Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
13/09/2011

Ομιλία του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, Θ.Δρίτσα, στο νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση του συστήματος αδειοδότησης διαμονής αλλοδαπών κλπ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το παρακάτω Πρακτικό δεν αποτελεί το τελικό κείμενο, διότι εκκρεμούν ορθογραφικές, συντακτικές και νομοτεχνικές διορθώσεις.

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΙΑ΄
Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Αναδιοργάνωση του συστήματος αδειοδότησης για τη διαμονή αλλοδαπών στη χώρα υπό όρους αυξημένης ασφάλειας, ρυθμίσεις θεμάτων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών»

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Είναι, βέβαια, δύσκολο να μιλάει κανείς με τον κ. Γεωργιάδη για δικαιώματα. Είναι σαν να μιλάει με ένα βρέφος τριών μηνών για πυρηνική φυσική.

Αλλά, εν πάση περιπτώσει, πράγματι φοβάται η ελληνική κοινωνία – ένα μέρος της τουλάχιστον ή να παραδεχθώ το σύνολό της- όπως φοβάται η αμερικάνικη κοινωνία, όπως φοβάται η γαλλική κοινωνία, η εγγλέζικη κοινωνία, η ιταλική κοινωνία, η ισπανική κοινωνία και πάρα πολλές άλλες κοινωνίες που όταν αναπτύχθηκε η εγκληματικότητα -γιατί κατέρρευσαν όλες οι σχέσεις κοινωνικής συνοχής γιατί η φτώχεια μεγάλωνε και ο πλούτος έμενε όλο και περισσότερο σε λιγότερα χέρια, όταν η κύρια δραστηριότητα διαρκώς και κάθε μέρα περισσότερο ήταν το εμπόριο όπλων, το εμπόριο ναρκωτικών και το εμπόριο του χρήματος κι αυτό εθεωρείτο ανάπτυξη και παραγωγική δραστηριότητα-  έλεγαν σΆ αυτούς τους λαούς ότι αυτό είναι το τίμημα του πολιτισμού.

Πράγματι, μπήκε κι η Ελλάδα στη χώρα των πολιτισμένων χωρών, των πολιτισμένων λαών, των λαών που ζουν τη φρίκη του καπιταλισμού. Πράγματι, ολοένα και περισσότερο, όσο αναπτύσσονται τέτοιου είδους πολιτικές, όσο οξύνεται η φτώχεια, όσο οξύνονται οι κοινωνικές ανισότητες, όσο παροξύνεται η κατάργηση των δικαιωμάτων, όσο το να υπάρχει ένας άνθρωπος επί της γης θεωρείται παρανομία επειδή έχει άλλο φύλλο και άλλη εθνικότητα, τόσο πράγματι οι κοινωνίες γίνονται ζούγκλα και κάποιες πολιτικές δυνάμεις αξιοποιούν αυτήν τη ζούγκλα και πάνω σΆ αυτήν χτίζουν το πολιτικό τους μέλλον και τις καριέρες τους.

Αυτά τα βλέπουμε σε όλον τον κόσμο, δεν είναι μόνο στην Ελλάδα. ΓιΆ αυτό είναι βρισιά στο χριστιανισμό, που επικαλούνται κάποιοι, κάποιες πολιτικές δυνάμεις, ως κορωνίδα κιόλας της ιδεολογίας τους να λέγονται άνθρωποι λαθραίοι. Ο μετανάστης είναι μετανάστης εργάτης, είναι μετανάστης επιστήμονας, είναι μετανάστης πατέρας, είναι μετανάστης γιος, είναι μετανάστρια μάνα, γιαγιά, μητέρα, όλα αυτά.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ: Ληστής;

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Αυτοί είναι χαρακτηρισμοί για ανθρώπους.

 ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ: Μετανάστης ληστής γίνεται;

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Αυτοί είναι χαρακτηρισμοί από ανθρώπους για ανθρώπους. Οι άλλοι είναι χαρακτηρισμοί επιβολής πάνω σε ανθρώπους με τους πιο χυδαίους και κτηνώδεις όρους, που τους έχει ζήσει η ανθρωπότητα και φυσικά έχει διδαχθεί.

