Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
25/09/2000

Το νομοσχέδιο περί Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης

ΣυνέντευξηΤύπου του Προέδρου του ΣΥΝΝίκου Κωνσταντόπουλου

Αύριο αρχίζει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η συζήτηση του νομοσχεδίου περί ΕΣΡ που κατέθεσε πριν από τρεις ημέρες ο Υπουργός Τύπου κ. Ρέππας.
Ο χρόνος κατάθεσης του σ/ν, η εσπευσμένη διαδικασία συζήτησης και ψήφισής του και πάνω απ' όλα το περιεχόμενό του δημιουργούν μείζον πολιτικό και θεσμικό πρόβλημα.

Ο ΣΥΝ, με τη σημερινή συνέντευξη, θέλει να επιστήσει την προσοχή όλων στη μεθόδευση της κυβέρνησης και να καλέσει τα κόμματα, τους κοινωνικούς φορείς, το ίδιο το ΕΣΡ να κινητοποιηθούν για την ματαίωσή της.

Η κυβέρνηση διαχειρίσθηκε, αφού εσκεμμένα επέτεινε, το χαώδες ραδιοτηλεοπτικό τοπίο μέχρις ότου δημιουργηθούν τα τετελεσμένα υπέρ των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων τόσο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς όσο και στην ανεξέλεγκτη δικτύωση και την επέκταση των ΜΜΕ εκτός "τοπικής εμβέλειας" και μέσων πλήθους εξαγορών περιφερειακών Μέσων; Γιατί και με ευθύνη ποίου διατηρήθηκε το απαράδεκτο καθεστώς των "προσωρινών αδειών" επί σειρά ετών; Γιατί, τελικά, να νομιμοποιηθεί η αυθαιρεσία, η παρανομία και η διαπλοκή;

Φαίνεται ότι οι υπεύθυνοι για τη σημερινή κατάσταση προσχωρούν στην άποψη περί κυβερνητικού ελέγχου του ΕΣΡ μέσω της προτεινόμενης νέας νομοθεσίας. Είναι σαφές ότι οι παρεμβάσεις του υπουργού τύπου ήταν αυτές που οδήγησαν στην παραίτηση αξιόλογων έγκριτων μελών του ΕΣΡ, στην αδράνεια και την απώλεια χρόνου. Απώλεια χρόνου, κατά τη γνώμη μας, για τη δημοκρατία, την ισονομία, την αντίσταση κατά της διαπλοκής και της υποταγής της πολιτικής στην αγορά.

Ποιος, ποιοι και με ευθύνη ποίων κέρδισαν αυτόν τον χρόνο;

Ο υπουργός τύπου δηλώνει πλέον ότι "νίπτει τας χείρας του" και "απελθέτω από εμού το ποτήριο". Αναθέτει, αφού κατακράτησε επί πολλούς μήνες τους σχετικούς φακέλους και διαπραγματεύθηκε ως μη όφειλε με κάθε ΜΜΕ ξεχωριστά πέραν των αρμοδιοτήτων του αλλά και πέραν των οριζομένων χρονικών προθεσμιών, τα πάντα - όπως λέει - στο ΕΣΡ που θα προκύψει από το νέο νόμο. Ετσι απλά, χωρίς αποτίμηση, χωρίς απολογισμό, χωρίς δημοσιοποίηση των στοιχείων, των διαπιστώσεων και των παρατηρήσεων για την υπάρχουσα σήμερα κατάσταση.

Μήπως λοιπόν ναρκοθετείται πλήρως και υπονομεύεται οποιαδήποτε προσπάθεια παρέμβασης, εξορθολογισμού και ελέγχου από τη σημερινή ή και τη μελλοντική σύνθεση του ΕΣΡ; Αλλωστε είναι φανερό από την απλή ανάγνωση των άρθρων του προτεινόμενου σχεδίου νόμου ότι υπάρχουν ισχυρές αντιφατικές εντυπώσεις που αφορούν στον έλεγχο ή στον μη έλεγχο του ΕΣΡ από το υπουργείο τύπου.

Η σπουδή του κ. Ρέππα να καταθέσει νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει τον τρόπο ορισμού του ΕΣΡ, την ώρα που εξελίσσεται η η αναθεώρηση του Συντάγματος και που συζητείται το όλο θέμα των ανεξάρτητων διοικητικών αρχών, ένα και μόνο στόχο εξυπηρετεί.

Στόχος του κ. Ρέππα είναι να μην ισχύσουν ειδικά για το ΕΣΡ οι διαδικασίες που συνταγματικά θα προβλεφθούν και θα ισχύσουν για τις υπόλοιπες ανεξάρτητες διοικητικές αρχές. Να μην ισχύσει δηλαδή η αρχή της αυξημένης πλειοψηφίας των 3/5 αλλά το ΕΣΡ να ορίζεται τελικώς από την κυβερνητική πλειοψηφία.

