Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
04/12/2012

Η αξιολόγηση ως προκάλυψη για την υποβάθμιση για του εκπαιδευτικού έργου και την κατακρεούργηση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών - Επίκαιρη ερώτηση της Π.Δριτσέλη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

Πριν από λίγες μέρες το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Αθλητισμού και Πολιτισμού έδωσε στην δημοσιότητα το κείμενο  «Πρόταση για ένα σύστημα αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου». Το προτεινόμενο αυτό σύστημα αξιολόγησης δημοσιεύτηκε λίγες μόλις ημέρες μετά από την ψήφιση από την κυβέρνηση μιας σειράς αντιεκπαιδευτικών μέτρων, όπως οι καταργήσεις σχολικών μονάδων, η κατάργηση της οργανικότητας για τους εκπαιδευτικούς, η διαθεσιμότητα, η κατακρεούργηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών ιδιωτικών σχολείων κ.α.

Η πρόταση αξιολόγησης του Υπουργείο εντάσσεται στην ίδια λογική εκπειθάρχησης στη μνημονιακή πολιτική που διαπνέει και τις προαναφερθείσες νομοθετικές παρεμβάσεις. Προτείνεται ένα σύστημα αξιολόγησης που εγκαθιδρύει ένα αποκλειστικά «μονής κατεύθυνσης» αυταρχικό, πυραμιδικό πρότυπο σχέσεων, κατά την οποία ο ιεραρχικά ανώτερος αξιολογεί τον ιεραρχικά κατώτερο φορέα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και για όσους δεν αξιολογηθούν ως επαρκείς, επιφυλάσσεται διαπόμπευση και ενδεχομένως αργότερα και απόλυση. Πολλά είναι τα προβληματικά σημεία αυτής της πρότασης και σε επιστημονικό, αλλά και σε πολιτικό επίπεδο. Επιχειρείται, μεταξύ άλλων, μια ορισμένη, νεοφιλελεύθερης έμπνευσης, ποσοτικοποίηση μιας κατʼ εξοχήν ποιοτικής διαδικασίας όπως η αγωγή και η εκπαίδευση, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πολυπλοκότητα της σχολικής ζωής, και αδιαφορώντας για τις, οξυμένες σήμερα, κοινωνικές (οικονομικές και μορφωτικές) ανισότητες που διαπερνούν τον μαθητικό πληθυσμό.

Με δεδομένο ότι σήμερα, παρά τις επικοινωνιακές διαψεύσεις του Υπουργείου, το μνημονιακό νομοθετικό πλέγμα που υφίσταται και είναι σε ισχύ αφήνει ανοικτή την δυνατότητα του Υπουργείου να συνδέσει την αξιολόγηση με την προαγωγική εξέλιξη των εκπαιδευτικών και την δυνατότητα απόλυση τους (ν. 4072/2012 και ν. 4024/2011) και επειδή η συγκεκριμένη πρόταση αξιολόγησης εντάσσεται στην ίδια ακριβώς λογική

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός :

-    Προτίθεται να εφαρμόσει το εν λόγω σχέδιο αξιολόγησης που υποβαθμίζει τον ρόλο του εκπαιδευτικού και τον μεταβάλλει σε γραφειοκράτη και «πειθήνιο» υπάλληλο;

-    Με ποιους συγκεκριμένους τρόπους θα αναβαθμίσει την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου, όταν ο δεδηλωμένος στον προϋπολογισμό στόχος της κυβέρνησης είναι η δραστική περικοπή της δημόσιας χρηματοδότησης και το κλείσιμο σχολείων και η καταρράκωση των εκπαιδευτικών και του έργου τους;  

Η ερωτώσα βουλευτής

Παναγιώτα Δριτσέλη