Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
20/01/2000

Συνέντευξη Τύπου του Προέδρου του Συνασπισμού για τις πολιτικές εξελίξεις

Ο Πρόεδρος του ΣΥΝ Νίκος Κωνσταντόπουλος και αντιπροσωπεία του κόμματος από τη βουλευτή Στ. Αλφιέρη, τον Στ. Λεουτσάκο, μέλος της Π. Γ., τον Γ.Γαβρίλη, γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής Πειραιά και μέλη της Ν.Ε. πραγματοποίησαν σήμερα περιοδεία στις εγκαταστάσεις του ΗΣΑΠ όπου συναντήθηκαν με την διοίκηση και τους εργαζόμενους.
Κατόπιν ο Πρόεδρος του ΣΥΝ έδωσε Συνέντευξη Τύπου στην οποία τόνισε:

Για την εκλογολογία:

Εξακολουθεί να καλλιεργείται κλίμα εκλογολογίας. Εύστοχα ειπώθηκε ότι η κυβέρνηση συμπεριφέρεται σαν να είναι ταυτόχρονα ο εμπρηστής και ο πυροσβέστης. Παιχνίδια όμως με τις εκλογές και προεκλογικά σενάρια, είναι χαρακτηριστικά ενός παλαιοκομματικού τρόπου άσκησης της πολιτικής, δεν είναι χαρακτηριστικά πολιτικού συστήματος.

Η κυβέρνηση και ο κ. Πρωθυπουργός προσωπικά οφείλουν καθαρές εξηγήσεις για τις προθέσεις τους. Δεν έχει από το Σύνταγμα εν λευκώ τη δυνατότητα η κυβέρνηση να επινοεί και να κατασκευάζει κατά το δοκούν προσχήματα για πρόωρες εκλογές. Εμείς θεωρούμε ότι οι εκλογές πρέπει να γίνουν τον Σεπτέμβριο. Από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο θα γίνει η κρίσιμη τελική διαπραγμάτευση για την ΟΝΕ. Δεν είναι λοιπόν δυνατό την ίδια ώρα στην Ελλάδα να γίνονται εκλογές. Γιατί τότε θα έχουμε την αποθέωση της πολιτικής αντίφασης και της πολιτικής ασυνέπειας. Εάν η κυβέρνηση, όπως φημολογείται, προσφύγει σε εκλογές τον Απρίλιο, τότε μόνο μία εξήγηση μπορεί να δοθεί. Αν κάνει κάτι τέτοιο η κυβέρνηση, θα φοβάται το αποτέλεσμα αυτής της διαπραγμάτευσης και θα θέλει να πάει στις εκλογές πριν γίνουν γνωστοί οι όροι που θα συνοδεύουν την ένταξη στην ΟΝΕ. Πριν αρχίσουν δηλαδή να φαίνονται οι δεσμεύσεις γύρω από κρίσιμα θέματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής, οι οποίες θα αρχίσουν να εφαρμόζονται αμέσως μετά τον Ιούνιο.

Για την κυβερνητική πολιτική και το Πρόγραμμα Σύγκλισης:

Η κυβέρνηση υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή 'Ενωση το αναθεωρημένο πρόγραμμα σύγκλισης, χωρίς καμία ενημέρωση των κομμάτων, χωρίς καμία συζήτηση στη Βουλή, χωρίς έστω στοιχειώδη κοινωνικό διάλογο. Εστω και εκ των υστέρων η κυβέρνηση δεν θέλει να ενημερώσει κανέναν. Η κυβέρνηση μέχρι σήμερα ακολούθησε μια πολιτική, η οποία είχε μεγάλο κοινωνικό κόστος. Στο όνομα μιας σύγκλισης των ονομαστικών κριτηρίων μεγάλωσε το κοινωνικό κόστος, το οποίο το μοίρασε άνισα και άδικα σε βάρος εκείνων που δεν έχουν, δεν κατέχουν και δεν αντέχουν. Αυτό το κόστος δεν θα μειωθεί με την ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ. Απεναντίας όλα δείχνουν ότι αυτό το κόστος θα γίνει ακόμη πιο μεγάλο στη νέα περίοδο. Αυτό λοιπόν θέλει να κρύψει η κυβέρνηση και με την εκλογολογία την οποία καλλιεργεί, με τη διπλή γλώσσα την οποία αναπτύσσει γύρω από τις εκλογές, επιδιώκει κι έναν αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από τα πραγματικά προβλήματα του τόπου.