Η σπουδή του κ. Ρέππα να ψηφιστεί το συγκεκριμένο σ/ν με πολύ γρήγορες διαδικασίες και να οριστεί νέο ΕΣΡ, του απόλυτου κυβερνητικού ελέγχου, σχετίζεται προφανώς με τις διεργασίες στον χώρο των ΜΜΕ και την όλη συζήτηση που έχει ανοίξει περί διαπλοκής.

Η κυβέρνηση αναζητεί τρόπους να καλυφθεί πίσω από ένα απολύτως ελεγχόμενο, αλλά τύποις ανεξάρτητο όργανο και να μπορέσει έτσι να υλοποιήσει τις επιλεκτικές της παρεμβάσεις στον κρίσιμο χώρο των Μ,ΜΕ.

Ο ΣΥΝ ζητά το συγκεκριμένο σ/ν να μην συζητηθεί στο θερινό τμήμα αλλά να παραπεμφθεί στην ολομέλεια ώστε να υπάρξει ουσιαστική συζήτηση. Εμείς από σήμερα καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις.

Μέχρι τότε να λειτουργήσει απερίσπαστα το ΕΣΡ και ο Υπουργός Τύπου να σταματήσει κάθε παρέμβαση στο έργο του. Να εκδώσει άμεσα όλες τις αποφάσεις του ΕΣΡ και να προχωρήσει επίσης χωρίς χρονοτριβές τις διαδικασίες αδειοδότησης των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών.

Ο ΣΥΝ εκφράζει δημόσια και έγκαιρα τις θέσεις και τις προτάσεις του ώστε να ενημερωθούν οι αρμόδιοι φορείς και η κοινωνία εν' όψει της σχετικής συζήτησης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Ο Συνασπισμός εκφράζει τεκμηριωμένα τη ριζική διαφωνία με το προτεινόμενο Ν/Σ του Υπουργείου Τύπου και ΜΜΕ.

Θεωρούμε ότι το νομικό πλαίσιο και οι αρχές που διέπουν την παροχή προς τον λαό κάθε είδος ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών είναι ανεπαρκές και βρίσκεται πολύ πίσω από τις σύγχρονες ανάγκες ρύθμισης και ανάπτυξης των οπτικοακουστικών μέσων. Το ίδιο συμβαίνει με τα όργανα που καλούνται να εφαρμόσουν το δαιδαλώδες και αντιφατικό προτεινόμενο πλαίσιο.

Όλα τα κράτη κάτω από την αδήριτη και δυναμική τάση της τεχνολογικής σύγκλισης επιχειρούν να επεκτείνουν τις αγορές των ψηφιακών συστημάτων και ταυτόχρονα να εδραιώσουν τις βασικές αρχές που θα διασφαλίζουν την ελευθερία έκφρασης και την ισορροπία της επικοινωνίας.

Είναι καιρός και στη χώρα μας, να συμβάλλουν όλες οι πολιτικές αλλά και κοινωνικές και επιστημονικές δυνάμεις για να αποκρυπτογραφηθούν τα νέα σύνορα της σύγκλισης με όρους κοινωνικά, πολιτισμικά και πολιτικά αποδεκτούς.

Διαφορετικά οι ανεξέλεγκτες δυνάμεις των αγορών, αξιοποιώντας τη τεχνολογική πρόοδο θα εξυπηρετούν τα ιδιαίτερα οικονομικά τους συμφέροντα, θα αναπτύσσουν σχέσεις διαπλοκής με πολιτικές δυνάμεις που διαχειρίζονται την εξουσία, σε βάρος τόσο της κοινωνίας των πολιτών όσο και της ίδιας της δημοκρατίας.

Από αυτή την οπτική γωνία ο ΣΥΝ βλέπει το προτεινόμενο Ν/Σ και με βάση την ελληνική εμπειρία και ιδιαιτερότητα της χώρας προτείνει:

