Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
29/05/2000

Ημερίδα του ΣΥΝ με θέμα: ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004 - 32 μήνες μετά...

Ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου διοργάνωσε σήμερα Δευτέρα 29/5/2000 στο Ζάππειο ημερίδα με θέμα:

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004 - 32 μήνες μετά...

Στην ημερίδα είχαν κληθεί και παρενέβησαν:

o Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γ.Φλωρίδης, ο Γεν.Γραμματέας Yπ.Πολιτισμού κ. Κ.Καρτάλης.

Επίσης εκπρόσωποι των κομμάτων και οικολογικών οργανώσεων:

ΠΑ.ΣΟ.Κ.: Σμυρλής Χρήστος - βουλευτής,

Νέα Δημοκρατία: Πάλλη-Πετραλιά Φάνη - βουλευτής,

ΔΗ.Κ.ΚΙ.: Μπακόπουλος Μανώλης - ευρωβουλευτής,

Α.Κ.Ο.Α.: Σαπουνά Αγγέλικα,

Οικολόγοι Εναλλακτικοί: Σχίζας Γιάννης.

Στην ημερίδα επίσης έλαβαν μέρος με εκπροσώπους τους οι Δήμοι: Αθηναίων, Πειραιά, Καλλιθέας, Ελληνικού, Αλίμου, Γλυφάδας, Μοσχάτου, Π.Φαλήρου, Αγ. Ιωάννη Ρέντη, καθώς και εκπρόσωποι Οικολογικών Φορέων, Οργανισμών, Αθλητικών Ομοσπονδιών, δημοσιογράφοι και βουλευτές:

Προλογίζοντας τον Πρόεδρο του ΣΥΝ Ν.Κωνσταντόπουλο, ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΛΑΜΠΟΥΡΑΡΗΣ, μέλος της Π.Γ. και υπεύθυνος για τον Αθλητισμό, στην εισαγωγή του, ανέφερε, μεταξύ άλλων:

"35 μήνες μετά την ανάθεση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα και τη χώρα μας, ο ΣΥΝ κάνει σήμερα αυτή την Ημερίδα για να συζητήσουμε τα προβλήματα που προκύπτουν στα τέσσερα χρόνια ακόμα που έχουν μείνει μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Τον Μάρτιο του '99 είχαμε κάνει πάλι μία Ημερίδα. Αισθάνομαι την ανάγκη και την υποχρέωση να θυμίσω τα κρίσιμα θέματα που είχαμε αναδείξει τότε.

Το πρώτο θέμα που είχαμε θίξει τότε ήταν το περιεχόμενο και η σύνθεση της Οργανωτικής Επιτροπής. Είχαμε επισημάνει ότι και ως περιεχόμενο και ως σύνθεση δεν μπορεί να αποδώσει.

Το δεύτερο θέμα που είχαμε θέσει ήταν η ανάγκη αλλαγής πολλών χωροθετήσεων που είχαν γίνει τότε στον φάκελο. Τότε μας έλεγαν ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Σιγά-σιγά φαίνεται ότι και κάποιες αλλαγές χωροθετήσεων έχουν γίνει κι όπως θα ακούσετε πολλές μπορούν να γίνουν ακόμα και προτείνουμε να γίνουν, με κριτήριο και το κόστος και την ποιότητα και κυρίως την ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο Λεκανοπέδιο της Αττικής.

Το τρίτο θέμα που είχαμε θέσει ήταν η μεγάλη καθυστέρηση σε όλα τα θέματα αυξάνει το κόστος. Και σε συνδυασμό με το ότι δεν έχει γίνει ακόμα ο οικονομικός προϋπολογισμός και ότι ξέρουμε ακόμα ότι δεν έχει ολοκληρωθεί, βλέπουμε συνεχώς να ανεβαίνουν τα εκατοντάδες δισεκατομμύρια για το κόστος.

Τέταρτο θέμα που είχαμε θέσει ήταν η ξενοδοχειακή υποδομή και πόσο σημαντικό να καλυφθεί αυτό το μεγάλο θέμα. Και βλέπετε ότι υπάρχει στην ημερήσια διάταξη.

Πέμπτο και κρίσιμο θέμα ήταν τα ραδιοτηλεοπτικά. Είχαμε προτείνει τότε, πριν 18 μήνες, να υιοθετηθεί η πρόταση της ΕΡΤ Α.Ε. και να γίνει κοινοπραξία ούτως ώστε να μην είναι η ΕΡΤ Α.Ε. φιλοξενούμενη μέσα στη χώρα της.

Και, τέλος, είχαμε επισημάνει την ανάγκη να προχωρήσουν οι θετικές αναφορές που υπάρχουν στον φάκελο και ανακουφίζουν πολύ το Λεκανοπέδιο Αττικής, που ήταν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και η δέσμευση το περιαστικό πράσινο από 19% να φτάσει το 50-52%".

