Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
07/10/2011

Δήλωση Νίκου Χουντή για τη μείωση του ΑΕΠ από την ΕΛ.ΣΤΑΤ - «Ποιος πήρε την πολιτική απόφαση να κινηθεί, τώρα, θέμα αναθεώρησης του ΑΕΠ; Ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών αιφνιδιάστηκαν;»

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής, φέρνει εκ νέου στη δημοσιότητα απάντηση του πρώην Επιτρόπου Οικονομικών Υποθέσεων, κ. Αλμούνια, στον τότε ευρωβουλευτή του ΣΥΝ, Δημήτρη Παπαδημούλη, η οποία αναδεικνύει τα τεράστια ερωτηματικά που προκύπτουν από την πρόσφατη αναθεώρηση του ΑΕΠ.

Υπενθυμίζεται ότι το 2006 η κυβέρνηση της ΝΔ είχε ζητήσει από την Κομισιόν να εγκρίνει αύξηση του ΑΕΠ κατά 25.7%, η οποία τελικά ενέκρινε αύξηση 9.6% μετά από συζητήσεις και διαδικασίες που διήρκεσαν πάνω από ένα έτος.

Η απλή ανάγνωση της απάντηση του Επιτρόπου και η σχετική δήλωση του Νίκου Χουντή, πιστεύουμε ότι πολλαπλασιάζουν τα μεγάλα ερωτήματα που υπάρχουν για το ρόλο που παίζει η ΕΛ.ΣΤΑΤ., στην διαδικασία συνεχούς αύξησης του ελλείμματος και του χρέους παρά τις θυσίες του ελληνικού λαού.

Η δήλωση του Νίκου Χουντή έχει ως εξής:

«Οι Έλληνες καλούνται καθημερινά να ικανοποιήσουν με τον ιδρώτα και το αίμα τους, τα τεφτέρια των δανειστών και οι έλληνες υπάλληλοί τους πανωγράφουν και φουσκώνουν τα χρέη. Πελώρια ερωτηματικά υπάρχουν σʼ αυτή στη νέα σκανδαλώδη υπόθεση της μείωσης του ΑΕΠ και της συνακόλουθης αύξησης των ελλειμμάτων και του χρέους:

Πρώτο, ποιος πήρε την πολιτική απόφαση να κινηθεί θέμα αναθεώρησης του ΑΕΠ. Πότε και γιατί; Ο Υπουργός Οικονομικών και ο Πρωθυπουργός αιφνιδιάστηκαν;

Δεύτερο, έγιναν οι απαραίτητες μελέτες όπως πχ οι έρευνες οικογενειακού προϋπολογισμού ή άλλες στατιστικές έρευνες που στην προηγούμενη αναθεώρηση κράτησαν περίπου δύο χρόνια;

Τρίτο, πως είναι δυνατό να ανακοινώνει με ένα απλό δελτίο τύπο η ΕΛ.ΣΤΑΤ. ότι προέβη σε αναθεώρηση των αποτελεσμάτων των Ελληνικών εθνικών λογαριασμών για την περίοδο 2005-2010ʼ όταν δεν έχει ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιγράφει ίδιος ο Επίτροπος ως  απαραίτητη;

Τέταρτον, τελικά μήπως κάποιοι επέβαλλαν την ʽανεξαρτητοποίησηʼ της ΕΛ.ΣΤΑΤ για να μπορούν να χειραγωγούν τα εθνικά στατιστικά στοιχεία και να τα χρησιμοποιούν ως άλλοθι για επιβάλλουν συνεχώς νέα μέτρα;

Οι ʽΕλληνες πολίτες περιμένουν απαντήσεις.»

Η απάντηση του Επιτρόπου Αλμούνια στον πρώην ευρωβουλευτή του ΣΥΝ, Δημήτρη Παπαδημούλη, έχει ως εξής:

Απάντηση του κ. Almunia εξ ονόματος της Επιτροπής

1. Το 2006-2007, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας (ΕΣΥΕ) πραγματοποίησε ενδελεχή αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών της Ελλάδας, με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά 9,6 % το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕγχΠ) για το έτος βάσης 2000 αντί του 25,7 % στις πρώτες αναθεωρημένες εκτιμήσεις που υπέβαλε η ΕΣΥΕ. Η αύξηση αυτή επηρεάζει ολόκληρη την περίοδο 1995-2006. Tο έργο που πραγματοποίησαν οι αρμόδιοι για τους εθνικούς λογαριασμούς ακολουθεί τη διαθεσιμότητα νέων πηγών στατιστικών δεδομένων, ιδίως την απογραφή του πληθυσμού, τις νέες διαρθρωτικές έρευνες για τις επιχειρήσεις, οικοδομικών και τεχνικών έργων, τα ξενοδοχεία, τα καφενεία, τα εστιατόρια και τις μεταφορές, καθώς και μια επικαιροποίηση της έρευνας οικογενειακού προϋπολογισμού.

