Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
17/01/2011

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ: Εξακολουθούν να παραμένουν κενές θέσεις καθηγητών στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

Προς την Υπουργό Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Είναι γνωστό ότι με το άρθρο 16 του νόμου 1824/1988(ΦΕΚ 296 Α’)-(3345/02-09-1988 ΥΠ.Ε.Π.Θ. ΦΕΚ 649 τ. Β΄) επί υπουργίας κ. Γεώργιου Παπανδρέου και σημερινού πρωθυπουργού, ιδρύθηκαν σε όλη τη χώρα 42 Μουσικά Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια-Λύκεια) τα οποία έχουν ολοήμερη λειτουργία (9 ώρες/ημέρα), καλύπτουν μεγάλες γεωγραφικές αποστάσεις (στις περισσότερες των περιπτώσεων ένα νομό ή ακόμη και δύο), η δωρεάν μεταφορά και η σίτιση είναι υποχρέωση της πολιτείας, η επιλογή των μαθητών γίνεται με εξετάσεις πριν την Α’ Γυμνασίου, σχετικές με το αντικείμενο των μουσικών σπουδών, μετά από αίτηση των γονιών, ενώ ο αριθμός των εισακτέων μαθητών είναι συγκεκριμένος για κάθε μουσικό σχολείο.

Το δε Αναλυτικό Πρόγραμμα Μαθημάτων στα Μουσικά Σχολεία βάσει του παραπάνω νόμου περιλαμβάνει:

Α.) Μαθήματα Γενικής Παιδείας στο 60% περίπου του προγράμματος,

Β.) Μαθήματα Μουσικής  στο υπόλοιπο 40% του εβδομαδιαίου προγράμματος. δηλαδή:

 1. Θεωρία Ευρωπαϊκής Μουσικής (θεωρία σολφέζ-ντικτέ, ιστορία, μορφολογία, αρμονία, -στο Λύκειο-και μαθήματα επιλογής), 

 2. Θεωρία Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής (βυζαντινή μουσική & δημοτικό τραγούδι),

 3. Υποχρεωτικό ευρωπαϊκό όργανο (πιάνο 1ώρα/εβδομάδα, ατομικό μάθημα),

 4. Υποχρεωτικό παραδοσιακό όργανο (ταμπουράς  1ώρα/εβδομάδα, ομαδικό μάθημα),

 5. Όργανο επιλογής (ευρωπαϊκό ή παραδοσιακό, 2 ώρες/εβδομάδα ατομικό μάθημα),

 6. Μουσικά σύνολα (χορωδία, ορχήστρα, παραδοσιακό σύνολο κ.α. 3 ώρες/εβδομάδα για το Γυμνάσιο)

Στο Λύκειο αυτές οι ώρες μειώνονται λόγω προετοιμασίας πανελλαδικών και πολλά μαθήματα γίνονται προαιρετικά και

Γ.) Μαθήματα Αισθητικής Παιδείας (θέατρο, χορός, πολύτεχνη έκφραση κ.α.) διδάσκονται ανάλογα με τις δυνατότητες του σχολείου , είτε όλα είτε κάποια από αυτά.

Δυστυχώς , ενώ όπως αναφέρεται στον ν.1824/1988 «…Ο σκοπός της  ίδρυσης των μουσικών σχολείων είναι η προετοιμασία και η κατάρτιση των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν την επαγγελματική κατεύθυνση της μουσικής χωρίς να υστερούν σε γενική παιδεία, εάν τελικά επιλέξουν άλλο τομέα επιστημονικής ή επαγγελματικής έκφρασης…», μετά από 22 χρόνια, τα προβλήματα που παρουσιάζονται στη λειτουργία των παραπάνω σχολείων είναι αποτέλεσμα μιας γραφειοκρατικής αντίληψης που προσπαθεί με ημίμετρα να αντιμετωπίσει την παιδεία και κατ’ επέκταση τον πολιτισμό, αφού απαξιώνεται τελικά ο «σκοπός» από τους ίδιους που τον θεσμοθέτησαν.

Επανειλημμένα έχουμε θίξει τα προβλήματα των μουσικών σχολείων με ερωτήσεις μας. Μάλιστα στην τελευταία επίκαιρη ερώτησή μας με αριθμό 324/7-12-2010 προς το ΥΠΔΜ&Θ επισημαίναμε τις πολλές χαμένες διδακτικές ώρες που παρατηρούνταν στα μουσικά σχολεία της χώρας επειδή δεν είχαν προσληφθεί οι αντίστοιχοι καθηγητές.