ΓιΆ αυτό η δηλητηριώδης ιδεολογία σας ή τα κηρύγματά σας, κύριε Γεωργιάδη, δεν πιάνουν τόπο, παρά τα οξύτατα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία, ακριβώς γιατί ξέρουμε καλά -και θα μπορούσατε να βγάλετε μια φωνή διαμαρτυρίας- ότι έχουμε στην Ελλάδα την πρώτη παραγωγική βιομηχανία του κόσμου, τη ναυτιλία.

Έχετε δει Έλληνες ναυτικούς στην ελληνική ναυτιλία; Έρχονται στην Ελλάδα οι ξένοι ναυτικοί; Τα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών, που έχουν αποκλείσει τους Έλληνες εργάτες, είναι γιατί ήρθαν οι μετανάστες;

Μπορείτε να μας τα εξηγήσετε αυτά τα φαινόμενα με όρους επιστημονικούς, πραγματικούς;

ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ: Κύριε Δρίτσα…

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Γιατί σήμερα ήρθε και ο Αρχηγός του ΛΑΟΣ να μας κάνει ένα κήρυγμα δραματικό για την εθνική ενότητα. Δηλαδή, να τον βάλουμε στην Κυβέρνηση, να τρέμουμε να μπει ο Καρατζαφέρης στην Κυβέρνηση, για να σωθεί η πατρίς. Είναι το ίδιο επιχείρημα -τη σωτηρία της πατρίδας- που χρησιμοποίησε όταν ψήφισε το μνημόνιο. Αλλά, δεν ξεχνάει ο ελληνικός λαός!

Κύριε Πρόεδρε, στον Πειραιά είμαστε περήφανοι για πάρα πολλά πράγματα.

Πολλοί από εμάς είμαστε υπερήφανοι τα τελευταία χρόνια για το ανοικτό σχολείο μεταναστών που λειτουργεί εδώ και έξι, εφτά χρόνια στον Πειραιά. Και δεν το λέω εγώ με τη δική μου υποκειμενική άποψη ή την ιδιαίτερη ιδεολογική ή οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση, το λένε όλοι οι Βουλευτές του Πειραιά που έρχονται στις γιορτές του σχολείου μεταναστών, το λένε οι δήμαρχοι, οι παράγοντες.

Στην τελευταία γιορτή, με τη λήξη του σχολικού έτους –γιατί είναι μια σπουδαία υποδειγματική δουλειά κοινωνικής συνοχής και από μετανάστες και από Έλληνες εκπαιδευτικούς εθελοντές- ο Δήμαρχος Πειραιά –Νεοδημοκράτης, γνωστός- ξέρετε τι είπε στο χαιρετισμό που απηύθηνε; Είπε ότι αν εκατό μέτρα από εδώ, στην Παλιά Κοκκινιά, δύο Πακιστανοί έπαιζαν ξύλο, θα είχαμε κάποια κανάλια να λένε ότι σφάζονται μπροστά στους φιλήσυχους Έλληνες και δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα και σε αυτήν εδώ την υποδειγματική –δικαίως- του πολιτισμού και της κοινωνίας του Πειραιά εκδήλωση δεν υπάρχει ούτε μισός δημοσιογράφος να γράψει δυο λόγια. Αυτά είναι οι αξίες και τα μέτρα που κάποιες δυνάμεις θέλουν να καλλιεργούν και να αναπαράγουν διαρκώς.

Φτάνουμε ακριβώς στο σημείο, σε μια πρόταση νόμου, σε ένα σχέδιο νόμου που καταθέτει σήμερα η Κυβέρνηση, ενσωματώνοντας ευρωπαϊκούς κανονισμούς που κινούνται στο πλαίσιο της κατάργησης των δικαιωμάτων και της αστυνόμευσης των μεταναστών με το ηλεκτρονικό φακέλωμα -που κατά τα άλλα, όποτε εμφανίζονται τέτοιου είδους προτάσεις γίνεται χαμός από όλο αυτό το συντηρητικό συρφετό για το ηλεκτρονικό φακέλωμα- να μην υπάρχει εδώ ηλεκτρονικό φακέλωμα των μεταναστών, όταν μιλάμε για παιδιά έξι ετών και πάνω και όταν μιλάμε για διαδοχικές προσεγγίσεις -γιατί βέβαια θα αλλάξουν τα βιομετρικά τους δεδομένα και θα πρέπει διαρκώς να ανανεώνονται και να προστίθενται και στοιχεία, σύμφωνα με όσα λέει το νομοσχέδιο- με την ελευθερία των παρεμβάσεων των Υπουργών με τις υπουργικές αποφάσεις.