Ανοίγοντας τις εργασίες της Ημερίδας, ο Πρόεδρος του ΣΥΝ Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ τόνισε:

"Πριν από δύο χρόνια όταν είχε γίνει η πανηγυρική παρουσίαση της Εθνικής Επιτροπής στην Αρχαία Ολυμπία, είχα επισημάνει ότι υπάρχει ένας μεγάλος κίνδυνος, να χάσουμε το πλεονέκτημα του χρόνου ως χώρα.

Κι αυτός ο κίνδυνος προέκυπτε από το γεγονός ότι είχαν επιλεγεί σχήματα και διαδικασίες που είχαν έντονη την αδυναμία του συντονισμού και της αποτελεσματικότητας. Είχα επισημάνει ότι κατά την συνήθη πορεία εδώ στην Ελλάδα θα χάσουμε το πλεονέκτημα του χρόνου και θα το ρίξουμε τότε στο γνωστό ελληνικό γιουρούσι, της τελευταίας στιγμής, για να καλυφθούν οι απώλειες.

Αυτή η υπόθεση είναι η μεγαλύτερη πολιτική, οικονομική και πολιτιστική επιχείρηση που έχει αναλάβει ποτέ η χώρα. Και με τα γιουρούσια δεν αντιμετωπίζονται οι αποκλίσεις και οι απώλειες όταν στον επίκαιρο χρόνο δεν γίνονται σωστά ο συντονισμός, ο σχεδιασμός και οι κινήσεις.

Σήμερα λοιπόν στο 2000 πρέπει να επισημάνουμε ορισμένα θέματα που μπαίνουν με επιτακτικό αν όχι με δραματικό τρόπο. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι η μεγαλύτερη οικονομική, πολιτιστική και πολιτική επιχείρηση που έχει αναλάβει ποτέ η χώρα. Είναι στα όρια των δομών του ελληνικού κράτους. Τόσο τα μεγέθη της όσο και οι συνέπειές της την κάνουν το πιο κρίσιμο έργο για τη διεθνή παρουσία της χώρας στις αρχές του 21ο αιώνα. Από την τέλεση των αγώνων θα αποδειχθεί εάν στο υπάρχον σύστημα εμπορευματοποίησης μπορεί να δοθεί ένα νέο ισόρροπο περιεχόμενο, βασισμένο στις πανανθρώπινες αξίες της άμιλλας, της αλληλεγγύης και της ειρήνης. Από την έκβαση αυτού του επιχειρήματος θα προκύψουν απαντήσεις και κρίσιμα δεδομένα για το εάν έχουν τη δυνατότητα και μικρά κράτη της λεγόμενης Ολυμπιακής οικογένειας να προσβλέπουν στη διοργάνωσή τους, εάν οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελέσουν αποκλειστική αρμοδιότητα των οικονομικά ανεπτυγμένων και ισχυρών κρατών.

Η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 προϋποθέτει από τη φύση των μεγεθών της και εξ αιτίας των συνεπειών που θα προκαλέσουν την ενεργό συμμετοχή όλων των δομών του ελληνικού κράτους και της κοινωνίας. Την ενεργό εμπλοκή όλου του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, την ουσιαστική συνεργασία τους και την αποτελεσματικότητά τους. Αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει επιτευχθεί. Δεν αποτελούσε στόχο ούτε της διοίκησης, ούτε της κυβέρνησης. Και είναι το μεγαλύτερο σφάλμα της κυβέρνησης και το βασικό αίτιο της σημερινής προβληματικής κατάστασης. Εκτιμώντας η κυβέρνηση τότε, με τα δεδομένα του 1998 τα πράγματα, θεώρησε ότι αναθέτοντας την συνολική ευθύνη της διοργάνωσης σε ένα σχήμα της επιλογής της θα εξασφάλιζε περίπου μια λειτουργία αυτόματου πιλότου, που θα οδηγούσε από μόνη της στην επιτυχή έκβαση. Διαψεύστηκε. Τόσο στο οργανωτικό θεσμικό σχήμα, όσο και στο χρηματοδοτικό της σχήμα απέτυχε αυτή η αντίληψη. Δύο οργανωτικά σχήματα του "ΑΘΗΝΑ 2004", αυτό δηλαδή της απολύτου ευθύνης και αυτό της εποπτείας από την πλευρά της επίσημης κυβέρνησης απέτυχαν. Απέτυχαν να καλύψουν τις ανάγκες και να εκμεταλλευθούν το πλεονέκτημα του χρόνου και του επιχειρησιακού σχεδιασμού. Δύο χρηματοδοτικά σχήματα, αυτό της αυτοχρηματοδότησης κι αυτό της ένταξης των έργων στο Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης απέτυχαν επίσης να απαντήσουν με σαφήνεια στο βασικό ερώτημα: Με ποιο κόστος και με ποιες πηγές χρηματοδότησης, χωρίς να επηρεαστούν αρνητικά τα οικονομικά μεγέθη στην πορεία προς την ΟΝΕ και χωρίς να δημιουργηθούν πρόσθετες πιέσεις στο δημόσιο χρέος της χώρας, χωρίς να δημιουργηθούν οικολογικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα μπορούσε αυτό το εγχείρημα να προχωρήσει.

