Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
19/07/2011

Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Δρίτσα με θέμα: Ποια είναι τα έσοδα του Ελληνικού κράτους από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα και ποια τα οφέλη του δημοσίου από τις προκλητικές φοροαπαλλαγές του εφοπλιστικού κεφαλαίου

Προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας και Οικονομικώς

Σύμφωνα με  τα στοιχεία του προϋπολογισμού για το έτος 2011 και με βάση τον κωδικό εσόδων 0141, ο φόρος των πλοίων για το 2011 υπολογίζεται στο ποσό των 12 εκατομμυρίων ευρώ. Αντίστοιχα, σύμφωνα με προσωπική έρευνα, η Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ) πλοίων, η οποία είναι επιφορτισμένη με την είσπραξη εσόδων που αφορούν στην ναυτιλιακή δραστηριότητα, βεβαίως το έτος 2009 έσοδα της τάξης των 278.963.851€, από τα οποία εισπράχθηκαν τα 184.220.653€ ενώ το ποσό των 94.743.197€ αποτελούσε υπόλοιπο προς είσπραξη. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτά τα έσοδα τα οποία βεβαίωσε η ΔΟΥ πλοίων από την φορολογία της ναυτιλιακής δραστηριότητας είναι ισόποσα ή και λιγότερα συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα έσοδα που βεβαιώνονται από ΔΟΥ λαϊκών συνοικιών της Αθήνας, οι οποίες είναι επιφορτισμένες κατά κύριο λόγο με τη φορολόγηση μισθωτών και μικρών τοπικών επιχειρήσεων. Την ίδια στιγμή, το ισχυρό Ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, βρίσκεται στην πρώτη θέση διεθνώς τόσο με όρους χωρητικότητας κατέχοντας το 14,33% της παγκόσμιας ναυτιλίας όσο και με κριτήριο τις παραγγελίες νέων πλοίων με 490 πλοία (άνω των 1.000 gt).

Η βασική αιτία για την οποία το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, αν και το πλέον ισχυρό σε όλο τον κόσμο συνεισφέρει ελάχιστους φόρους, είναι η θέσπιση σειράς «νόμιμων» φοροαπαλλαγών από τις Ελληνικές κυβερνήσεις. Στον προϋπολογισμό του 2011 προβλέπονται 56 διαφορετικές κατηγορίες φοροαπαλλαγών, οι οποίες μάλιστα δεν κοστολογούνται όπως άλλες κατηγορίες φοροαπαλλαγών, προκειμένου να γνωρίζει η Ελληνική πολιτεία τις απώλειες των δημόσιων εσόδων από την θέσπιση τους. Μεταξύ αυτών και η απαλλαγή από φόρο για τα καύσιμα ή πιο χαρακτηριστική η απαλλαγή από ΦΠΑ.

Η επίσημη δικαιολογία που επικαλούνται οι Ελληνικές κυβερνήσεις για τη σκανδαλώδη χορήγηση των φοροαπαλλαγών προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας και η εισροή συναλλάγματος. Ωστόσο, τα τελευταία πολλά χρόνια, παρά τα κίνητρα που χορηγούνται …μεγαλόψυχα και παρά τη μείωση της συμμετοχής των Ελλήνων ναυτικών στις συνθέσεις των πληρωμάτων, το Ελληνικό νηολόγιο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και δεν ενισχύεται. Ενδεικτικά για το μήνα Μάιο του 2011,  η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου από πλοία 100 ΚΟΧ κι άνω παρουσίασε μείωση κατά 3,2%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2010. Μεγάλο μέρος του εισαγόμενου συναλλάγματος επανεξάγεται σχεδόν αμέσως και δεν υπάρχει κανένα αξιόπιστο στοιχείο που να αποδεικνύει σημαντικό δημόσιο όφελος. Τέλος, υπογραμμίζουμε ότι όλα αυτά αφορούν μόνο στις «νόμιμες» φοροαπαλλαγές, γιατί παρά ταύτα η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή και στον ναυτιλιακό κλάδο καλά κρατεί…

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Ποια είναι αναλυτικά τα έσοδα του Ελληνικού κράτους από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα ανά κατηγορία δραστηριότητας (ποντοπόρος ναυτιλία, ακτοπλοΐα κ.α). Επίσης:

1.1 Πόσα ήταν αναλυτικά τα έσοδα της ΔΟΥ πλοίων ανά κατηγορία εσόδων (Κωδικό Αριθμό Εσόδων) για τα έτη 2006, 2007, 2008, 2009 και 2010;

1.2 Σε ποιες κατηγορίες ανά Κωδικό Αριθμό Εσόδων αφορούν τα ανείσπραχτα έσοδα ύψους 94.743.197 € για το έτος 2009 που εμφάνιζε η ΔΟΥ πλοίων και πόσα από αυτά τα έσοδα εισπράχτηκαν το 2010;

1.3 Πόσα ήταν τα ανείσπραχτα έσοδα για το έτος 2010 που εμφάνισε η ΔΥΟ πλοίων και σε ποιες κατηγορίες ανά Κωδικό Αριθμό Εσόδων ανήκουν;

2. Ποιες είναι οι απώλειες εσόδων για το Ελληνικό δημόσιο από τη θέσπιση 56 διαφορετικών κατηγοριών φοροαπαλλαγών για το εφοπλιστικό κεφάλαιο σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2011, και πόσο κοστολογείται η κάθε κατηγορία φοροαπαλλαγής, συμπεριλαμβανομένων και των απαλλαγών από τον ΦΠΑ;

3. Δεδομένης της κατάρρευσης των δημόσιων οικονομικών της χώρας και της υπερφορολόγησης των φτωχών λαϊκών στρωμάτων κυρίως μέσω της αύξησης των έμμεσων φόρων, γιατί η κυβέρνηση συνεχίζει την πολιτική των φοροαπαλλαγών υπέρ του εφοπλιστικού κεφαλαίου παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα αυτή η πολιτική δεν έχει οδηγήσει ούτε στην ενίσχυση του Ελληνικού νηολογίου, ούτε στη μείωση της ανεργίας των ναυτικών, ούτε στην αποτροπή της χρεοκοπίας του ΝΑΤ ούτε στην ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας ούτε, τέλος, σε κάποια πραγματικά και σημαντικά οφέλη για τα δημόσια οικονομικά;

Ο ερωτών βουλευτής

Θοδωρής Δρίτσας

Α΄ Πειραιά και Νησιών