Όλα αυτά είναι πάρα πολύ αναγκαία, όταν το ελληνικό κράτος από την αρχή της εμφάνισης του μεταναστευτικού προβλήματος υποκρίθηκε ότι δεν έβλεπε αυτό που υπήρχε.

Οι μεταναστευτικές ροές είναι ένα μεγάλο φαινόμενο της εποχής μας. Δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχουν στην ιστορία της ανθρωπότητας. Θα έλεγα ότι η ιστορία της ανθρωπότητας έχει γραφτεί από τα μεταναστευτικά ρεύματα. Εν πάση περιπτώσει, δεν κάνουμε ιστορία τώρα, μετράμε τα πολιτικά δεδομένα και για τη χώρα μας και για το διεθνές περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Ικέτες, φυγάδες από τις χώρες τους είναι.

Πράγματι, η Ελλάδα μπορεί να είναι μόνη της πολύ μικρή για να το αντιμετωπίσει. Και όντως είναι. Και είναι πραγματικό πρόβλημα. Αν δεν αντιμετωπιστεί τουλάχιστον στη δική μας περιοχή σε ευρωπαϊκή κλίμακα, όντως δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Όμως, προς Θεού! Κάθε δημοκρατική και ελεύθερη προσέγγιση που δεν έχει στοιχείο φοβικό, που δεν έχει στοιχείο ρατσιστικό, δεν βοηθά τους μετανάστες μόνο, βοηθά την ελληνική κοινωνία, τα γκέτο. Στην Ελλάδα δεν έχουν γίνει έτσι, τυχαία. Έχουν γίνει εξ αιτίας αυτής της υποκριτικής, φοβικής μεταναστευτικής πολιτικής. Όταν δεν υπάρχουν χώροι υποδοχής, όταν δεν υπάρχει διαδικασία υποδοχής, όταν δεν υπάρχει διαδικασία ένταξης, όταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι -γυναίκες έγκυες, άρρωστοι, νέα παιδιά, ανήλικοι, ασυνόδευτοι- μένουν χρόνια τώρα μετέωροι, αβοήθητοι σε εχθρικό περιβάλλον, δεν θα μπουν στα χέρια των κυκλωμάτων εκμετάλλευσης είτε αναλώσιμων εργατών είτε εγκληματικών δράσεων, είτε στο ένα είτε στο άλλο;

Εμείς απέναντι σε όλα αυτά –και όταν λέω εμείς, εννοώ πρώτα από όλα οι πολιτικές δυνάμεις, τα πολιτικά Κόμματα, αλλά και η κοινωνία- θα κλείσουμε τα μάτια και θα πούμε «να ξυπνήσουμε μια μέρα και να μην υπάρχει αυτό το κακό»; Ή θα πούμε «δώστε δημοκρατικές λύσεις, δώστε λύσεις κοινωνικής συνοχής»;

Ελέγχεται ο κ. Καστανίδης γιατί μειώνει τα δώδεκα χρόνια, σε δέκα. Κύριε Πρόεδρε, ας το σκεφτούμε λίγο. Ας σκεφτεί κανείς τον εαυτό του να είναι δώδεκα χρόνια σε μία χώρα, με οποιονδήποτε τρόπο και να παραμένει χωρίς κανένα δικαίωμα! Και δεν είναι μόνο ότι παραμένει χωρίς κανένα δικαίωμα, αλλά παραμένει και χωρίς νομική ύπαρξη, χωρίς πρόσωπο, απρόσωπος, φάντασμα! Και υπάρχει και ένα κράτος που του λέει «έτσι πρέπει να είσαι»! Δώδεκα χρόνια! Το καταλαβαίνουμε; Είναι μισή ζωή για ορισμένους ανθρώπους! Και θεωρείται μεγάλο έγκλημα εναντίον δήθεν της ελληνικής κοινωνίας και υπέρ των μεταναστών η μείωση από τα δώδεκα χρόνια, στα δέκα, όταν η συζήτηση σε μία εντελώς συμβΙβαστική βάση είχε αρχίσει για τα οκτώ χρόνια!

