Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
05/11/2003

Συνέντευξη Τύπου του ΣΥΝ σχετικά με το ζήτημα των ειδικών λογαριασμών για τη διάθεση κονδυλίων από τις αποκρατικοποιήσεις

Ο Πρόεδρος του ΣΥΝ Νίκος Κωνσταντόπουλος και οι Παν. Λαφαζάνης, βουλευτής και Δημ.Παπαδημούλης, μέλος της Π.Γ., υπεύθυνος για την οικονομική και κοινωνική πολιτική, έδωσαν σήμερα συνέντευξη Τύπου στα γραφεία του κόμματος σχετικά με το ζήτημα των ειδικών λογαριασμών για τη διάθεση κονδυλίων από τις αποκρατικοποιήσεις.

Ο Πρόεδρος του ΣΥΝ εισαγωγικά δήλωσε:

"Βασική αρχή δημοκρατικής νομιμότητας και χρηστής διαχείρισης είναι η διαφάνεια και ο αξιόπιστος έλεγχος των κυβερνητικών και κρατικών λειτουργιών. Το έλλειμμα πραγματικής διαφάνειας και ουσιαστικού ελέγχου προκαλεί στρεβλώσεις στο πολιτικό σύστημα, αδυναμία στην οικονομία και δυσπιστία στην κοινωνία.
Στην Ελλάδα του 2003 η συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού έχει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης, για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν το κράτος και οι κυβερνήσεις, ως προς την ορθολογική αξιοποίηση των πόρων και των θυσιών του ελληνικού λαού, ως προς την διαφύλαξη των συλλογικών αγαθών και την προστασία του δημόσιου χρήματος.
Εδραία πεποίθηση στην συνείδηση των πολιτών της χώρας, γυναικών και ανδρών, νέων και ηλικιωμένων, είναι ότι η διόγκωση της διαφθοράς και της διαπλοκής, που διαβρώνουν τον δημόσιο βίο, αποτελεί διαχρονικό πρόβλημα, που χαρακτηρίζει όλες τις περιόδους, και έχει αιτίες πολιτικές, που σχετίζονται με το κυβερνητικό και κομματικό λογιστήριο των πελατειακών σχέσεων, του πολιτικού κόστους και του εκλογικού οφέλους, των δοσοληψιών ανταποδοτικού χαρακτήρα, για την επικοινωνιακή και πολιτική στήριξη.
Το αίτημα για εξυγίανση της δημοσιονομικής διαχείρισης είναι καθολικό αίτημα της Ελλάδας του 2003. Η αποφασιστική τομή, που θα κατοχυρώνει την διαφάνεια και τον έλεγχο στον τρόπο διάθεσης των θυσιών και των χρημάτων του ελληνικού λαού, είναι αναγκαία και ουσιαστική διαρθρωτική αλλαγή του πολιτικού μας συστήματος.
Αν κάποιοι πιστεύουν ότι η αξίωση για διαφάνεια κι έλεγχο αποτελεί πρόσχημα για κυβερνητική και κομματική αντιπολίτευση, τότε δείχνουν με τη στάση τους ότι η αδιαφάνεια και η άτακτη διαχείριση τους ικανοποιεί και είναι ευχαριστημένοι από την κατάσταση που επικρατεί.
Αν πάλι οι ίδιοι ή οι διεκπεραιωτές των κυβερνητικών απόψεων, φτάνουν στο σημείο να πιστώνουν αυτά τα θέματα στις εφημερίδες της Δεξιάς και τη Ν.Δ., τότε χαλάλι τους! Αποδεικνύουν ότι έχουν απομακρυνθεί κι αποξενωθεί από την αγωνιστική και ηθική κουλτούρα των προοδευτικών κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων του λαού μας.
Ο κ. Πρωθυπουργός κατέφυγε στην οξύτητα και την απρέπεια για να αποφύγει να απαντήσει στις απολύτως συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες αποκαλύψεις και τα στοιχεία του ΣΥΝ που αποκαλύπτουν τη μεγάλη "μαύρη τρύπα" που υπάρχει όχι μόνο στα δημόσια οικονομικά αλλά και στην ίδια την κυβερνητική αξιοπιστία.

Οι αριθμοί όμως και τα γεγονότα είναι αμείλικτα. Δικαιώνουν πλήρως τον ΣΥΝ και εκθέτουν ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση :

Ο ΣΥΝ θα επιμείνει να ζητάει πλήρεις και σαφείς απαντήσεις

Ζητάμε, επίσης, από την κυβέρνηση να απαντήσει :