1. Η ύπαρξη και λειτουργία του Υπουργείου Τύπου και ΜΜΕ μόνο προβλήματα και τριβές έχει δημιουργήσει στον ευαίσθητο και αναπτυσσόμενο χώρο των ΜΜΕ.
Είναι αρνητική ιδιαιτερότητα και πρωτοτυπία του πολιτικού μας συστήματος η ύπαρξη υπουργείου τύπου! Η δε προσπάθεια που διαφαίνεται και μέσα από το νομοσχέδιο να εδραιώσει την οντότητά του, ως ρυθμιστή του οπτικοακουστικού τοπίου, σύμφωνα με το προτεινόμενο άρθρο 10 σε καμία περίπτωση δεν δικαιώνεται από τη μέχρι τώρα εμπειρία της λειτουργίας και των παρεμβάσεών του. Το υπουργείο τύπου δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από όσα φιλοδοξεί να λύσει.
Ο ΣΥΝ προτείνει το Υπουργείο αυτό να καταργηθεί. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να εποπτεύει ή να ορίζει το ΕΣΡ. Αυτή η στρέβλωση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου πρέπει να λήξει οριστικά. Οι διατάξεις του άρθρου 10 του Ν/Σ που επιχειρούν να διαμορφώσουν πλαίσιο ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων για το Υπουργείο Τύπου και ΜΜΕ πρέπει να καταργηθούν.

2. Το ΕΣΡ πρέπει να παραμείνει ανεξάρτητη ρυθμιστική και εποπτική αρχή που θα υποδεικνύεται, θα διορίζεται και θα ελέγχεται από μία και μόνο θεσμική αρχή, την κορυφαία δημοκρατική αρχή τη Βουλή των Ελλήνων. Η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής μετά από αναλυτικές και εμπεριστατωμένες αναζητήσεις έχει καταλήξει σε πρόταση που την υιοθετεί και ο ΣΥΝ.
Η Επιτροπή της Βουλής στη σχετική πρόσφατη έκθεσή της προτείνει τα εξής: "Η απόφαση επιλογής των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης πρέπει να γίνεται από τη Διάσκεψη Προέδρων της Βουλής, ύστερα από ακρόαση από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, η οποία θα υποβάλλει ολοκληρωμένη έκθεση και πρόταση μελών που θα επιλέγονται με αυξημένη πλειοψηφία των 3/5".
Σημειώνεται ότι η διαδικασία επιλογής των μελών των ρυθμιστικών και εποπτικών αρχών των ΜΜΕ σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε, θεωρείται σημαντική διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις τα μέλη των αρχών αυτών, προτείνονται από προέδρους των κοινοβουλίων, προέδρους συνταγματικών αρχών, ακόμα και από προέδρους κρατών.
Είναι προφανές ότι ο ΣΥΝ απορρίπτει την θεσμοθέτηση ειδικού πειθαρχικού σώματος ελέγχου του ΕΣΡ καθώς και τον περιορισμό του δικαιώματος των μελών του στην πληροφόρηση που περιλαμβάνεται στο Ν/Σ υπό τον πρόσχημα της εχεμύθειας.

3. Οι μεταβατικές διατάξεις του σ/ν να αποσυρθούν και να ισχύσουν για την μεταβατική φάση για όλα τα θέματα οι αρμοδιότητες του ΕΣΡ που κατοχυρώνονται στα άρθρα του ισχύοντος σήμερα νομοθετικού πλαισίου..

4. Η δημιουργία οργάνων αυτοδέσμευσης και αυτοελέγχου να προωθηθούν με την ευθύνη του ΕΣΡ μετά από την επικαιροποίηση των κωδίκων που προβλέπει ο νόμος 2328/95. Το ΕΣΡ έχοντας διαμορφώσει το πλαίσιο γενικών αρχών δεοντολογίας ,μετά από ανάλυση των στοιχείων και των αναγκών της ραδιοτηλεοπτικής αγοράς, θα μπορεί να προβαίνει στην διαμόρφωση των αναγκαίων οργάνων και συμβάσεων αυτορύθμισης σύμφωνα με τα ισχύοντα στην ευρωπαϊκή ένωση προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες συνθήκες της χώρας.

Είναι φανερό ότι πρέπει να υπάρξει μία ειλικρινής πολιτική συζήτηση και η ανάληψη των ευθυνών από όλες τις πλευρές που οδήγησαν στη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση της συγκέντρωσης ισχύος, της άμεσης και έμμεσης διαπλοκής των οικονομικών συμφερόντων που κατέχουν ΜΜΕ με την πολιτική και σοβαρών παρανομιών που έχουν επισημανθεί από πολλές πλευρές.

Ο ΣΥΝ έδωσε, χωρίς να αναλογιζόμαστε ποτέ το πολιτικό και προσωπικό κόστος, πάντοτε τη δικιά του συμβολή σε αυτή τη συζήτηση. Σήμερα αλλά και από αύριο στην αρμόδια επιτροπή της βουλής θα ασκήσουμε τον έλεγχο που επιβάλλεται και θα καταθέσουμε τις δικές μας εναλλακτικές προτάσεις για τη λειτουργία του ΕΣΡ ως ανεξάρτητης διοικητικής αρχής και την απόλυτη διαφάνεια σε αυτό τον κρίσιμο τομέα της ενημέρωσης του λαού.


