Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
14/12/2012

Περιστατικό διάκρισης, εκφοβισμού και ρατσιστικής βίας κατά τρανς ατόμου λόγω ταυτότητας φύλου, στο χώρο της εκπαίδευσης -- Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Παιδείας

Τα διεμφυλικά (τρανς) άτομα στην Ελλάδα βιώνουν καθημερινά τον κοινωνικό αποκλεισμό, στοχοποιούνται και υφίστανται διακρίσεις για λόγους ταυτότητας φύλου σε όλο το φάσμα της κοινωνικής ζωής και σε τέτοιο βαθμό που να αναιρούνται συχνά βασικά δικαιώματα τους και να τίθεται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα, ακόμα και η ζωή τους. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί πρόσφατη καταγγελία του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.) και της Ομάδας «Ομοφοβία στην Εκπαίδευση» για περιστατικό διάκρισης , εκφοβισμού και ρατσιστικής βίας κατά τρανς ατόμου, λόγω ταυτότητας φύλου, στο χώρο της εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.), συλλογικότητα για την υποστήριξη των δικαιωμάτων των διεμφυλικών (τρανς) ατόμων, και η Ομάδα «Ομοφοβία στην Εκπαίδευση», συλλογικότητα Εκπαιδευτικών, Επαγγελματιών Ψυχικής Υγείας και Κοινωνιολόγων – Κοινωνικών Λειτουργών, για την καταπολέμηση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στο χώρο της εκπαίδευσης, καταγγέλλουν περιστατικό ακραίας διάκρισης και παραβιάσεων δικαιωμάτων σε βάρος τρανς ατόμου που φοιτά σε σχολείο της Αττικής.

Ειδικότερα, καταγγέλλεται ότι η εν λόγω μαθήτρια δέχεται συστηματικά, από το σχολικό έτος 2011-12 μέχρι και σήμερα, προσβολές κατά της αξιοπρέπειάς της και υφίσταται διακριτική μεταχείριση από το διευθυντή και κάποιους καθηγητές, καθώς και προπηλακισμούς, ύβρεις, αλλά και βίαιες επιθέσεις από μερίδα συμμαθητών της και εξωσχολικών που δρουν μαζί τους κατά ομάδες και την στοχοποιούν λόγω της ταυτότητας φύλου της, θέτοντας σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα της, ακόμα και τη ζωή της. Το καθεστώς απειλής και τρόμου, το οποίο βιώνει η μαθήτρια εδώ και ενάμιση χρόνο, οφείλεται, σύμφωνα με τα καταγγελλόμενα αφΆ ενός μεν και κυρίως στη στοχοποίηση της λόγω της ταυτότητας φύλου της και της περαιτέρω απαξιωτικής και διακριτικής μεταχείρισης, με την οποία την αντιμετωπίζει η διεύθυνση, αφΆ ετέρου δε λόγω της ανοχής που έχει επιδείξει η διεύθυνση έναντι αυτών των συμπεριφορών και των επιθέσεων. Γεννά χωρίς αμφιβολία σοβαρότατες ανησυχίες και πολλά ερωτηματικά το γεγονός ότι ομάδα παιδιών μπορεί να προβαίνει σε πράξεις χλευασμού, ύβρεων, απειλών, αλλά και ακραίων βιαιοπραγιών, απειλώντας όπως καταγγέλλεται σοβαρά ακόμη και τη σωματική ακεραιότητά της μαθήτριας (σωματική βία και πέταγμα αντικειμένων όπως πέτρες, μπουκάλια, την περιέλουσαν με εύφλεκτο υλικό προσπαθώντας να την κάψουν κ.α). Ενδεικτικό δε της έντασης των επιθέσεων που έχει δεχθεί είναι ότι η μαθήτρια προκειμένου να προστατευθεί έχει ζητήσει τη συνδρομή των Αστυνομικών Αρχών, οι οποίες και παρενέβησαν για την προστασία της.

Ήδη από το Φεβρουάριο του 2012 η μαθήτρια είχε απευθυνθεί στην αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και είχε αναφερθεί στο Συνήγορο του Πολίτη. Καμία ωστόσο απόκριση δεν έχει λάβει μέχρι σήμερα από την αρμόδια Διεύθυνση. Αντιθέτως καταγγέλλει ότι οι συμπεριφορές διάκρισης και οι επιθέσεις εναντίον της κλιμακώθηκαν. Λόγω της κλιμάκωσης των επιθέσεων εναντίον της η μαθήτρια κατέθεσε εκ νέου αναφορά της ενώπιον της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πριν από λίγες μέρες.

