Skip to main content.
22/08/2010

Σκαραμαγκάς: Θα διαλύσουν τελικά το μεγαλύτερο Ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου;

Δυστυχώς, παρά την κρισιμότητα της περιόδου για το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά το σωματείο των εργαζομένων έχει προ πολλού συνταχθεί και συμπορεύεται με τα σχέδια της κυβέρνησης και των "φιλικών εργοδοτών" και δεν παλεύει για τα αυτονόητα σαν συνδικαλιστικό όργανο. Λειτουργεί σαν ταχυδρόμος, απλά ενημερώνει για τις αποφάσεις - ενέργειες της κυβέρνησης και των ξένων ομίλων, τους εργαζόμενους. Ό,τι αγώνες μπορούσε και έπρεπε να κάνει σήμερα, τις μεταθέτει για το αόριστο μέλλον.

Με βάση όλες τις ενδείξεις, την τελευταία βδομάδα του Αυγούστου πρόκειται να μπει στην τελική ευθεία η υπογραφή της αναλυτικής συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, της Τhyssen Κrupp Μarine Systems (ΤΚΜS) και της Αbu Dhabi Μar (ΑDΜ) για να μεταβιβασθεί το 75,1% των μετοχών του ναυπηγείου Σκαραμαγκά από την πρώτη (ΤΚΜS) στη δεύτερη(ΑDΜ). Με την αναλυτική αυτή συμφωνία αναμένεται να συμφωνηθεί και το μέγεθος της 2ης προίκας αλλά και η συγκεκριμένη υποχρέωση της 1ης προίκας όπως αυτή απορρέει από τη συμφωνία- πλαίσιο της 18.3.2010, για την καταβολή των δόσεων ύψους 300.000.000 ευρώ από την ελληνική κυβέρνηση για το έτος 2010. Επίσης, με την αναλυτική αυτή συμφωνία (που συγκεκριμενοποιεί τη συμφωνία-πλαίσιο) θα τεμαχισθεί το ναυπηγείο σε 2 μονάδες (ως αρχή), η μονάδα που θα υλοποιεί τις αμυντικές ανάγκες μας και αυτή που θα ασκεί εμπορική δραστηριότητα. Φοβόμαστε, ότι η δεύτερη μονάδα θα έχει ως στόχο να συρρικνώσει το ναυπηγείο, να διωχτούν εργαζόμενοι και ότι θα έχει τη πορεία που έχει ως σήμερα η μονάδα Τροχαίου υλικού. Έτσι, βασικά, έχουμε σε εξέλιξη την ουσιαστική διάλυση του μεγαλύτερου ναυπηγείου στην Ανατολική Μεσόγειο. Περιμένουμε από την κυβέρνηση, τουλάχιστον να τηρήσει τη δέσμευσή της και πριν προχωρήσει, να φέρει για έγκριση από τη Βουλή τα σχέδια της. Θέλουμε να ελπίζουμε, ότι, μέσα από την έγκαιρη ενημέρωση και τη συζήτηση στη Βουλή για το περιεχόμενο των σχεδίων της, ότι θα επικρατήσουν ωριμότερες σκέψεις, ότι στο τέλος θα αρθούν ή αμβλυνθούν οι επικίνδυνοι σχεδιασμοί της.

Με βάση την πληροφόρηση που διαχέεται, φαίνεται ότι στην 2η προίκα που σχεδιάζει η κυβέρνηση να δώσει στο νέο όμιλο ΑDM-TKMS, περιλαμβάνεται η αναβάθμιση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ 200 (Γερμανικής σχεδίασης και συμπαραγωγής), η κατασκευή 4 κορβετών, η ανάθεση μεγάλου ποσοστού έργου από την κατασκευή των γαλλικών φρεγατών FREMM αλλά και η ανάθεση της συντήρησης πλοίων και υποβρυχίων του στόλου μας για τα επόμενα χρόνια. Εδώ πρόκειται ουσιαστικά για τεράστιο εθνικό ζήτημα αφού πέραν της ξεκάθαρης οικονομικής μας στήριξης στη γερμανική πολεμική βιομηχανία (θα συνεχίσουμε να είμαστε ο καλύτερος πελάτης της), θα πληρώνουμε και τη συντήρηση του στόλου μας τα επόμενα χρόνια σε υψηλά κοστολόγια με μεγάλα διασφαλισμένα κέρδη για τον ξένο όμιλο, στο επίπεδο που αυτοί επιθυμούν. Ταυτόχρονα γεννιέται και το μείζον πρόβλημα της λειτουργίας ως έχει της μονάδας υποστήριξης του στόλου στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας και του εργασιακού μέλλοντος των εκεί εργαζομένων συναδέλφων μας μεταλλεργατών.

