Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
10/01/2012

Εισήγηση της Ε.Αμμανατίδου στη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Διάθεση γεωργικών φαρμάκων στην αγορά, ορθολογική χρήση αυτών και συναφείς διατάξεις»

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΝΖ΄
Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων:

«Διάθεση γεωργικών φαρμάκων στην αγορά, ορθολογική χρήση αυτών και συναφείς διατάξεις».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει η κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Ειδική Αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ.

    ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Να ευχηθώ κι εγώ καλή χρονιά, αλλά μια χρονιά γεμάτη αγώνες για το δοκιμαζόμενο ελληνικό λαό, γιατί εδώ μέσα γίνονται διάφορες συζητήσεις, μεθαύριο την Πέμπτη θα γίνει άλλη μία με διαδικασίες εξπρές. Αφορά όλο τον ελληνικό λαό, αλλά δεν ρωτιέται δυστυχώς ποτέ, όπως δεν ρωτιούνται και συνάδελφοι εδώ μέσα της Αντιπολίτευσης. Ειδικά η Αριστερά, από την πλευρά της τρικομματικής Κυβέρνησης, είναι ακριβώς απέναντι, γιατί επιλέγει μια άλλη πολιτική η οποία θα είναι υπέρ σχεδόν του συνόλου του λαού και όχι κάποιων λίγων, οι οποίοι θέλουν τον αφανισμό του.

Περνάω στο σχέδιο νόμου. Σε μια περίοδο που η τρικομματική Κυβέρνηση χωρίς στοιχειώδη νομιμοποίηση διαπραγματεύεται με τους πιστωτές την κατάλυση της εθνικής κυριαρχίας, το ξεπούλημα του εθνικού πλούτου και την εξαθλίωση του ελληνικού λαού, σε μια στιγμή που η γεωργία καταρρέει, η ύπαιθρος ασφυκτιά και οι αγρότες βρίσκονται σε απόγνωση, πήρε την πρωτοβουλία το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να φέρει το σχέδιο νόμου για τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα για την εναρμόνιση του εθνικού δικαίου με σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς και οδηγίες, αλλά που ενώ φαίνονται ότι κινούνται σε θετική κατεύθυνση, αυτοί προϋποθέτουν την εκπόνηση μιας εθνικής στρατηγικής για τις εισροές και τη φυτοπροστασία στη γεωργία.

Δυστυχώς, το σχέδιο νόμου εισάγεται χωρίς να έχουν προηγηθεί μελέτες και έρευνες ευρείας κλίμακας της πραγματικότητας της χώρας μας, δηλαδή επιδημιολογικές μελέτες, μελέτες επιδράσεων στο περιβάλλον και τα νερά, σε ανθρώπους και λοιπά έμβια και όχι μόνο.

Το σχέδιο νόμου εισάγεται σε ένα καθεστώς πλήρους εξάρτησης από τους πολυεθνικούς κολοσσούς της έρευνας, της παραγωγής και της διακίνησης φυτοπροστατευτικών προϊόντων, αλλά και γενικά τροποποιημένων οργανισμών, δίχως να έχουμε υπόψη τα αποτελέσματα χρήσης των εκατοντάδων δραστικών ουσιών και χημικών σκευασμάτων για γεωργικές εφαρμογές, που βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας απαγορεύονται και αποσύρονται πολλές φορές όχι, όμως, με επιστημονικά κριτήρια, αλλά με οικονομικά και αποσύρονται τα τελευταία χρόνια, αλλά εξακολουθούν να κυκλοφορούν ασύδοτα και αδέσποτα, ιδίως σε χώρες τρίτες και κατά τεκμήριο υπανάπτυκτες.

