετε κιόλας για την έκφραση- θα έλεγα ότι «εδώ γελάνε» και ότι μάλλον σχεδιάζετε για τις μελλοντικές εξεταστικές. Αλλά επειδή είμαι στη Βουλή, θα πω ότι δεν μπορεί να επιβαρύνεται το δημόσιο χρέος της χώρας τη στιγμή που έχετε διαλύσει τους εργαζόμενους με επιδοτήσεις προς ιδιώτες αγνώστου ύψους με άγνωστα κριτήρια. Άρα, κάθε απόφαση για διάθεση δημόσιων πόρων σε μεγάλη έκταση θα πρέπει να προβλέπεται από τον προϋπολογισμό του κράτους ή τουλάχιστον να έχει επικυρωθεί από τη Βουλή για να μη δούμε αυτά που βλέπαμε σε ανάλογες περιπτώσεις της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος.

 Το ίδιο ισχύει και για το δημόσιο ταμείο του άρθρου 9 που το αντικείμενό του θα είναι η ενθάρρυνση των επενδύσεων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο κείμενο. Και όλα αυτά που αφορούν το ταμείο, μαζί με τη σύστασή του, μαζί με την οργάνωσή του, τους τρόπους χρηματοδότησης κ.ο.κ., θα καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα. Νομίζω πως θα έπρεπε, δοθείσης της κατάστασης, να είστε και πολύ πιο προσεκτικοί και πολύ πιο μετρημένοι.

 Επίσης, στα άρθρα για τα τιμολόγια και τους μετρητές, δεν προκύπτει εύκολα το ποια θα είναι και αν θα υπάρχει και άλλη επιβάρυνση στους καταναλωτές από αυτή την ανταγωνιστική τιμή στους ατομικούς μετρητές, όπως την αναφέρει το άρθρο 15.

 Επίσης, είναι δυσνόητα και σημεία που αναφέρονται για παράδειγμα σε υψηλό κόστος συναλλαγών, όπως στο άρθρο 14.

 Σημειώνεται, ιδιαίτερα, όπως είπε και η συναδέλφισσά μου η κυρία Λίτσα Αμμανατίδου στην επιτροπή, ότι στο κείμενο υπάρχει σύγχυση για την έννοια χρηματοδότησης από τρίτους. Ο τρίτος δεν είναι ο χρηματοδότης, τράπεζα και άλλοι, αλλά είναι ακριβώς οι επιχειρήσεις ενεργειακών υπηρεσιών που παρεμβάλλονται μεταξύ του πρώτου, του παροχέα ενέργειας δηλαδή και του δεύτερου, του καταναλωτή ενέργειας και εφαρμόζει μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας που ο ίδιος χρηματοδοτεί –αυτός ο τρίτος- και πληρώνεται μετά την επιτυχία των μέτρων από την αξία της εξοικονομούμενης ενέργειας. Η σύγχυση αυτή υπήρχε και παλαιότερα. Το ΚΑΠΕ σε συνέδρια που είχε οργανώσει το τότε Υπουργείο Βιομηχανίας το είχε διευκρινίσει. Επομένως, η παραπάνω παρατήρηση γίνεται για την αποκατάσταση της έννοιας της χρηματοδότησης από τρίτους.

 Στο άρθρο 18 για τις πράσινες δημόσιες συμβάσεις δεν διευκρινίζεται για τι ακριβώς πρόκειται και οι αναφορές σε αυτές τις συμβάσεις είναι ασαφείς. Περισσότερο ορίζεται στο άρθρο η σύσταση της ενδεκαμελούς διϋπουργικής επιτροπής που θα ασχοληθεί μελλοντικά με το θέμα και τις αρμοδιότητές της και όχι το τι είναι αυτές οι περιβόητες συμβάσεις, για τις οποίες η Βουλή θα έπρεπε να είναι ενήμερη.

Κύριες και κύριοι συνάδελφοι, όπως είπαμε και χτες δεν αρκεί μία γραφειοκρατική διαδικασία, όπως η μετάφραση μίας Οδηγίας για να κάνουμε εξοικονόμηση. Χρειάζεται εξειδίκευση για τη xώρα μας και τις ανάγκες αυτού του τόπου, αυτής της κοινωνίας και αυτής της οικονομίας. Χρειάζεται και σχέδιο και πολιτική βούληση.

 Για να πετύχουν αυτά τα σχέδια εξοικονόμησης, πρέπει να υπάρχει και η κοινωνία κάπου και στα σχέδιά σας και στα νομοσχέδιά σας. Πρέπει να έχετε κοινωνικούς εταίρους για να προχωρήσουν αυτά τα σχέδια. Πρέπει να φροντίζετε να ενημερώνετε αυτή την κοινωνία να συμμετέχει και αυτή η συμμετοχή δεν προβλέπεται πουθενά. Δεν υπάρχει η κοινωνία στα σχέδια αυτά. Θα έπρεπε να πάνε τα σχέδια αυτά κάτω-κάτω στον κόσμο για να υπάρξει η πολιτική εξοικονόμησης.

 Εμείς ως χώρα έχουμε τρομερά ενεργοβόρους τομείς, όπως είναι οι μεταφορές, ο δημόσιος φωτισμός, τα κτίρια, τα περίπτερα -όπως ενημερωθήκαμε προσφάτως- και τα μικρομάγαζα. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη και καμία μέριμνα από το Υπουργείο να εξειδικεύσει και να «ράψει» στα μέτρα μας ένα πρόγραμμα εξοικονόμησης, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν και κοινωνικοί φορείς και επαγγελματικές ενώσεις.

