Skip to main content.
16/08/2010

Θανατερός συνδυασμός οι ανατιμήσεις σε αγαθά και προϊόντα με τη δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων - του Ν.Γεωργακάκη

Ο τιμάριθμος σκαρφάλωσε στο 5,5% τον Ιούλιο 2010.

Πριν λίγες μέρες, η Ελληνική Στατιστική Αρχή(ΕΛΣΤΑΤ), ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της έρευνας της για την αύξηση του ΔΤΚ τον Ιούλιο 2010. Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή(ΓΔΤΚ) του Ιουλίου 2010 σε σχέση με τον Ιούλιο 2009  προκύπτει αύξηση 5,5% έναντι αύξησης 0,6 % που σημειώθηκε  τον ίδιο μήνα Ιούλιο του έτους 2009 προς το έτος 2008.

ΟΙ εξελίξεις, συνδυαστικά, τόσο στα εισοδήματα όσο και στον ΓΔΤΚ, αποτυπώνει μία δραματική εξέλιξη της θέσης των εργαζομένων και των φτωχών κοινωνικών στρωμάτων.

Τι προκάλεσε την εκτίναξη του ΓΔΤΚ.

Από τους πίνακες της ΕΛΣΤΑΤ, θα παρατηρήσουμε ότι η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρείται στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός»(19,2%) στην ομάδα «Στέγαση»(8,1%),  στην ομάδα «μεταφορές»(18,4%). Οι αυξήσεις στις κατηγορίες αυτές οφείλονται κυρίως στις φορολογικές αυξήσεις που επέβαλε η κυβέρνηση στο αλκοόλ και στα καύσιμα (ΕΦΚ, ΦΠΑ).   Οι διαδοχικές επιβολές φόρων στα καύσιμα έφεραν τεράστια ανατίμηση τους. Στο πετρέλαιο θέρμανσης καταγράφεται αύξηση 39,6%. Στην ομάδα στέγαση επίδραση είχε επίσης η αύξηση του ηλεκτρισμού κατά 7,2% παρά τις συνεχείς δεσμεύσεις για πάγωμα που ακούσαμε τον τελευταίο χρόνο. Όμως στην ομάδα Μεταφορές επέδρασε και η αύξηση  στα τέλη κυκλοφορίας και τα διόδια που η ΕΛΣΤΑΤ  αναφέρει αύξηση του δείκτη κατά 28,7%, ενώ στα καύσιμα όπως έχει αναλυθεί επανειλημμένα σημαντική επίδραση παίζει ο  μονοπωλιακός και ολιγοπωλιακός έλεγχος από τα διϋλιστήρια και ορισμένες μεγάλες εταιρίες εμπορίας. Με βάση λοιπόν όσα αναφέραμε   δεν υπάρχουν μυστήρια στην εκτίναξη  του ΓΔΤΚ

 Δεν πρέπει βεβαίως να αγνοήσουμε και την αύξηση των δεικτών στις ομάδες «Εκπαίδευση» (3%) και στην ομάδα «άλλα αγαθά και υπηρεσίες» (4,4%) όπου καθοριστικό ρόλο έπαιξαν  οι ανατιμήσεις στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων. Οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες λόγω της κρίσης θα έπρεπε να συγκρατήσουν τα ασφάλιστρα και τα ίδιο θα έπρεπε να κάνουν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, εκπαιδευτήρια ξένων γλωσσών και φροντιστηρίων.

Καταγράφεται επίσης και είναι απαράδεκτη εξέλιξη η αύξηση του δείκτη της νοσοκομειακής περίθαλψης κατά 6,8% για τα αίτια της οποίας έχουν γραφτεί αρκετά την τελευταία περίοδο.                         

Η εικόνα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Εργατικός Τιμάριθμος.

Για να αντιληφθούμε την ζοφερή πραγματικότητα σχετικά με την εξέλιξη του τιμαρίθμου στην Ελλάδ,α θα αναφέρουμε τα δεδομένα της Eurostat. Στις χώρες λοιπόν της Ευρωζώνης, η Ελλάδα  όπως αναφέραμε, κατέγραψε αύξηση του ΓΔΤΚ κατά 5,5%, ενώ η δεύτερη χώρα το Λουξεμβούργο, βρίσκεται μακριά, στο 2,9% και ο μέσος όρος της Ευρωζώνης είναι 1,7%. Να επισημάνουμε επίσης ότι τα είδη που αυξήθηκαν δεν αφορούν μόνο είδη πολυτελείας αλλά κυρίως είδη πρώτης ανάγκης. Επομένως οι εργαζόμενοι και τα άλλα φτωχά κοινωνικά στρώματα θα νοιώσουν σε μεγαλύτερο βαθμό την ακρίβεια. 

Συμπέρασμα και απάντηση του καταναλωτικού κινήματος.

Στην  εξέλιξη λοιπόν του ΓΔΤΚ δεν υπάρχει τίποτε το μυστηριώδες. Αφορά την ασκούμενη οικονομική πολιτική που οδηγεί σε αδιέξοδα την οικονομία και το λαό. Η κυβέρνηση για να αυξήσει πάση θυσία τα έσοδά, αύξησε τους έμμεσους φόρους προκαλώντας ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Άλλωστε το ίδιο το ΔΝΤ σε έκθεση στελεχών του (30.6.2010) εκτιμά ότι η φορολογική συμβολή στον πληθωρισμό αυξήθηκε από 16% τον Ιανουάριο σε 74% τον Μάϊο. Κάποια στιγμή, η συζήτηση για την ακρίβεια πήγε να αποπροσανατολιστεί και να αποδοθεί  η ευθύνη σε προσωπικές στρατηγικές(πχ στην κ.Κατσέλη) ενώ η ευθύνη αφορά συνολικά την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης  και κυρίως τον Πρωθυπουργό και τον κ.Παπακωνσταντίνου που πρωταρχικά υλοποιούν τις εντολές της Τρόϊκας χωρίς κανείς βεβαίως να είναι εκτός ευθυνών.

Σήμερα, οι εργαζόμενοι και οι φορείς τους οφείλουν να εντείνουν τις αντιδράσεις τους για την εξέλιξη της ακρίβειας. Είναι αναγκαίο να δράσουν όλοι οι ενεργοί πολίτες. Το καταναλωτικό κίνημα πρέπει να δυναμώσει παντού σε κάθε γειτονιά, σε κάθε οικονομικό τομέα (πχ ενέργεια), συνολικά, πανελλαδικά, αξιοποιώντας διεθνείς εμπειρίες όπου το καταναλωτικό κίνημα  είναι δυναμικότερο.