Η Eurostat, η Στατιστική Υπηρεσία των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, διενήργησε δύο αποστολές στην Ελλάδα με την υποστήριξη πέντε εμπειρογνωμόνων που απεστάλησαν από τα κράτη μέλη. Μετά τις αποστολές αυτές, τα νέα αριθμητικά στοιχεία για το ελληνικό ΑΕγχΠ υπολογίστηκαν εκ νέου σε σύγκριση με τις πρώτες αξιολογήσεις.

Το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στις δύο αυτές εκτιμήσεις οφείλεται ιδίως στο πόρισμα μιας βαθύτερης αξιολόγησης των νέων στοιχείων, όσον αφορά τις προαναφερόμενες δραστηριότητες καθώς και τον τρόπο της επεξεργασίας τους. Η εν λόγω διαφοροποίηση δεν οφείλεται τόσο στην αμφισβήτηση των πηγών των στοιχείων όσο στις διαφορές στη χρήση τους κατά τη διαδικασία κατάρτισης των λογαριασμών. Ειδικότερα, με τη βελτίωση της συνοχής μεταξύ της μικροοικονομικής και μακροοικονομικής ανάλυσης κατά την εφαρμογή της αρχής της συμφωνίας λογαριασμών, η οποία είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του εθνικού συστήματος λογιστικής και η οποία συνίσταται στη σύγκριση των στοιχείων που προέρχονται από διαφορετικές πηγές μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο στοιχείων που λαμβάνονται από ανεξάρτητες πηγές προκειμένου να συναχθούν οι εκτιμήσεις του ΑΕγχΠ και τα επιμέρους στοιχεία του. Η επιτροπή ΑΕΕ (Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα), η οποία αποτελείται από εμπειρογνώμονες των κρατών μελών, παρακολούθησε όλες τις εργασίες και με βάση τα διαθέσιμα μέχρι σήμερα στατιστικά στοιχεία, διατύπωσε ευνοϊκή γνώμη στη συνεδρίασή της στις 25 Οκτωβρίου 2007 σχετικά με τα αριθμητικά στοιχεία που υπέβαλε η ΕΣΥΕ βασιζόμενη στην εν λόγω ακριβέστερη ανάλυση. Τα στοιχεία αυτά για το ΑEγχΠ είναι τα ακόλουθα:

Αναθεωρηθείσα σειρά για το ελληνικό ΑΕγχΠ, εκατ. ευρώ

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
136281 147467 157586 171258 185225 198609 213985

2. Η αναθεώρηση του ΑΕγχΠ αύξησε το μέγεθος της ελληνικής οικονομίας χωρίς να επηρεάσει σημαντικά τη δυναμική της. Με άλλα λόγια, μετά την αναθεώρηση η αύξηση του ΑΕγχΠ παραμένει στο 4 % κατά μέσο όρο την περίοδο 2005-2007. Αν τα υπόλοιπα στοιχεία παραμείνουν ίδια , το υψηλότερο ΑΕγχΠ οδηγεί σε μόνιμη μείωση των δεικτών του ΑΕγχΠ (χρήση παρονομαστή). Ωστόσο, αυτό αντισταθμίζεται εν μέρει από την αύξηση της συνεισφοράς της Ελλάδας στον προϋπολογισμό της ΕΕ, που προκύπτει από την αναθεώρηση του ΑΕΕ. Συνεπώς, οι επίσημοι στόχοι των δεικτών ελλείμματος και δημόσιου χρέους στο ΑΕγχΠ του προϋπολογισμού του 2007 μειώθηκαν από 1,7 % σε 1,6 % και από 98,9 % σε 91 % του αναθεωρημένου ΑΕγχΠ αντίστοιχα.

ΕΕ C 191, 29/07/2008

To Γραφείο Τύπου