Για την ανεργία:

Η Ευρωπαϊκή 'Ενωση δίνει κακό βαθμό στην κυβερνητική πολιτική στον τομέα της αντιμετώπισης της ανεργίας και της ενίσχυσης της απασχόλησης. Βαθμολογείται αρνητικά η ελληνική κυβέρνηση και ο βαθμολογητής είναι η κυρία Διαμαντοπούλου, πρώην στέλεχος της κυβέρνησης και νυν Επίτροπος. Σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Μιχάλη Παπαγιαννάκη η απάντηση που δίνει η κα Δ ιαμαντοπούλου για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης είναι ότι στην Ελλάδα δεν εφαρμόζονται με ορατά αποτελέσματα πολιτικές για την απασχόληση και την ανεργία, τα προγράμματα δεν είναι σε αντιστοίχηση με την αγορά εργασίας και ουσιαστικά στην Ελλάδα δεν υπάρχει ούτε αξιολόγηση αλλά δεν υπάρχουν ούτε δείκτες για να μπορεί κανείς να καταγράψει την αποτελεσματικότητα αυτών των μέχρι σήμερα προγραμμάτων. Η ανεργία είναι το βασικό κριτήριο για τον πραγματικό χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής και κανείς δεν μπορεί να το παραγνωρίσει. Λυπάμαι, αλλά τα διάφορα προγράμματα για την απασχόληση και την ανεργία δεν είναι τίποτε άλλο παρά απορροφητήρες κονδυλίων για λογαριασμό κάποιων μηχανισμών και κάποιων συμφερόντων. Ο Συνασπισμός υπέβαλε στη Βουλή συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ενίσχυση της απασχόλησης, πρώτον για να καθιερωθεί το 35ωρο και δεύτερο για να υπάρξει νομοθετική προστασία των ανέργων μακράς διάρκειας. Όπως γνωρίζετε στη Γαλλία το 35ωρο εφαρμόζεται αυτή τη στιγμή ως εθνικός στόχος, ως εθνική πολιτική, ως αποτέλεσμα υπεύθυνου πολιτικού και κοινωνικού διαλόγου. Στην Ελλάδα η κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση του ΣΥΝ και επικαλέστηκε πρώτον ότι δεν είναι ώριμες όλες οι πλευρές, υπονοώντας προφανώς την πλευρά των εργοδοτών και δεύτερον επικαλέστηκε την εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων και του εθνικού σχεδίου δράσης για την ανεργία. Σήμερα έρχεται η κα Διαμαντοπούλου και λέει, βαθμός μηδέν από πλευράς αποτελεσματικότητας.

Για τον Πειραιά:

Για τον Πειραιά έχουν γίνει του κόσμου οι εξαγγελίες. Εχουν γίνει αμέτρητα τραπεζώματα και έχουν δοθεί υποσχέσεις που θα έπρεπε τούτη την ώρα να έχουν αναγκάσει πολλούς να κρύβονται, ακριβώς γιατί υπήρξαν ασυνεπείς. Παρά λοιπόν του κόσμου τα τραπεζώματα και του κόσμου τις υποσχέσεις, ο Πειραιάς δεν είναι πόλη ανάπτυξης. Είναι πόλη ανεργίας, με 19% και πλέον καταγεγραμμένη ανεργία. Στο ποσοστό της οποίας πρωτεύουν οι νέοι, οι γυναίκες και οι επιστήμονες. Το λιμάνι δεν είναι λιμάνι που έχει εξασφαλίσει σύγχρονες υποδομές. Εξακολουθεί να παραμένει λιμάνι της αγωνίας. Η εικόνα λοιπόν του Πειραιά, η πραγματικότητα από πλευράς υποδομών επιβάλλει περισσότερη σοβαρότητα όλων όταν ασχολούνται με την πόλη. Γιατί μεταξύ τυρού και αχλαδίου μπορεί να λέγονται εξυπνάδες, αλλά δεν λύνονται τα προβλήματα της πόλης. Και τα προβλήματα της πόλης μετράνε. Η πόλη λοιπόν της ανεργίας και το λιμάνι της αγωνίας αξιώνουν απόδοση λογαριασμού. Γιατί δεν μπήκαν σε προτεραιότητα επιλογές και χρηματοδοτήσεις για έργα υποδομών ανάπτυξης και κοινωνικής στήριξης.

Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του ΣΥΝ απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων:

Για τα πανωτόκια:

Ο ΣΥΝ τοποθετήθηκε γι αυτό το θέμα πριν ακόμα βγουν οι δικαστικές αποφάσεις. Και είχαμε επισημάνει ότι είναι ληστρική η συμπεριφορά των τραπεζών, ότι υπάρχει η ανάγκη να δοθούν λύσεις δικαιοσύνης, οι οποίες να καλύπτουν την μεγάλη πλειοψηφία των δανειοληπτών, να μην χαρίζονται στους κακοπληρωτές και να εξασφαλίζουν ταυτόχρονα πραγματική εξυπηρέτηση των δανείων στη συνέχεια. Η κυβερνητική πολιτική κατ' επανάληψη χαρίστηκε σε "μπαταχτσήδες". Κι αποτελεί πολιτικό εμπαιγμό και κοινωνική κοροϊδία σήμερα προκειμένου για τα πανωτόκια να χρησιμοποιείται αυτή η ορολογία. Χαριστικές ρυθμίσεις κατ' επανάληψη σε μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου έγιναν από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Και σε τελευταία ανάλυση η κυβέρνηση οφείλει να καταλάβει ότι νομοθετεί μέσα στη Βουλή και δεν νομοθετεί για λογαριασμό των τραπεζών, ούτε με την έγκριση των τραπεζών. Είναι τούτη την ώρα η εξέλιξη του προβλήματος ενοχλητική κι από μια άλλη πλευρά. Προχτές στη Βουλή η κυβέρνηση επισήμως ανακοίνωσε ότι δεν θα φέρει την σχετική τροπολογία, προφανώς γιατί μέτρησε το εσωκομματικό κόστος από τις αντιδράσεις βουλευτών του ΠΑΣΟΚ. Δεν μέτρησε το κοινωνικό κόστος. Μέτρησε το κομματικό κόστος. Είπε δεν θα φέρει την τροπολογία. Πριν ακόμη σβήσει η φωνή του κ. Υπουργού Εθνικής Οικονομίας, ο ίδιος είπε ότι θα εφαρμοστεί η λύση της τροπολογίας κι απλώς θα γίνουν κάποιες διαρρυθμίσεις που θα περιλαμβάνουν κι ορισμένες κατηγορίες αγροτών.

Εμείς από την πλευρά του ΣΥΝ λέμε ότι το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο, ώστε δεν μπορεί να λυθεί με μία αποσπασματική τροπολογία που έρχεται ευκαιριακά. Η κυβέρνηση οφείλει να αποσύρει την τροπολογία, να μην την επαναφέρει, να κατατεθεί πλήρες σχέδιο νόμου, να γίνει ουσιαστική συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, να κληθούν και οι τράπεζες και οι κοινωνικοί φορείς, ώστε να υπάρξει δίκαιη ρύθμιση που θα ξεκινάει από την κατάργηση των πανωτοκίων. Γιατί θέλω να επισημάνω για μια ακόμη φορά ότι τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, τελικά, αποκαλύπτουν και τον πραγματικό χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής. Και σήμερα οι τράπεζες δεν μπορούν να κρύψουν ότι τοκογλυφικά χειρίστηκαν αυτά τα δάνεια, ότι αυθαίρετα και παράνομα προσέθεταν και υπολόγιζαν πανωτόκια και ποινές, ότι κερδοσκόπησαν αθέμιτα και υπερβολικά κι ότι εξακολουθούν να έχουν πολλαπλασιασμό των κερδών τους, την ώρα που ευπαθείς κοινωνικές ομάδες οδηγούνται στο περιθώριο και τον αποκλεισμό.