Επισημαίνουμε ότι, ενώ το σύνολο των δαπανών για το 2002 από 99 ειδικούς λογαριασμούς Υπουργείων, που μας απάντησαν, ανέρχεται σε 5,5 δις ευρώ (περίπου 2 τρις δρχ ), δεν δόθηκε κανένα πιστοποιητικό ελέγχου ούτε επίσης υπεύθυνα ανακοινώθηκε ο συνολικός αριθμός αυτών των ειδικών λογαριασμών. Αντιθέτως, σε σχετική ερώτηση στη Βουλή του βουλευτή του ΣΥΝ Π.Λαφαζάνη ο τότε Υφυπουργός Οικονομικών δήλωσε ρητά ότι "δεν γνωρίζουμε ακριβώς πόσοι είναι οι ειδικοί λογαριασμοί".
Να σημειώσω ότι τα επιδόματα προς υπαλλήλους, που δίδονται από μερικούς ειδικούς λογαριασμούς, οφείλονται από το κράτος βάση συλλογικών συμβάσεων και πρέπει να περιλαμβάνονται στις εγγραφές και τον έλεγχο του Προϋπολογισμού. 'Αλλωστε το αίτημα των κινητοποιήσεων της ΑΔΕΔΥ είναι να ενσωματωθούν τα επιδόματα στο μισθό και να υπάρξει ενιαίο μισθολόγιο, ώστε να πάψουν οι κυβερνήσεις να πολιτεύονται κατά τις περιστάσεις, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Τέλος να αναφέρω ότι σε κανένα επιστημονικό σύγγραμμα, καμιάς σχολής και σε κανένα πολιτικό εγχειρίδιο, δεν άλλαξε ο ορισμός της χρηστής και τακτικής διαχείρισης ούτε το περιεχόμενο και οι όροι της δημοκρατικής διαφάνειας και του νόμιμου ελέγχου.
Γι� αυτό και όσα ο κ. Πρωθυπουργός είπε ότι, δηλαδή, "αυτά γινόντουσαν πάντα και γίνονται και στην Ευρώπη", αποτελούν προφάσεις εν αμαρτίαις και εκδήλωση αμηχανίας.
Ζητάμε να καταργηθεί αυτή η πατέντα των ειδικών λογαριασμών. Να περιοριστούν σε ελάχιστους που πράγματι υπηρετούν την διαχειριστική ευελιξία κι όχι την δημιουργική κι αδιαφανή λογιστική. Κι έτσι κι αλλιώς να ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να καταγράφονται αναλυτικά σε παράρτημα του Προϋπολογισμού.
Εάν πράγματι θέλει την διαφάνεια η Κυβέρνηση, γιατί δεν το πράττει ;"

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ο Πρόεδρος του ΣΥΝ τόνισε:

- Δαπάνες ή εισπράξεις είναι τα ποσά που αναφέρετε:

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι δαπάνες, πληρωμές. Είναι 5,5 δις ευρώ από τους 99 ειδικούς λογαριασμούς τους οποίους καταφέραμε να εντοπίσουμε. Μιλάμε για το 2002. Χωρίς κανένα πιστοποιητικό ελέγχου.

- Πέραν των πολιτικών ευθυνών, υπάρχουν και ποινικές ευθύνες;

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς επισημαίνουμε ότι αυτή τη στιγμή δεν τηρούνται οι νόμοι του κράτους, που επιβάλλουν τον κρατικό και νομικό έλεγχο. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ουσιαστικά δεν υπάρχει γι αυτούς τους λογαριασμούς, είναι ανύπαρκτο.
Εμάς μας ενδιαφέρει η πολιτική ευθύνη της άτακτης διαχείρισης. Από και πέρα είναι ζητήματα άλλα και όχι δικά μας.
Και ζητάμε για να έχουμε και σαφή εικόνα, εκείνοι που έχουν τα παραστατικά των ειδικών λογαριασμών να μας τα δώσουν. Δεν μπορεί να είναι κρατικά μυστικά. Σε καμία χώρα, σε κανένα καθεστώς και σε καμία περίοδο η διαχείριση του δημοσίου χρήματος και των θυσιών του λαού δεν είναι κρατικό μυστικό, ούτε είναι υπόθεση καμιάς κυβέρνησης. Δεν είναι ταμείο κυβερνητικό ο προϋπολογισμός.

- Δεν καλύπτονται από το νόμο οι μετά το 2000 ειδικοί λογαριασμοί;

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχει διευκρινιστεί ποιους ειδικούς λογαριασμούς αφορά η νομοθεσία και σίγουρα δεν επιτρέπεται από καμιά νομοθεσία να είναι εκτός Προϋπολογισμού. Είναι γνωστό ότι περίπου εντοπίζουμε 99 με βάση τις απαντήσεις. Μνημονεύω τη δήλωση του κ. Υφυπουργού Οικονομικών, του τότε Υφυπουργού Οικονομικών σε ερώτηση του κ. Λαφαζάνη, που ζητούσε τον ακριβή αριθμό, και του είπε "δεν είναι γνωστός ο ακριβής αριθμός". Και επισημαίνω το γεγονός ότι απ' αυτούς τους λογαριασμούς οι 47 περίπου έχουν γίνει μετά το '94. Και απ' αυτούς τους 47, οι 36 έχουν γίνει επί 8ετίας του κ. Σημίτη. Γι αυτό είπα να σταματήσει αυτή η πατέντα που πολλαπλασιάζει τους ειδικούς λογαριασμούς και περιορίζει τον έλεγχο και τη διαφάνεια.