Αυτό το σχέδιο νόμου εισήχθη χωρίς προηγούμενα να έχει εκπονηθεί ένα στοιχειωδώς εθνικό, συνεκτικό, αλλά και ευέλικτο σχέδιο αγροτικής ανάπτυξης που μέσα στον κυκεώνα των αναδιατάξεων στην παγκόσμια παραγωγή αγροτικών προϊόντων και ιδίως των τροφίμων, θα απαντά τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα στα ερωτήματα: Τι πρέπει και μπορεί, πού και πώς, να παράγει η χώρα μας με τα χιλιάδες προβλήματα, αλλά και τα τεράστια πλεονεκτήματα;

 Όλα αυτά τα λέω γιατί η χώρα μας είναι στο στόχαστρο των μεγάλων πολυεθνικών, γιατί υπάρχουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Θέλουν τον ήλιο μας, τον εκχωρεί η Κυβέρνηση. Θέλουν το δημόσιο πλούτο, τη δημόσια γη και όχι μόνο, αλλά και την ιδιωτική, θα εκχωρηθεί σε λίγο και αυτή, γιατί θα ιδιωτικοποιηθεί η Αγροτική Τράπεζα, γιατί οι περισσότερες εκτάσεις που είναι παραγωγικές είναι υποθηκευμένες εκεί. Θα εκχωρηθούν και αυτές αύριο με την ιδιωτικοποίηση της Αγροτικής Τράπεζας και την εξαθλίωση του αγροτικού κόσμου.

Επανέρχομαι. Αυτό το σχέδιο νόμου εισάγεται με την πρόβλεψη του εξοβελισμού των επιστημόνων γεωπόνων από όλες τις διαδικασίες εφαρμογής του νέου πλαισίου αυτού, δηλαδή την εμπορία, τη συμβουλευτική, τους ελέγχους και άλλα και την ανάθεσή του σε έχοντες επαρκείς γνώσεις γενικά, κατʼ επιταγή και εφαρμογή της γνωστής Συνθήκης της «Μπολόνια» και έμμεσης διάχυσης της επιστημονικής γνώσης και του επαγγέλματος.

Εισάγεται σε ένα περιβάλλον τραγικών οικονομικών συνθηκών που συνδιαμορφώνουν η Τρόικα με την ελληνική τρικομματική Κυβέρνηση όπου δεν διασφαλίζεται ότι το σημαντικό κόστος της εναρμόνισης στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων, δηλαδή το κόστος έρευνας, νέες τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον και τον χρήστη, φυτοπροστατευτικές ουσίες, κόστος ανανέωσης μηχανολογικού εξοπλισμού ή προσαρμογής του, κόστος διαχείρισης υπολειμμάτων, ψεκαστικών διαλυμάτων, απορριμμάτων και αποβλήτων, μετεγκαταστάσεις χώρων εμπορίας και αποθήκευσης, εργαστήρια υπολειμμάτων στα τρόφιμα και άλλα, δεν θα μετακυληθεί στον έτσι και αλλιώς οικονομικά εξουθενωμένο και υπερχρεωμένο όπως προανέφερα μικρομεσαίο Έλληνα παραγωγό καθιστώντας ανύπαρκτη κάθε σκέψη επιβίωσής του και ανταγωνιστικότητας των δικών του προϊόντων. Και δεν θέλουμε απλά ανταγωνιστικά προϊόντα. Θέλουμε πρώτα απʼ όλα ποιοτικά προϊόντα. Υπό αυτά τα δεδομένα, είναι πέρα από βέβαιο ότι υπονομεύονται εν τη γενέσει τους οι πράγματι φιλόδοξοι στόχοι της ίδιας της εισηγητικής έκθεσης για την προστασία χρηστών-καταναλωτών, περιβάλλοντος και για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής γεωργίας και των προϊόντων που αυτή παράγει.

