Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
19/11/2012

Ανισότητες στην πρόσβαση αποφοίτων άλλων τύπων Λυκείου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΑΤΕΙ) μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων ΕΠΑ.Λ. Ομάδα Α - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

Η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση οφείλει να χαρακτηρίζεται από δικαιοσύνη και ισότητα. Είναι, δυστυχώς, καθολικά αποδεκτό ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι πολλών ταχυτήτων, βαθιά ταξικό και κοινωνικά διαστρωματωμένο, στερώντας από χιλιάδες παιδιά τη δυνατότητα να σπουδάσουν στη σχολή της επιλογής τους. Οι ανισότητες που επιφυλάσσει στα παιδιά όλη η εκπαιδευτική διαδρομή επιτείνεται από κενά στην νομοθεσία, όπως αυτό που αφορά στην πρόσβαση αποφοίτων άλλων τύπων Λυκείου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΑΤΕΙ) μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων ΕΠΑ.Λ. Ομάδα Α.

Στις εξετάσεις για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ (Ομάδα Α, δηλαδή, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ΑΤΕΙ με 4 μαθήματα μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων) δικαίωμα πρόσβασης έχουν μόνο οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ. Εντούτοις, πάρα πολλοί απόφοιτοι άλλων τύπων Λυκείων (π.χ. Γενικού Λυκείου) έχουν εγγραφεί στα ΕΠΑΛ για την απόκτηση Πτυχίου Ειδικότητας κατόπιν διετούς υποχρεωτικής φοίτησης με ειδική ρύθμιση μόλις δυο χρόνια πριν (ΦΕΚ 55-Β/25.1.2010, ΦΕΚ 529-Β/27.4.2010), ΦΕΚ 346-Β/4.3.2011).

Θα πρέπει να τονιστεί και η κοινωνική διάσταση μιας νομοθετικής ρύθμισης η οποία και θα μπορούσε να άρει την εν λόγω ανισότητα: οι συγκεκριμένοι μαθητές είναι όλοι ενήλικοι, έχουν επιλέξει να αφιερώσουν άλλα δύο χρόνια στην εκπαίδευσή τους και, όντας πιο ώριμοι και συνειδητοποιημένοι, επιθυμούν να συνεχίσουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με την εισαγωγή τους σε κάποιο ΑΤΕΙ της ειδικότητάς τους. Είναι αδιανόητο να τους αρνείται η πολιτεία το δικαίωμα να συμμετέχουν στις εξετάσεις, τιμωρώντας τους επί της ουσίας για την προηγούμενη επιλογή σχολείου φοίτησής τους ή τις χαμηλές επιδόσεις των προηγούμενων χρόνων.

Με δεδομένη την πληθώρα αιτημάτων από γονείς και μαθητές, αλλά και τις προηγούμενες παρεμβάσεις των συνδικαλιστικών ενώσεων των εκπαιδευτικών, θεωρούμε ότι μια νομοθετική ρύθμιση που θα καλύπτει τους μαθητές και του τρέχοντος σχολικού έτους, είναι επιτακτική ανάγκη καθώς εξασφαλίζει τους ίσους όρους  πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε όσους μαθητές είναι ήδη εγγεγραμμένοι και φοιτούν σε ΕΠΑΛ και επιθυμούν να συμμετέχουν στις εξετάσεις.

Ταυτόχρονα, μέριμνα θα πρέπει να ληφθεί για τα δύο ήδη διδαγμένα για τους απόφοιτους μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, τα οποία είναι εξεταστέα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την Ομάδα Α., και για τα οποία δεν επιτρέπεται η παρακολούθηση τους από τη συγκεκριμένη ομάδα μαθητών,  πιθανά με την καθιέρωση της  παρακολούθησης των μαθημάτων αυτών. 

Αξίζει να τονιστεί ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση θα συμβάλει αποτελεσματικά και άμεσα στην επίτευξη ενός από τους στόχους που έχουν τεθεί για την Εκπαίδευση στο Στρατηγικό Πλαίσιο για την Ευρωπαϊκή Συνεργασία για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση της «ΕΥΡΩΠΗΣ 2020». Ο εν λόγω στόχος θέτει την ολοκλήρωση των τριτοβάθμιων σπουδών τουλάχιστον για το 40% της ηλικιακής κατηγορίας 30-34 ετών ως βασικό στοιχείο της «έξυπνης, βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης».

Με βάση τα παραπάνω και τον επείγοντα χαρακτήρα του ζητήματος,

Ερωτάται ο Υπουργός:

Προτίθεται να ενεργήσει άμεσα προκειμένου να ρυθμιστεί μια αδικία εις βάρος της συγκεκριμένης κατηγορίας μαθητών και μαθητριών;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νίκος Συρμαλένιος

Τάσος Κουράκης

Χαρά Καφαντάρη

Έφη Γεωργοπούλου

Μαρία Κανελλοπούλου

Γιώργος Πάντζας

Παναγιώτα Δριτσέλη

Τζένη Βαμβακά