Τρία χρόνια σχεδόν μετά την ανάληψη της διοργάνωσης, σήμερα η κυβέρνηση αναζητά νέο οργανωτικό σχήμα. Νέα πρόσωπα και νέο χρηματοδοτικό σύστημα. Το σύστημα της συγχρηματοδότησης από ιδιωτικούς, εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Η απαιτούμενη ισορροπία ανάμεσα στις διαθέσιμες δυνάμεις και στους πόρους, στις ανειλημμένες υποχρεώσεις έναντι της διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής και στην ανάγκη να αποτελέσει η Ολυμπιάδα αφετηρία για την ανασυγκρότηση της Αθήνας και της χώρας, δεν έχει ακόμα βρεθεί.

Τρία χρόνια μετά την ανάληψη της ευθύνης για τη διοργάνωση, οι ισορροπίες αναζητούνται ακόμη μεταξύ αρμοδιοτήτων προσώπων και θεσμών. Πολιτικά δεν υπάρχει το επιχείρημα για να δικαιολογήσει αυτές τις καθυστερήσεις, τις αποτυχίες και τις λανθασμένες επιλογές περί μη συναίνεσης και περί ευθύνης εκείνων οι οποίοι αντιδρούν. Δεν μπορεί αυτό να προβληθεί, γιατί από την αρχή υπήρξε εξασφαλισμένη συναίνεση των κομμάτων για την επιτυχή έκβαση της διοργάνωσης και η διάθεσή τους για ουσιαστική συμβολή με ιδέες, προτάσεις και ανθρώπινο δυναμικό. Κι εμείς από την πλευρά του ΣΥΝ, που είμαστε αντίθετοι με τη διεκδίκηση, αφ'ης στιγμής ανετέθη η διοργάνωση στην Ελλάδα, είπαμε ότι αυτή η επιχείρηση πρέπει να πετύχει, αλλά με σωστούς σχεδιασμούς.

Σήμερα επισημαίνουμε ότι ποτέ άλλοτε δεν υποβαθμίστηκε σε τέτοιο βαθμό η εκφρασθείσα συναίνεση, τόσο των πολιτικών, όσο και των κοινωνικών δυνάμεων. Κι αυτή η υποβάθμιση της συναίνεσης οδήγησε σε μια πρωτοφανή συγκέντρωση ευθυνών κι αρμοδιοτήτων σ' ένα πολύ στενό κύκλο ανθρώπων και θεσμών γύρω από τον 'Ελληνα Πρωθυπουργό. Για άλλη μια φορά αυτό το πρωθυπουργοκεντρικό μοντέλο είναι εκείνο το οποίο κυριαρχεί και δεν παράγει την αναγκαία λογική για την αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων. Αν δεν αλλάξει αυτή η προσέγγιση των προβλημάτων, αν δεν αλλάξει αυτή η πολιτική πρακτική, κανένα νέο οργανωτικό σχήμα και κανένα νέο νομοθετικό πλαίσιο και κανένα νέο πρόσωπο, όση διάθεση και ικανότητα κι αν υπάρχει, δεν θα μπορέσει να κινητοποιήσει τις δυνάμεις που απαιτούνται και να δώσει αποτελεσματικότητα στην υπόθεση της Ολυμπιάδας, με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να έχει.

Είναι γνωστό ότι από την 1η Οκτωβρίου του 2000, μετά τη λήξη των Ολυμπιακών του Σίδνεϋ και την παράδοση της Ολυμπιακής σημαίας, η Αθήνα είναι και επισήμως η Ολυμπιακή πρωτεύουσα. Τότε είναι που η συντονιστική Επιτροπή της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής θα κρίνει με βάση τα υφιστάμενα συμβόλαια σε ποιους από τους 28 τομείς των Ολυμπιακών Αγώνων υπάρχουν κόκκινες ενδείξεις. Και μέχρι σήμερα στους περισσότερους υπάρχουν κόκκινες ενδείξεις".

Ολόκληρη η ομιλία του Προέδρου του Συνασπισμού

To Γραφείο Τύπου