Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
30/07/2012

Ανακοίνωση Τμήματος Παιδείας ΣΥΝ για τη συγχώνευση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ)

Με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς καμία τεκμηρίωση, εξαγγέλθηκε με φανφάρες στις 24-07-2012 από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης του κ. Μανιτάκη (ΔΗΜΑΡ) στο πλαίσιο συγχωνεύσεων-καταργήσεων φορέων του δημοσίου και με πρόσχημα «τη συνολική αναδιάρθρωση του κράτους», η συγχώνευση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ).

Τα ίδια επιχειρήθηκαν και το 2009 - πάλι επί υπουργίας του κ. Χατζηδάκη. Το σχέδιο αυτό είναι πολύ παλιό. Ακολουθήθηκε φυσικά και από την κα Διαμαντοπούλου και εξυπηρετείται μέχρι σήμερα με συνέπεια και από την τριμερή κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ. Ένα σχέδιο με πολλαπλούς στόχους, που αφορά γενικότερα τον ερευνητικό ιστό και τη συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση της έρευνας στην χώρα. Αφορά το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας «την επόμενη μέρα».

Το ΕΚΚΕ είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Μέσω συγχώνευσής του με το ΕΙΕ, το οποίο είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, καταργείται ο φορέας, ο οποίος προορίζεται να συρρικνωθεί περαιτέρω και κυρίως, να απολέσει τον δημόσιο χαρακτήρα του. Ο δρόμος αυτός ειδικά για τη κοινωνική έρευνα στην Ελλάδα, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στον μαρασμό και στην εξαφάνισή της.

Αλλά και το ΕΙΕ οδηγείται με τον τρόπο αυτό σε επικίνδυνες ατραπούς. Σχεδιασμοί με πλήρη αδιαφάνεια, χωρίς καμιά διαβούλευση με την ερευνητική κοινότητα και με βάση κριτήρια αποκλειστικά της αγοράς, σε συνδυασμό με τις βάναυσες περικοπές των επιχορηγήσεών τους, οδηγούν σε περιπέτειες ιστορικά Ερευνητικά Κέντρα της χώρας με μεγάλη προσφορά και έργο.

Η εξαγγελία της συγχώνευσης αυτής γίνεται μάλιστα όταν από τις πρώτες ενέργειες της νέας κυβέρνησης ήταν η επαναφορά των Ερευνητικών Κέντρων που εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας & Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) από την αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, σηματοδοτώντας κυρίως & εκτός των άλλων, την αποκοπή των δημόσιων Ερευνητικών Κέντρων από τον κορμό της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Φαίνεται λοιπόν ότι η κίνηση αυτή αποτελεί μοντέλο εφαρμογής του γενικότερου σχεδίου που ακολουθείται σταθερά και θα αποτελέσει θεσμικό πρότυπο για άλλες συγχωνεύσεις ερευνητικών κέντρων ΝΠΔΔ που θα ακολουθήσουν.

Σε συνθήκες γενικευμένης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, η έρευνα, και ειδικότερα η έρευνα στον τομέα των κοινωνικών επιστημών, πρέπει να τελεί υπό την προστασία και την εγγύηση του κράτους & της πολιτείας με σκοπό το δημόσιο συμφέρον. Είναι απολύτως αναγκαίοι και χρήσιμοι σήμερα, ερευνητικοί φορείς που να λειτουργούν υπό δημόσιο έλεγχο με ακαδημαϊκά κριτήρια, ανεξάρτητοι από ιδιωτικά συμφέροντα, που να μην εξαρτώνται από την αναζήτηση χρηματοδοτικών μηχανισμών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Ιδιαίτερα στις κοινωνικές επιστήμες. Και μάλιστα σήμερα, σε μια εποχή τόσο κρίσιμων και δραματικών αλλαγών στην ελληνική κοινωνία, όταν αντιμετωπίζουμε οξύτατα κοινωνικά προβλήματα, όπως φτώχεια, ανεργία, μεταναστευτικό, εγκληματικότητα, κλπ.

Ο κατακερματισμός και η κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα του ερευνητικού ιστούέχουν ήδη αρχίσει. Μέσω της αʼ φάσης των συγχωνεύσεων Ερευνητικών Κέντρων/Ινστιτούτων που έχει ήδη υλοποιηθεί, με την αποκοπή των λειτουργικών εξόδων τους από τις επιχορηγήσεις του τακτικού προϋπολογισμού ή και μέρους της μισθοδοσίας κλπ.

Το σχέδιο αυτό οδηγεί στην αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος των δημόσιων ερευνητικών κέντρων, στη συρρίκνωση του δημόσιου ερευνητικού ιστού, στη διάλυση και στο ξεπούλημα πολύτιμων ερευνητικών υποδομών, στην εκχώρηση και άλλων κομματιών λειτουργίας τους σε ιδιώτες, στην πλήρη απελευθέρωση του πλαισίου για την ανεξέλεγκτη και χωρίς ρυθμίσεις από το κράτος λειτουργία εταιρειών στον χώρο των ερευνητικών κέντρων, στην φυγή νέων επιστημόνων στο εξωτερικό, στην επικράτηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στην έρευνα, σε μειώσεις ερευνητικού, επιστημονικού, τεχνικού & διοικητικού προσωπικού.

Αυτό το σχέδιο δεν εξυπηρετεί τις σημερινές ανάγκες της χώρας και της κοινωνίας!

Ναι, η έρευνα και η παραγωγή της νέας γνώσης να είναι "μοχλός ανάπτυξης", αλλά σε όφελος της κοινωνίας.

Παραμένουμε υπερασπιστές του δημόσιου και ακαδημαϊκού χαρακτήρα της έρευνας και της ουσιαστικής διασύνδεσής της με τον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για ερευνητικά κέντρα ανεξάρτητα από τα ιδιωτικά συμφέροντα, για τη διασφάλιση του ερευνητικού έργου με κοινωνική λογοδοσία, διαφάνεια και αξιοκρατία προς όφελος των πολλών.

 

Τμήμα Παιδείας