 Στο νομοσχέδιο υπάρχουν μόνο εταιρείες που θα κάνουν προγράμματα εξοικονόμησης. Τα έχετε αυτά υπόψη σας; Ή νομίζετε πως με το να εισέλθουν οι εταιρείες, να κάνουν εξοικονόμηση στα μεγάλα συγκροτήματα και τις βιομηχανίες, έχετε λύσει και το πρόβλημα, έχετε πιάσει και το στόχο και έχετε βολέψει και την αγορά;

 Εν κατακλείδι, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης και κύριοι συνάδελφοι, η συμμετοχή των πολιτών, που την είχατε σημαία προεκλογικά, όπως και πολλά άλλα πράγματα που είχατε εξαγγείλει, έχουν πάει περίπατο τώρα που είστε Κυβέρνηση και προτείνετε νομοσχέδια. Ο στόχος της εξοικονόμησης είναι στρατηγικός και πολύ σοβαρός για να τον αντιμετωπίζετε ως ένα ακόμα τεχνοκρατικό και αγοραίο ζήτημα.

 Σας ευχαριστώ.

 (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κι εμείς σας ευχαριστούμε

 Το λόγο έχει τώρα η κ. Διώτη, Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

 ΗΡΩ ΔΙΩΤΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

 Δυστυχώς, ο κ. Παπουτσής λείπει από την Αίθουσα, αλλά θα απευθυνθώ σε εκείνον σαν να είναι εδώ. Προσωπικά δεν αισθάνομαι κανέναν αέρα αισιοδοξίας ότι πνέει εδώ μέσα και δεν αισθάνομαι καθόλου αισιόδοξη και για το μέλλον.

 Η ελληνική δημοκρατία βάλλεται με τις επιλογές της δικής σας Κυβέρνησης, με την αγνόηση της λαϊκής εντολής που λάβατε πριν από επτά μήνες, από τα μέτρα που λαμβάνεται χωρίς καμία νομιμοποίηση, από τις πολιτικές που εφάρμοζε και η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά που εφαρμόζετε και εσείς που είναι πολύ χειρότερες από τους προκάτοχούς σας. Είναι αυτές που αναπαράγουν και τη διαπλοκή, αναπαράγουν και τη διαφθορά.

 Το ελληνικό Κοινοβούλιο το απαξιώνεται εσείς με το να μην ερωτάται καν το Σώμα για τις αποφάσεις που θα παίρνει ο Υπουργός Οικονομικών, όταν θα κάνει τις συζητήσεις με την ΤΡΟΪΚΑ και για να έρθω και στο νομοσχέδιο ακόμα-ακόμα, όπως είπα και στην πρωτολογία μου, με το να παραπέμπονται όλα τα κρίσιμα θέματα σε υπουργικές αποφάσεις ή να εξουσιοδοτούνται οι Υπουργοί να αποφασίζουν το πού θα πηγαίνουν τα ποσά των χρηματοδοτήσεων, των επιχορηγήσεων, δηλαδή, στους ιδιώτες. Ας σχεδιάσετε, λοιπόν, από σήμερα και τις καινούριες εξεταστικές επιτροπές που θα έρθουν πολύ σύντομα.

 Για να έρθω, λοιπόν, τώρα στο νομοσχέδιο, θα ήθελα να σας πω, κύριε Υπουργέ, ότι χρειάζεται, όπως είπα και στη συζήτηση επί της αρχής, όπως είπα και στην τοποθέτησή μου επί των άρθρων, να ορίζεις σε ποιους απευθύνεσαι, τι είδους οικονομία έχεις και τι προτεραιότητες.

 Θα ήθελα να αναφέρω δύο παραδείγματα. Πολλοί μέσα σ’ αυτή την Αίθουσα θα γνωρίζετε το «ΜΙΚΡΕΝΕΡΓΕΙΝ», το πρόγραμμα που ήταν έτοιμο να εφαρμοστεί στα μικρομάγαζα της Κέρκυρας για εξοικονόμηση ενέργειας και δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Στα νησιά θα έπρεπε να υπάρχει προτεραιότητα για την εξοικονόμηση, γιατί εκεί καταναλώνεται πολύ πετρέλαιο και επιπλέον δεν υπάρχει πρόσβαση σε πληροφορίες και τεχνολογίες και η σπατάλη - το γνωρίζετε- είναι τεράστια.

 Η Υπουργός, η κ. Κατσέλη, όταν ήταν Αντιπολίτευση είχε κάνει ερωτήσεις, γιατί δεν εφαρμόζεται το πρόγραμμα αυτό, το «ΜΙΚΡΕΝΕΡΓΕΙΝ». Τώρα, περιμένουμε να μας απαντήσει ακόμα, η ίδια που είναι Κυβέρνηση, που υπέγραψε και αυτό το νομοσχέδιο.

 Ένα ακόμα παράδειγμα από τη δική μου περιφέρεια είναι το πρόγραμμα που έκανε η Δ.Ε.Η. με το Δήμο Λάρισας και πέτυχαν μεγάλη εξοικονόμηση μέσω φωτισμού, χωρίς να επιβαρυνθεί ο Δήμος και χωρίς να υπάρχει το σημερινό νομοσχέδιο, και θα έπρεπε να έχετε λάβει υπόψη σας τέτοιες περιπτώσεις και τέτοια παραδείγματα και να έχετε ενθαρρύνει τέτοιες πρακτικές.

 Κάντε πολιτική, επιτέλους, κύριε Υπουργέ και προτάσεις εφαρμογής. Μην απελευθερώνετε απλά την αγορά για να κάνουν τη δική σας δουλειά οι ιδιώτες, οι εταιρείες και οι επιχειρηματίες.

 Σας ευχαριστώ.

 ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κι εμείς ευχαριστούμε.