Στην συζήτηση της ερώτησης η κ. Χριστοφιλοπούλου, Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, απάντησε πως: «….Έχουμε όμως ελλείψεις ακόμα, λίγες πια, στα μουσικά σχολεία. Προσλάβαμε τριακόσιους εβδομήντα τέσσερεις αναπληρωτές πλήρους ωραρίου για τα μαθήματα της μουσικής και είμαστε πραγματικά στη διαδικασία να δούμε εκεί όπου λείπουν ώρες ή υπάρχει ανάγκη για μειωμένου ωραρίου αναπληρωτές να καλύψουμε και αυτές τις θέσεις.»

Παρόλα αυτά ακόμη και σήμερα στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, όπως και σε άλλα, υπάρχουν κενά σε διδακτικές ώρες μουσικών οργάνων και συγκεκριμένα: 32 ώρες Πιάνου και 12 ώρες Ταμπουρά τα οποία συμπεριλαμβάνονται στα «Υποχρεωτικά Όργανα» και ακόμη, 12 ώρες Τρομπέτα, 10 ώρες Βιολοντσέλο, 4 ώρες Βιόλα, 19 ώρες Κλαρινέτο, που συμπεριλαμβάνονται στα «Όργανα Επιλογής», επίσης 3 ώρες Διεύθυνση Συμφωνικής Ορχήστρας, αλλά και 10 ώρες Θεατρολογίας.

Επιπλέον υπάρχουν 10 ώρες κενές στο μάθημα Ξένης Γλώσσας των Ιταλικών.

Η κάλυψη αυτών των ωρών απαιτεί την άμεση πρόσληψη αναπληρωτών καθηγητών ώστε να προλάβουν οι μαθητές να αποκτήσουν το απαιτούμενο επίπεδο γνώσης μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς και να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της επόμενης χωρίς προηγούμενα κενά. Φυσικά θα πρέπει να υπάρξουν επιτέλους προσλήψεις μονίμων καθηγητών στα μουσικά μαθήματα μέσω διαγωνισμού και άμεση κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων για να υπάρχει συνέχεια και αποτέλεσμα στο έργο των καθηγητών, να μην υποβαθμίζεται ο ρόλος τους και να παρέχεται ανελλιπώς και όχι αποσπασματικά η απαιτούμενη γνώση στους μαθητές.

Επειδή τα μουσικά σχολεία προσφέρουν δωρεάν μουσική εκπαίδευση σε μαθητές, που μέχρι σήμερα δίνονταν αποκλειστικά από ιδιωτικά Ωδεία και ιδιωτικές σχολές, εκτός από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και τα Δημοτικά Ωδεία.

 .

Επειδή μέσω αυτών των σχολείων υπάρχει η επαφή των νέων με την παραδοσιακή μουσική, την πολιτιστική μας κληρονομιά και αυξάνεται η ευαισθητοποίησή τους απέναντι στις καλές τέχνες.

Επειδή υπάρχει κλίμα καλλιτεχνικής δημιουργίας στα μουσικά σχολεία και δίνεται η δυνατότητα να αναδειχθούν ταλέντα που αλλιώς θα είχαν χαθεί, ενώ στα 22 χρόνια λειτουργίας τους τα σχολεία αυτά κατάφεραν να έχουν σημαντική παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης όπου βρίσκονται, ενώ θα πρέπει να επιδιωχθεί περαιτέρω η σύνδεσή τους με την κοινωνία.

Επειδή η δημόσια παιδεία δεν μπορεί να χρησιμοποιείται για να εξυπηρετεί τους στόχους του μνημονίου, απαξιώνοντας τις συνταγματικές υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στους καθηγητές, τους μαθητές και τους γονείς τους

Επειδή επανειλημμένες φορές έχουν γίνει «διαμαρτυρίες και πορείες μετά μουσικής» των Μαθητών, διαβήματα προς το ΥΠΔΜ&Θ του Συλλόγου Διδασκόντων αλλά και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων μέσω της Ομοσπονδίας Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας.

Επειδή οι 112 διδακτικές ώρες κενές στο ΜΣΘ, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν σήμερα, ένα και πλέον μήνα μετά και την απάντηση της κ. υφυπουργού

Επειδή  βρισκόμαστε ήδη στο μέσο του σχολικού έτους και πλέον είναι ορατός ο κίνδυνος εν τέλει οι μαθητές, εκτός των άλλων να είναι υποχρεωμένοι να εξεταστούν στα μαθήματα αυτά χωρίς να τα έχουν διδαχτεί.

Επειδή ο ιδρυτικός νόμος των Μουσικών σχολείων επιβάλλει ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για το Γυμνάσιο, ενώ για το Λύκειο εκκρεμεί και θα πρέπει να δρομολογηθεί, ώστε να επιτευχθεί και ο αρχικός σκοπός του νόμου 1824/1988.

Ερωτάται η κ Υπουργός:

•    Σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να προσληφθούν αμέσως καθηγητές στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης που θα καλύψουν τις 112 χαμένες διδακτικές ώρες;

Οι ερωτώντες βουλευτές:

Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου

Τάσος Κουράκης