O Πρόεδρος του ΣΥΝ, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, τόνισε:

Σχετικά με τις ευθύνες για το καθεστώς προσωρινών αδειοδοτήσεων

Από την πλευρά μας επισημαίνω ότι η ιδιωτική τηλεόραση που άρχισε να λειτουργεί χωρίς άδεια και εν συνεχεία με την χορήγηση αδειών το '89 και το '90, σήμερα δέκα χρόνια μετά αντιμετωπίζει σύνθετα προβλήματα και δημιουργεί εκρηκτικές και σύνθετες καταστάσεις. Το αντίδοτο στο μονοπώλιο της κρατικής τηλεόρασης δεν είναι τα μονοπώλια και η χωρίς ρυθμίσεις λειτουργία της ιδιωτικής τηλεόρασης. Λέμε λοιπόν ότι σήμερα χρειάζονται άμεσες ρυθμίσεις, ακριβώς γιατί όλοι έχουμε βγάλει και τις διαπιστώσεις και τα συμπεράσματά μας, μετά από μία δεκαετή λειτουργία ενός τηλεοπτικού τοπίου, το οποίο ουσιαστικά δεν έχει τους κανόνες και τις δημοκρατικές ρυθμίσεις που χρειάζεται. Και το λέω αυτό διότι και ο νόμος του 1995, παρά το ότι είναι ατελής και αντιφατικός, με αυτήν την καθυστέρηση δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει την αναγκαία διαφάνεια που χρειάζεται, ώστε να υπάρξουν οι έλεγχοι των ασυμβιβάστων και των κωλυμάτων.

Εκείνο λοιπόν που χρειάζεται τούτη την ώρα είναι αυτά που γίνονται μπροστά μας να αντιμετωπιστούν για να μην παρελθοντολογούμε διαρκώς και επίσης για να μην αφήνουμε στο μέλλον αρρύθμιστα όλα αυτά που σήμερα κραυγάζουν ως εκρηκτικά προβλήματα.

Για τον τρόπο συγκρότησης του ΕΣΡ και την εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες

Ο Υπουργός Τύπου αναζητεί διάφορα προσχήματα προκειμένου να συγκαλύψει τον σκοπό τον οποίο επιδιώκει. Ο σκοπός του είναι να έχει ένα ΕΣΡ ως κυβερνητικό όργανο υπό την κυβερνητική εποπτεία, υπό τον έλεγχο του Υπουργού Τύπου. Δεν είναι ακριβές αυτό που λέει. Σε άλλες χώρες, όπως σας είπα, η σύνθεση του ΕΣΡ γίνεται με προτάσεις είτε από Προέδρους Βουλής είτε και Προέδρου Δημοκρατίας. Αναφέρομαι για παράδειγμα στη Γαλλία. Και σε άλλες χώρες όπου επιζητείται αυξημένο κύρος και αυξημένη νομιμοποίηση. Εδώ ο Υπουργός Τύπου, η κυβέρνηση και προκαλεί και εμπαίζει τους πάντες. Διότι στην ουσία καλύπτει όσα γίνονται μπροστά της στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο και καταθέτει νέο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του ΕΣΡ δήθεν, μεταθέτοντας όλα τα εκρηκτικά προβλήματα του παρόντος στο απώτερο μέλλον. Θα χρησιμοποιήσει δηλαδή αυτό το νομοσχέδιο ως πολιτικό άλλοθι για να αφεθεί με επιτήδειο τρόπο στους επιτήδειους να διαμορφώνουν τετελεσμένα.

Δεύτερον, δεν εξηγεί ο κύριος υπουργός γιατί δεν εφαρμόζει τον υπάρχοντα νόμο έστω και με τις ατέλειές του. Είναι φανερό λοιπόν ότι η μη εφαρμογή αυτού του υπάρχοντος νόμου αποτελεί πολιτική θέληση της κυβέρνησης. Δεν είναι πολιτική θέληση της κυβέρνησης η άμεση αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και των εκρηκτικών καταστάσεων. Η πολιτική θέληση της κυβέρνησης είναι η κατασκευή μεταβατικής περιόδου με διάφορα νομικοπολιτικά προσχήματα. Θα έλεγα δε ότι ο Υπουργός Τύπου και προκαλεί και υποκρίνεται για δύο συγκεκριμένους λόγους τους οποίους ανέφερα και προηγουμένως. Σπεύδει να καταθέσει νέο σχέδιο νόμου με αντίθετη ρύθμιση από αυτήν που εισηγείται ο εισηγητής της κυβερνητικής πλειοψηφίας να περιληφθεί στο άρθρο 101 του Συντάγματος για την σύνθεση των ανεξαρτήτων αρχών. Εκεί η εισήγηση είναι 3/5 από τη Βουλή, εδώ είναι κυβερνητική υπόδειξη, διπλάσιος αριθμός και εν πάση περιπτώσει κυβερνητική πλειοψηφία αν οι δύο ψηφοφορίες δεν αποδώσουν το όριο των 3/5.