Για το Χρηματιστήριο:

Πολιτικά παιχνίδια παίζονται και με το Χρηματιστήριο. Το Χρηματιστήριο τελικά θα γίνει προεκλογική φούσκα έτσι όπως το χρησιμοποιούν. Οι προπαγανδιστές της κυβέρνησης προσπαθούν να συνδέσουν τον χρόνο των εκλογών με την άνοδο του Χρηματιστηρίου, Προσπαθούν να πείσουν τους μικροεπενδυτές ότι η κυβέρνηση ανεβοκατεβάζει τον δείκτη του Χρηματιστηρίου. Αυτή ακριβώς η λογική, αυτή η μεταχείριση του Χρηματιστηρίου είναι η βασική αιτία των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Χρηματιστήριο και δεν λειτουργεί ως ένας οικονομικός θεσμός χρήσιμος για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Η κυβέρνηση χειρίζεται το Χρηματιστήριο ως κυβέρνηση χώρας του τρίτου κόσμου. Σε καμία άλλη χώρα του κόσμου δεν παρεμβαίνουν κάθε μέρα κυβερνητικοί παράγοντες για τη λειτουργία του Χρηματιστηρίου. Σε καμία άλλη χώρα δεν υπάρχει αυτή η έλλειψη θεσμών διαφάνειας και ελέγχου της λειτουργίας του Χρηματιστηρίου. Σε καμιά άλλη χώρα δεν υπάρχει αυτή η συστηματική απουσία μηχανισμών θωράκισης των μικροπενδυτών. Σε καμιά άλλη χώρα δεν υπάρχει αυτή η έλλειψη προστασίας από την εκμετάλλευση της εσωτερικής πληροφόρησης. Και την εσωτερική πληροφόρηση την κάνουν μηχανισμοί εξουσίας, μηχανισμοί δημοσιότητας, την κάνουν οικονομικοί μηχανισμοί. Η εκμετάλλευση της εσωτερικής πληροφόρησης γίνεται και στο πολιτικό πεδίο και στο δημοσιογραφικό πεδίο και στο πεδίο της λειτουργίας των οικονομικών μηχανισμών.

Για τον χρόνο και τους όρους των εκλογών και την ετοιμότητα του ΣΥΝ:

Η κυβέρνηση έχει την πρωτοβουλία διάλυσης της Βουλής και προκήρυξης εκλογών. Αλλά η πρωτοβουλία αυτή δεν ασκείται εν λευκώ, καθορίζεται από το Σύνταγμα. Το Σύνταγμα ορίζει ότι η νέα Βουλή που προέκυψε το 1996 δεν μπορεί να διαλυθεί για τους ίδιους λόγους που διαλύθηκε η προηγούμενη Βουλή. Γιατί λοιπόν αυτό το προεκλογικό σταυρόλεξο; Γιατί ο κ. Πρωθυπουργός, ο οποίος κατ' επανάληψη μιλάει για καθαρές λύσεις δεν υιοθετεί στον τομέα αυτό τις καθαρές εξηγήσεις;

Εμείς όποτε κι αν γίνουν οι εκλογές, είναι φανερό ότι θα επιδιώξουμε να κάνουμε πιο αισθητή την παρουσία του ΣΥΝ, να καταδείξουμε ότι η παρουσία και ο ρόλος του ΣΥΝ είναι αναντικατάστατη δύναμη, ότι οι παρεμβάσεις του είναι χρήσιμες και αναγκαίες. Επισημαίνουμε όμως ότι μεγάλη σημασία έχει και το πώς θα πάμε σε εκλογές. Η κυβέρνηση αρνήθηκε την πρόταση του ΣΥΝ για υιοθέτηση της απλής αναλογικής και έστω για αλλαγή αυτού του σχιζοφρενικού εκλογικού νόμου. Αρνείται ακόμη και τώρα την κοινή πρόταση και την κοινή πρωτοβουλία των τριών κομμάτων της αντιπολίτευσης για την ψήφιση του νόμου της απλής αναλογικής. Εστω και την τελευταία στιγμή. Επίσης η κυβέρνηση αρνείται να υπάρξει έλεγχος και διαφάνεια στις προεκλογικές δαπάνες. Το 1999 το κυβερνητικό κόμμα ξόδεψε για διαφήμιση στα κανάλια τα κεντρικά, στα ραδιόφωνα και στις εφημερίδες 30,4 δις 410 εκατομ. Η αξιωματική αντιπολίτευση 1,900 δις Είναι φανερό λοιπόν ότι πάμε σε μια άγρια πόλωση, όπου η μάχη των εκλογών θα είναι η μάχη των δισεκατομμυρίων κι όπου το εκλογικό μάρκετινγκ θα αντικαταστήσει και θα ισοπεδώσει τον κοινωνικό και πολιτικό διάλογο.