- Είστε υπέρ της διατήρησης του καθεστώτος των ειδικών λογαριασμών;

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: 'Ολοι αυτοί οι λογαριασμοί πρέπει να εγγράφονται στον Προϋπολογισμό. Ακόμα κι εκείνοι που είναι απαραίτητοι για κάποιες διαδικασίες, οι ελάχιστοι� Δεν θα μείνει κανείς εκτός Προϋπολογισμού. Θα εγγράφονται όλοι και θα ανακοινώνονται μαζί με τον Προϋπολογισμό.
Και μάλιστα, επειδή επικαλέστηκε ο κ. Πρωθυπουργός τα διαδραματιζόμενα εν Ευρώπη, ότι στις χώρες της Ε.Ε. όταν η διαχείριση μέσω άλλων λογαριασμών γίνεται έξω από τον Προϋπολογισμό αλλά ανακοινώνεται στον Προϋπολογισμό, δεν μπορεί το σύνολο των ποσών που διαχειρίζονται αυτοί οι λογαριασμοί να υπερβαίνει το 1% του Προϋπολογισμού. Εδώ μιλάμε για κολοσσιαία ποσά.
Επομένως, όχι με μεγάλη ευκολία η εφαρμογή αυτής της πατέντας. Κατάργηση αυτής της πατέντας των ειδικών λογαριασμών με αναζήτηση της νομιμότητάς της σε νόμο του 1952 και οι ελάχιστοι λογαριασμοί που εξυπηρετούν ευελιξία στη διαχείριση, θα γράφονται και θα ανακοινώνονται με τον Προϋπολογισμό, όπως επιβάλλει η νομοθεσία άλλωστε.

- Για τη διαχείριση των λογαριασμών ποιος ελέγχει;..

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ' αρχήν τον Ελεγκτικό Συνέδριο, κατά δεύτερο λόγο η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, κατά τρίτο λόγο όλες οι αρμόδιες ανεξάρτητες αρχές, από τις οποίες κι εμείς θα ζητήσουμε πληροφόρηση. Είναι ποτέ δυνατόν να μην γνωρίζουμε τι απέδωσε και πώς κινήθηκε η διαχείριση ειδικών λογαριασμών δισεκατομμυρίων ευρώ. Και μιλάμε για τα τρία τελευταία χρόνια 2001, 2002 και 2003 έχουμε ζητήσει.

- Το Ελεγκτικό Συνέδριο όμως λειτουργεί κατασταλτικά και μετά από διετία�.

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι όμως ο έλεγχος είναι αυτός πια που δεν αποδίδει. Πρέπει εδώ να κάνουμε τη διαρθρωτική τομή υπέρ της δημοκρατικής διαφάνειας. Δεν το λένε οι εφημερίδες της δεξιάς ή εφημερίδες της αριστεράς. Είναι αστεία αυτά. Το ζητάει ο ελληνικός λαός. 'Ετσι θα προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον; Με αφορισμούς ότι τα μεν τα λένε οι εφημερίδες της δεξιάς, τα δε τα λένε οι εφημερίδες της Αριστεράς; Εκεί κατάντησε το αίτημα για διαφάνεια και δημοκρατικό έλεγχο; Αν εκεί κατάντησε, χαλάλι στον κ. Πρωθυπουργό.

- Εν όψει εκλογών δεν είναι πιο επιτακτική η ανάγκη να υπάρξει έλεγχος;..

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πάντοτε είναι επιβεβλημένη. Και νομίζω πιο επιβεβλημένη είναι η διαφάνεια και η αξιοπιστία, γιατί θα συζητήσουμε Προϋπολογισμό και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο. Δεν είναι ποτέ δυνατόν να συζητήσουμε Προϋπολογισμό και να είναι η συζήτηση στον αέρα. Είναι στον αέρα η συζήτηση."


Επισυνάπτονται:

1) Η συνοπτική περιγραφή των ειδικών λογαριασμών κατά Υπουργείο, σύμφωνα με τις επίσημες απαντήσεις τους.

2) Η ερώτηση και κατάθεση εγγράφων του βουλευτή του ΣΥΝ Παναγιώτη Λαφαζάνη με την οποία ζητούνται τα αναλυτικά στοιχεία εσόδων, δαπανών και της κίνησης των εν λόγω λογαριασμών καθώς και τα πιστοποιητικά ελέγχου τους του Ελεγκτικού Συνεδρίου

3) Ενδεικτικά η επίσημη απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για τους 23 ειδικούς λογαριασμούς του Υπουργείου, στην οποία απάντηση τα στοιχεία είναι απολύτως ελλιπή, ενώ αθροιστικά οι δαπάνες όλων των ειδικών λογαριασμών για το 2002 ανέρχονται σε 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ.


ΕΙΔΙΚΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ ΚΑΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών το Υπουργείο διαθέτει 23 ειδικούς λογαριασμούς.
Ζητήσαμε την πλήρη κίνηση έσοδα - δαπάνες, ανά πηγή προέλευσης, για τα έτη 2000-2001-2002-2003. Δεν μας χορηγήθηκε για τα έτη 2000-2001, απολύτως κανένα στοιχείο για την κίνηση όλων αυτών των λογαριασμών με το αιτιολογικό ότι αυτοί "λόγω της χρονοβόρας διαδικασίας συλλογής των απαραίτητων στοιχείων δεν έχει ολοκληρωθεί"!
Όσον αφορά το 2002 τα παρατιθέμενα στοιχεία είναι αθροιστικά και δεν αφορούν την κίνηση καθενός ξεχωριστά.
Το 2002 οι εισπράξεις που μας δόθηκαν αθροιστικά για όλους τους λογαριασμούς ανέρχονται σε 3,313 δις� ενώ οι αθροιστικές πληρωμές ανέρχονται σε 4,822 δις�.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού Πολιτισμού στο Υπουργείο Πολιτισμού υπάρχουν δύο (2) ειδικοί λογαριασμοί:

1. Ειδικός λογαριασμός στην Τράπεζα της Ελλάδας με τίτλο: "Ε.Δ. κατάθεση μερίσματος από την συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στο Μετοχικό Κεφάλαιο του ΟΠΑΠ".
Ο λογαριασμός, κατά το νόμο, έχει ως έσοδα κατά το νόμο ποσά από τα κέρδη του ΟΠΑΠ και τη διάθεση των μετοχών του.
Αναλυτικά τα έσοδα και οι δαπάνες του ειδικού λογαριασμού για τα έτη 2001-2002 είναι τα ακόλουθα

ΕΤΗ  2001  2002
ΕΣΟΔΑ   226,582 εκ.� 298,245 εκ �
ΔΑΠΑΝΕΣ   163,713 εκ. � 276,116 εκ. �

Τα ως άνω έσοδα του ειδικού λογαριασμού εισφέρονται σε αντίθεση από όσα προβλέπει ο Νόμος από τον ειδικό λογαριασμό "Εσόδων από αποκρατικοποιήσεις" του Υπ.Οικονομίας, ο οποίος βρίσκεται εκτός Προϋπολογισμού, εκτός δημόσιας ληψοδοσίας και τα έσοδά του έπρεπε να κατευθύνονται στην εξόφληση του δημόσιου χρέους.
- Η διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού γίνεται από τον Υπουργό Πολιτισμού μέσω τριμελούς επιτροπής που διορίζει ο ίδιος, χωρίς να υπόκεινται οι δαπάνες αυτές στον προληπτικό έλεγχο Νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
- Οι δαπάνες του Ειδικού Λογαριασμού υπερβαίνουν την τακτική επιχορήγηση του Υπουργείο Πολιτισμού από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και κατευθύνονται σε πάσης φύσεως πληρωμές προς τρίτους, χωρίς να δίδονται στην απάντηση του Υπ. Πολιτισμού, αναλυτικά και πλήρη στοιχεία για τους παραλήπτες.

2. Ειδικός Λογαριασμός "Περίθαλψης - ενίσχυσης ανασφαλίστων πρώην αθλητών - χορήγηση αθλητικού βοηθήματος".
Τα έσοδα του προέρχονται από παράβολα (πχ χορήγηση άδειας άσκησης επαγγέλματος προπονητή) και ανέρχονται έως 31/12/02 στο ποσόν των 542,000 � χωρίς καμία πληρωμή.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού Εργασίας το Υπουργείο Εργασίας διατηρεί τέσσερις (4) ειδικούς λογαριασμούς:

1. Ειδικός Λογαριασμός Αλληλεγγύης Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΛΑΦΚΑ).
Τα έσοδα του προέρχονται από κοινωνικούς πόρους και εισφορές συνταξιούχων. Τα έσοδα του λογαριασμού το 2002 ήταν 48 εκ � και οι δαπάνες του 56 εκ. �, επιχορηγήσεις προς διάφορα ασφαλιστικά ταμεία.

2. Ειδικός Λογαριασμός Βελτίωσης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΛΒΚΑ).
Τα έσοδά του προέρχονται από κοινωνικούς πόρους. Τα έσοδα του λογαριασμού το 2002 ήταν 5 εκ. � και οι δαπάνες του 2 εκ. �.

3. Ειδικός Λογαριασμός Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας.
Τα έσοδά του προέρχονται από τον ΟΑΕΔ, τα ΚΕΚ κλπ, το 2002 ήταν 1,8 εκ. � και οι δαπάνες του 2,5 εκ �.

4. Ειδικός Λογαριασμός Προστασίας Φορτοεκφορτωτών - Λιμενεργατών.
Τα έσοδά του προέρχονται από τέλη προς τρίτους (χρήστες υπηρεσιών Λιμένα), οι δαπάνες του κατευθύνονται προς τους Λιμενεργάτες και τα έσοδα του λογαριασμού το 2000 ήταν 1,2 δις δρχ, και οι δαπάνες 1,1 δις δρχ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Κατά την απάντηση του Υπουργού, στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών τηρείται ένας Ειδικός Λογαριασμός εκτός Προϋπολογισμού.
- Ειδικός Λογαριασμός "Περί ιατρικής εξέτασης οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών (ΕΞΙΟ)"
Τα έσοδα του λογαριασμού προέρχονται από τα παράβολα των υποψηφίων οδηγών για ιατρική εξέταση. Το 2002 ανήλθαν σε 31,7 εκ. �, ενώ οι δαπάνες του για το έτος αυτό δεν προσδιορίζονται και καλύπτουν πάσης φύσεως δαπάνες του Υπουργείου.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού το Υπουργείο Ανάπτυξης διαθέτει επτά (7) ειδικούς λογαριασμούς:

1. Ειδικός Λογαριασμός Χρηματοδότησης Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών για μεταφορά καυσίμων στις προβληματικές περιοχές της χώρας.
Τα έσοδά του ειδικού λογαριασμού προέρχονται από εισφορές επί των εταιριών εμπορίας. Το 2002 ανήλθαν σε 13,8 εκ. �, οι δαπάνες του σε 16,8 εκ. � και κατευθύνθηκαν κατά 75%, εκτός του βασικού σκοπού ίδρυσης του λογαριασμού, για λειτουργικές δαπάνες του Υπουργείου Ανάπτυξης.

