Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
18/12/2002

Ανεπαρκής και αναξιόπιστος ο διαγωνισμός εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ

Ο εφετινός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς ανέδειξε για μια ακόμη φορά την ανεπάρκεια και την αναξιοπιστία των διαδικασιών που ακολουθούνται για την επιλογή των εκπαιδευτικών που θα στελεχώσουν τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ακόμη περισσότερο, οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, που καθιερώθηκαν για πρώτη φορά εφέτος με το πρόσχημα της "αντικειμενικής" και "αδιάβλητης" κρίσης και της "εύκολης", τυποποιημένης αξιολόγησης, μείωσαν ακόμη περισσότερο την αξιοπιστία του διαγωνισμού. Συγκεκριμένα:

1. Είναι παράλογο από κάθε άποψη να επιλέγονται οι πιο "άξιοι" για ένα τόσο σύνθετο και απαιτητικό έργο, όπως είναι αυτό του εκπαιδευτικού, με μοναδικό κριτήριο την επίδοση σε μια ολιγόωρη γραπτή εξέταση. Το μόνο που μπορεί να ελέγξει είναι μια τέτοια εξέταση είναι κάποιες περιορισμένες γνώσεις. Η διδακτική ικανότητα δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο σε αυτό τον τομέα.

2. Είναι απαράδεκτο να εξετάζονται υποψήφιοι σε γνωστικά αντικείμενα τα οποία είτε δεν είχαν διδαχτεί καθόλου κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών τους -με αποκλειστική ευθύνη της Κυβέρνησης- είτε τα διδάχθηκαν και εξετάστηκαν επιτυχώς σε αυτά από το Πανεπιστήμιο. Οι παιδαγωγικές σπουδές, για παράδειγμα, δεν περιλαμβάνονται στα προπτυχιακά προγράμματα πολλών υποψηφίων, αλλά εξετάστηκαν υποχρεωτικά σε αυτές. Στην ουσία, η ίδια η κυβερνητική πολιτική εξωθεί τους υποψήφιους αυτών των κατηγοριών στα -παράνομα, κατά τα άλλα- φροντιστήρια, που συνήθως παρέχουν παιδαγωγικές "συνταγές" αμφίβολης εγκυρότητας επί παντός επιστητού. Με τέτοιες "συνταγές" προπαρασκευάζονται οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, κύριε Υπουργέ της Παιδείας;

3. Η χρήση των ερωτήσεων "πολλαπλής επιλογής", κυρίως στα Παιδαγωγικά, δημιούργησε δικαιολογημένα σύγχυση και αγανάκτηση ανάμεσα στους υποψηφίους, που υποχρεώθηκαν κατ' επανάληψη να επιλέξουν τη "μόνη ορθή" απάντηση ανάμεσα σε εναλλακτικές εκδοχές που θα μπορούσαν να υποστηριχθούν καθεμιά εξίσου πειστικά με την κατάλληλη επιχειρηματολογία. Και εδώ προκύπτει ένας μεγάλος κίνδυνος: Στο βαθμό που κάθε εναλλακτική εκδοχή συνήθως στηρίζεται σε διαφορετική ιδεολογική αφετηρία, η αναγόρευση της μιας από αυτές στη "μόνη ορθή", από την πλευρά της εξουσίας, δεν απέχει από την καθιέρωση μιας "επίσημης κρατικής παιδαγωγικής", την οποία πρέπει να ασπαστεί ο/η υποψήφιος/-α, για να ελπίζει σε επιτυχία.

Τι προτείνουμε

Λύσεις στο πρόβλημα υπάρχουν και ο Συνασπισμός έχει συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωσή τους με προτάσεις, που κατέθεσε και στη Βουλή. Αρκεί να αναζητηθούν προς τη σωστή κατεύθυνση. Λύσεις που θα βασίζονται σε αδιάβλητες διαδικασίες και θα διασφαλίζουν την αξιοπιστία των επιλογών, την αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών και την ανεξαρτησία από τις κομματικές παρεμβάσεις στο χώρο της Παιδείας:

(α) Ουσιαστική αύξηση των διορισμών, ώστε η μεγάλη προσφορά σε εκπαιδευτικούς να αξιοποιηθεί για την ποιοτική βελτίωση της εκπαίδευσης. Πρέπει να αυξηθούν κατά πολύ οι διορισμοί, ώστε να καλυφθούν τα κενά σε όλα τα σχολεία. Παράλληλα, μείωση του αριθμού των μαθητών κατά τμήμα, γεγονός που θα συμβάλει σε μια πιο ποιοτική διδασκαλία και θα αυξήσει τις ανάγκες διορισμών.

(β) Καθιέρωση ειδίκευσης στα Ψυχοπαιδαγωγικά σε όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα από τα οποία αποφοιτούν οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, ώστε να είναι καταρτισμένοι όχι μόνο στο αντικείμενο της διδασκαλίας, αλλά και στις μεθόδους και τις πρακτικές της. Αυτή η ειδίκευση πρέπει να είναι προϋπόθεση διορισμού, ώστε να σταματήσει πια η Κυβέρνηση να παραβιάζει τη νομοθεσία που η ίδια ψήφισε. Έτσι, ήδη πριν τη λήψη του πτυχίου θα μπορεί να περιοριστεί κάπως ο αριθμός αυτών που θα κατευθύνονται στην Εκπαίδευση, γιατί μεγάλο μέρος των φοιτητών θα έχουν προσανατολιστεί σε άλλες κατευθύνσεις μέσω της επιλογής των σπουδών τους. Ωστόσο, ο εφετινός Προϋπολογισμός που προτείνεται για ψήφιση δεν προβλέπει τέτοιες δαπάνες τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.

(γ) Για να ξεπεραστούν τα προβλήματα που δημιούργησε η μεγάλη διάρκεια της αναμονής στην επετηρίδα αλλά και για να ανοίξει ο δρόμος σε εκπαιδευτικούς με αυξημένα προσόντα, θα έπρεπε η διορθωτική παρέμβαση στο σύστημα της επετηρίδας να γίνει μόνο στη βάση αντικειμενικών αυξημένων προσόντων. Μπορούν να μοριοδοτούνται η διδακτική εμπειρία οι μεταπτυχιακοί τίτλοι (διδακτορικό, μάστερ), κάθε άλλο επιπλέον πτυχίο, το ερευνητικό ή συγγραφικό έργο, γνώση ξένων γλωσσών, βαθμός πτυχίου κ.τ.ό.

Η συγκεκριμένη πρόταση που καταθέσαμε στα πρακτικά της Βουλής όταν συζητήθηκε το θέμα αυτό αντιμετωπίζει το ζήτημα του τρόπου διορισμού των εκπαιδευτικών σ' αυτή την κατεύθυνση.

To Γραφείο Τύπου