Εμείς λοιπόν ζητάμε από τώρα, όχι μονάχα αποσαφήνιση με καθαρές εξηγήσεις του χρόνου των εκλογών, από τώρα με δεσμευτικό τρόπο να αποσαφηνιστεί και το πώς θα γίνουν αυτές οι εκλογές.

Για την εναλλακτική πρόταση του ΣΥΝ:

Ο ΣΥΝ έχει εγκαίρως επισημάνει ότι πρέπει να γίνεται συζήτηση επί της ουσίας και όχι για λόγους εντυπώσεων. Ο ΣΥΝ εγκαίρως έχει πει ότι αυτή η κυβερνητική πολιτική πρέπει ν'αλλάξει, ότι με αυτή την κυβερνητική πολιτική δεν συμπράττουμε. Ο ΣΥΝ έχει έγκαιρα καταθέσει την εναλλακτική πρόταση εξουσίας. Που σημαίνει νέα κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία για να αλλάξουν οι πολιτικές, να υπάρξουν στρατηγικοί σχεδιασμοί στην οικονομική, κοινωνική, πολιτική και στην πολιτική λειτουργία του συστήματος με διαρθρωτικές αλλαγές, με πραγματικές αναδιανομές εισοδημάτων, πόρων και εξουσιών. Ετσι ώστε πραγματικά να μην εξαντλείται η πολιτική ζωή του τόπου γύρω από σκιαμαχίες για την αναγκαιότητα των αυτοδυναμιών και για την χρησιμότητα του δικομματισμού.

Εμείς επιμένουμε στην στρατηγική μας πρόταση. Νέα κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία, διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία, την κοινωνία και το πολιτικό σύστημα, εναλλακτική πρόταση εξουσίας, απλή αναλογική, αλλαγή του μοντέλου διακυβέρνησης και κρατικής οργάνωσης. Η απλή αναλογική δεν σημαίνει ακυβερνησία. Αυτό είναι το πρόσχημα και το ιδεολόγημα που κατασκευάζουν οι μονοκομματικές κυβερνήσεις για να καλύψουν την καθεστωτική τους αντίληψη και νοοτροπία αλαζονείας κι ηγεμονισμού.

Για τη συνέντευξη της κ. Παπαρήγα:

Ο ΣΥΝ δεν κάνει πολιτική με χαρακτηρισμούς. Κάνει πολιτική με ιδέες και με προτάσεις. Για τον ΣΥΝ το κύριο μέτωπο είναι το μέτωπο των κοινωνικών προβλημάτων που δημιουργούνται από την κυβερνητική πολιτική. Το μέτωπο των κοινωνικών προβλημάτων που δεν λύνονται, αλλά οξύνονται από την κυβερνητική πολιτική. Στόχος μας δεν είναι να καυγαδίζουμε για ζητήματα κομματικού ανταγωνισμού. Στόχος μας είναι να αλλάξουν οι συσχετισμοί και να αλλάξουν οι πολιτικές που κυριαρχούν σήμερα στην Ελλάδα. Τους χαρακτηρισμούς δεν πρόκειται να τους υιοθετήσουμε. Εμάς μας ενδιαφέρει και σε επίπεδο κοινωνικό και σε επίπεδο πολιτικό να μεγαλώσουμε την συμμετοχή της κοινωνίας, των πολιτών, να ενισχύσουμε κοινές πρωτοβουλίες, όπου μπορούν να υπάρξουν παρά τις διαφωνίες μεταξύ των διαφόρων κομμάτων και να πούμε υπεύθυνα στον ελληνικό λαό ότι ο τόπος αυτός για να κυβερνηθεί θέλει μια νέα κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία, γι αυτό κι απευθύναμε αυτή την πρόταση σε όλα τα κόμματα που συγκροτούν τον ευρύτερο προοδευτικό χώρο.

Ο Πρόεδρος του ΣΥΝ Νίκος Κωνσταντόπουλος μίλησε το βράδυ στο Αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Πειραιά σε συγκέντρωση του ΣΥΝ για τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις.

To Γραφείο Τύπου