Τέλος, η στάση του Υπουργού είναι αποκαλυπτική, διότι περιφρονεί και καταργεί με έναν τρόπο θα έλεγα αυταρχικό την έκθεση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, η οποία εγκαίρως έχει καταθέσει την σχετική πρόταση: Εκλογή των μελών του ΕΣΡ με πλειοψηφία 3/5 από τη διάσκεψη των προέδρων, μετά από ακρόαση της Επιτροπής Διαφάνειας. Εδώ λοιπόν όχι απλώς δεν αποτελεί πρωτοτυπία η πρόταση του κυρίου Υπουργού Τύπου, αλλά θα έλεγα ότι είναι κακότεχνη αναπαλαίωση των αναχρονιστικών κριτηρίων με τα οποία επιδιώκεται διαρκώς η ενίσχυση της εκτελεστικής εξουσίας. Και χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ότι όλα αυτά γίνονται υπό την επίκληση του Υπουργείου Τύπου. Σε καμιά χώρα της Ευρώπης δεν υπάρχει Υπουργείο Τύπου. Και θα έπρεπε προ πολλού να έχει καταργηθεί το Υπουργείο Τύπου. Γιατί 'όπως σας είπα και προηγουμένως είναι επιβίωση άλλων εποχών και άλλων αντιλήψεων.

Περί ασυμβιβάστων και κωλυμάτων για το ΕΣΡ

Στο εισαγωγικό κείμενο προτείνουμε τώρα αμέσως το ΕΣΡ να λειτουργήσει απερίσπαστο ώστε ταχύτατα να ολοκληρώσει τις διαδικασίες ελέγχου διαφάνειας και τις διαδικασίες αδειοδότησης. Θα έλεγα λοιπόν ότι εκείνο που χρειάζεται τούτη την ώρα είναι η υποχρεωτική κατάθεση στο ΕΣΡ όλων των εταιρικών εγγράφων, όλων των συμβάσεων αλλά και η γνωστοποίηση των πραγματικών εταίρων που εμφανίζονται σε διάφορες εταιρίες χαρτοφυλακίου, ώστε ο έλεγχος διαφάνειας και ασυμβιβάστων να είναι πραγματικός. Βεβαίως να υπάρχει η απαγόρευση της συγκέντρωσης περισσοτέρων μέσων ενημέρωσης της αυτής ή της άλλης μορφής σε ένα και το αυτό πρόσωπο ή τα παρένθετα πρόσωπα που μνημονεύονται,.Να υπάρχει ασυμβίβαστο ανάμεσα στην ιδιότητα του ιδιοκτήτη, εταίρου, μετόχου ΜΜΕ και στην ιδιότητα του συμβασιούχου προμηθευτή ή εργολάβου. Να επεκταθούν αυτά τα κωλύματα έτσι ώστε να μην είναι επιτρεπτές διάφορες μεθοδεύσεις που η πείρα έχει επισημάνει, αλλά κυρίως να υπάρξουν κυρώσεις και να προβλεφθούν αμέσως κυρώσεις. Δεν νοούνται ρυθμίσεις χωρίς κυρώσεις. Και οι κυρώσεις να είναι ότι σε περίπτωση που παρά την απαγόρευση διαπιστωθούν ασυμβίβαστα ή κωλύματα να ακυρώνεται η σύμβαση προμήθειας του συμβασιούχου και να αφαιρείται η άδεια λειτουργίας εκείνου ο οποίος θα έχει ιδιότητα ιδιοκτήτη ΜΜΕ. Και σε περίπτωση κοινοπραξιών, με διάφορες εταιρικές μορφές, να είναι υποχρεωτική η γνωστοποίηση των πραγματικών προσώπων που κρύβονται πίσω από τις οποιεσδήποτε εταιρίες χαρτοφυλακίου. Αν θέλουμε να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους πρέπει να υπάρξουν αυτές οι συγκεκριμένες προβλέψεις. Κι εμείς τις προτείνουμε από τώρα. Ένα πάντως επισημαίνουμε. Ότι αυτή η μεθόδευση κατάθεσης νέου νομοσχεδίου, ενώ θα λειτουργεί το υπάρχον ΕΣΡ, χωρίς να επιτελεί τη δουλειά του, και με εκκρεμή τη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος, επιτείνει τη νομική και πολιτική σύγχυση. Και στην σύγχυση αυτή επωφελούνται εκείνοι που θέλουν όχι τη διαφάνεια αλλά την κάλυψη της διαπλοκής.