2. Ειδικός Λογαριασμός για την χρηματοδότηση προγραμμάτων έργων και μετοχών του Υπ. Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, που αφορούν την ενέργεια και τους φυσικούς πόρους.
Τα έσοδά του προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ. Την τριετία 2002-2003 τα έσοδά του ανήλθαν σε 40 εκ � και οι δαπάνες του την ίδια περίοδο σε 100,6 εκ. �.

3. Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας και Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας.
Τα έσοδά του προέρχονται κυρίως από το ΠΔΕ, ανήλθαν το 2002 σε 50,8 εκ. � ενώ οι δαπάνες του το 2002 σε 56,3 εκ. �.

4. Ειδικός Λογαριασμός 234218/6, χωρίς να παρατίθεται κανένα άλλο στοιχείο γι'αυτόν τον λογαριασμό.

5. Ειδικός Λογαριασμός "Είσπραξης παραβόλων για την κατοχύρωση, τον έλεγχο διάθεσης και κυκλοφορίας στην αγορά ηλεκτρολογικού υλικού",
με συνολικά έσοδα 32,600 εκ. � (χωρίς να αναφέρεται η προέλευση τους στην απάντηση του Υπουργείου, ενώ σύμφωνα με την απάντηση της αρμόδιας υπηρεσίας [4η Κλαδική Δ/νση βιομηχανικής πολιτικής] της Γ.Γ. Βιομηχανίας "δεν είναι γνωστό να έχει διεξαχθεί έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο του Κράτους στον εν λόγω λογαριασμό).

6. Ειδικός Λογαριασμός Εισφορών από εγγυήσεις φιαλών υγραερίου.
Τα έσοδά του προέρχονται από εισφορές των εταιρειών διακίνησης φιαλών υγραερίου και ανήλθαν το 2002 σε 1 εκ. � ενώ οι δαπάνες του ύψους 1,5 εκ. � κατευθύνθηκαν για την κάλυψη πάσης φύσεως δαπανών του Υπ. Ανάπτυξης.

7. Ειδικός Λογαριασμός Μέτρων και Σταθμών.
Τα έσοδά του προέρχονται από την είσπραξη τελών από τις επιχειρήσεις για τους ελέγχους στα ζυγιστικά όργανα και τις συσκευές. Το 2002 ανήλθαν σε 491,00 � ενώ οι δαπάνες του το 2002 ανήλθαν σε 459,000 � και κυρίως κατευθύνονταν στην ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων των Αστυνομικών Υπαλλήλων και Αξιωματικών, σταμάτησε το 2003.

ΥΠΕΧΩΔΕ

Σύμφωνα με την απάντηση της Υπουργού το ΥΠΕΧΩΔΕ διατηρεί τέσσερις (4) ειδικούς λογαριασμούς:

1. Ειδικός Λογαριασμός 01703002283-73 στην Αγροτική Τράπεζα.
Τα έσοδά του προέρχονται από τις εισροές των ενδιαφερομένων για εγγραφή στα Μητρώα ΜΕΚ, ΜΕΕΠ και στο Μητρώο Μελετητών. Τα έσοδά του το 2002 ανήλθαν σε 1,8 εκ �, ενώ οι δαπάνες για το ίδιο έτος σε 1,78 εκ. �, χωρίς στην απάντηση του Υπουργείου να δίνονται αναλυτικά στοιχεία των δαπανών.

2. Ειδικός Λογαριασμός "για την παροχή κινήτρων, για την προσέλκυση ικανών επιστημόνων στη Δημόσια Διοίκηση"
για την καταβολή του ειδικού επιδόματος 7% στους υπαλλήλους του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Τα έσοδά του προέρχονται από ποσοστό της επιχορήγησης του ΠΔΕ προς το Υπουργείο και την τριετία 2000-2003 ανήλθαν σε 87,3 εκ. � ενώ οι δαπάνες του στην ίδια περίοδο σε 87 εκ. �.

3. Ειδικός Λογαριασμός "για την χορήγηση κινήτρων στους υπαλλήλους" με την καταβολή επιδόματος 2% στο προσωπικό του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Τα έσοδά του προέρχονται από το ΠΔΕ και το ΕΤΕΡΠΣ.

4. Ειδικός Λογαριασμός στο ΙΤΣΑΚ (Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών).
Έως την 25.7.2003 ο λογαριασμός δεν έχει λειτουργήσει.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ

Σύμφωνα με την απάντηση του κ. Υπουργού το Υπουργείο Εσωτερικών διατηρεί έναν Ειδικό Λογαριασμό, "Απολήψεις από την ΕΕ για την εκτέλεση προγραμμάτων του ΥΕΣΔΔΔ εκτός ΚΠΣ".
Τα έσοδά του προέρχονται από συνεισφορές της ΕΕ για την υλοποίηση προγραμμάτων του Υπουργείου. Στην απάντησή του το Υπουργείο αναφέρει μόνο τα έσοδα του έτους 2002 ύψους 104.200 � χωρίς να έχει υπάρξει καμμιά δαπάνη.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΓΕΩΡΓΙΑΣ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού το Υπ. Γεωργίας διατηρεί δύο (2) Ειδικούς Λογαριασμούς

1. Ειδικός Λογαριασμός 017030022288-94 στην Αγροτική Τράπεζα για καταβολή επιδομάτων.
Τα έσοδά του προέρχονται από ποσοστό της Τακτικής Επιχορήγησης και του ΠΔΕ για το Υπουργείο. Το 2002 ανήλθαν σε 34 εκ. � και οι δαπάνες του σε 28,5 εκ. �.

