Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
28/02/2001

Ημερίδα εργασίας του ΣΥΝ για το Γ' Κ.Π.Σ.

Ημερίδαεργασίας του ΣΥΝ για την αναπτυξιακήαξιοποίηση και την αποτελεσματική, διαφανήδιαχείριση των πόρων του Γ' Κ.Π.Σ.

Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας που αναλαμβάνει ο Συνασπισμός για την αναπτυξιακή αξιοποίηση και την αποτελεσματική, διαφανή διαχείριση των πόρων του Γ' ΚΠΣ, πραγματοποιήθηκε Ημερίδα Εργασίας με προσκεκλημένους ομιλητές τους Προέδρους των 25 κυριότερων εμπλεκόμενων φορέων της ελληνικής κοινωνίας, όπως είναι τα επιστημονικά και επαγγγελματικά Επιμελητήρια, η Αυτοδιοίκηση, η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ, οι οργανώσεις των αγροτών καθώς και οι φορείς των επιχειρηματικών στελεχών, των μελετητών, των συμβούλων, των κατασκευαστών των έργων, ο ΣΕΒ και η ΄Ενωση Τραπεζών.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών της Ημερίδας, ο Πρόεδρος του ΣΥΝ τόνισε:

"Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Φίλες και Φίλοι,

Σας καλωσορίζω στη σημερινή ημερίδα εργασίας του Συνασπισμού. Μια ημερίδα η οποία πραγματοποιείται για να ακούσουμε τις θέσεις και τις απόψεις σας για το περιεχόμενο και την προοπτική του Γ' ΚΠΣ. Με τη σημερινή ημερίδα ξεκινά μια πρωτοβουλία ευρείας πολιτικής απήχησης του κόμματός μας για την αναπτυξιακή αξιοποίηση και αποτελεσματική και διαφανή διαχείριση του Γ' ΚΠΣ. Μια πρωτοβουλία με επόμενο στάδιο τη διοργάνωση ανάλογων ημερίδων στις περιφέρειες όλης της χώρας.

Ο Συνασπισμός ακούει την κοινωνία και επιδιώκει τη διαρκή παρουσία της και την ενεργό συμμετοχή της στις διαδικασίες ανάπτυξης του τόπου μας. Γιατί για μας η σύγχρονη προοδευτική πολιτική πρόταση δεν εξαντλείται στην αντιγραφή προτύπων οργάνωσης και διαχείρισης από οικονομίες οι οποίες λειτουργούν σε άλλο κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον. Ούτε αφορά έναν καπιταλισμό των ημετέρων- με τους κομματικά επιλεγμένους τεχνοκράτες και Περιφερειάρχες- οι οποίοι χωρίς διαφάνεια και ισχυρό κοινωνικό έλεγχο διανέμουν και διαχειρίζονται τρισεκατομμύρια για την ανάπτυξη της χώρας. Διοχετεύοντάς τα σε διάσπαρτες παρεμβάσεις μικρής και μεσαίας κλίμακας. Χωρίς στρατηγική, μόνο με το δοκιμασμένο παλαιοκομματικό κριτήριο των πολιτικών ισορροπιών και των εκλογικών ωφελημάτων. Χωρίς τη δέουσα βαρύτητα στο αναπτυξιακό αποτέλεσμα των επιλογών.

Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Φίλες και Φίλοι,

Η σημερινή Ελλάδα είναι θύλακας πραγματικής και κοινωνικής υστέρησης και τεχνολογικού αναλφαβητισμού στη ζώνη του ευρώ. Είμαστε ο φτωχός συγγενής της ΟΝΕ. Είκοσι χρόνια από την ένταξή μας στην τότε ΕΟΚ, είμαστε η πιο φτωχή χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με κατά κεφαλήν εισόδημα στο 66% του μέσου κοινοτικού. Στα δεκαπέντε χρόνια των εισροών διαρθρωτικών πόρων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το βιοτικό επίπεδο του μέσου Έλληνα ακολουθεί πορεία δυναμικής απόκλισης από το μέσο επίπεδο των άλλων τριών χωρών της συνοχής. Απέχουμε σήμερα από αυτές μεγαλύτερη απόσταση απ' ότι το 1986.

Τα σχετικά στοιχεία που παραθέτει η "Δεύτερη Έκθεση για την Οικονομική και Κοινωνική Συνοχή" την οποία δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 31 Ιανουαρίου είναι καταλυτικά: Η Ήπειρος παραμένει η φτωχότερη περιοχή της Ευρώπης: το εισόδημα των κατοίκων της αγγίζει μόλις το 42% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. ʼλλες τρείς περιφέρειες- η Κεντρική Μακεδονία, η Στερεά Ελλάδα και η Πελοπόννησος- αντί να συγκλίνουν απέκλιναν, εμφανίζοντας μείωση στο εισόδημά τους στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Οι πέντε από τις δέκα περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το χαμηλότερο εισόδημα είναι περιφέρειες της χώρας μας. Η κοινωνική προστασία παραμένει υποτυπώδης και αναποτελεσματική: το 22% του πληθυσμού ζει σε συνθήκες φτώχειας, δηλαδή ζει με εισόδημα μικρότερο από το 60% του μέσου εθνικού. Το 12,4% του ενεργού πληθυσμού είναι άνεργο. Η επένδυση στο μέλλον είναι ρητορική: οι δαπάνες για την παιδεία και τη δια βίου εκπαίδευση ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι οι χαμηλότερες στην Ένωση, ενώ παράλληλα η χώρα μας έχει το χαμηλότερο ποσοστό χρηστών του Διαδικτύου.

