Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/01/2013

Τοποθέτηση της Μαίρης Διακάκη στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων

Κατά τη χθεσινή (08.01.2013) συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών και λοιπές διατάξεις» (β΄ ανάγνωση). η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Ηρακλείου Μαίρη Διακάκη τόνισε:

«Κανείς δεν πιστεύει ότι το φορολογικό νομοσχέδιο που καταθέσατε θα αποτελέσει μια διάρκειας φορολογική ρύθμιση. Αποτελεί μια εισπρακτική ρύθμιση που επιβάλλει η μνημονική λογιστική και μόνο, απορυθμίζοντας την κοινωνία επειδή ακριβώς αρδεύετε από την μέχρι τώρα εφαρμοζόμενη πολιτική.

 Όσον αφορά στο άρθρο 1 για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, εδώ εξισώνεται τους πάντες, χωρίς καμία διαφοροποίηση τους εντάσσεται στις δύο κλίμακες που εισάγεται χωρίς να παίρνετε υπ' όψιν την απόλυτη συρρίκνωση των εσόδων από την εργασία τους. Εξισώνετε ελεύθερους επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους, με ελεύθερους επαγγελματίες εργοδότες. Εφαρμόζεται έναν συντελεστή φορολόγησης 26% από το πρώτο ευρώ που κυριολεκτικά τους εξοντώνει. Προφανώς, δεν έχετε επίγνωση της κατακόρυφης πτώσης που έχουν τα εισοδήματά τους, αυτοί οι χιλιάδες αυτοαπασχολούμενοι μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί, φαρμακοποιοί, σε ένα σύστημα στο οποίο η παραγωγική δομή συνεχώς καταρρέει.

 Θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία των αναγκαστικών εισπράξεων, είναι μια πράξη κοινωνικής βαρβαρότητας. Τη στιγμή που υπάρχει πλήρης αδυναμία κάλυψης βασικών βιοτικών αναγκών. Αγνοείτε το γεγονός ότι η τάση κλεισίματος βιβλίων από ελεύθερους επαγγελματίες, τείνει να προσλάβει μαζικό χαρακτήρα και με αυτό τι επιδιώκετε; Έσοδα από μη έχοντες δεν θα μπορέσετε να έχετε αφού η υφεσιακή πολιτική, καταστρέφει κάθε παραγωγική δυναμική. Επιδιώκετε τη βίαιη καταστροφή του κοινωνικού στρώματος των ελευθέρων επαγγελματιών, τον μαζικό εξοστρακισμό τους και όχι μόνο με περιορισμό του εργασιακού τους πεδίου αλλά και με την αφαίμαξη των συχνών εισοδημάτων.

Η πρακτική αυτή έχει σαφή ταξική αντίληψη, για τα έσοδα άνω των 50.000 ευρώ, μειώνετε τον φορολογικό συντελεστή από τον ισχύοντας 45% σε 33%.

Οι σωρευτικές προϋποθέσεις που θέτετε, για την υπαγωγή τους στο καθεστώς των μισθωτών, είναι απολύτως ανεφάρμοστες στην πραγματική οικονομία.

 Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου αυτού ουσιαστικά, ενισχύετε τον κύκλο της μαύρης εργασίας, την υπερεκμετάλλευσης των εργαζομένων με μπλοκάκι, και των μαύρων και αφορολόγητων κερδών εταιρειών και επιχειρήσεων.»

 

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

Στην Αθήνα σήμερα, 8 Ιανουαρίου 2013, ημέρα Τρίτη και ώρα 10:20΄, στην               «Αίθουσα Γερουσίας» του Μεγάρου της Βουλής, συνεδρίασε η Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Αντωνίου Μπέζα, με θέμα ημερήσιας διάταξης:

Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών και λοιπές διατάξεις» (β΄ ανάγνωση).

ΜΑΙΡΗ ΔΙΑΚΑΚΗ:

«Ξέρουμε όλοι ότι υπάρχει ένα πολύπλοκο και δύσχρηστο φορολογικό σύστημα το οποίο συνεχώς αναθεωρείται και δεν αφήνει περιθώρια για ανάπτυξη, πράγμα το οποίο παραδέχεται και η κυβέρνηση, η οποία επιμένει ότι υπάρχει ανάγκη ύπαρξης ενός σταθερού πλαισίου. Μέσα σε τρία χρόνια, από το 2009 μέχρι τον Ιούλιο του 2012 η συνεισφορά της κυβέρνησης ήταν 20 φορολογικά νομοσχέδια, ενώ η κυβέρνηση που προέκυψε από τις τελευταίες εκλογές μέσα σε έξι μήνες έχει εισηγηθεί πέντε νομοσχέδια, με φορολογικές ρυθμίσεις. Εάν εγκαλείτε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι αποτρέπει αναπτυξιακές επενδύσεις, επειδή υπερασπίζεται τα δικαιώματα και τις ανάγκες της εργαζόμενης κοινωνίας, θα ήταν πολύ χρήσιμο να μας εξηγήσετε πως οι δικές σας συνεχείς φορολογικές ρυθμίσεις συμβάλλουν στην διαμόρφωση ενός ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος. Κανείς δεν πιστεύει ότι το φορολογικό νομοσχέδιο που καταθέσατε θα αποτελέσει μια διάρκειας φορολογική ρύθμιση, έστω και με τους όρους της νεοφιλελεύθερης διαχείρισης. Αποτελεί μια εισπρακτική ρύθμιση που επιβάλλει η μνημονική λογιστική και μόνο, απορυθμίζοντας την κοινωνία επειδή ακριβώς αρδεύετε από την μέχρι τώρα εφαρμοζόμενη πολιτική. Ακούμε από όλους και μάλιστα σε υψηλούς τόνους, να διακηρύσσει η αρνητική συνέπεια της φοροδιαφυγής, αλλά δεν ακούμε καμία πρόταση για έλεγχο και σύλληψη ενός μαύρου κύκλου της οικονομίας. Αυτό που γίνεται είναι να διευρύνεται η φορολογική βάση σε βάρος του κόσμου της εργασίας, σε βάρος των μικρών επιχειρήσεως, σε βάρος του παραγωγικού ιστού της κοινωνίας που συνεχώς καταρρέει. Το Υπουργείο Οικονομικών αντί να οργανώσει και να αντιμετωπίσει την πραγματική φοροδιαφυγή στρέφεται κατά κάθε φορολογούμενου πολίτη, που τον θεωρεί εκ προοιμίου ένοχο χωρίς να του δίνει την δυνατότητα, να αποδείξει το αντίθετο και κλείνει τα μάτια μπροστά σε όσους πραγματικά και επί σειρά ετών σκανδαλωδώς φοροδιαφεύγουν. Οι τελευταίες εξελίξεις με τις διάφορες λίστες, όπως και οι προκλητικές φορολογικές δηλώσεις μεγαλοσχημόνων που δημοσιεύτηκαν αυτές τις μέρες αποδεικνύουν αυτό το πράγμα περίτρανα.

Όσον αφορά στο άρθρο 1 για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, εδώ εξισώνεται τους πάντες, χωρίς καμία διαφοροποίηση τους εντάσσεται στις δύο κλίμακες που εισάγεται χωρίς να παίρνετε υπ' όψιν την απόλυτη συρρίκνωση των εσόδων από την εργασία τους. Εξισώνετε ελεύθερους επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους, με ελεύθερους επαγγελματίες εργοδότες. Εφαρμόζεται έναν συντελεστή φορολόγησης 26% από το πρώτο ευρώ που κυριολεκτικά τους εξοντώνει. Προφανώς, δεν έχετε επίγνωση της κατακόρυφης πτώσης που έχουν τα εισοδήματά τους, αυτοί οι χιλιάδες αυτοαπασχολούμενοι μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί, φαρμακοποιοί, σε ένα σύστημα στο οποίο η παραγωγική δομή συνεχώς καταρρέει. Θεωρείται το σύνολο των αυτοαπασχολουμένων, ελεύθερων επαγγελματιών, υπόπτους φοροδιαφυγής; Γιατί επιμένετε στην κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών τους, υπό την ψευδεπίγραφη ρύθμιση του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων; Παραδείγματος χάριν, οι μηχανικοί εξασφάλιζαν με την ελάχιστη νόμιμη αμοιβή τους φορολογητέα, διαφανή εισοδήματα, προκαταβλητέο φόρο, έσοδα, Φ.Π.Α και λοιπές συνεισφορές στα δημόσια έσοδα. Με τη σημερινή ελεύθερη διαπραγμάτευση των αμοιβών τους για υπηρεσίες σαφώς οριοθετημένες και ελεγχόμενες από το κράτος δημιουργείται το έδαφος για άτυπες συναλλαγές. Οι δικηγόροι αδυνατούν να εισπράξουν προκαταβολές, για την έναρξη νομικών διαδικασιών, υπό το βάρος της συρρίκνωσης του πεδίου άσκησης των υπηρεσιών. Οδοντίατροι και γιατροί σε συνθήκες μαζικής φτώχιας, βλέπουν να απομειώνεται με γεωμετρική πρόοδο η προσέλευση ασθενών, ενώ η προσωπική τους επένδυση σε εξοπλισμούς και αναλώσιμα, απαξιώνεται καθημερινά. Αυτή η επένδυση έστω μικρής κλίμακας, σας είναι αδιάφορη ή άγνωστη ή τελικά εχθρική και προς εκκαθάριση. Όσον αφορά δε τους φαρμακοποιούς, εδώ συμβαίνει το εξής παράλογο. Από τη μια εξαρτώνται οικονομικά από το δημόσιο, ένα δημόσιο όμως αναξιόπιστο που δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του. Και από την άλλη έρχεται να απαιτεί φόρους και καταβολές χρημάτων με τρόπους όπως περαιώσεις, κλεισίματα βιβλίων, κλπ εισπρακτικά μέτρα. Αγνοώντας παντελώς, τις δυνατότητες που έχουν να ανταπεξέλθουν και γνωρίζοντας ότι δεν έχουν καμία δυνατότητα φοροδιαφυγής.

 Θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία των αναγκαστικών εισπράξεων, είναι μια πράξη κοινωνικής βαρβαρότητας. Τη στιγμή που υπάρχει πλήρης αδυναμία κάλυψης βασικών βιοτικών αναγκών. Αγνοείτε το γεγονός ότι η τάση κλεισίματος βιβλίων από ελεύθερους επαγγελματίες, τείνει να προσλάβει μαζικό χαρακτήρα και με αυτό τι επιδιώκετε; Έσοδα από μη έχοντες δεν θα μπορέσετε να έχετε αφού η υφεσιακή πολιτική, καταστρέφει κάθε παραγωγική δυναμική. Επιδιώκετε τη βίαιη καταστροφή του κοινωνικού στρώματος των ελευθέρων επαγγελματιών, τον μαζικό εξοστρακισμό τους και όχι μόνο με περιορισμό του εργασιακού τους πεδίου αλλά και με την αφαίμαξη των συχνών εισοδημάτων.

Η πρακτική αυτή έχει σαφή ταξική αντίληψη, για τα έσοδα άνω των 50.000 ευρώ, μειώνετε τον φορολογικό συντελεστή από τον ισχύοντας 45% σε 33%. Αυτή είναι η αντίληψη σας για την φοροδοτική ικανότητα, την αρχή της αναλογικής ισότητας και της προοδευτικότητας της φορολογικής μεταχείρισης; Αν αναζητάτε έσοδα, γιατί μειώνετε την φορολογική συνεισφορά όσων έχουν τη δυνατότητα να απειλούνται βασικές τους βιοτικές τους ανάγκες. Αν εισηγείστε μια τέτοια αδιαφοροποίητη αντιμετώπιση των ελευθέρων επαγγελματιών, τότε αγνοείτε τον πραγματικό καταμερισμό εργασίας στην παροχή υπηρεσιών. Αγνοείτε την πραγματική οικονομία, όπως ένα όρο που χρησιμοποιείτε κι εσείς και η διάκριση εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες και από επιχειρηματική δραστηριότητα, όπως ισχυρίζεστε στην αιτιολογική έκθεση, δεν είναι μόνο ψευδής αλλά και παραπλανητική.

 Επίσης, αυτές οι απόψεις ενισχύονται και από  μια αντιμετώπιση που έχουμε όσον αφορά τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους με μπλοκάκι. Για του νέους επαγγελματίες, προβλέπεται συντελεστής για τα τρία πρώτα χρόνια 13% αντί για 26% αλλά μέχρι 10.000 ευρώ. Ουσιαστικά, τα φορολογικά κίνητρα είναι ανύπαρκτα για μικρής κλίμακας οικονομικές δραστηριότητες, ενώ ακόμα αναμένετε μάταια την αποτελεσματικότητα για επιχειρήσεις και εταιρείες. Προφανώς, ή έχετε πλήρη άγνοια για το καθεστώς εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων με μπλοκάκι και το δελτίο υπηρεσιών ή έχετε την πρόθεση για την πλήρη εξαφάνιση τους και την νομιμοποίηση της μαύρης εργασίας που κυριαρχεί στην προσφορά των υπηρεσιών τους.

Οι σωρευτικές προϋποθέσεις που θέτετε, για την υπαγωγή τους στο καθεστώς των μισθωτών, είναι απολύτως ανεφάρμοστες στην πραγματική οικονομία. Ποια εταιρεία υπογράφει συμβάσεις; Πότε εμπεδώθηκε ως γενικευμένη και δεσμευτική πρακτική αυτή, π.χ στον κύκλο των κατασκευαστικών εταιρειών; Ποιος εργοδότης υπογράφει την ανάληψη υποχρεώσεων, έναντι του εργαζομένου με μπλοκάκι, όταν μπορεί να τον έχει υπό το καθεστώς του ελεύθερου συνεργάτη; Εισάγετε προϋποθέσεις και αυτό το αυθαίρετο το ποσοστό το 75% από έναν εργοδότη. Δεν γνωρίζετε την καθιερωμένη πρακτική της εικονικής αλλαγής εργοδότη για φορολογικούς λόγους ή την ακύρωση της δυνατότητας τεκμηρίωσης μισθωτής απασχόλησης.

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Ολοκληρώστε παρακαλώ κυρία Διακάκη.

ΜΑΡΙΑ ΔΙΑΚΑΚΗ : Τελευταία φράση κύριε Πρόεδρε. Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου αυτού ουσιαστικά, ενισχύετε τον κύκλο της μαύρης εργασίας, την υπερεκμετάλλευσης των εργαζομένων με μπλοκάκι, και των μαύρων και αφορολόγητων κερδών εταιρειών και επιχειρήσεων. Ευχαριστώ πολύ.»