2. Ειδικός Λογαριασμός 01703002285-62 στην Αγροτική Τράπεζα για καταβολή επιδομάτων στο προσωπικό του Υπουργείου.
Τα έσοδα του προέρχονται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό (για το 2000) ενώ για τα έτη 2001 και 2002 από το ΠΔΕ. Το 2002 τα έσοδα ανήλθαν σε 7,3 εκ. � και οι δαπάνες σε 7,8 εκ. �.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού το Υπ. Δικαιοσύνης διατηρεί έναν Ειδικό Λογαριασμό
- Ειδικός Λογαριασμός 26821 στην Τράπεζα της Ελλάδος για την "Εύρυθμη λειτουργία Υπηρεσιών αρμοδιότητας Υπουργείου Δικαιοσύνης".
Τα έσοδα του προέρχονται από τα Υποθηκοφυλακεία και από την εξαγορά ποινών. Το 2002 τα έσοδα του λογαριασμού ανήλθαν σε 54,4 εκ. � ενώ οι δαπάνες του σε 63,5 εκ. �.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Σύμφωνα με την επίσημη απάντηση του Υπουργού Εθνικής 'Αμυνας το Υπουργείο Εθνικής 'Αμυνας διατηρεί:

1. Στο ΓΕΝ (Γενικό Επιτελείο Ναυτικού) "λειτουργούν ορισμένες διαχειρίσεις εκτός προϋπολογισμού". Παρατίθενται ενδεικτικά στοιχεία διαχειρίσεων χρηματικού εκτός Προϋπολογισμού του Π.Ν.:
α. Διαχείριση χρηματικών Ναυτικής Εβδομάδας.
β. Διαχειρίσεις εκτός κρατικού Προϋπολογισμού της Υπηρεσίας Φάρων.
γ. Διαχείριση νοσηλίων Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών.
δ. Διαχείριση χρημάτων εκτός Κρατικού Προϋπολογισμού για το Α/Τ Βέλος.
ε. Διαχείριση πώλησης Χαρτών της Υδρογραφικής Υπηρεσίας.
στ. Διαχείριση χρημάτων υπέρ αναπαλαίωσης του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ.
ζ. Διαχείριση χρημάτων για προμήθειες ή εργασίες του ΕΥΓΕΝΙΟΣ.
η. Διαχείριση χρημάτων της Αθλητικής Ένωσης Πολεμικού Ναυτικού ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ.
Οι ανωτέρω διαχειρίσεις δεν ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

2. Στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) υφίσταται ένας ειδικός λογαριασμός εκτός Προϋπολογισμού ο οποίος συστάθηκε πρόσφατα στην Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσίας (ΕΜΥ) την (28.5.03), χωρίς καμία παράθεση αναλυτικών στοιχείων.

3. Στο Γενικό Επιτελείο Στρατού υφίσταται ένας ειδικός λογαριασμός εκτός Προϋπολογισμού "Ειδικός Λογαριασμός Έργων Υποδομής και Κινήτρου Απόδοσης", ο οποίος σύμφωνα με την απάντηση "ουδέποτε ενεργοποιήθηκε".

Στην επίσημη απάντηση του Υπουργείου δεν παρατίθενται κανένα αναλυτικό στοιχείο της κίνησης των ειδικών λογαριασμών με την αιτιολόγηση "λόγου του μεγάλου όγκου των σχετικών παραστατικών και του περιορισμένου χρονικού διαστήματος, δεν είναι δυνατή επί του παρόντος η συλλογή, επεξεργασία και διαβίβασή τους στη Βουλή των Ελλήνων".

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού Εξωτερικών, το Υπουργείο Εξωτερικών διατηρεί δύο (2) ειδικούς λογαριασμούς:

1. Ειδικός Λογαριασμός Παρακράτησης Μεταφραστικών τελών με έσοδα από τα μεταφραστικά τέλη και σκοπό την κάλυψη των πάσης φύσεως λειτουργικών δαπανών της Μεταφραστικής Υπηρεσίας. Το 2002 τα έσοδά του ανήλθαν 2 εκ. � και οι δαπάνες για το ίδιο έτος σε 271.000 �.

2. Ειδικός λογαριασμός Αμίσθων Προξενείων με έσοδα από τα προξενικά ναυτιλιακά τέλη και σκοπό την αμοιβή των Αμίσθων Παραθαλάσσιων Προξενικών Αρχών. Τα έσοδά του το 2001 ήταν 63.800 � ενώ για το 2002 δεν έχουν ακόμη προσδιορισθεί, ενώ το υπόλοιπο του λογαριασμού την 31.12.02 ήταν μηδενικό, σύμφωνα με την επίσημη απάντηση του Υπουργείου, ενώ από "το υφιστάμενο αρχείο δεν προκύπτει ότι έχει διεξαχθεί μέχρι σήμερα έλεγχος στην κίνησή του από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, διατηρεί επτά (7) ειδικούς λογαριασμούς:

1. Ειδικός Λογαριασμός "ΓΑΛΑΖΙΟ ΤΑΜΕΙΟ". Τα έσοδά του προέρχονται από πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις της νομοθεσίας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και οι δαπάνες του καλύπτουν πάσης φύσεως λειτουργικές ανάγκες του Υπουργείου.
Τα έσοδα του λογαριασμού το 2002 ανήλθαν σε 3,8 εκ. � και οι δαπάνες του σε 1,8 εκ. �.