Επειδή διακρίσεις και επιθέσεις κατά τρανς ατόμων λόγω ταυτότητας φύλου καταγράφονται και στο χώρο της εκπαίδευσης, από οργανώσεις και συλλογικότητες που δραστηριοποιούνται στο πεδίο των δικαιωμάτων του ανθρώπου,

Επειδή το δικαίωμα στην εκπαίδευση συνιστά συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα για κάθε άτομο χωρίς διάκριση εθνικής καταγωγής, θρησκείας, φυλής, χρώματος, φύλου, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου,

Επειδή η αρχή της μη διάκρισης διέπει την εκπαίδευση και ορίζει τη συμπεριφορά των εκπαιδευτικών, ενώ η προαγωγή του σεβασμού των δικαιωμάτων του ανθρώπου συνιστά αναπόσπαστο μέρος του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα πρέπει να υποστηρίζεται ανάλογα και από το αρμόδιο Υπουργείο,

Επειδή κάθε εκπαιδευτικός και πρωτίστως ο διευθυντής ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος οφείλουν να εγγυώνται και να προάγουν την απρόσκοπτη πρόσβαση στη σχολική εκπαίδευση όλων των μαθητών/τριών, χωρίς διάκριση εθνικής καταγωγής, θρησκείας, φυλής, χρώματος, φύλου, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου,

Επειδή η διασφάλιση της σχολικής ειρήνης συνιστά μέρος των καθηκόντων των εκπαιδευτικών ενός σχολικού ιδρύματος, προεξάρχοντος του διευθυντή,

Επειδή οι ως άνω καταγγελίες περί διακριτικής μεταχείρισης, απειλών, εκφοβισμού και επιθέσεων κατά της τρανς μαθήτριας προκαλούν σοβαρότατες ανησυχίες, και χρήζουν άμεσης διερεύνησης και λήψης μέτρων εκ μέρους του Υπουργείου προκειμένου αφενός μεν να στηλιτευθούν αντιδεοντολογικές συμπεριφορές και διακρίσεις, αφετέρου δε να αποκατασταθεί η ειρηνική και απρόσκοπτη πρόσβαση της τρανς μαθήτριας στο σχολείο της,

Επειδή θα πρέπει να ληφθούν μέτρα προκειμένου να παύσουν οι όποιες εκδηλώσεις διάκρισης που παραβιάζουν κατάφωρα τα δικαιώματα κάθε μαθητή και εν προκειμένω της τρανς μαθήτριας και θέτουν σε κίνδυνο τη συνέχιση της σχολικής της εκπαίδευσης, τη σωματική της ακεραιότητα και τη ζωή της,

Επειδή το συγκεκριμένο περιστατικό επαναφέρει την επιτακτική ανάγκη χάραξης πολιτικής ευαισθητοποίησης από το Υπουργείο για ζητήματα διακρίσεων και εκδηλώσεων ρατσισμού στο χώρο του σχολείου, καθώς και την ανάγκη εισαγωγής εκπαιδευτικών προγραμμάτων και μαθήματος περί σεξουαλικής αγωγής.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.    Ποια τα μέτρα τα οποία προτίθεται να λάβει το Υπουργείο προκειμένου να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη και χωρίς διάκριση πρόσβαση της τρανς μαθήτριας στο σχολικό της περιβάλλον; Γιατί η αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, παρότι έχει ενημερωθεί για τα προβλήματα διάκρισης που αντιμετωπίζει η τρανς μαθήτρια από το Φεβρουάριο του 2011, δεν έχει λάβει κανένα μέτρο για τη διερεύνηση των καταγγελιών, πολλώ δε μάλλον για την αποκατάσταση του προβλήματος; Θα λάβει το Υπουργείο τα απαραίτητα μέτρα για την ενδελεχή διερεύνηση των καταγγελιών και για την επιβολή τυχόν κυρώσεων, ώστε να πάψουν άμεσα οι εναντίον της απειλές και διακρίσεις;

2.    Προτίθεται το Υπουργείο να προβεί σε δράσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για ζητήματα σεβασμού στα δικαιώματα του ανθρώπου και ειδικότερα για θέματα διακρίσεων και ρατσισμού, βίας και σχολικού εκφοβισμού και επικοινωνίας και επίλυσης συγκρούσεων;

3.    Προτίθεται το Υπουργείο να εισαγάγει στο εκπαιδευτικό πρόβλημα μάθημα περί σεξουαλικής αγωγής;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Βασιλική Κατριβάνου

Ειρήνη Αγαθοπούλου

Ιωάννα Γαϊτάνη

Μαρία  Διακάκη

Ηρώ Διώτη

Ρένα Δούρου

Μαρία Κανελλοπούλου

Χρήστος Καραγιαννίδης

Τάσος  Κουράκης

Μιχάλης  Κριτσωτάκης

Νίκος Μιχαλάκης

Κώστας Μπάρκας

Στέφανος  Σαμοϊλης

Γιάννης  Σταθάς

Αφροδίτη Σταμπουλή

Πέτρος  Τατσόπουλος

Ευκλείδης  Τσακαλώτος

Δέσποινα Χαραλαμπίδου