Σχετικά με τα έγγραφα που έστειλε το Υπουργείο Τύπου στα ΜΜΕ για τις εξαγορές και εν γένει το ιδιοκτησιακό καθεστώς

Ο Υπουργός Τύπου όφειλε μέσα στις προθεσμίες, μετά την αποστολή του σχετικού εγγράφου περί συμπληρωματικών στοιχείων ή εξηγήσεων, να παραδώσει τους σχετικούς φακέλους στο ΕΣΡ. Η διάταξη του νόμου είναι σαφής. Η προθε4σμία των 20 ημερών λέει ότι ο νόμος δεν παρατείνεται για κανέναν λόγο. Εδώ λοιπόν παρατείνεται και γίνεται και καθεστώς αυτό το κενό. Ο κ. Υπουργός Τύπου οφείλει τώρα να δώσει στη δημοσιότητα το έγγραφο που απέστειλε στους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Το επιχείρημά του ότι είναι διοικητικό έγγραφο δεν στέκει, διότι ο οιοσδήποτε ενδιαφερόμενος μπορεί να ζητήσει από τη διοικητική αρχή και από την κυβέρνηση την χορήγηση αντιγράφου. Λοιπόν να δώσει τώρα το έγγραφο που απέστειλε, ώστε να ελέγξουμε το περιεχόμενό του και τώρα ως αρμόδιος Υπουργός, αφού επικαλείται αυτή την ιδιότητα, να μας πει συγκεκριμένα, εάν όλα αυτά που γίνονται, με τις εξαγορές, τις σπονδυλωτές συνεργασίες, τις συμπράξεις, τις μεταβιβάσεις, τις πωλήσεις, τις αγορές, αν όλα αυτά πολιτικά τα αποδέχεται ως πρακτική που μπορεί να ισχύει κι αν όλα αυτά γίνονται με μία αντίληψη, ότι έτσι κι αλλιώς όλοι θα πάρουν άδειες. Διότι εδώ γίνονται ευρύτατες συναλλαγές στον χώρο το ραδιοτηλεοπτικό, λες και όλοι είναι σίγουροι ότι έχουν την άδεια στην τσέπη τους. Οι επενδύσεις είναι δισεκατομμυρίων, η διαδικασία αδειοδότησης δεν έχει αρχίσει. Δύο λοιπόν πράγματα συμβαίνουν: 'Η σκοπίμως παρατείνεται αυτή η μεταβατική περίοδος ή από κει και πέρα διευκολύνονται να διαμορφώσουν τετελεσμένα κάποιοι κι εκ των υστέρων να καλούμεθα να αντιμετωπίσουμε τα τετελεσμένα γεγονότα.

Αν οι παρανομίες χρήζουν δικαστικής παρέμβασης

Το πρόβλημα είναι πολιτικό για μας. Δεν είναι ούτε δικαστικό ούτε νομικό. Εδώ είναι θέμα πολιτικής θέλησης. Θέλουμε να ρυθμίσουμε αποτελεσματικά αυτό το χάος που υπάρχει σ' αυτό τον χώρο, εάν θέλουμε να το ρυθμίσουμε, να συνεννοηθούμε. Ο Υπουργός Τύπου λοιπόν να δώσει όλα τα στοιχεία, να αποσύρει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, να δώσει άνεση χωρίς παρεμβάσεις στο υπάρχον ΕΣΡ να εφαρμόσει την κείμενη νομοθεσία και να προχωρήσουμε αμέσως σε νέες ρυθμίσεις εν όψει μάλιστα και της αναθεώρησης του Συντάγματος. Ζητείται πολιτική θέληση. Στην κατασκευή πολιτικών επινοήσεων και προσχημάτων, όλες οι κυβερνήσεις πάντοτε κατέχουν διπλώματα ευρεσιτεχνίας.

Γιατί ο ΣΥΝ δεν αναφέρει συγκεκριμένα ονόματα διαπλεκομένων;