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει πλήρη πρόταση νόμου που μιλά για πέντε χρόνια και με διάφορες κλιμακώσεις. Ελπίζω κάποια στιγμή η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ να έρθει να συζητηθεί στη Βουλή, για να μιλήσουμε με κάθε λεπτομέρεια και για τις κλιμακώσεις και για τα υπόλοιπα.

Αυτό το δικαίωμα να έχει πρόσωπο για έναν μετανάστη σημαίνει ότι του δίνεις τη δυνατότητα να έχει και ευθύνη. Και δίνεις τη δυνατότητα να χτυπηθούν και όλα εκείνα τα κυκλώματα, όλα εκείνα τα γκέτο, γιατί κανένας άνθρωπος δεν θέλει να γίνει θύμα ούτε εκμετάλλευσης ούτε εγκληματικών δράσεων, είτε είναι Πακιστανός, είτε είναι Αφγανός, είτε είναι Αιγύπτιος, είτε είναι οτιδήποτε.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Από πού και ως πού οι ξένοι έχουν προπατορικό αμάρτημα και εγκληματική στόφα εξ ορισμού; Πού το είδαμε αυτό; Πώς γεννιέται η εγκληματικότητα; Από τις κοινωνικές και πραγματικές συνθήκες γεννιέται! Αλφαβήτα!

Κύριε Πρόεδρε, είναι αδύνατον να πάει μπροστά αυτή η χώρα, αν δεν διεκδικήσουμε όλοι τη δημοκρατία και την ελευθερία. Τη στερούνται οι Έλληνες πολίτες, οι Έλληνες εργαζόμενοι, όλοι οι φτωχοί! Και η πρώτη στέρηση της ελευθερίας είναι η κοινωνική αδικία και η φτώχεια!

Απέναντι σΆ αυτά, λοιπόν, η Αριστερά ούτε «αμερικανιές» κάνει ούτε εύκολες κουβέντες εκστομίζει ούτε φανατισμούς και φοβίες καλλιεργεί. Αντίθετα, στηρίζει τους ανθρώπους που θέλουν να έχουν αξιοπρέπεια και πρόσωπο! ΜΆ αυτήν την έννοια, όντως το αίτημα έστω και ενός Ισραηλίτη, Εβραίου, που είχε ελληνική υπηκοότητα και θέλει να την επανακτήσει, με όποιον τρόπο και αν την έχασε, δεν μπορεί παρά να είναι ένα αίτημα απολύτως αποδεκτό. Όλα τα άλλα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις!

Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, λέγοντας ότι υπάρχει ένα τεράστιο θέμα στην εφαρμογή όλων αυτών των μέτρων που είναι προφανές ότι θα ψηφιστούν. Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ έχει δείξει τις τεράστιες ανικανότητές του και τις μεγάλες αδυναμίες του. Είναι αδύνατον να μιλάμε για μεταβατικές διαδικασίες και να λέμε ότι σε κάποιο αόριστο χρόνο –και μέχρι τότε θα προσαρμοζόμαστε διαρκώς- θα φτάσουμε στο σημείο αυτές οι υπηρεσίες να δίνουν -αν δίνουν- άδειες διαμονής εντός ενός έτους. Αυτές οι άδειες ούτως ή αλλιώς έχουν διάρκεια ενός έτους! Και την ξέρουμε αυτήν την πραγματικότητα, ότι δηλαδή όταν οι περισσότερες υπηρεσίες του ελληνικού κράτους εκδίδουν τέτοιες άδειες, αυτές έχουν ήδη λήξει!

Αυτό δημιουργεί στους ανθρώπους αυτούς που έχουν αιτηθεί αυτήν τη νόμιμη παρουσία τους για ένα μικρό διάστημα στη χώρα μας, τεράστια ανασφάλεια και τους οδηγεί σε πάρα πολλές συμπεριφορές και τους κάνει να πέφτουν θύματα και της δουλεμπορίας και όλων αυτών των κυκλωμάτων που προανέφερα.

Τελειώνοντας και η μεταναστευτική πολιτική επιτέλους πρέπει να γίνει γενναία, δημοκρατική, ελεύθερη, αντίστοιχη με τις παραδόσεις του ελληνικού λαού και των αγώνων του, αλλά και ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ πρέπει να τελειώνει και εκ βάθρων να αναδομηθεί και να αναθεωρηθεί. 

Ευχαριστώ.