2. Ειδικός λογαριασμός Κεφαλαίου Λιμενικής Αστυνομίας. Τα έσοδά του προέρχονται από τη χορήγηση κάθε είδους αδειών από τις λιμενικές αρχές και οι δαπάνες του καλύπτουν πάσης φύσεως ανάγκες των Λιμενικών Αρχών και του ΥΕΝ.
Τα έσοδα του λογαριασμού το 2002 ανήλθαν σε 2,2 εκ.� και οι δαπάνες του σε 2,4 εκ. �.

3. Ειδικός λογαριασμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Σύμφωνα με την επίσημη απάντηση ο ειδικός αυτός λογαριασμός "ανήκει στην κατηγορία των λογαριασμών εντός - εκτός Προϋπολογισμού". Τα έσοδά του προέρχονται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, από παράβολα, πρόστιμα και τέλη και οι δαπάνες του καλύπτουν έργα βελτίωσης και λειτουργίας των λιμένων.
Το 2002 τα έσοδά του ανήλθαν σε 1,1 εκ. �, ενώ δεν παρατίθενται στοιχεία για τις δαπάνες του.

4. Ειδικός λογαριασμός Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης. Δεν παρατίθενται στοιχεία για την προέλευση των εσόδων του λογαριασμού, ενώ οι δαπάνες του κατευθύνονται για την κάλυψη των πάσης φύσεως αναγκών της δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης. Τα έσοδα του λογαριασμού το 2002 ανήλθαν σε 18,3 εκ. � και οι δαπάνες του σε 10,8 εκ. �.

5. Ειδικός λογαριασμός Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας (ΚΠΥ). Τα έσοδά του προέρχονται αποκλειστικά από τέλη χρήσης και οι δαπάνες του καλύπτουν πάσης φύσεως ανάγκες της Πλοηγικής Υπηρεσίας.
Τα έσοδα του λογαριασμού το 2002 ανήλθαν σε 7,7 εκ. � και οι δαπάνες του σε 6,8 εκ. �.

6. Ειδικός λογαριασμός επιθεωρήσεων.
Τα έσοδά του προέρχονται από τέλη και οι δαπάνες του για τις ανάγκες της υπηρεσίας επιθεωρήσεων του ΥΕΝ. Τα έσοδά του το 2002 ανήλθαν σε 1,4 εκ. � και οι δαπάνες του σε 1,6 εκ. �.

7. Ειδικός λογαριασμός εσόδων από θαλάσσια μεταφορικά μέσα.
Τα έσοδά του προέρχονται από εισφορές υπέρ ΝΑΤ και οι δαπάνες του για την καταβολή κινήτρων παραγωγικότητας του προσωπικού του ΥΕΝ κ.λ.π.
Τα έσοδά του το 2002 ανήλθαν σε 1,4 εκ. � και οι δαπάνες του σε 3,3 εκ.�.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ

Σύμφωνα με την επίσημη απάντηση του Υπουργείου στο Ίδρυμα "Εξοχές Ελληνικής Αστυνομίας" έχουν συσταθεί δύο ειδικοί λογαριασμοί:

1. Ειδικός λογαριασμός Αρωγής Προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας. Τα έσοδά του προέρχονται από υποχρεωτικές εισφορές όλων των Αστυνομικών Υπαλλήλων και οι δαπάνες του καλύπτουν την αντιμετώπιση "ιδιαίτερων οικονομικών δυσχερειών" του αστυνομικού προσωπικού. Το υπόλοιπο του λογαριασμού είναι 2,3 εκ. �.

2. Ειδικός λογαριασμός Ορφανών Τέκνων προσωπικού Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Τα έσοδά του προέρχονται από δωρεές και εκδηλώσεις και οι δαπάνες του καλύπτουν την προστασία ανήλικων τέκνων του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, που απεβίωσε κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας. Το υπόλοιπο του λογαριασμού ανέρχεται σε 289 � την 25.7.03.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Στο Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με την επίσημη απάντηση του Υπουργείου, διατηρούνται 28 ειδικοί λογαριασμοί κονδυλίων Έρευνας στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας και επιπλέον στην Κεντρική Υπηρεσία τηρούνται δύο λογαριασμοί:

1. "Ειδικός λογαριασμός για την αξιοποίηση κονδυλίων επιστημονικής έρευνας, εκπαίδευσης, κατάρτισης, τεχνολογικής ανάπτυξης και παροχής σχετικών υπηρεσιών". Τα έσοδα του λογαριασμού προέρχονται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό από το ΠΔΕ και άλλες πηγές. Η κίνηση του λογαριασμού γίνεται σύμφωνα με την επίσημη απάντηση του Υπουργείου "κατά παρέκκλιση των διατάξεων για το Δημόσιο Λογιστικό".

