Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
14/01/2013

Ομιλία Θοδωρή Δρίτσα, βουλευτή Α΄ Πειραιά & Νησιών του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ κατά τη συζήτηση του φορολογικού νομοσχεδίου στη Βουλή


-                     Σύγχυση επικρατεί με τη συγχώνευση και κατάργηση των ΔΟΥ – Αγνοούνται οι προτάσεις των τοπικών κοινωνιών όπως του Πόρου, της Ύδρας και της Τροιζήνας.

-                     Δεν έχει δοθεί ακόμη ουσιαστική απάντηση σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Ε.Κ.Μ. σχετικά με την επίσημη απάντηση της κυβέρνησης σε ερωτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τις φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών.

-                     Με την αύξηση των φορολογικών συντελεστών των ναυτικών, φτάνουμε στο σημείο να πληρώνει ένας καπετάνιος ή ένας μηχανικός,  μεγαλύτερο ετήσιο φόρο από το φόρο που πληρώνει το πλοίο, στο οποίο εργάζονται!

-                     Δεν υπάρχει μηχανισμός, για τον ουσιαστικό έλεγχο του συνόλου των πλοίων με ξένη σημαία που διαχειρίζονται στην Ελλάδα / Αμφίβολα τα αποτελέσματα της επέκτασης της φορολογικής ύλης και σε αυτά τα πλοία  / Η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει το ύψος των εσόδων, που αναμένει από αυτή τη ρύθμιση.

-                      Όχι μόνο δίνονται ή επεκτείνονται φοροαπαλλαγές στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, αλλά είναι δυνατό να ευνοηθούν από αυτές εταιρείες και μέτοχοι, που δεν έχουν ως αποκλειστική απασχόληση τη ναυτιλία.

Κατά τη συζήτηση στη Βουλή του σχεδίου νόμου «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών και λοιπές διατάξεις»,  ο βουλευτής Α΄ Πειραιά & Νησιών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Ε.Κ.Μ.και υπεύθυνος του τομέα ναυτιλίας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Ε.Κ.Μ., ανέδειξε μεταξύ άλλων τα παρακάτω ζητήματα :

1. « Κύριε Υφυπουργέ, γιατί συνεχίζετε να επιμένετε να ταλαιπωρείτε τον κόσμο σε όλη την Ελλάδα, σχετικά με την κατάργηση και τη συγχώνευση των ΔΟΥ; Δεν είστε έτοιμοι. Αποδεικνύεται και έχει προβλεφθεί. Και θα φέρετε καινούργια προβλήματα. Εχθές, αποφασίσατε ότι αναβάλλεται για τρεις μήνες, για τις νησιωτικές περιοχές. Αυτό είναι πολύ καλό. Είναι μία ανάσα. Όμως, πάλι σε τρεις μήνες δεν θα είστε έτοιμοι. Ήδη αλλάξατε γνώμη για έξι απʼ αυτές. Επιμένετε στις υπόλοιπες πενήντα μία.

Θα ακούσετε τον κόσμο; Όλες οι τοπικές κοινωνίες, σας έχουν κάνει πολύ σοβαρές προτάσεις. Εγώ, μιλώντας για την περιφέρειά μου και για εκεί όπου μπορώ να έχω πολύ καλύτερη γνώση με τις λεπτομέρειες, ξέρω την πρόταση που σας έχει κάνει ο Πόρος, η Ύδρα, η Τροιζήνα, μία τεράστια περιοχή με πολύ σοβαρό πληθυσμιακό ενδιαφέρον και με ιδιαιτερότητες, κ.λπ. Τους αγνοείτε, ενώ μπορεί να δοθεί μια καλή λύση.

Όσον αφορά το Λεωνίδιο της Κυνουρίας, ακριβώς επειδή δεν είστε έτοιμοι, καταργείτε τη ΔΟΥ Λεωνιδίου και τη ΔΟΥ Άστρους, αλλά έχετε και ένα μεταβατικό διάστημα για Τρίπολη μέσω Άστρους. Τεράστια σύγχυση! Οι άνθρωποι αναρωτιούνται τι θα κάνουν από μεθαύριο.

Η πραγματικότητα είναι, ότι η αναβάθμιση του TAXIS δεν είναι έτοιμη και δεν θα είναι ούτε πριν από το Μάιο. Και εν πάση περιπτώσει, δεν υπάρχει λόγος να υπακούετε με τέτοιο σχολαστικισμό, σε ανορθολογικές αντιμετωπίσεις.