Οποτε χρειάζεται να πούμε ονόματα, τα λέμε και τα λέμε αναλαμβάνοντας το κόστος. Και τα λέμε δημοσία, όχι με τις διαδικασίες του παραπολιτικού κουτσομπολιού. Ανοιχτά στον κόσμο, μέσα στη Βουλή ή ανοιχτά στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Κι αναφέρομαι σε όσα ο ΣΥΝ έχει στη Βουλή καταγγείλει, σε όσα είπαμε στις συνεντεύξεις μας και προσφάτως στη Θεσσαλονίκη και σε όσα οι βουλευτές μας με τις ερωτήσεις τους ζητούν. Επομένως λοιπόν εμείς λέμε για όλους να υπάρξει διαφάνεια, για όλους να υπάρξει έλεγχος κωλυμάτων και ασυμβιβάστων, για κάθε περίπτωση που παραβιάζονται τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα να υπάρξουν κυρώσεις και να υπάρξουν αξιόπιστοι νόμοι που να μπορούν να εφαρμοστούν. Θεωρούμε το νομοσχέδιο που φέρνει ο κ. Ρέππας ως μη αξιόπιστο, απεναντίας ως προσχηματικό. Αρα λοιπόν όταν χρειαστεί και όπου χρειάζεται και για ότι χρειάζεται και τα ονόματα λέμε και το κόστος αναλαμβάνουμε. Μπροστά μας είναι ολόκληρη συζήτηση γι αυτό το θέμα, η οποία δεν μπορεί να κλείσει ούτε με αψιμαχίες επικοινωνιακού τύπου ούτε με προσχήματα, επιτρέψτε μου να πω και με επινοήσεις εντυπώσεων. Όταν ο ΣΥΝ πήρε την πρωτοβουλία και έθεσε το θέμα ως μείζον δημοκρατικό θέμα, εισπράξαμε από τον κύριο Υπουργό Τύπου την μειωτική αποστροφή, ότι για λόγους εντυπωσιοθηρίας το κάνουμε. Σήμερα το ένα μετά το άλλο τα κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν το πρόβλημα και η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με τον εαυτό της. Εμείς λοιπόν προσφέρουμε στην κοινωνία, τη δημοκρατία και την οικονομία όταν ζητάμε διαφάνεια, αξιόπιστες ρυθμίσεις, υγιή ανταγωνισμό.

Για τη δήλωση Φλωράκη στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ

Εκείνο που εγώ θέλω να πω για τον κ. Φλωράκη είναι ότι τιμώ τον Χαρ.Φλωράκη και τον σέβομαι ως έναν από τους ιστορικούς ηγέτες της ιστορικής Αριστεράς. Τίποτε άλλο.

Σχετικά με την μέχρι σήμερα λειτουργία του ΕΣΡ

Η σύνθεση του ΕΣΡ ήταν αυτή που προβλεπόταν από τον νόμο. Τον νόμο τον έφερε η κυβέρνηση, ψηφίστηκε, εφαρμόστηκε ο νόμος ως προς την σύνθεση. Το ΕΣΡ, σε όλες τις χώρες, πάντοτε επιδιώκεται να έχει έναν αντιπροσωπευτικό χαρακτήρα. Δηλαδή να μην είναι κυβερνητικό ή κομματικό όργανο. Το ΕΣΡ, αυτό που προέκυψε με την ισχύουσα νομοθεσία δεν αφέθηκε να λειτουργήσει. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι επιλογές που έγιναν από την'ιδια την κυβέρνηση και μάλιστα με πρόταση από τη διάσκεψη των προέδρων οδηγήθηκαν, οι πρόεδροι και αντιπρόεδροι, σε παραιτήσεις. Πρώτον λοιπόν δεν αφέθηκε να λειτουργήσει. Δεύτερον, δεν δόθηκε στο ΕΣΡ η δυνατότητα να κινήσει τις διαδικασίες που είναι οι πιο ουσιαστικές στα θέματα διαφάνειας και κωλυμάτων. 'Όλα αυτά παρατείνουν την σύγχυση και την μεταβατική περίοδο. Αυτό το ΕΣΡ που υπάρχει, αμέσως να επιληφθεί και να ασκήσει τις δικαιοδοσίες του, να πάψει να παρεμβαίνει το Υπουργείο Τύπου κι αυτό το μείζον θέμα να αντιμετωπιστεί μέσα από τις προτάσεις της διάσκεψης των Προέδρων εν όψει και της αναθεώρησης του Συντάγματος με νέα νομοθετική ρύθμιση. Σήμερα υπάρχει ένας νόμος ο οποίος θα τελεί εν αδρανεία, γιατί εκκρεμεί μία αντίθετη νομοθετική ρύθμιση. Η αντίθετη νομοθετική ρύθμιση αν ψηφιστεί πριν από την αναθεώρηση του Συντάγματος, θα είναι ενδεχομένως σε αντίθεση με όσα θα προβλέπει το Σύνταγμα στο άρθρο 101 για την συγκρότηση του ΕΣΡ. Οπότε θα χρειαστεί τρίτος νόμος, ο οποίος να αίρει τους αντιφατικούς νόμους και να συμμορφώνεται με την συνταγματική εξουσιοδότηση. Αυτή λοιπόν τη νομοθετική σύγχυση που συγκαλύπτει πολιτική σύγχυση, ποιος την προκαλεί; Ο ΣΥΝ; Το Υπουργείο Τύπου. Να συμμορφωθεί λοιπόν το Υπουργείο Τύπου. Πρώτον, να σεβαστεί την πρόταση της διάσκεψης των Προέδρων. Να συμμορφωθεί προς την υπόδειξη της εκλογής των 3/5, που περιλαμβάνεται στην πρόταση της αναθεωρητικής Επιτροπής και να αφήσει απερίσπαστο μέχρι τότε το υπάρχον ΕΣΡ να επιληφθεί αμέσως των σχετικών πραγμάτων. Και θα συμβάλει αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση αν δώσει όλα τα έγγραφα. Να ξέρουμε ποιος είναι ποιος. Πώς θα ελεγχθεί το ασυμβίβαστο και το κώλυμα εάν έρχονται διάφορες χάρτινες εταιρίες οι οποίες πίσω τους έχουν συμπράξεις συμφερόντων ή υπερσυγκεντρώσεις ισχύος οι οποίες παραβιάζουν και τις βασικές αρχές του ανταγωνισμού όπως προβλέπεται και από την ντιρεκτίβα της Ε.Ε. για τον υγιή ανταγωνισμό.