Δυστυχώς, παρά την κρισιμότητα της περιόδου για το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά το σωματείο των εργαζομένων έχει προ πολλού συνταχθεί και συμπορεύεται με τα σχέδια της κυβέρνησης και των "φιλικών εργοδοτών" και δεν παλεύει για τα αυτονόητα σαν συνδικαλιστικό όργανο. Λειτουργεί σαν ταχυδρόμος, απλά ενημερώνει για τις αποφάσεις-ενέργειες της κυβέρνησης και των ξένων ομίλων, τους εργαζόμενους. Ό,τι αγώνες μπορούσε και έπρεπε να κάνει σήμερα, τις μεταθέτει για το αόριστο μέλλον. Την ίδια ώρα η "λεγόμενη " Εταιρεία Τροχαίου Υλικού ΠΤΩΧΕΥΣΕ και τυπικά και οι 160 εκεί εργαζόμενοι έχουν να πάρουν μισθό από την 1η Μαΐου 2009. Οι εργαζόμενοι όμως αυτοί δεν έπαψαν να είναι εργαζόμενοι του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Ακόμη και η Σύνδικος που ορίστηκε από το δικαστήριο για την πτωχευτική διαδικασία ΔΕΝ κατάγγειλε τις συμβάσεις των εργαζομένων, αφού οι μοναδικές τους συμβάσεις εργασίας είναι αυτές με το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά.

Για την άρση της μεγάλης αδικίας και του δόλου, που ξεσκεπάστηκε πλέον πανηγυρικά με το τροχαίο υλικό στον Σκαραμαγκά, πρέπει οπωσδήποτε στην αναλυτική συμφωνία να περιλαμβάνεται ΡΗΤΗ ΑΝΑΦΟΡΑ για το εργασιακό μέλλον αυτών των εργαζομένων με την αναγνώριση όλων των δικαιωμάτων τους όπως προκύπτουν από τις μοναδικές συμβάσεις εργασίας που έχουν υπογράψει με την ΕΛΛ. ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε. Δηλαδή να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους εργαζόμενους του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και να πληρώνονται από τις ίδιες οικονομικές πηγές, όπως όλοι οι συνάδελφοι τους. Κάτι τέτοιο άλλωστε αναφέρει και η πρωτόδικη δικαστική απόφαση 1661/24.06.2009.

Η στιγμή είναι κρίσιμη τόσο για το Ναυπηγείο όσο και για τους εργαζόμενους του. Για τον λόγο αυτό παίρνοντας υπόψη τις τόσο μεγάλες προίκες που δίνονται από τα αμυντικά μας προγράμματα σε ξένα συμφέροντα, πιστεύουμε ότι η Εθνικοποίηση του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά (ως πρώτο βήμα μιας συνολικότερης πολιτικής Εθνικοποίησης της Ναυπηγικής βιομηχανίας μας) είναι μονόδρομος για τη βιώσιμη διαχρονικά λειτουργία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και όχι μόνο. Σε συνάρτηση με την δραστηριοποίηση στην κατασκευή εμπορικών πλοίων (με κίνητρο ακόμα και την χρονοναύλωση των πλοίων αυτών στις μεταφορές προϊόντων ή επιβατών της χώρας μας) και στην παραγωγή προϊόντων για ειρηνικούς σκοπούς της κοινωνίας μας, πέραν των καθαρά αμυντικών αναγκών (συστήματα αιολικής ενέργειας, μεταλλικές κατασκευές, σιδηροδρομικό υλικό, τροχαίο υλικό κ.λπ.), μπορούν να διασφαλιστούν θέσεις εργασίας και να αυξηθούν μάλιστα, συμβάλλοντας έτσι στην άμβλυνση της ανεργίας που αποτελεί τη μάστιγα που διαλύει τις ελληνικές οικογένειες.

Όσον αφορά τα ''κερατιάτικα'' που θα πληρώσουμε ως Έλληνες πολίτες τα επόμενα χρόνια με τις αναθέσεις έργων στις TKMS & ADM, στις επιθυμητές γι αυτές τιμές, θα είναι πολλαπλάσια του ''κατασκευασμένου'' προστίμου των 230 εκατ. ευρώ από την Ε.Ε., που εν τέλει για το καλό του τόπου μας, αυτή την χρονική στιγμή ας πληρωθεί με αποπληρωμή σε ετήσιες δόσεις. Η χώρα μας θα είναι κερδισμένη. Αλλιώτικα η ζημιά θα είναι μεγαλύτερη αν προχωρήσουν τα σχέδια της κυβέρνησης, γιατί οι TKMS & ADM όταν αρμέξουν για καλά την αγελάδα θα εγκαταλείψουν το ΝΑΥΠΗΓΕΙΟ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ και «φτου από την Αρχή». Άλλωστε είναι γνωστά τα διδάγματα από το παρελθόν.

Η κυβέρνηση οφείλει να δείξει έστω σε ένα κλάδο ότι προωθεί τα συμφέροντα της χώρας και της κοινωνίας. Αντί να δίνει ''γη και ύδωρ'' στους ξένους ομίλους, οφείλει να αναπτύξει μέσω της Εθνικοποίησης το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και παραπέρα τον ελληνικό Ναυπηγικό κλάδο. Στην κατεύθυνση αυτή και με την προϋπόθεση της απαγκίστρωσής από τις ξένες εξαρτήσεις θα μπορούσε να βοηθήσει το Εθνικοποιημένο Ναυπηγείο μέσω του αναπτυξιακού νομού. Άπειρα χρήματα σκορπίζονται χωρίς στρατηγική στόχευση, ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση θα αποτελούσε μία ορθή επιλογή για ένα κλάδο τόσο σημαντικό για την ελληνική οικονομία

(*Εκλεγμένος αντιπρόσωπος των εργαζομένων στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, στο Ε.Κ.Πειραιά.)

Η Ν.Δ. ανακοίνωσε χθες τον μπασκετμπολίστα και πρώην δημοτικό σύμβουλο Αθηναίων Β. Κικίλια ως υποψήφιο περιφερειάρχη Αττικής. Δεν είναι πρόσωπο πρώτης σειράς για το συντηρητικό χώρο. Δεν είναι πολιτικό πρόσωπο, η υποψηφιότητά του δεν σηματοδοτεί πολιτική σύγκρουση.

Στην ίδια κατεύθυνση το ΠΑΣΟΚ δείχνει να επιλέγει πρόσωπα "αυτοδιοικητικά", παρ' ότι ο ίδιος ο κ. Πάγκαλος είχε δηλώσει ότι ειδικά ο περιφερειάρχης Αττικής είναι "δεύτερος πρωθυπουργός".

Τα δύο μεγάλα κόμματα επιλέγουν να απολιτικοποιήσουν τη μάχη των περιφερειακών εκλογών. Η κυβέρνηση το είπε καθαρά από την αρχή. Δεν θέλει, έστω και εκ των υστέρων, να θέσει υπό την κρίση των πολιτών την πολιτική του Μνημονίου. Με την τακτική της αυτή διευκολύνεται, εκτός των άλλων, να καταστήσει δορυφόρους της άλλες ομάδες, αριστερά και δεξιά.

Το ενδιαφέρον είναι ότι στην τακτική αυτή προσχωρεί η Ν.Δ., η οποία, κατά τ' άλλα εμφανίζεται παρενδεδυμένη ως δύναμη "που επικρίνει το Μνημόνιο". Και τα δύο κόμματα αντιμετωπίζουν προβλήματα συνοχής. Διαισθάνονται ότι είναι καλύτερα να απαξιώσουν εκ των προτέρων πολιτικά τη μάχη των περιφερειακών εκλογών, υποβαθμίζοντάς την σε διαμάχη των τοπικών κοινωνιών. Έτσι, κατά περίπτωση, θα κερδίσει ή θα χάσει ή... Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως έλεγε ο μακαρίτης Α. Παπανδρέου. Και τα δύο κόμματα φαίνεται ότι φοβούνται την οργή ή την αποστροφή των πολιτών.

Στον αντίποδα των επιλογών του δικομματισμού, η αριστερά καλείται να αναδείξει την πολιτική σημασία των περιφερειακών εκλογών. Να εντάξει τις κάλπες μέσα στο συνεχές αγώνα κατά του Μνημονίου. Να φέρει στην επιφάνεια την υποβόσκουσα οργή. Να συντελέσει ώστε να αποκατασταθεί η χαμένη εμπιστοσύνη στη δύναμη της συλλογικής δράσης. Να αποκαλυφθούν οι λαθρεπιβάτες της κρίσης - οι ακροδεξιοί δημαγωγοί και οι ιεροκήρυκες της μιντιακής συναίνεσης.

Η ριζοσπαστική αριστερά, υπερβαίνοντας την παθολογία της, καλύτερα να διαμορφώσει δεσμούς με μεγάλα τμήματα πολιτών που μόλις πέρσι είχαν εμπιστευτεί το ΠΑΣΟΚ και απογοητευμένα τώρα στέκουν αμήχανα. Να κινητοποιήσει τους νέους, οι οποίοι είναι τα πρώτα θύματα της κρίσης. Να αναδείξει την οικολογική διάσταση της κρίσης αλλά και της προοπτικής. Να δημιουργηθούν συνθήκες για μια νέα λαϊκή ενότητα, που με ενισχυμένη δύναμη από τις κάλπες, θα εμπνεύσει τους νέους αγώνες.

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΜΠΙΔΗ
ΑΥΓΗ: 22/08/2010