Εξάλλου, ήδη γνωρίζουμε ότι, ύστερα από τρία διαδοχικά πακέτα διαρθρωτικών πόρων και δεκαεπτά χρόνια εκταμιεύσεων, η υστέρηση της χώρας μας σε κρίσιμους τομείς της αναγκαίας φυσικής υποδομής δεν θα έχει καλυφθεί. Ήδη γνωρίζουμε ότι το 2006:

η χώρα μας δεν θα έχει ολοκληρώσει το βασικό κορμό των αυτοκινητοδρόμων της, τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό- αυτήν την πολυδιαφημισμένη στρατηγική παρέμβαση για τη δικτύωση και συνεργασία των τεσσάρων Περιφερειών του βορειοελλαδικού τόξου που έχει εξελιχθεί σε σύγχρονο γεφύρι της Αρτας.

δεν θα διαθέτει ένα σύγχρονο δίκτυο σιδηροδρόμων μέσης ταχύτητας, τη στιγμή που ο γεωγραφικός πυρήνας της Ευρώπης δικτυώνεται με τα τρένα υψηλής ταχύτητας (TGV).

η κάλυψη του πληθυσμού της Αθήνας με μετρό θα εξακολουθεί να είναι ανεπαρκής για σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Την ίδια στιγμή, στη Θεσσαλονίκη δεν θα έχει ολοκληρωθεί ούτε η βασική γραμμή του μετρό, η οποία έχει δημοπρατηθεί από το 1992.

Η αποτυχία της έγκαιρης και ισότιμης συμμετοχής της χώρας μας στις ευρωπαϊκές εξελίξεις βαρύνει το σύστημα διακυβέρνησης του μεταπολιτευτικού κύκλου και υπογραμμίζει την αποτυχία του. Είναι η αποτυχία του πολιτικού κατεστημένου να αξιοποιήσει τρία συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας:

το μεγάλο διαθέσιμο χρόνο προσαρμογής.

τη διαρκή χρηματοδότηση από τους πόρους των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και τις παρατεταμένες θυσίες του ελληνικού λαού.

την πολιτική σταθερότητα και την ομαλή εναλλαγή στην εξουσία δύο κομμάτων, χωρίς ανατροπές στις βασικές πολιτικές επιλογές τους.

Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Φίλες και Φίλοι,

Το Γ' ΚΠΣ είναι πράγματι ο κρίσιμος πολλαπλασιαστής για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας στην πρώτη δεκαετία του νέου αιώνα. Είναι ταυτόχρονα η τελευταία ευκαιρία να αναβαθμισθεί η υποδομή της χώρας μας και να ανοίξει ο βηματισμός της προς τη νέα οικονομία. Γιατί είναι το τελευταίο με τη μορφή και την έκταση των δύο προηγουμένων. Ωστόσο:

το περιεχόμενό του έρχεται από το παρελθόν. Όπως και τα δύο προηγούμενα, έτσι και αυτό συγχέει και συνδέει την ανάπτυξη με το τσιμέντο. Χρηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό τις υπερβάσεις και τις καθυστερήσεις του προηγούμενου.

και αυτό το Πλαίσιο Στήριξης επιβεβαιώνει μια πραγματικότητα που έχουμε όλοι μας διαπιστώσει και στο παρελθόν: ότι, δηλαδή, στη χώρα μας δεν υπάρχει ορθολογικός, αποκεντρωτικός και ολοκληρωμένος αναπτυξιακός σχεδιασμός. Σχεδιασμός ο οποίος να εντάσσει τις ιδιαίτερες ανάγκες και να αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιφέρειας σ' ένα συνολικό και συνεκτικό εθνικό σχέδιο ανάπτυξης και δημοκρατικού εκσυγχρονισμού. Υπάρχει απλώς, ως καρικατούρα σχεδιασμού για την ανάπτυξη, μια ad hoc συρραφή αιτημάτων και κοπτοραπτική παλαιοκομματικής ιδιοτέλειας από την εκάστοτε πολιτική εξουσία. Και αυτό ως αναγκαστική προϋπόθεση για τη χορήγηση διαρθρωτικής συνδρομής από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