2. "Ειδικός λογαριασμός ΥΠΕΠΘ για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Β� ΚΠΣ". Τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού το 2002 ανήλθαν σε 127,2 εκ.� και οι δαπάνες του σε 51,9 εκ.� και έχει υπόλοιπο 75,2 εκ.�.
Ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου γίνεται αποκλειστικά για λογαριασμό της Ε.Ε. και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της απάντησης ο έλεγχος υπήρξε δειγματοληπτικός για τη διαπίστωση της κανονικότητας και νομιμότητας των πληρωμών.

Τα συμπεράσματα του ελέγχου γενικά διατύπωναν πλήθος πλημμελειών. Ειδικότερα: ως προς το έργο της διαχειριστικής αρχής, κυρίως, ότι οι διαδικασίες είναι πλημμελείς, ο έλεγχος χρονοβόρος και μη ολοκληρωθείς. Ως προς τον Οργανισμό Επαγγελματικής Κατάρτισης, κυρίως, ότι το ισχύον λογιστικό σύστημα δεν παρέχει τη δυνατότητα παρακολούθησης του έργου.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο Υπουργείο τηρούνται τέσσερις (4) ειδικοί λογαριασμοί:

1. Ειδικός Έντοκος Λογαριασμός 040/546139-16. Τα έσοδά του προέρχονται ως ποσοστό του ΠΔΕ, το Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων και σε περίπτωση ανεπάρκειας ενισχύεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ενώ οι δαπάνες του κατευθύνονται για παροχή επιδομάτων στο προσωπικό του Υπουργείου. Τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού το 2002 ανήλθαν σε 11,2 εκ. � και οι δαπάνες του σε 1,2 εκ. �.

2. Ειδικός λογαριασμός για Προγράμματα Ατόμων με αναπηρίες. Τα έσοδά του, δεν αναφέρονται από πού προέρχονται ενώ οι δαπάνες του διατίθενται για την αντιμετώπιση όλων των αναγκών των Προγραμμάτων που αποσκοπούν στην παροχή υπηρεσιών σε άτομα με αναπηρίες. Το 2002 τα έσοδά του ανήλθαν σε 2,8 εκ. � και οι δαπάνες του σε 2,2 εκ. �. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου οι δαπάνες του λογαριασμού αποτελούν την οικονομική ενίσχυση των συλλόγων ΑΜΕΑ που λειτουργούν στη χώρα, καθώς και λειτουργικές ανάγκες για τη διοργάνωση συνεδρίων, εκθέσεων, προβολής κ.λ.π.

3. Ειδικός λογαριασμός Αστών Προσφύγων. Τα έσοδά του προέρχονται από εισφορές, μισθώματα και εκποίηση ακινήτων. Οι δαπάνες του λογαριασμού καλύπτουν δαπάνες στεγαστικών προγραμμάτων προσφύγων. Το 2002 τα έσοδά του ανήλθαν σε 21.348 � και οι δαπάνες του σε 5000 �.

4. Ειδικός λογαριασμός Λαϊκής Στέγης. Τα έσοδά του προέρχονται από χορηγήσεις δανείων, οικοπέδων ή έτοιμων κατοικιών, ενώ για τις δαπάνες του δεν δίδονται αναλυτικά και πλήρη στοιχεία.
Το 2002 τα έσοδα του λογαριασμού ανήλθαν σε 592.810� και οι δαπάνες του σε 2,6 εκ �.
Απόδοση στο Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει γίνει."


"ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β' ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Για τον κ. Υπουργό Οικονομίας & Οικονομικών

Επειδή στο Υπουργείο σας υπάγονται ειδικοί λογαριασμοί εκτός προϋπολογισμού και δημόσιας ληψοδοσίας.

Παρακαλούμε όπως καταθέσετε άμεσα στη Βουλή:

Τον αριθμό των ειδικών Λογαριασμών εκτός προϋπολογισμού και δημόσιας ληψοδοσίας που υπάγονται στο Υπουργείο σας.

Το είδος ενός εκάστου των ως άνω ειδικών λογαριασμών, τον νόμο με βάση τον οποίο συνεστήθη καθένας εξ� αυτών, καθώς και τον σκοπό τους, όπως επίσης και τυχόν υπουργικές αποφάσεις που αφορούν στη διατήρησή τους.

Το ύψος των ετησίων αναλυτικών εσόδων ενός εκάστου των ως άνω λογαριασμών, τις ειδικότερες πηγές αυτών των εσόδων και τα συνολικά έσοδα που κατευθύνθηκαν στον καθένα κατά την τελευταία τριετία (2000, 2001, 2002).

Μία προς μία όλες τις δαπάνες που έχουν γίνει ετησίως και συνολικά κατά τα τελευταία τρία έτη (2000, 2001,2002) από κάθε ειδικό λογαριασμό ξεχωριστά, τις υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις άλλων οργάνων με τις οποίες έγιναν αυτές οι δαπάνες και την συγκεκριμένη διάταξη νόμου με την οποία καλύπτονται αυτές οι δαπάνες.

Το θετικό ή χρεωστικό υπόλοιπο ενός εκάστου εκ των ως άνω ειδικών λογαριασμών κατά την 31/12/02.

Τέλος, αν και κατά πόσο έχει διεξαχθεί έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο του Κράτους στην κίνηση των ως άνω λογαριασμών και τα πιστοποιητικά αυτού του ελέγχου.

Ο αιτών Βουλευτής
Παναγιώτης Λαφαζάνης
2/7/03"

To Γραφείο Τύπου