Πιο αναλυτικά, πρώτον, πρόκειται για ένα νομοθέτημα τυπικής ενσωμάτωσης Ευρωπαϊκών Οδηγιών για έγκριση κυκλοφορίας των φυτοπροστατευτικών. Είναι μία νέα Οδηγία του 2009 για την αειφόρο χρήση χωρίς ουσιαστικά αυτές να εξειδικεύονται στην πραγματικότητα της χώρας και μάλιστα με ετεροχρονισμό ως συνήθως προβλεπόμενων μέτρων και ημερομηνιών υλοποίησης. Είναι ενταγμένο στο κλίμα των ημερών χαρακτηριζόμενο περισσότερο ως ρυθμιστικό φοροεισπρακτικών μέτρων, παραβόλων και ποινών. Ορίζεται κάποιο πλαίσιο περί προϋποθέσεων, ελέγχων και προστίμων. Όμως υπάρχουν πολλές ασάφειες και γενικότητες που εμπεριέχουν τον κίνδυνο της παρερμηνείας, της αδιαφάνειας και ίσως της αυθαιρεσίας κατά την εφαρμογή στην πράξη.

Είναι συνοδευτικό των ήδη ειλημμένων μέτρων απόσυρσης της πολιτείας από όλες τις διαδικασίες έρευνας και τεκμηρίωσης για αναγκαιότητα χρήσης των όποιων φυτοπροστατευτικών, αφού ήδη η Κυβέρνηση αδίστακτα έχει προχωρήσει στην κατάργηση, τη συρρίκνωση, την απαξίωση, την αλλοπρόσαλλη συγκόλληση των φορέων έρευνας σε όλο τον πρωτογενή τομέα –πανεπιστήμια, ερευνητικά ιδρύματα κ.ά- αντί της στήριξης, αναδιοργάνωσης, γενναίας χρηματοδότησης υπό δημόσιο, βέβαια και κοινωνικό έλεγχο.

Και όλα αυτά μέχρι τώρα που μιλάμε γιατί αύριο εισάγεται στην αρμόδια Επιτροπή, όπως είπα και στην αρχή, το νομοσχέδιο με κατεπείγοντα τρόπο και την Πέμπτη θα ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και θα ψηφιστεί, φαντάζομαι, από τα τρία κόμματα. Ευελπιστώ ότι κάποιοι συνάδελφοι εδώ δεν θα το ψηφίσουν. Όμως, σε αυτό το νομοσχέδιο θα γίνει μία άλλη αποδόμηση έως και αφανισμός, όποιας επιστημονικής έρευνας είχε μείνει και θα μπορούσε να είναι πολύ σημαντική στην κρίσιμη χρονική στιγμή που συζητούμε και θα μπορούσε να δώσει προοπτική στην ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Το σχέδιο νόμου είναι γενικόλογο, σε ορισμένα σημεία του φλύαρο, στα όρια επιστημονικού σεμιναρίου σε άλλα, αφήνοντας την ουσιαστική εξέλιξή του σε πληθώρα υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων ως συνήθως, μία πρακτική όλων των κυβερνήσεων που επιλέγεται γιατί έτσι βολεύει, γιατί κρύβονται κάτω από εδώ νομοθετικές διατάξεις τις οποίες δεν γνωρίζει εδώ το Κοινοβούλιο ώστε να μπορεί να έχει άποψη και να παίξει και ένα ρόλο, να κάνει παρατηρήσεις.

Δίνονται υπερεξουσίες στον εκάστοτε Υπουργό και αυτό βεβαίως, είναι μία παγιωμένη κατάσταση, όπως φαίνεται κυρίως στο άρθρο 50 και όχι μόνο, για τη ρύθμιση των πιο ουσιωδών θεμάτων που υποτίθεται ότι έρχεται να λύσει. Και αυτό με βάση την εμπειρία στη χώρα μας είναι η καλύτερη προϋπόθεση για τη καταστρατήγηση και τη μη εφαρμογή του όποιου νόμου.

Είναι ένα νομοσχέδιο γραφειοκρατικό και κρατικοελεγχόμενο, όσον αφορά την εφαρμογή, τα παράβολα και τα πρόστιμα χωρίς ουσιαστικές διαδικασίες δημόσιου και κοινωνικού ελέγχου –γιατί είναι τελείως διαφορετικό πράγμα- στα θεσπιζόμενα και τα τοποθετημένα από την πλευρά των υπουργείων, άρα και ελεγχόμενα διοικητικά και επιστημονικά όργανα.