Αυτά είναι τα μείζονα πολιτικά προβλήματα, τα οποία δεν μπορεί να τα συγκαλύψει το επιχείρημα του κ. Υπουργού ότι φέρνει ένα νομοσχέδιο που αναβαθμίζει το ΕΣΡ.

Για την κατάργηση του Υπουργείου Τύπου και την κατανομή των αρμοδιοτήτων του σε άλλα υπουργεία

Οι αρμοδιότητες που έχει το Υπουργείο Τύπου αν τις δει κανένας θα δει ότι είναι αρμοδιότητες που προεκτείνουν στο 2000 άλλες εποχές και άλλες αντιλήψεις περί της εκτελεστικής εξουσίας στις σχέσεις της με τα ΜΜΕ. Το Υπουργείο Πολιτισμού ή άλλα συναρμόδια υπουργεί. Ο υγιής ανταγωνισμός από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Τα προβλήματα π ου σχετίζονται με την πολιτιστική δράση των ΜΜΕ το Υπουργείο Πολιτισμού.

Μας απασχόλησε το πρόβλημα αυτό όταν κάποιοι έλεγαν ότι είμαστε ευφάνταστοι. Είχαμε υποδείξει την αναγκαιότητα ύπαρξης ΕΣΡ. Γιατί αυτό είναι η πρακτική που ακολουθείται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Είναι εκρηκτικό το τοπίο, είναι παροξυμμένα τα προβλήματα και θα δημιουργηθούν ακόμα πιο ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Ζητάμε πραγματική ανεξάρτητη αρχή, χωρίς εποπτεία κυβερνητική ή έλεγχο κυβερνητικό, με αποφασιστικές αρμοδιότητες. Ζητάμε νομοθεσία με κυρώσεις και με περιγραφή λεπτομερή όλων των ασυμβιβάστων και των κωλυμάτων και πάνω απ' όλα ζητάμε να υπάρξει αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος όχι με τέτοιες μεθοδεύσεις, όπως αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία

Για τη σύνθεση του ΕΣΡ

Εμείς επιμένουμε στην ανάγκη να υπάρχει διαδικασία υποδείξεων πέραν των υποδείξεων που κάνει η κυβέρνηση. Θεωρούμε ότι όλα τα κόμματα μέσα από τη διαδικασία της διάσκεψης των προέδρων νομιμοποιούνται και αναγνωρίζονται να λειτουργήσουν ως φορείς υποδείξεων και προτάσεων, Δεν είναι ανάγκη για μας να είναι ένα κομματικό μας μέλος ή ένα κομματικό μας στέλεχος και μέλος του ΕΣΡ, αλλά δεν μπορεί να γίνει κι ένα ΕΣΡ χωρίς αντιπροσωπευτικό χαρακτήρα και χωρίς μια ευρύτερη νομιμοποίηση. Ζητάμε λοιπόν την ευρύτερη δημοκρατική κοινωνική και πνευματική νομιμοποίηση. Όχι τη μονομερή κυβερνητική υπόδειξη, όχι τον πειθαναγκασμό της Βουλής να επιλέγει από κατάλογο που συντάσσει η κυβέρνηση και βεβαίως την εκπροσώπηση, την αντιπροσώπευση, όχι την κομματική συμμετοχή, την εκπροσώπηση και αντιπροσώπευση όλων των κοινωνικών τάσεων, όλων των πολιτικών τάσεων, όλων των ρευμάτων που υπάρχουν σήμερα στην ελληνική κοινωνία.

To Γραφείο Τύπου