διαμορφώθηκε χωρίς κανείς να γνωρίζει την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων που χρηματοδότησε το Β' ΚΠΣ. Γνωρίζουμε μόνον τις υπερβάσεις στο κόστος και τις καθυστερήσεις στο χρόνο. Γνωρίζουμε επίσης από τους σχετικούς ελέγχους της Επιτροπής και την κακή ποιότητα της πλειονότητας των έργων που εκτελούνται. Και γνωρίζουμε ότι η κυβέρνηση αδιαφορεί και υποθάλπει την ασυδοσία και την "αρπαχτή" των εργολάβων. Γιατί μόνον έτσι εξηγείται το γεγονός ότι δεν προχωρεί στη σύνταξη "μαύρης λίστας". Για να αποκλείονται από επόμενους διαγωνισμούς εταιρείες και εργολάβοι που ευθύνονται για κακοτεχνίες και προβλήματα ασφάλειας.

διαμορφώθηκε για μία ακόμη φορά ερήμην του Κοινοβουλίου και των πολιτικών κομμάτων ως θεσμών της δημοκρατίας.

το διαχειριστικό μοντέλο που επινόησε η κυβέρνηση είναι ακόμη πιο συγκεντρωτικό και πιο αδιαφανές από αυτό που ίσχυσε στο παρελθόν. Οδηγεί σε ακόμη πιο μεγάλη συγκέντρωση εξουσίας στο ΥΠΕΘΟ, ώστε να διασφαλισθεί η αποκλειστικότητα στη διαχείριση των κονδυλίων. Αποτελεί καρικατούρα του συγκεντρωτικού κράτους που δήθεν επιδιώκει να αναπτύξει την περιφέρεια, ερήμην και εναντίον της. Ακόμη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντέδρασε, στη γνωστή επιστολή του αρμόδιου Επιτρόπου κ.Μπαρνιέ προς τον κ. Πάχτα

παρά την ιδιαίτερη σημασία του, η κατάρτιση και η συνολική θεσμική και λειτουργική προπαρασκευή του Γ' ΚΠΣ από τη κυβέρνηση αποτελούν υπόδειγμα οργανωμένης ανευθυνότητας και προχειρότητας.

Είναι προφανής, αναντίρρητη και διαρκής η πολιτική ευθύνη της διότι, δεκατέσσερις μήνες από την έναρξη εφαρμογής του, η χώρα μας βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της λειτουργικής προετοιμασίας και της έγκρισης των προγραμμάτων. Είναι προφανής, αναντίρρητη και διαρκής η πολιτική ευθύνη της για το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί μοναδική εξαίρεση δικαιούχου χώρας η οποία δεν έχει εισπράξει ακόμη ούτε ένα ευρώ από το Γ'ΚΠΣ: δεκαεπτά προγράμματα της Πορτογαλίας εγκρίθηκαν το 2000 έναντι ουδενός της χώρας μας.

Η κυβέρνηση επιχειρεί να συγκαλύψει τις ευθύνες της με σκόπιμες ανακρίβειες και εκτός λογικής ισχυρισμούς. Ότι, δήθεν, δεν θα υπάρξει καμμία πραγματική επίπτωση στο χρόνο και το κόστος των προς εκτέλεση έργων. Αλλά αρνητικές επιπτώσεις ήδη υπάρχουν: καθυστερούν οι προκαταβολές. Όσα έργα του Γ'ΚΠΣ έχουν ξεκινήσει καλύπτονται από εθνικούς πόρους αλλά και από τραπεζικό δανεισμό. Η αυξητική επίπτωση στο κόστος από τον τραπεζικό δανεισμό είναι προφανής. Και σ' αυτήν την επιλογή έχουν ήδη καταφύγει Ανώνυμες Εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα, όπως η Εγνατία Οδός ΑΕ. Αυτό είναι το πρόσθετο και μη αντισταθμιζόμενο οικονομικό κόστος της κυβερνητικής αβελτηρίας.

Μοιράζει, όμως, στα λόγια αυτά που αδιαφόρησε να εξασφαλίσει έγκαιρα για τη χώρα. Αθροίζει ό,τι δεν αθροίζεται- όπως τα κεντρικά τομεακά προγράμματα για τα οποία δεν υπάρχει χωρική κατανομή με τα Περιφερειακά- και υπόσχεται δισεκατομμύρια σε κάθε πόλη και χωριό αυτού του τόπου. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα στην Τρίπολη, ο κ. Παπαντωνίου διέθεσε στα λόγια 700 δις για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου.

Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Φίλες και Φίλοι,

Με αυτές τις σκέψεις συμμετέχω μαζί σας στις εργασίες αυτής της ημερίδας του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του Συνασπισμού. Γιατί πιστεύω ότι μόνο με την ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών φορέων αλλά και των πολιτών σε όλη την Ελλάδα μπορεί ένας σύγχρονος, ανοικτός και δημοκρατικός πολιτικός οργανισμός να διαμορφώσει θέσεις και προτάσεις για την οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη της Ελλάδας των περιφερειών."

To Γραφείο Τύπου