2. Και τώρα προχωρώ στο νομοσχέδιο και θα μείνω κυρίως στα ζητήματα της παραγράφου 8 του άρθρου 1, καθώς και στα άρθρα 26 και 27 που αφορούν τη ναυτιλία.

α. Ξέρετε, ήδη από το Νοέμβριο του 2011 και τον Ιούλιο του 2012 -κατά πάσα βεβαιότητα θα το γνωρίζετε- η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους δικούς της -και καθόλου ανιδιοτελείς λόγους βέβαια- έχει ζητήσει από την ελληνική Κυβέρνηση απαντήσεις, σχετικά με τη σκοπιμότητα -όχι τη νομιμότητα -  φοροαπαλλαγών που αφορούν στη ναυτιλία. Αυτές περιγράφονται στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον, το κείμενο της απάντησης ενώπιον του ελληνικού λαού και της ελληνικής Βουλής, προκειμένου να δούμε και να αξιολογήσουμε όλοι μας τη σκοπιμότητα όλων αυτών των φοροαπαλλαγών και να κάνουμε μια συζήτηση, για να δούμε πράγματι ποιες έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα, ποιες έχουν κοινωνικό κ.λπ.

Εμείς, καταθέσαμε έγκαιρα σχετική Ερώτηση και έχουμε ζητήσει και Κατάθεση Εγγράφων, για να δούμε όλες αυτές τις απαντήσεις. Βέβαια, όχι μόνο δεν μας έχουν δοθεί ακόμα οι απαντήσεις, αλλά ο κ. Μουσουρούλης ενʼ όψει αυτού του νομοσχεδίου, έβγαλε και δελτίο τύπου, στο οποίο υπονοεί ότι έχει απαντήσει, ενώ απαντήσεις δεν υπάρχουν. Τελικά, υποσημειώνει, ότι τις έχει διαβιβάσει στο Υπουργείο Οικονομικών !  

β. Τώρα έρχεστε και υπαινίσσεστε ότι με τα άρθρα 26 και 27 διευρύνετε τη φορολογική βάση και άρα κάνετε ένα βήμα, ενώ προηγουμένως ήδη από το άρθρο 1 παράγραφος 8, αυξάνετε το συντελεστή φορολόγησης των ναυτικών. Τον κάνετε 15% για τους αξιωματικούς και 10% για τα κατώτερα πληρώματα, ενώ ήταν 6% και 3% αντίστοιχα. Φτάνετε στο σημείο, να πληρώνουν οι ναυτικοί μεγαλύτερο ετήσιο φόρο από το φόρο που πληρώνουν τα πλοία, στα οποία εργάζονται οι ναυτικοί.

Αυτά, μπορείτε να τα δείτε με μια σειρά παραδειγμάτων. Θα σας πω μόνο ένα, για ένα ναυτικό καπετάνιο που μπορεί να έχει ετήσιο εισόδημα 70.000 ευρώ. Το 15% των 70.000 ευρώ αντιστοιχεί σε 10.500 ευρώ φόρο. Την ίδια στιγμή, ένα νέο πλοίο ηλικίας τεσσάρων ετών, τριάντα χιλιάδων κόρων, καταβάλει ετήσιο φόρο μόνο 7.731 ευρώ. Καταλαβαίνουμε τώρα τι σημαίνει αναλογικότητα, τι σημαίνει δίκαιη φορολόγηση και τι σημαίνει διεύρυνση φορολογικής βάσης;

γ. Στο άρθρο 26 του φορολογικού νομοσχεδίου, υποτίθεται ότι κάνετε προσπάθεια εξομοίωσης από πλευράς φορολογίας των υπό ελληνική σημαία πλοίων με τα υπό ξένη σημαία πλοία, των οποίων όμως η διαχείριση γίνεται στην Ελλάδα, από εδώ εγκατεστημένες εταιρείες.

Στην πραγματικότητα, θα έχουν πολύ χαμηλή φορολόγηση. Τα συνολικά έσοδα του ελληνικού κράτους σε ετήσια βάση από το σύνολο των φόρων των πλοίων με ελληνική σημαία, είναι 14 εκατομμύρια ευρώ. Επαναλαμβάνω, ότι το σύνολο των φόρων είναι 14 εκατομμύρια ευρώ! Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό; Ζυγίστε τι μπορεί να σημαίνει αυτό με το τι κίνητρο είναι αυτό.  Ενώ, λοιπόν, το  ύψος του ετήσιου φόρου είναι τόσο χαμηλό, που μπορεί να αντιστοιχεί σε ποσό χαμηλότερο από τον ημερήσιο  ναύλο ενός πλοίου ή ίσο με το ημερήσιο κόστος της λειτουργίας του -φοβερά πράγματα, δηλαδή!-  εσείς, θέλετε να φέρετε και αυτά τα πλοία που δεν είναι με ελληνική σημαία, αλλά η διαχείριση τους γίνεται στην Ελλάδα. Όμως, αφενός τα φορολογικά έσοδα θα είναι πολύ χαμηλά και αφετέρου, δεν υπάρχει τρόπος -δεν προβλέπεται- πως θα ελέγξετε το σύνολο των εταιριών, που η διαχείριση των πλοίων τους γίνεται στην Ελλάδα. 

