Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
18/12/2010

4. ΣΥΣΤΑΣΗ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ - Εισήγηση Θόδωρου Γκοτσόπουλου

Πανελλαδική Σύσκεψη Αιρετών του ΣΥΝ


.

Α. Τα όργανα της Αυτοδιοίκησης

1.    Δισυπόστατη λειτουργία των οργάνων αυτών.

-    Συνδικαλιστική.

-     Θεσμική.

Μην ξεχνάμε ότι οι μετέχοντες στα όργανα (ΚΕΔΚΕ, ΤΕΔΚ, ΕΝΑΕ) ασκούν εξουσία, διοικούν με ότι αυτό συνεπάγεται, σε αντίθεση βέβαια με τα άλλα συνδικαλιστικά όργανα (ΑΔΕΔΥ, ΤΕΕ, ΓΣΕΕ).

Άρα οι μετέχοντες στα όργανα και ασκούντες διοίκηση (Δήμαρχοι) αφενός ενδιαφέρονται για την θετική εξέλιξη, ιδιαίτερα  στα οικονομικά, των θεμάτων της Αυτοδιοίκησης γιατί αυτό θα έχει ευνοϊκό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες από τις οποίες έχουν την πολιτική εντολή και νομιμοποίηση παρά τα κομματικά χρίσματα, αφετέρου δεδομένης της εξάρτησης από την κεντρική διοίκηση τα όρια της όποιας διαμαρτυρίας είναι δεδομένα.

2. Η ΚΕΔΚΕ και οι ΤΕΔΚ (η ΕΝΑΕ μικρή παρουσία είχε) είχαν σημαντικό ρόλο στην επεξεργασία, διαμόρφωση, προβολή προτάσεων για την Αυτοδιοίκηση, μικρή όμως διεκδικητική δράση. Αυτό έγινε αισθητό την τελευταία τριετία και ιδιαίτερα το 2010 στα πλαίσια της προώθησης του Καλλικράτη.

Εμείς ως αυτοδιοικητική πρωτοβουλία με μικρό αριθμό εκλεγμένων στις συνελεύσεις και στα όργανα είμαστε στην αντιπολίτευση, καταθέτοντας διαφορετικές προτάσεις από εκείνες της πλειοψηφίας και της κυβέρνησης. Ιδιαίτερα για τον Καλλικράτη είπαμε ναι σε μια μεγάλη μεταρρύθμιση, όχι στο συγκεκριμένο νομοθέτημα, διεκδικώντας ουσιαστικές αλλαγές με προτάσεις που παρουσιάσαμε.

3. Σημερινή κατάσταση – προοπτικές.

Εξαιρετικά σημαντικό ως πολιτικό ζήτημα άμεσης προτεραιότητας η εκλογή των νέων οργάνων της Αυτοδιοίκησης. Αυτό γιατί:

-    Η οικονομική κατάσταση είναι τραγική και για τους Δήμους.

-    Οι κοινωνικές ανάγκες θα είναι τεράστιες και οι απαιτήσεις των πολιτών πιεστικές και δίκαιες.

-    Ο ρόλος των περιφερειών και των 325 ΟΤΑ, πέραν κυβερνητικών προθέσεων, πολιτικά θα είναι εξαιρετικά σημαντικός.

Άρα οι δυνατότητες διαμόρφωσης διεκδικητικού κινήματος από την κοινωνία, δημοτικούς περιφερειακούς παράγοντες – στελέχη, που να εκφράζεται και δια μέσου των οργάνων της Αυτοδιοίκησης είναι μεγάλες και αξιοποιήσιμες.

4. Τρόπος ανάδειξης των οργάνων.

Ως γνωστόν μέχρι σήμερα οι εκάστοτε κυβερνήσεις καθόριζαν τον τρόπο ανάδειξης των εκπροσώπων – δημοτικών συμβούλων από τους δήμους πάντα μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές με σκοπό τον έλεγχο των οργάνων (τοπικές ενώσεις, ΚΕΔΚΕ, ΕΝΑΕ) από την παράταξη που πρόσκειται στην κυβέρνηση. Γι΄αυτό και οι διοικήσεις ήταν φίλιες είτε κατ΄απόλυτη πλειοψηφία (2006-2011), είτε κατά σχετική πλειοψηφία στο κόμμα που κυβερνούσε (1998-2006). Οι δυνάμεις της αριστεράς ή ήταν ανύπαρκτες στα όργανα (ΚΚΕ) ή είχαν μικρή, μερικές φορές όμως καθοριστική για τη διαμόρφωση πλειοψηφίας, παρουσία (ΣΥΝ).

Μέχρι σήμερα οι εκπρόσωποι του χώρου μας ήταν η τρίτη δύναμη σε επίπεδο αιρετών, τώρα μετά τις εκλογές είμαστε τέταρτοι αν και συμμετέχουμε σε 10-15 διοικήσεις πανελλαδικά. Αντίθετα, το ΚΚΕ ενώ έχασε σχεδόν όλους τους Δήμους, με εξαίρεση την Πετρούπολη, αξιοποίησε άριστα τον εκλογικό νόμο κατέβασε παντού κομματικά ψηφοδέλτια και κατάφερε να εκλέξει αρκετούς συμβούλους (350-400) και έτσι είναι η τρίτη δύναμη σε αιρετούς πανελλαδικά. Το ίδιο συμβαίνει και στις περιφέρειες.

Με βάση τα προηγούμενα στοιχεία αν το ΥΠΕΣΔΑ καθιερώσει σύστημα εκλογής των οργάνων της Αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ, ΠΕΔ, Ένωση Περιφερειών) σύμφωνο με την παραδοσιακή λογική του δικομματισμού (ανάδειξη εκπροσώπων από τα Δ. Συμβούλια μόνο της πλειοψηφίας και της αξιωματικής αντιπολίτευσης), τότε η εκπροσώπησή μας ιδιαίτερα στην ΚΕΔΕ και την Ένωση Περιφερειών γίνεται δύσκολη έως αδύνατη.

Άρα στόχος είναι η αναλογική εκπροσώπηση όλων των παρατάξεων σε όλα τα όργανα της Αυτοδιοίκησης και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να πιέσουμε το Υπουργείο.

Επαναλαμβάνουμε ότι η παρουσία μας σ΄αυτά τα όργανα είναι σημαντική στις νέες συνθήκες.

Β. Επιτροπή Περιφερειών της Ε.Ε.

1.    Είναι το όργανο των αιρετών της Αυτοδιοίκησης πανευρωπαϊκά με σημαντικές αρμοδιότητες, μετά τη συνθήκη της Λισαβώνας και δυνατότητες ουσιαστικής επικοινωνίας και διαλόγου των πολιτών δια μέσου της πιο κοντινής σε αυτούς βαθμίδας εξουσίας. Βέβαια, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ε.Π. είναι πολιτικό όργανο, εκφράζει συσχετισμούς δυνάμεων, τα δε μέλη της είναι οργανωμένα σε πολιτικές ομάδες, άρα δεν θα πρέπει να αναμένουμε ανατροπή κυρίαρχων πολιτικών επιλογών από τα όργανο αυτό. Όμως, επειδή είναι αυτοδιοικητικοί οι θέσεις τους είναι πάντα πιο προωθημένες από τις αντίστοιχες των πολιτικών των τους φορέων, ιδιαίτερα σε θέματα κοινωνικής – οικονομικής συνοχής, περιβάλλοντος, δικαιωμάτων.

Ο συσχετισμός κάθε εθνικής αντιπροσωπείας καθορίζεται με ευθύνη των κρατών, στην Ελλάδα μέχρι σήμερα καθοριζόταν σε συνάρτηση με την παραταξιακή παρουσία στην Αυτοδιοίκηση σε αναφορά κομμάτων του κοινοβουλίου. Έτσι η 12μελής ελληνική αντιπροσωπεία απαρτίζεται από 6 αυτοδιοικητικούς της Ν.Δ., 4 ΠΑΣΟΚ, 1 ΣΥΝ, 1 ΚΚΕ. Αυτό, ίσως, αλλάξει μετά τις τελευταίες εκλογές.

2.    Εκείνο το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι να ενημερώνουμε συνεχώς τους Αυτοδιοικητικούς για τις εργασίες και τη δραστηριότητα αυτού του οργάνου, να προκαλούμε συζητήσεις, να οργανώνουμε επαφές, γιατί τα 16 χρόνια λειτουργίας της Επιτροπής, η δράση της είναι παντελώς άγνωστη όχι μόνο γενικά στη χώρα μας, αλλά δυστυχώς και στους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης. Ο χώρος μας είχε πάντα σοβαρή, συνεπή, δημιουργική παρουσία με τη σύντροφό μας Χ. Παλαιολόγο έως τον Αύγουστο 2009 και με τον συντάκτη αυτού του κειμένου από τον Νοέμβρη του ίδιου έτους.

Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση της Επ. Π.

Θόδωρος Γκοτσόπουλος
Γραμματεία Τμήματος Αυτοδιοίκησης