Είναι διακριτότατο ως προς την πρόβλεψη απουσίας του ΓΕΩΤΕΕ, ως προς τη συμμετοχή τού κατʼ εξοχήν συμβούλου της πολιτείας. Η πολιτεία έχει επιλέξει το ΓΕΩΤΕΕ επί των συγκεκριμένων θεμάτων και το αγνοεί σε όλες τις φάσεις και διαδικασίες που αναφέρονται καθώς και όλες τις άλλες επαγγελματικές και συνδικαλιστικές οργανώσεις των γεωτεχνικών, που θα μπορούσαν να συμβάλουν θετικά σʼ αυτό το σχέδιο νόμου.

Τυπικά είναι εκσυγχρονιστικό σε κάποιες πλευρές που καλύπτουν απλώς δευτερεύοντα νομικά κενά στην πραγματικότητα της γεωργικής πράξης της χώρας και τίποτα παραπάνω. Έχει δυσκολίες αποτύπωσης τρόπων αντιμετώπισης-επίλυσης των προβλημάτων, με συνολική υποβάθμιση και υποτίμηση του ρόλου των επιστημόνων, των γεωπόνων ανοίγοντας επικίνδυνα παράθυρα για την ασφαλή άσκηση της γεωργίας και την βιοασφάλεια του πληθυσμού.

Αναφέρθηκα στο πρώτο σκέλος. Στο δεύτερο σκέλος πρόκειται για ένα νομοθέτημα που δεν αντιμετωπίζει τα πραγματικά ώριμα, επείγοντα και κρίσιμα θέματα ανάπτυξης της γεωργίας και των κοινωνικοπεριβαλλοντικών επιπτώσεων και θα αναφέρω ακριβώς τι εννοώ. Δεν υφίσταται ούτε καν αρχική πόσο μάλλον ουσιαστική επεξεργασία των δυνητικών στοιχείων των εθνικών σχεδίων δράσης. Η όποια παραπομπή στο μέλλον – αναφέρεται το πεντάμηνο- εκ μέρους του ΥΠΑΑΤ στη σύνταξη των εθνικών σχεδίων δράσης δηλώνει τουλάχιστον έλλειψη προετοιμασίας, προχειρότητα, έλλειψη ετοιμότητας, αφερεγγυότητα για τους στόχους και γεννά ερωτηματικά και όχι ανιστόρητες υποψίες ελληνικού περιεχομένου.

Δεν υπάρχει ανάπτυξη φερέγγυου συστήματος συνταγογράφησης ως συστήματος επιστημονικής συμβουλευτικής παροχής υπηρεσίας από γεωπόνους και ταυτόχρονα δεν αντιμετωπίζεται ουσιαστικά και τυπικά το θέμα θρέψη-λίπανση και η συσχέτισή του άμεσα με τη φυτοπροστασία και τη συνταγογράφηση, καθώς και η ένταξή του συνολικά και θεσμοθετημένα σε καθεστώς αναγνωρισμένης παροχής υπηρεσίας. Η υφιστάμενη κατάσταση, αν συνεχιστεί, οδηγεί στην πλήρη απαξίωση της σημασίας του γεωπονικού κλάδου ως επιστημονικής συμβολής και συμβουλής, γεγονός που θα έχει ολέθριες επιπτώσεις όχι στον κλάδο των γεωπόνων, αλλά κυρίως στους ίδιους τους αγρότες.

Η συνταγογράφηση μπορεί να λειτουργήσει, αν εφαρμοστεί όμως σωστά, υπέρ της ανύψωσης του κύρους, αν θέλετε, των γεωπόνων, γιατί πολλές φορές έχουμε δει να κατασυκοφαντούνται. Ίσως κάποιες φορές για ένα μικρό μέρος να είχαν δίκιο, από την άλλη μεριά όμως, ως επιστημονικός κλάδος θα πρέπει να συμβάλει στα μέγιστα και μπορεί να συμβάλει στην ορθή συνταγογράφηση. Εδώ ακριβώς η γνώση θα βοηθήσει το περιβάλλον και τον τελικό καταναλωτή, διότι θα έχουμε ποιοτικά καθαρότερα αγροτικά προϊόντα.

Βέβαια, αν το δούμε μακροπρόθεσμα, μπορούμε να πούμε ότι αν λειτουργήσει ορθολογικά η συνταγογράφηση, η οποία έχει όμως πολύ συγκεκριμένες κατευθύνσεις και δεν υπάρχουν μέσα σʼ αυτό το σχέδιο νόμου, τότε μπορεί να έχουμε μία μείωση στη χρήση των φυτοφαρμάκων: να μην γίνεται δηλαδή, από την πλευρά των χρηστών, των παραγωγών –γιατί δεν έχουν και την κατάλληλη γνώση- η αλόγιστη χρήση των φυτοφαρμάκων και τότε μπορούμε να πούμε ότι αυτά τα φάρμακα με τη μείωση της τάξης του 30% θα έχουν και μία μείωση στο κόστος παραγωγής. Αυτά όμως, βέβαια δεν μπορούν από τη μια στιγμή στην άλλη να λειτουργήσουν χωρίς να υπάρχουν οι προϋποθέσεις και οι ασφαλιστικές δικλείδες, ποιος δηλαδή, θα τα λειτουργήσει όλα αυτά και να υπάρχει μία συνολική αντιμετώπιση υπέρ του παραγωγού, υπέρ του κλάδου.

Βεβαίως είναι θέματα τεχνικής φύσης και θα πρέπει, μέσα από ένα σοβαρό διάλογο με τους εμπλεκόμενους, αυτά να διευθετηθούν.

Δεν υπάρχει σʼ αυτό το σχέδιο νόμου μια ουσιαστική αναφορά και πρόβλεψη στη στήριξη και εξάπλωση των σταθμών γεωργικών προειδοποιήσεων, την περαιτέρω συγκρότηση και δικτύωση πυρήνων τους σε επίπεδο μικρότερης γεωργικής γης, με ομοιογενή κλιματολογικά χαρακτηριστικά και τη σύνδεση όλων των φορέων που εμπλέκονται στη φυτοπροστασία με την αξίωση και των νέων τεχνολογιών.

Δεν υφίσταται προσανατολισμός προσαρμογής των προγραμμάτων σπουδών στα εκπαιδευτικά ιδρύματα και στα όποια ερευνητικά αντίστοιχα. Θα μου πείτε, αφού τα κλείνουμε, τι προσανατολισμό να έχουμε; Σωστό και αυτό!

Το σχέδιο νόμου δεν προβλέπει κατʼ ουσία την ελεγχόμενη διαχείριση των ληγμένων και των αποσυρόμενων κάθε φορά από το συνταγολόγιο σκευασμάτων, με ευθύνη των πολυεθνικών παραγωγής τους. Δεν αναφέρεται ως το θέμα επιλογής συγκεκριμένων σκευασμάτων και την ενθάρρυνση χρήσης τους από τους ερασιτέχνες, με τη διάθεσή τους από τα νόμιμα σημεία πώλησης φυτοπροστατευτικών προϊόντων και με καθεστώς παρουσίας αντίστοιχου επιστήμονα γεωπόνου. Δεν αναφέρεται στην ύπαρξη και ουσιαστική λειτουργία εργαστηρίων προσδιορισμού υπολειμμάτων σε περιφερειακό πλέον επίπεδο ως στοιχειώδη προϋπόθεση άσκησης αποδοτικής και κυρίως ασφαλούς φυτοπροστασίας.

Δυστυχώς, το σχέδιο νόμου εξοβελίζει ως μη υπάρχον ένα εθνικό σύστημα πιστοποιημένης ποιότητας στη φυτική παραγωγή, το AGRO 2-1 και 2-2, εθνικών προδιαγραφών και εφαρμογής με σαφείς και αυστηρά προσδιορισμένες διαδικασίες και στη φυτοπροστασία, σύστημα άλλωστε που όσο βαρύ και αν είναι, είναι σήμερα υπαρκτό, εφαρμόσιμο, εφαρμοζόμενο, βάσει του οποίου μάλιστα αποδίδονται στους παραγωγούς ποιοτικά παρακρατήματα σε διάφορες καλλιέργειες, σύστημα που από μόνο του λύνει βασικά θέματα των οδηγιών και των κανονισμών.

Επειδή, λοιπόν, όσον αφορά το συγκεκριμένο νομοθέτημα, η εφαρμογή -όταν και εάν αυτή γίνει- δεν πρόκειται να επιφέρει ουσιαστικές και θετικές αλλαγές στην ανάπτυξη της ελληνικής γεωργίας και της διασφάλισης του περιβάλλοντος, επειδή οι προβλέψεις εφαρμογής του κρίνονται ιδιαίτερα επισφαλείς και αναποτελεσματικές, επειδή δεν συμπεριλαμβάνονται τα πλέον κρίσιμα και ώριμα για αντιμετώπιση ζητήματα της γεωργίας, εμείς καταψηφίζουμε αυτό το νομοσχέδιο επί της αρχής.

Αναφερόμενοι όμως κυρίως και όχι μόνο στη χώρα μας και επειδή μας αφορούν το κλίμα, το περιβάλλον, η υγεία και η επιβίωση λαών, παραγωγών και επιστημόνων, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο, προτείνουμε και ζητάμε να έρθει στη Βουλή ένα σχέδιο νόμου που θα ενσωματώνει τα θετικά ζητήματα που έχουν …

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ολοκληρώστε, σας παρακαλώ.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

…οδηγίες και κανονισμούς και θα περιλαμβάνουν ταυτόχρονα ένα εθνικό σχέδιο δράσης, ελαχιστοποιώντας έως εξαφανίζοντας –θα έλεγα- υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα, ένα εθνικό σχέδιο δράσης που θα βρίσκεται στην κατεύθυνση μιας γεωργίας χαμηλών εισροών, ένα σχέδιο δράσης εφαρμογής της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας, που θα υποστηρίζει τα εθνικά πρότυπα και την ολοκληρωμένη διαχείριση της φυτικής παραγωγής, που θα υποστηρίζει μελέτες για μια γενναία αύξηση της βιολογικής γεωργίας, ένα εθνικό σχέδιο δράσης που θα στηρίζεται στην ύπαρξη και αναγνώριση του κλάδου και των γεωπόνων και του ουσιαστικού ρόλου που μπορούν να παίξουν σε όλες τις διαδικασίες και τις δραστηριότητες της αγροτικής παραγωγής και σε πρώτο βαθμό της ίδιας της φυτοπροστασίας για την οποία σήμερα μιλάμε.

Θα είναι ένα εθνικό σχέδιο δράσης που θα προϋποθέτει, θα προβλέπει, θα μελετά, θα διαπραγματεύεται και θα διασφαλίζει την ύπαρξη της αγροτικής παραγωγής, της σωτηρίας των μικρομεσαίων αγροτών και την ενδυνάμωση της υπαίθρου. Σʼ αυτό το σχέδιο νόμου δυστυχώς δεν υπάρχει τίποτα από όλα αυτά, γιʼ αυτό και το καταψηφίζουμε επί της αρχής. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε αύριο επί των άρθρων.

Σας ευχαριστώ.

(ΒΙΝΤΕΟ ΟΜΙΛΙΑΣ)

http://www.youtube.com/watch?v=ASz-VH2Zx-o (1ο μέρος )

http://www.youtube.com/watch?v=fYorKyhXRKE&feature=related(2ο μέρος)