Από τη σκοπιά της απλής επεκτάσεως της φορολογικής ύλης, η ύλη είναι απολύτως ανενεργή, διότι η διαχείριση που γίνεται στην Ελλάδα, είτε έτσι είτε αλλιώς, είναι αδύνατον να ελεγχθεί. Δεν υπάρχει μηχανισμός, ώστε στην επέκταση αυτής της φορολογικής ύλης να ελέγξετε ποια πλοία υπάγονται και ποια δεν υπάγονται σʼ αυτή. Και για να επικυρωθεί ο ισχυρισμός μου, θα ήθελα να σας πω πως δεν είναι τυχαίο ότι στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, δεν υπολογίζετε έσοδα από αυτήν τη ρύθμιση. Δεν μπορεί, δηλαδή, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να υπολογίσει τα έσοδα που θα προκύψουν. Επίσης, δεν αναφέρεται και ο αριθμός των πλοίων που υπολογίζετε ότι μπορούν να προσελκυθούν, ενώ υποτίθεται ότι αυτά είναι πραγματικότητες.

δ. Προχωρώ στο άρθρο 27, όπου και εδώ απαλλάσσεται από κάθε φόρο το εισόδημα των μετόχων των εταιρειών χαρτοφυλακίου holding, οι οποίοι έχουν ως άμεσο αποκλειστικό περιουσιακό αντικείμενο, άμεσα ή έμμεσα, μετοχές εταιρειών πλοιοκτητριών πλοίων, είτε υπό ελληνική σημαία είτε από ξένη σημαία, εφʼ όσον τα πλοία τους είναι συμβεβλημένα με το ΝΑΤ και η διαχείρισή τους γίνεται από ελληνική ή ξένη εταιρεία εγκατεστημένη μόνιμα στην  Ελλάδα.

Και εδώ ο τρόπος αποδείξεως των προϋποθέσεων της φοροαπαλλαγής, δηλαδή για το κατά πόσο, όπως προβλέπει η ρύθμισή σας, οι εταιρείες αυτές θα έχουν ως αποκλειστικό αντικείμενο την κυριότητα μετοχών πλοιοκτητριών εταιρειών πλοίων που ανήκουν στις πιο πάνω κατηγορίες, είναι εντελώς απρόσφορος. Απαιτούνται πιστοποιητικά της αρμόδιας αρχής της καταστατικής έδρας της εταιρείας, που μπορεί να βρίσκεται στη Λιβερία, στον Παναμά, Ονδούρα κ.λπ. ή μια απλή δήλωση του «καλώς έχειν» από την ίδια την εταιρεία.

Δεν πρέπει να μας διαφύγει, ότι το ουσιώδες που είναι η αποκλειστικότητα της απασχόλησης μόνο με την πλοιοκτησία των συγκεκριμένων πλοίων, στοιχείο που δεν μπορείτε να το ελέγξετε. Τελειώνω, ακριβώς με το ότι αυτό το οποίο υπάρχει πίσω από αυτή τη διάταξη, είναι ότι αντί για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, έχουμε την προστασία της ανωνυμίας που επιθυμούν να έχουν οι πλοιοκτήτες, ώστε να είναι οι ίδιοι οι πραγματικοί μέτοχοι στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και να εμφανίζονται  σε αυτό το ρόλο εταιρείες holding πίσω από τις οποίες κρύβονται οι πραγματικοί μέτοχοι των πλοιοκτητριών εταιρειών. Εξ ου και η φράση στο νομοσχέδιο για τις εταιρείες που είναι, είτε άμεσα είτε έμμεσα, μέτοχοι των πλοιοκτητριών εταιρειών»

Ο Θοδωρής Δρίτσας καταλήγοντας συνόψισε :  

3. «Εν πάση περιπτώσει, άνθρακες ο θησαυρός. Μύθος η διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Έχουμε απλώς νέες φοροαπαλλαγές για επιχειρήσεις που καθόλου δεν προσφέρουν στην αναπτυξιακή διαδικασία και στην ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας».